Aika kääntää uusi lehti elämässä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niisk..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niisk..

Vieras
Taas kerran löydän itseni tästä tilanteesta.. Vielä 1,5 vuotta sitten olin hyvin onnellinen tyttö. Halusin uskoa, että nyt viimein löysin sen ihmisen, jonka kanssa voin viettää elämäni ja tehdä lapsia. Kaikki oli kuitenkin entiselle alkoholistin tyttöyställe tässä miehessä "kohdallaan": ei juo liikaa, käy töissä (ja kykenee sinne aina menemään..!) ei ole liian omistushaluinen, suloinen, kiltti... Paljon löytyisi adjektiiveja.
Kuitenkin nyt löydän itseni taas siitä tilanteesta, että ero on tulossa. Ja sen tunnen olevan jo aivan oven takana.. Ja vain parin keskustelun jälkeen 1,5 vuoden suhde on hetkessä pois pyyhitty. Meillä on ollut vaikeuksia puhua.. Mies ei omien sanojensa mukaan ole tunteilija eikä oikein osaa puhua.. Varsinkaan vaikeista asioista. Minä taas olisin kova keskustelemaan ja kärsin siitä jos en voi näyttää tunteitani täysin. Ehkä tämä suhde on saanut minut hieman vetäytymään kuoreeni ja meidän välillämme on ollut jonkin sortin seinä. Musta tuntuu välillä ikäänkuin sisälläni olisi puoliläpäisevä kalvo minun ja omien tunteideni välillä. En oikein tiedä miltä tuntuu.. Ja se pelottaa. Tunteet ovat hyvin ristiriitaiset. Molemmat me haluamme kai erota. Koska kummankaan ei ole hyvä olla. Miehen mielestä koko jutussa ei ole enää mitään järkeä. Ei minustakaan, koska jo pitkään tunteeni ovat olleet laimeammat, enemmänkin kiintymystä kuin rakkautta. Ja hänen käytöksensä ei ole asiaa parantanut.
Ainoat hellyydenosoitukset ovat rajoittuneet seksiin.. Kutakuinkin näin. Mutta silti, miksi tuntuu pahalta? Miksi on niin vaikeaa päästää irti? Luulenpa, että rakastan häntä vieläkin, tai ainakin välitän paljon. Mutta koska näen miten häneen sattuu, ei minulla ole oikeutta pitkittää tätä suhdetta, jotta se minun puoleltani elettäisiin loppuun asti ja omalta osaltani ero olisi helpompaa.. Kyllä minä niin paljon välitän, että haluan päästää hänet nyt, koska ero tulee ennemmin tai myöhemmin. Miksi siis kiduttaa kumpaakaan näin, kun tämäkin suhteen nykyinen tilanne satuttaa molempia.. Pääseepähän kumpikin äkimmin nuolemaan haavojaan..

