Aikuiset ihmiset! Ilmoittakaa jos lapsenne ei tule kaverisynttäreille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pienen tytön pettymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ilmoitan aina tulostamme tai ettemme pääse.
En oikein ymmärrä muunlaista käytöstä? Etenkin naisten luulisi ymmärtävän erittäin hyvin tarjoilujen riittävyydenkin vuoksi ilmoittavan asiasta. On eri asia kokata kahdelle kuin kahdeksalle vieraalle.

Venytin vielä kaupassa käyntiä eiliseen iltapäivään, etten osta liikaa tarjottavaa jos tuleekin peruutuksia :/ No nyt on tuolla jääkaapissa edelleen liikaa... Olis voinut vähän rennommalla otteella tehdä jos olisi tiennyt, että vain kaksi tulee.

Jos kutsussa on kännykkänumero niin ilmoitan sekä sen että lapsi on tulossa tai sen että valitettavasti ei ole tulossa.

Meillä on lapsen 8 v. synttärit heinäkuun lopussa ja nyt sitten mietinkin pitäisikö koulukaverit kutsua vasta koulun alettua.

Nykyään ihmiset on vaan niin välinpitämättömiä. Esikoisen kaverisynttäreiden aikaan ihmiset vielä ilmoitteli (täyttää nyt 16 v), mutta noiden nuorempien kohdalla on sitten käynyt niin, että vähintään yksi jättää ilmoittamatta, pyysi ilmoittamista miten päin vaan. Kakkosen isoille kodin ulkopuolella järjestettyjä kutsuja laittaessa jouduin yli puolelta kyselemään, että onko tulossa vai ei, suurin osa vanhemmista ei ollut lainkaan tietoinen koko kutsusta tai ainakin väittivät niin. Onneksi oli kaikille numerot tiedossa, että pystyi kyselemään, tosin yksi vastasi, että tulee, jos ehtii. Kiva maksaa sitten pääluvun mukaan synttäreistä, kun vastaukset on tuota luokkaa.

Nykyään meillä järjestetään pieniä kaverisynttäreitä ihan parhaiden kavereiden kesken.

Mä ilmoitan aina, että tullaanko vaiko eikö. Vaikka kutsussa lukisi, että "ilmoitathan jos et pääse paikalle", niin mä ilmoitan senkin että päästään paikalle. Mä en myöskään ymmärrä sitä, että jos tietää jo kutsun saapumispäivänä, että pääsee tai ei pääse paikalle, niin miksei sitä voi ilmoittaa heti? Jos meillä on silloin kalenterissa tyhjää tai sellainen meno, että edes toinen pääsee viemään tytön synttäreille, niin ilmoitan että päästään. Jos sitten siihen myöhemmin olisi tulossa joku muu meno, niin ei voi mitään. Musta lapsen menot on tässä kohtaa ihan yhtä tärkeitä kuin aikuisenkin. Ei mulle tulis mieleenkään sanoa tytölle, että hei et sä pääsekään sinne synttäreille kun meille tuli kyläkutsu jonnekin muualle.

Ihanaa, että on tuollaisiakin vanhempia! :) Ja tosiaan, "vain" ne kolmehan tässä olivat ajattelemattomia. Yksi ilmoitti heti, että ovat matkalla ja kaksi tuli. En tiiä... ehkä kaikki ajattelevat, että ei se haittaa jos yksi ei ilmoita. Mutta sitten kun kaikki ajattelevat niin :(

[QUOTE="vieras";26422812]Niimpä kun tytöllä oli 8vuotis synttärit niin kutsuttiin 6 kaveria, kolme tuli, yks ilmotti hyvissä ajoin ettei pääse, yhdestä ei kuulunu mitään ja yks ilmoitti synttäripäivänä vasta ettei tulekkaan. 6vuotis synttäreillä kutsuttiin 4 ja yks tuli, muista ei kuulunu mitään.[/QUOTE]

:( tosi inhottavaa!

Meille on kyllä aina ilmoitettu, yhtä tapausta lukuunottamatta. Mutta se olikin sellainen ns. pakosta kutsuttu tapaus, joten oli ihan iloinen yllätys, ettei hän tullut, vaikkei ilmoittanutkaan esteestä :snotty: ...joojoo, ei saisi ajatella näin ja blaablaa, mutta niin se nyt vaan oli (se periaate nääs, että vain yhtä ei saa jättää kutsumatta, vaikka se yksi olisi ikävämpi tapaus).

Ja 7 kaverisynttärit olen laskujeni mukaan ehtinyt lapsille järjestää.

On siis olemassa myös fiksuja vanhempia, jotka ilmoittavat jos lapset eivät pääse juhliin :)

Minä ilmoitan myös aina tuleeko vaiko ei jos kutsussa pyydetään vastausta. Silloin en välttämättä ole ilmoittanut jos pyydetään ilmoittamaan jos ei pääse kutsuille, ts itse oletan automaattisesti että kutsujakin ymmärtää että tulossa ollaan jos ei toisin ilmoiteta.

