aikas jännää, ihmisellä ei oo vara siihen eikä tuohon

[QUOTE="M33";30316442]Vaikea ottaa vakavasti tuollaista valitusta yhdeltäkään vanhemmalta, kun esikoislapsen elättäminen aikuiseksi maksaa keskimäärin sen 130 000 plus ansionmenetykset.[/QUOTE]

Niin?

Sun valinta, olla lapseton, on ihan hyvä. Ei sun tarvi päteä ja todistella sen oikeellisuutta täällä. Usko pois.

[QUOTE="M33";30316442]Vaikea ottaa vakavasti tuollaista valitusta yhdeltäkään vanhemmalta, kun esikoislapsen elättäminen aikuiseksi maksaa keskimäärin sen 130 000 plus ansionmenetykset.[/QUOTE]

Oletko tosissasi?

Minusta on vain huvittavaa, kun ihmiset tulevat sanoneeksi totuuksia, joita he eivät tarkoittaneet sanoa. Tässä oli siitä hyvä esimerkki. Itse aiheutetusta rahanpuutteesta valittaminen on tosiaan ärsyttävää, aivan kuten Heinekeeni huomauttaa. Kuitenkin tupakointia vielä paljon suurempi itse aiheutettu rahareikä on oma lapsi. Toivottavasti tupakoivia, köyhyyttään valittavia ihmisiä paheksuvat vanhemmat osaavat arvostaa paheksuntaansa kätkeytyvää ironiaa.

[QUOTE="M33";30316501]Kyllä. Tuo summa perustuu Tilastokeskuksen ja Stakesin arvioon.[/QUOTE]

En tarkoittanut rahasummaa, vaan sitä että minulle jäi tunne että sinusta on idioottimaista laittaa rahansa lapsiin kun ne voisi laittaa johonkin muuhunkin. Minä taas en keksi sijoitusta joka voisi tuottaa paremmin korkoa seuraavan 60 vuoden aikana kuin lapsiin sijoittaminen silloin kun ne asuvat saman katon alla vaikka välillä onkin vähän tiukkaa.

Ihan sama mikä eurosumma noihin menee. Kaikki menee joka tapauksessa ja tiettääkseni käärinliinoissa ei edelleenkään ole taskuja. Enkä ihan aina voi pitää valitustakaan turhana, koska jälkikasvun kanssa ennustaminen on mahdotonta. Josku pärjätään vähällä ja joskus tuntuu ettei mikään riitä. Ja joskus välillä sattuu jotakin ikävääkin.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
[QUOTE="lessu";30315403]kun olet noin ystävällinen ihminen niin tokihan sinä kerroit ystävällisesti että kerta linttuusta lopettaa tupakan polton. Sinähän olet vierellä ja tarjoat tuoreita vadelmia?... niin tuskin tuskin

Sinä olet täällä kaksplussalla ja puukotat ystävääsi selkään, hän kertoi sinulle suoraan ihmetyksensä aiheen, sinä et, vaan tulit tänne palstalle pätemään ja hakemaan kenties pönkitystä asialle jota jo kirjottaessasi tiesit saavasi...
olet kaksnaamainen ihminen tiesitkös? kaikillehan ei ole empatiaa saati ymmärrystä luotu, vain ja ainoastaan kritiikin ja solvaamisen taito.
Tietysti se mihin kalikka kolahtaa se älähtää,,, juu totta poltan itsekkin, mutta ymmärränkin sen toisen puolen, mutta toisaalta ymmärrän myöskin sinun kantasi..... mutta mutta.. niitä on välissä monta.[/QUOTE]minä ystävällinen ihminen olen lainannut 1000 euroo tälle ihmiselle, että pääs meidän mukaan ulkoman reissulle. eipä oo maksanut rahoja ikinä takaisin. olen ehdottanut, että voi korvata rahan mulle myös työllä ja maksaa vähittin, kumpaakaan ei ole tapahtunut. olen seissyt yötä päivää hänen vuoteensa vierellä sairaalassa, kun hän sai keuhoveritulpan ja taisteli elämästä ja kuolemasta, olen antanut hänelle omia vaatteitani ilman mitää korvausta, kun hänellä ei niitä ole ollut.

En ottanut kantaa siihen, onko lapsiin "sijoittaminen" järkevää vai ei. Kiinnitin vain huomiota siihen, miten vanhemmilla ei oikeastaan ole perusteita kuittailla köyhyyttään valittaville tupakoitsijoille itse aiheutetusta rahanpuutteesta. Lapsiin liittyvvät kulut ja tulonmenetykset ovat itse aiheutettua jos mitkä.

[QUOTE="M33";30316499]Minusta on vain huvittavaa, kun ihmiset tulevat sanoneeksi totuuksia, joita he eivät tarkoittaneet sanoa. Tässä oli siitä hyvä esimerkki. Itse aiheutetusta rahanpuutteesta valittaminen on tosiaan ärsyttävää, aivan kuten Heinekeeni huomauttaa. Kuitenkin tupakointia vielä paljon suurempi itse aiheutettu rahareikä on oma lapsi. Toivottavasti tupakoivia, köyhyyttään valittavia ihmisiä paheksuvat vanhemmat osaavat arvostaa paheksuntaansa kätkeytyvää ironiaa.[/QUOTE]

Sun vanhempien olisi kannattanut jättää sut tekemättä.