Mutta tulevaisuus pelottaa.. Se tuntematon.. Mietin että onko se yksinäisyys, jota pelkään vai onko tämä tuska sitä luopumisen tuskaa.. ehkä molempia.. Mutta toki pelkään, etten koskaan löydä mitään sielunkumppania.. Jos törmäänkin vain juoppoihin ja naistenhakkaajiin.. Ei paljoa auta kun ihmiset sanovat et kyllä sinä löydät, sulla on vielä aikaa, kun olet niin nuori.. Mutta kun musta tuntuu, etten enää kovin monta epäonnistunutta parisuhdetta kestäisi. En vaan jaksa enää tutustua keneenkään, en tämän perheeseen ja sukuun jne.. Ja kun olin jo kaiken kuvitellut päässäni, miten tämä meidän tarina menisi.. Ja sitten, kun se ei menekkään niin... Sitä on hyvin vaikea hyväksyä.
Musta tuntuu kuin olisin tuottanut pettymyksen itselleni ja muille. Suren omaa luopumisen tuskaa ja myös sitä, kun näen toisen kärsivän. Mietin miten hän pärjää, mietin miten itse pärjään. Olen yksin suuressa vieraassa kaupungissa. Mutta siitä huolimatta mun on otettava se riski, että jos ketään ei enää koskaan löydy, niin sitten olen yksin. Ei tällaistakaan suhdetta ikuisesti jaksa.
Mä haluaisin ihmisen joka olisi mun kumppani ja samalla paras kaverini.. Ihmisen joka haluaisi suunnilleen samoja asioita kuin minä. Kyllä mä haluan sen kodin ja koiran ja lapsia. Ja joskus naimisiin, ehkä.. Haluaisin miehen jonka kanssa voi puhua vaikka vuorokauden ympäri alussa ja siltikään ei aika riitä. Ja haluan tuntea sen, että kun sen ihmisen kohtaa, niin menee ne jalat alta. Sellaisen, kun on kerran kohdannut, niin haluaa uskoa, että sellainen myös vielä joskus tulee vastaan. Niinpä minä nyt kerään taas kerran palaset itsestäni kasaan ja nousen huterin jaloin seisomaan. Minua ei ole kukaan kannattelemassa ja nyt tästä eteen päin minun on selvittävä arjestani yksin. Helppoa se ei varmasti tule olemaan. En halua ajatella oikein koko asiaa. En haluaisi "luovuttaa" tuota ihmistä kenellekään toiselle, mutta tiedän etten halua olla hänen kanssaan loppu elämää. Aika itsekästä vai mitä? Ei siis saa mitään tolkkua tästä edes itse... Sen vain tiedän, että sattuu, ei ole hyvä yhdessä eikä yksin.. :(

Tulet huomaamaan, että ne jalkasi kannattavat kyllä. Elämä kantaa. Suljet oven ja avaan toisen, uusin mahdollisuuksin. Et vielä näe, mitä sen takana on, mutta ole utelias ja avoin kaikille mahdollisuuksille.

Ihminen, joka tulee toimeen itsekseenkin, hyväksyy ja luottaa itseensä ja omiin voimiinsa, on paljon vahvemmilla myös kumppaninsa kanssa. Hän ei odota, että toinen tekee hänet onnelliseksi, hän pystyy siihen itsekin. Suhde on paljon vapaampi ja antoisampi, kuin riippuvuussuhteessa.

Opettele elämään itseksesi ihan rauhassa, älä edes katsele miehiä "sillä silmällä". Anna itsellesi aikaa rauhoittua ja tottua uuteen olomuotoon. Erot vaativat aina suruaikansa, eikä sen aikana ole viisasta aloittaa mitään uutta. Tulee vain takerruttua johonkin sellaiseen, josta tulee katumista tai surua. Aikanaan, kun olet itsesi kanssa sinut, vastaasi tulee ihminen, jonka kanssa toiveet kulkevat samassa tahdissa. Välttämättä ne jalat alta vievät suhteet eivät suinkaan ole tae pysyvästä onnesta. Kun katselet ympärillesi kokemuksen kautta, osaat erottaa ne tärkeät ominaisuudet, jotka elämän peleissä ovat tärkeitä ja arvostaa kumppanissasi niitä. Kokemuksella voin sanoa, että kumppaniinsa voi rakastua pikkuhiljaa todella syvästi ja sellainen rakkaus kestää myös kivikossa.

Ajattele enemmän omaa käytöstäsi nyt. Ajattele sitä, koska olet taas? samassa tilanteessa. En väitä, että ero ei olisi oikea ratkaisu ja on todella surullista pettyä kerta toisensa jälkeen, se syö, niin naista kuin miestäkin.

