aikas jännää, ihmisellä ei oo vara siihen eikä tuohon

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30316706:
minä ystävällinen ihminen olen lainannut 1000 euroo tälle ihmiselle, että pääs meidän mukaan ulkoman reissulle. eipä oo maksanut rahoja ikinä takaisin. olen ehdottanut, että voi korvata rahan mulle myös työllä ja maksaa vähittin, kumpaakaan ei ole tapahtunut. olen seissyt yötä päivää hänen vuoteensa vierellä sairaalassa, kun hän sai keuhoveritulpan ja taisteli elämästä ja kuolemasta, olen antanut hänelle omia vaatteitani ilman mitää korvausta, kun hänellä ei niitä ole ollut.

Kylläpä sädekehä kiiltää.

[QUOTE="Realisti";30316994]99% niistä "yllätyksistä" vaan tuppaa olemaan laatua -- Toisin sanoen suunnitellaan se perheen talous koko ajan vain parhaan mahdollisen skenaarion mukaan, eikä yhtään mietitä mitä sitten jos se ei toteudukaan.

Mun silmiin siinä ei ole mitään "yllätystä", että esim. lapset sairastelee tai autoa pitää joskus korjata tai vanhassa omakotitalossa on kosteusongelmia tai joku on joskus työttömänä. Kummasti nämä ihan normaalit ja yleiset elämän asiat vaan tulee joillekin aina ihan yllätyksenä, eikä ole käynyt mielessäkään että jotenkin voisi varautua.[/QUOTE]

Tämän logiikan mukaan mitään yllätyksiä ei kenenkään elämässä pitäisi tulla, koska lähestulkoon kaikkeen pitäisi teoriassa ymmärtää varautua - myös siihen, että nämä onnettomat sattumukset tulevat yhtäaikaa. Ei liity mitenkään siihen, onko niitä lapsia vai ei.

[QUOTE="M33";30317083]Mielestäni en ole väittänyt tällaista tosissani, leikilläni tai millään muullakaan tavalla. [/QUOTE]

Minä tulkitsin alla olevan kirjoituksesi päinvastoin. Varmaankin siksi, koska minusta lapsiperheen valituksen voi kyllä ottaa vakavasti. Ilmeisesti ei olisi pitänyt tulkita niin?

[QUOTE="M33";30316442]Vaikea ottaa vakavasti tuollaista valitusta yhdeltäkään vanhemmalta, kun esikoislapsen elättäminen aikuiseksi maksaa keskimäärin sen 130 000 plus ansionmenetykset.[/QUOTE]

Keskeinen pointtisi on kyllä tullut selväksi ja ei kai kukaan ole sitä tässä keskustelussa kieltänytkään.

Jokainen sijottakoon rahansa mihin mielii, mutta kantakoon valintansa kitisemättä. Ehkä ap:n ystävää harmittaa,ettei osaa käyttää rahojaan fiksummin. Tai sitten hän todella kokee, että ap:n pitää jakaa omistaan...?

• Tykkää
Reactions: lettunen
[QUOTE="lamamanmorbid";30317228]Jokainen sijottakoon rahansa mihin mielii, mutta kantakoon valintansa kitisemättä. Ehkä ap:n ystävää harmittaa,ettei osaa käyttää rahojaan fiksummin. Tai sitten hän todella kokee, että ap:n pitää jakaa omistaan...?[/QUOTE]

Mulla on yksi kaveri (kohta varmaan entinen sellainen), josta mä oon vasta nyt tajunnu, että se on ihan oikeasti tätä mieltä. On avoimesti katkera siitä, että toisilla on "enemmän kuin hänellä", ja kyse on ihan totta vaan rahankäytön priorisoinnista tässä tapauksessa. Nyt hän ei oo maksamassa mulle parin kympin velkaansa takaisin, and I quote "koska teillä on paljon enemmän rahaa ku meillä ja meillä on sentään lapsiakin!!!". Meillä on aika tasan samat nettotulot, mutta hän mm. polttaa tupakkaa, ostaa kaikki vaatteensa uutena ja syövät perheensä kanssa enimmäkseen jotan K-Martin tuoretiskiruokaa.

Kaikilla on tietty omat prioriteettinsa rahankäytössä, mutta.. no jossain kohtaa se "ei mulla oo varaa" -vikinä vaan on liikaa :D

Kyllä se tulevien eläkkeiden ja sossuavustusten maksaminen jää pääosin syntyvien suomalaisten harteille. Maahanmuuttajat eivät tilannetta nykyisellä maahanmuuttoprofiililla (ikä, koulutus, työllistyminen) asiaa auta vaan päinvastoin - huoltosuhde heikkenee. Toki toisinkin voisi olla, mutta se edellyttäisi tulijoiden valinnassa humanitaarisista syistä luopumista ja tiukkojen koulutus/osaamistasokriteerien ottamista tilalle sekä perheenyhdistämisten lopettamista.

Siis palstamammojen lapset maksavat M33:n eläkkeen.

Yhteistyössä