[QUOTE="M33";30316708]Lapsiin liittyvvät kulut ja tulonmenetykset ovat itse aiheutettua jos mitkä.[/QUOTE]

Kyllä ja ei. Maailma ei oikeasti taida olla ihan niin mustavalkoinen kuin ajattelet. Varsinkaan lasten kanssa ei ole tylsää, koska elämän ennustettavuus laskee aika alhaiselle tasolle verrattuna aiempaan.

[QUOTE="friday";30316755]Kyllä ja ei. Maailma ei oikeasti taida olla ihan niin mustavalkoinen kuin ajattelet.[/QUOTE]En ajattele maailman olevan mustavalkoinen, mutta tämä asia on minusta aika selvä. Ketään ei Suomessa pakoteta vanhemmaksi, vaan kyse on täysin vapaaehtoisesta elämäntapavalinnasta. Näin ollen vanhemmuuteen oleellisesti liittyvät kustannukset kuten lapsen majoittaminen, ruokkiminen, vaatettaminen ovat myös vapaaehtoisia. Nämä menoerät ovat täysin itse aiheutettuja.

Se, onko elämäsi tylsää vai mielenkiintoista, ei liity tähän huomioon millään tavalla.

[QUOTE="M33";30316797]Se, onko elämäsi tylsää vai mielenkiintoista, ei liity tähän huomioon millään tavalla.[/QUOTE]

Käsittääkseni tämä valitus rahasta tulee tänne palstalle usein silloin kun lapsiperheessä tapahtuu jotakin yllättävää, joka rasittaa perheen taloutta. Tämä oli se mitä tarkoitin tuolla tylsää vai ei -kommentillani, mutta se olisi pitänyt selittää tarkemmin.

Mä en ymmärrä, miksi täällä kitistään M33:lle jatkuvasti. Mun mielestä hän on oikeassa lähes joka kommentissaan.

Ainoa, mikä mun mielestä tulisi ottaa ko. lapsettomuuskeskustelussa huomioon, on se, että jonkun on ihan oikeasti pakko hoitaa meidät vanhana. Samoin eläkejärjestelmä nykyisellään edellyttää, että on tulevia sukupolvia maksamassa niitä eläkkeitä. Nämä voitaisiin toki kattaa maahanmuutolla, mutta ei liene realistista odottaa, että maahanmuutto korvaisi syntyvyyden 100%. Tästä syystä on mun mielestä järkevää, että yhteiskunta tukee lastenhankintaa jollain tavalla.

[QUOTE="M33";30316708]En ottanut kantaa siihen, onko lapsiin "sijoittaminen" järkevää vai ei. Kiinnitin vain huomiota siihen, miten vanhemmilla ei oikeastaan ole perusteita kuittailla köyhyyttään valittaville tupakoitsijoille itse aiheutetusta rahanpuutteesta. Lapsiin liittyvvät kulut ja tulonmenetykset ovat itse aiheutettua jos mitkä.[/QUOTE]

Näinpä. Kummasti moni tässäkin ketjussa ei pysty tätä selvää faktaa myöntämään, vaan aletaan heitellä "kun et olisi syntynytkään" heittoja, tai puhutaan ihan aiheen vierestä ja lapsiperheen ilosta ja yllätyksistä.

Fakta: Lapsiin menee rahaa, paljon tai vielä enemmän
Fakta: Tupakointiin menee rahaa
Fakta: Molemmat edellämainituista on itse valittu

Jos yhdestä valinnasta aiheutuvia menoja ei saa valittaa, niin ei saa kyllä toisestakaan. Tai no, saa toki, mutta mitään logiikkaa siinä ei ole. Muuta kuin se, että klassisesti nähdään malka toisen, mutta ei tukkia omassa silmässä.

"Ostin sadan tonnin mersun ja nyt joutuu tinkimään muista menoista, nyyh / Tein kolme lasta ja nyt joutuu tinkimään muista menoista, nyyh". Oma vika senkin sika.

[QUOTE="friday";30316865]Käsittääkseni tämä valitus rahasta tulee tänne palstalle usein silloin kun lapsiperheessä tapahtuu jotakin yllättävää, joka rasittaa perheen taloutta. Tämä oli se mitä tarkoitin tuolla tylsää vai ei -kommentillani, mutta se olisi pitänyt selittää tarkemmin.[/QUOTE]

99% niistä "yllätyksistä" vaan tuppaa olemaan laatua "tehtiin monta monta lasta vaikka työskennellään suhdanneherkillä aloilla ja oikeastaan mulla ei ole edes koulutusta, haluttiin kaksi uutta autoa lainalla ja rakennettiin ihan liian kallis omakotitalo hevon kuuseen ja ja hups heijaa nyt ei riitäkään rahat kun oon viidettä vuotta kotihoidontuella eiks ookkin epistä hei". Toisin sanoen suunnitellaan se perheen talous koko ajan vain parhaan mahdollisen skenaarion mukaan, eikä yhtään mietitä mitä sitten jos se ei toteudukaan.