Meikämaija kirjoitti hyvin sinulle. Minä haluan sinun ajattelevan asioita myös toiselta kantilta. Mieti omaa vaatimustasoasi ja sitä miten realistinen se on. Tarkoitan, että oletko ottanut huomioon, että jokaisella ihmisellä on virheensä ja kahden ihmisen välinen suhde on myös näiden virheiden hyväksymistä; puolin jos toisin. Tietysti jos asia on niin, että jos et voi millään sietää jotakin toisessa, niin ei silloin kannata jatkaa. Mutta ruusunpunaiset lasit kannattaa unohtaa tietyn realismin sijaan. On vain tosiasia, että myös sillä puolisolla on ongelmia, kun suhde ei toimi. Ja se miten lukot avataan on myös nöyrtymistä tunnustamaan virheensä, siis molemmat.
Usein parisuhteessa nämä ongelmat hukkuvat muiden yhteisten ongelmien alle ja silloin kun lapset ovat maailmalla tai talo valmis, niin kohdataan nämä ongelmat ja ollaan samassa pisteessä kuin sinä nyt, vaikka olet suhteen ensimetreillä.
Prisuhde on tiettyyn rajaan asti sietämistä.

Voiko olla niin että - kuulostaa pahalta - et ollut oikeasti rakastunut häneen alunperinkään, olit vain onnellinen siitä että olit vihdoinkin löytänyt kunnollisen miehen juopporetkun sijaan? Rakastuitko mielikuvaan ja tulevaisuudenodotuksiin etkä mieheen itseensä, sanoit itsekin että ajattelit että tässäkö mies kenen kanssa voisi elää elämänsä ja tehdä lapsia? En halua mollata mutta tiedän itse miten helppo on valehdella itselleen ja rakastua mielikuviin, ja vasta myöhemmin huomata ettei tuo ihminen ollutkaan sitä mitä luulin.

Tsemppiä! Hyvä puoli on se että nyt tiedät mitä haet ja tarvitset, ja tunnet itsesi taas piirun verran paremmin - mikä ei parisuhteessa ole koskaan huono asia.

Kummasta se nykyinen mies siis kärsii enemmän. Suhteesta kanssasi vai sen lopettamisesta? Jos mies tahtoo erota, niin eroaa se, annoit siihen lupaa tai et.

Sen sielunkumppanin, jonka kanssa juttelet aamuun asti, tulet löytämään. Sanotaan, että alkoholistit ovat niitä kaikein tunteellisimpia ja avoimimpia ihmisiä. Siksi he ovatkin alkoholisoituneet, he ova nähneet elämän varjopuolenkin ja heillä on näkemystä asioihin. Usein he ovat myös kyvin kilttejä ja hyväksikäytettäviä. Sellainen ihminen jaksaa puhua ja miettiä kanssasi yötolkulla, eikä työkään ole siihen esteenä.

Kunnollinen mies taas ei välttämättä ole sitä tunteilijatyyppiä, vaan jalat maassa järkeilevä ihminen. Arki kun on hoidettava, vaikka kuinka toinen haluasi leperryksiä ja pitkiä yhdessä nyhjäämisiä. Kunnon mies (ei nahjus) haluaa myös säilyttää oman itsenäisyytensä parisuhteessakin, ei ikuisessa symbioosissa voi hengittää.

Kärsiikö nykyinen miehesi siitä että ei riitä sinulle omana itsenään, vaan hänen olisi muututtava persoonaltaan ja arvoiltaan, jotta täyttäisi toiveesi?

Oletko kenties läheisriippuvainen?

Suosittelen eroa, teidän molempien takia.

Kiitos Pena erittäin fiksuista sanoistasi. On hyvä, että näitä älyttömän teräviä mielipiteitä riittää sinulta tällaista harhapoluille ja pilvilinnoihin eksynyttä haihattelijaa neuvomaan. Se työtön juoppo on kyllä varmasti se paras vaihtoehto, kiitos kun avasit silmäni!!
Kuulostat vähän katkeralta, tai sitten kuulut vain niihin ankeisiin, luotaan poistyöntäviin, totisiin torven soittajiin, jotka jo ulkoisella olemuksellaan karkoittavat kaikki lähellä olijat. Tiedoksi sinulle, että jos on seurustellut viimeiset vuodet olematta pitkään sinkkuna, muutokset yleensä pelottavat ilman että sen tarvitsisi tarkoittaa läheisriippuvuutta. Missään symbioosissa emme ole eläneet, pikemminkin päinvastoin. Meillä on molemmilla ollut myös ihan oma elämä. Miestä ahdistaa sekä suhde, jossa ei ole kummankaan hyvä olla, mutta myöskin ero ahdistaa. Niinkuin minuakin.

Sielunkumppanin löytämisestä voin sanoa sen verran, että itse löysin sen juuri, vasta noin nelikymppisenä. Mutta mies ei ole lainkaan mikään työtön juoppo retku, vaan ihan kunnollinen mies, joka käy töissä ja juo itse asiassa todella vähän. Turhat pelot pois, niin ei ainakaan mitään tapahdu. Ja on osattava olla myös yksin itsensä kanssa. Jollei se onnistu, turha miettiä, että joku voisi olla sinun kanssasi. Oma elämäntilanteeni oli se, että olin ollut eron jälkeen yksin ja laittanut itseni tasapainoon. Ja sieltä se sitten elämään tupsahti, täysin yllättäen. Suhteessa on hyväksyttävä toinen sellaisena kuin se on. Muutoin sillä ei ole tulevaisuutta ( en nyt tarkoita sitten mitään pikkuasioita, vaan suuria luonteenpiirteitä).

Alkuperäinen kirjoittaja soulmate:
Sielunkumppanin löytämisestä voin sanoa sen verran, että itse löysin sen juuri, vasta noin nelikymppisenä. Mutta mies ei ole lainkaan mikään työtön juoppo retku, vaan ihan kunnollinen mies, joka käy töissä ja juo itse asiassa todella vähän. Turhat pelot pois, niin ei ainakaan mitään tapahdu. Ja on osattava olla myös yksin itsensä kanssa. Jollei se onnistu, turha miettiä, että joku voisi olla sinun kanssasi. Oma elämäntilanteeni oli se, että olin ollut eron jälkeen yksin ja laittanut itseni tasapainoon. Ja sieltä se sitten elämään tupsahti, täysin yllättäen. Suhteessa on hyväksyttävä toinen sellaisena kuin se on. Muutoin sillä ei ole tulevaisuutta ( en nyt tarkoita sitten mitään pikkuasioita, vaan suuria luonteenpiirteitä).

Ehkäpä sinä et odottanutkaan että sielunkumppanisi jutteleen kanssasi aamuun asti ja haluaa harrastaa ja tehdä juuri samoja asioita kuin sinäkin. Ehkäpä itsenäisenä ihmisenä osaat elää ja antaa toisenkin elää oman itsenään ja erikseenkin. Ehkäpä osaatte kunnioittaa toisetenne erilaisia mieltymyksiä ja tapoja ilman että niitä pitäisi muota samanlaisiski kuin omasi ovat. Ehkäpä siksi löysit sielunkumppanisi tuolla iällä, kun varmasti jo molemmilla on elämää nähtynäkin ja osaa arvostaa erlilaisia asioita kuin mitä nuorempana olisi osannut.

Voi herran pieksut taas teitä "miehet"! Useinmiten juopot ovat kylläkin itsekkäitä, ilkeitä, väkivaltaisia, luusereita joista on herkkyys ja keskustelutaito yhtä kaukana kuin kuu auringosta!

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Voi herran pieksut taas teitä "miehet"! Useinmiten juopot ovat kylläkin itsekkäitä, ilkeitä, väkivaltaisia, luusereita joista on herkkyys ja keskustelutaito yhtä kaukana kuin kuu auringosta!

Oletko koskaan jutellut syvällisesti alkoholisoituneen ihmisen kanssa? Vai oletko vain yrittänyt muokata häntä sellaiseksi kuin toivoisit hänen olevan, ja tekevän asioita joita haluaisit hänen tekevän?

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Ihan turha hakea mitään positiivista juopoista. Pysyn kaukana, enkä ole missään tekemisissä heidän kanssaan.

Mutta arvostelet ja oletat heistä mitä sattuu kuitenkin mitä huvittaa? Teetkö näin kaikista ihmisistä joita et tunne?

Pena katselee joskus selvinpäin (jos jaksaa juomatta olla niin "kauan") juoppoa vaikka viikon, niin ei enää puolustele niitä.