Mun silmiin siinä ei ole mitään "yllätystä", että esim. lapset sairastelee tai autoa pitää joskus korjata tai vanhassa omakotitalossa on kosteusongelmia tai joku on joskus työttömänä. Kummasti nämä ihan normaalit ja yleiset elämän asiat vaan tulee joillekin aina ihan yllätyksenä, eikä ole käynyt mielessäkään että jotenkin voisi varautua.

[QUOTE="Realisti";30316987]Fakta: Lapsiin menee rahaa, paljon tai vielä enemmän
Fakta: Tupakointiin menee rahaa
Fakta: Molemmat edellämainituista on itse valittu
[/QUOTE]Kadehdittavan hyvin tiivistetty. Tietenkin voi pohtia, ovatko vaikkapa lapsen yllättävästä sairaudesta aiheutuvat kulut itse aiheutettuja vai eivät, mutta monissa tapauksissa jo lapsen perustarpeista huolehtiminenkin tuntuu ajavan perheen talouden kriisiin.

Ja totta kai lapsen sairastumisesta koituvat kulut ovat taloudellinen riski, jonka on hyväksynyt ryhtyessään vanhemmaksi. Samalla tavalla vanhaa asemarakennusta kodikseen remppaava joutuu hyväksymään riskit budjetin paisumisesta, jos rakenteista paljastuu yllättäviä vaurioita. Suunnittelemalla ja ennakoimalla riskejä voi onneksi hallita.

[QUOTE="M33";30317008]Heh, kirjoitimme saman esimerkin yhtä aikaa. Riskienhallinta on tosiaan taito, jonka osaaminen vaikuttaa elämän yleiseen sujumiseen erittäin paljon.[/QUOTE]

Niinpä. Vähän kauhulla seuraan vierestä kun tuttavapariskunta ostin talon keskeltä metsää. Laina on jo tällä korkotasolla niin kireällä, ettei yhtään ylimääräistä rahaa jää (tuttava itse sanoi, että ovat vuoden yrittäneet säästää tilille yhden lainan lyhennyksen verran rahaa, mut aina se menee johonkin "pakolliseen").

Työmatkat 50/70 kilometriä eri suuntiin ja alla vanhat autot. Bussit ei kulje, joten pakko olla molemmilla oma auto. Taloa ei varmasti saa kovin äkkiä kaupaksi. Entä jos jompikumpi jää työttömäksi tai sairastuu, entä jos menee auto rikki? Korttipakka sortuu hetkessä :(. Itse en voisi öitäni nukkua tuossa tilanteessa, mutta tuttavia ei tunnu huolettavan ollenkaan. Pitää vain toivoa, ettei mitään yllättävää satu ainakaan seuraavaan 10 vuoteen (jonka jälkeen oletettavasti palkat nousseet edes jonkin verran ja löysää alkaa jäämään).

[QUOTE="Realisti";30316994]99% niistä "yllätyksistä" vaan tuppaa olemaan ...[/QUOTE]

En pysty allekirjoittamaan tuota ainakaan omasta tuttavapiiristäni. Keskimäärin tutuillani on kaikki hyvin, mutta joskus sitten sattuu ja tapahtuu niin paljon että joudutaan osa vuodesta elämään aika tiukilla.

Aika harva lapsiperhe pystyy suunnittelemaan taloudellisesti elämänsä niin ettei toisen jäädessä työttömäksi/vammautuessa pysyvästi/tms joutuisi tekemään kohtuu lyhyenkin ajan jälkeen isoja peliliikkeitä. Selväähän se on, että tuossa vaiheessa harmittaa. Paitsi teidän logiikan mukaan jos on lapsia niin sittenhän ei voi harmitella koska ilman lapsia selviäisi tuosta!

Ette kai te nyt oikeasti ole tosissanne että lapsiperhe ei saa koskaan valittaa rahapulaansa? Autot jä mökit voi myydä - lapsia ei. Siinä on aika iso ero.

Jokainen sijoittakoon rahansa itselleen tärkeisiin asioihin. Toiselle se on savukkeet ja alkoholi toiselle lapset ja kolmannella joku muu. Jokainen käyttäköön varansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

[QUOTE="friday";30317065]Ette kai te nyt oikeasti ole tosissanne että lapsiperhe ei saa koskaan valittaa rahapulaansa?[/QUOTE]
Mielestäni en ole väittänyt tällaista tosissani, leikilläni tai millään muullakaan tavalla. Keskeinen huomioni lukee kakkossivulla jo kaksi kertaa, enkä usko ylimääräisten toistojen auttavan asiaa. Viime kädessä jokainen ymmärtää sen, minkä pystyy tai haluaa.

Yhteistyössä