Katso ja lue myös tilastoja. Suurimmassa osassa perhekonflikteissa on mukana tuo tunteellinen ja avoin herra alkoholi. Myös iso osa kolareista on seurausta herra keppanan mukavasta seurasta.

Ei ole lihavat lepposia eikä juopot lupsakoita.

Huhhuhut:

Lukekaa nyt hieman tarkempaan Penan viesti; hän kertoo miten tunteellinen alkoholisti on jne ja seuraavassa kappaleessa hän kertoo millainen on kunnollinen mies. Siis Pena tekee selvän eron tunteellisen, yön läpeensä juttelevan alkoholistin ja kunnollisen miehen kesken.

Hoitaisit sinäkin parisuhdettasi etkä täällä aamusta iltaa laukoisi yksinkertaisi kommenttejasi. Vai onko sulla puoliso tai työtä? Taitaa ellit viedä kaiken ajan.

Mitä hiton tunteellista ON ALKOHOLISTISSA?????

Jopas nyt taisi kalikka kalahtaa pahimman kerran joidenkin naisten otsalohkoon, kun tuollasise therneet vetivät neniinsä.

Ensinnäkin pelkkää hakuammuntaa kuka on juoppo. Yleensä niistä asioista hermostutaa, jotka koskettavat jotenkin itseä....

Toisekseen, onko miehellä perhettä .. onkohan tällä kysyjällä itsellää ja jos on, niin onkohan siellä kaikki ihan kunnossa??...

Kummia naisia, kun eivät kestä mielipiteitä, ja näkemyksiä, jotka poikkeavat heidän omasta kapeasta näkökentästään. Tuolla tavalla ei ainakaan koskaan löydä onnellista parisuhdetta...

"Kummia naisia, kun eivät kestä mielipiteitä, ja näkemyksiä, jotka poikkeavat heidän omasta kapeasta näkökentästään."

Luulisin "miehelle" nimimerkin takana olevan saman Ellin, joka vainoaa minua palstoilla.

Olen kirjoittanut omasta mielestä melko lämpimään sävyyn burnoutiin ja alkoholismiin sairastuneesta ex-aviomiehestäni Elleissä vuosien saatossa.

Joillekin naisille juopon haukkuminen ja ivaaminen on elämäntehtävä.

Olen istunut niin monessa Al-Anon-vertaistukiryhmässä ja AA-palaverissa muista jutuista puhumattakaan, että allekirjoitan Penan kirjoitukset.

Alkoholismi on tunne-elämän sairaus. On täysin käsittämätöntä miksi ihminen tarttuu pulloon.

Tunnen lähellä eläkeikää olevan naisen, jolla on alko-ongelma. Erittäin lahjakas nainen ja jo eläkkeellä päätoimestaan toimittajana.

Naiset juovat nykyään melko reippaasti. Kirjoitin tässä muutama päivä sitten Elleissä tapauksen Mannerheimintiellä. Juoppo 50+ Elli aikoi potkia minua peruuksiin liikennevaloissa. Haukkui minut vanhaksi lehmäksi ja sanoi loppusanoiksi, kun menin ruokakauppaan: "Menet sinne kuitenkin varastamaan."

En pahoittanut naisen jutuista mieletäni. Sairas ihminen. Kuin kymmenen riivaajan vallassa.

Ilkeistä välikommenteiskaan en pahastu, mutta jätän ne kuitenkin lukematta omaan arvoonsa.

Olin minäkin aikoinaan vihainen ja täynnä pyhää raivoa. Väänsin aina samaa levyä.

Tunteellinen, herkkä, älykäs, taiteellinen, kivannäköinen, ihana isä.
Kaikkea sitä exäni on. Minulla ei ole noita piirteitä. Olen erittäin rasittava tapaus kuten niin moni täällä Elleissä sen on tuhat kertaa sanonut.

heh, taas tulee lunta tupaan. En minä osaa alkoholistia vihata, kun samaan aikaan tiedän, että jos he eivät joisi, niin he olisivat mainioimpia ihmisiä. peittoisivat taidoillaan ja kyvyillään meistä suurimman osan, mutta heillä on heikkoutensa. Minulle alkoholi ei ole ongelma. Esiinnyn mieluiten selvänä, koska hallitsen silloin itseni. Tiedän, että ratissa kärähtää ja onnettomuuksia sattuu, tiedän myös , että työtapaturmat sattuvat känniläiselle, tiedän myös, että ihmissuhteet kärsivät. En ikinä olisi lasteni seurassa selvästi humalassa, ruokaviinit kuuluvat asiaan. Saunakaljat olen vaihtanut cokikseen, jota juon lasteni seurassa. Ongella meillä on mukana pullo spriteä.

Ja höpö höpö! Omituista alkkareiden puolustelua. Miten kummassa nämä maan mainiot juopot muka peittoaisivat suurimman osan. Olet kyllä yksinkertainen jos tuohon uskot. Etkä sä missään ongella ehdi käymään kun aamusta yöhön roikut elleissä. Jokapäivä.

Meneepäs hauskaksi tämä pohdinta.
Kuten tuolla aiemminjoku maisitsi olleensa aikoinaan täynnä vihaa alkoholisoitunutta ex-miestään kohtaan, mutta nykyisin kirjoittaa hänestä lämpimään sävyyn. näinhän se menee, ketä asia vaivaa, joka elää alkoholistin vierellä tai on alkoholistin lapsi tai muu läheinen on varmasti siinä elämäntilantessa ajoittain niin ätynnä vihaa, että haukkuu kaikki alkoholismista kärsivät vaikka nimettömänä ellienpalstalla. eikä tosiaan näe että senkin riippuvuuden ja sairauden kantaja on Ihminen, joka on omanlaisensa ja arvokas itsenään. Yleensä kuitenkin nimenomaan tunteellinen ja elämää nänhyt, nurjapuolestakin, eikä vain bussin ikkunasta ohimennen. Alkoholisteilla on omat elämäntarinansa ja usein ne ovat paljon koskettavampia kuin täällä esitetyt elämän "suuret" ongelmat tyyliin: kun mies ei tiskaa, tai olen puutteessa, mieheni ai anna munaa, tai jättäisinkö mieheni kun ensihuuma on hävinnyt ja mie sei juttele kanssani tarpeeksi paljon jne...

Olenko minä sitten alkoholisti, kun en koe tarvetta vihata heitä? Siinäpä teille päänvaivaa ;)

Ihminen kantaa itse vastuun teoistaan. En hyväksy pettämistä, en väkivaltaa ym. En hyväksy niitä tekoja myöskään alkoholisiten tekeminä, enkä diabetesta sairastavan tekeminä, enkä sydänvaivoista kärsivän tekeminä kuten en hyväksy niitä tekoja terveenkään ihmisen tekeminä. En silti tuomitse itse ihmistä ja luokittele häntä johonkin kategoriaan sairautensa takia, vaan tuomitsen pelkät teot, joita en hyväksy.

Alkuperäinen kirjoittaja "miehelle":
Ja höpö höpö! Omituista alkkareiden puolustelua. Miten kummassa nämä maan mainiot juopot muka peittoaisivat suurimman osan. Olet kyllä yksinkertainen jos tuohon uskot. Etkä sä missään ongella ehdi käymään kun aamusta yöhön roikut elleissä. Jokapäivä.

Alkoholistit ovat erittäin usein taitavia muusikoita, kädentaitajia, vaikka mitä. He vain eivät ole voineet kehittyä enempää, kun alko vei voiton.

Aikansa voi jakaa kuinka haluaa, vai eikö siitäkään saa itse päättää. Eilen tuli muuten kissankalat; muutama räkäkiiski, salakka, särkiä, ahvenia, joista pari oli pannukarkeutta. Tänään olen käynyt töissä,laittanut lapset kouluun, ottanut päikkärit ja tosiaan olen viihtynyt täälläkin. Nyt olen lähdössä viikonlopun viettoon, pyöritetään pihassa pulloa ja lähdetään sen osoittamaan suuntaan, olen tyytyväinen, en huolisi lottovoittoa.

Yhteistyössä