Näissä hommeleissa ajoitus on tosi tärkeää. Me järjestettiin juhla arkipäivänä ja alkuillasta, niin ainakin kyyditkin tänne syrjäiseen kolkkaan järjestyy.
Ensi vuonna järjestämme juhlan todennäköisesti jo toukokuun puolella, niin eivät ehdi livahtaa lomailemaan vielä. ;)

Mietin kans tarkkaan synttärien ajan. Oikea päivä on vasta yli viikon päästä, mutta mietin, että silloin ei kukaan pääse. Kellon aika oli 17.30-19.00, jotta pk olisi jo mennyt kiinni, mutta ei ole kuitenkaan liian myöhä. Ja just arkipäivänä kun tiedän, että ihmiset ovat usein viikonloppuna menossa.

[QUOTE="vieras";26422881]Jos kutsussa on kännykkänumero niin ilmoitan sekä sen että lapsi on tulossa tai sen että valitettavasti ei ole tulossa.

Meillä on lapsen 8 v. synttärit heinäkuun lopussa ja nyt sitten mietinkin pitäisikö koulukaverit kutsua vasta koulun alettua.[/QUOTE]

Minä varmaankin sinuna järjestäisin synttärit vasta koulun alettua. Hyvä kun ilmoitat :)

Mun täytyy myöntää, että viimeksi en muistanut ilmoittaa, että lapsi ei pääse tulemaan. Tai siis muistin koko synttärit samana päivänä kuin ne olisi olleet ja mies ei löytänyt kutsua, että olisi voinut ilmoittaa. Tässä tapauksessa kutsuja oli kyllä pk-kaveri, jonka kanssa lapsi ei edes leiki päiväkodissa, eikä ole koskaan sanonut tyypistä sanaakaan, joten ehkä siksikin asia unohtui. Mutta huonoa käytöstä, myönnän.

[QUOTE="vieras";26422886]Nykyään ihmiset on vaan niin välinpitämättömiä. Esikoisen kaverisynttäreiden aikaan ihmiset vielä ilmoitteli (täyttää nyt 16 v), mutta noiden nuorempien kohdalla on sitten käynyt niin, että vähintään yksi jättää ilmoittamatta, pyysi ilmoittamista miten päin vaan. Kakkosen isoille kodin ulkopuolella järjestettyjä kutsuja laittaessa jouduin yli puolelta kyselemään, että onko tulossa vai ei, suurin osa vanhemmista ei ollut lainkaan tietoinen koko kutsusta tai ainakin väittivät niin. Onneksi oli kaikille numerot tiedossa, että pystyi kyselemään, tosin yksi vastasi, että tulee, jos ehtii. Kiva maksaa sitten pääluvun mukaan synttäreistä, kun vastaukset on tuota luokkaa.

Nykyään meillä järjestetään pieniä kaverisynttäreitä ihan parhaiden kavereiden kesken.[/QUOTE]

Ihan uskomatonta :o Että tullaan jos jaksetaan... Vähän pitäis ihmisten ajatella omaa napaa pidemmälle. Mietiskelinkin eilen, että kun tyttö kasvaa isommaksi niin vois vaikka kutsua vain muutaman parhaan kaverun ja käytän vaikka elokuvissa ja saavat olla yökylässä tms. Mutta sitten on vielä tuo nuorempikin kasvamassa... Paljon mahtuu huolta äidin sydämeen ;)

Meille on kyllä aina ilmoitettu, yhtä tapausta lukuunottamatta. Mutta se olikin sellainen ns. pakosta kutsuttu tapaus, joten oli ihan iloinen yllätys, ettei hän tullut, vaikkei ilmoittanutkaan esteestä :snotty: ...joojoo, ei saisi ajatella näin ja blaablaa, mutta niin se nyt vaan oli (se periaate nääs, että vain yhtä ei saa jättää kutsumatta, vaikka se yksi olisi ikävämpi tapaus).

Ja 7 kaverisynttärit olen laskujeni mukaan ehtinyt lapsille järjestää.

On siis olemassa myös fiksuja vanhempia, jotka ilmoittavat jos lapset eivät pääse juhliin :)

Hienoa, että teillä on noin hyviä kokemuksia :) Juu ja tiedänhän minä, että suurin osa varmaan ilmoittaakin. Tarkoitus oli herätellä niitä ruojia, jotka eivät sitä tee ;) Toivottavasti edes joku otti opikseen! (pieni pessimisti minussa epäilee...)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="Aapee";26423105]Ihan uskomatonta :o Että tullaan jos jaksetaan... Vähän pitäis ihmisten ajatella omaa napaa pidemmälle. Mietiskelinkin eilen, että kun tyttö kasvaa isommaksi niin vois vaikka kutsua vain muutaman parhaan kaverun ja käytän vaikka elokuvissa ja saavat olla yökylässä tms. Mutta sitten on vielä tuo nuorempikin kasvamassa... Paljon mahtuu huolta äidin sydämeen ;)[/QUOTE]

Mä olen kans miettinyt, että seuraavaksi kun järjestetään 8-vuotissynttärit, niin voisi järjestää vähän pienemmällä porukalla ja ilman riehuntapaikkoja. Nyt kun tyttö aloittaa koulun, niin jos pitäisi kutsua koko luokan tytöt (jotta kellekään ei jäisi paha mieli) ja siihen vielä päälle ne lapsivieraat, jotka eivät ole tytön kanssa samalla luokalla tai edes samassa koulussa, niin niitä on ihan hirveästi! Nyt viimeksikin jouduttiin jo vähän karsimaan ja vaikka mulla olikin siitä vähän huono omatunto, niin loppujen lopuksi en ollut kovin pahoillani siitä, ettei kaikkia voitu kutsua.

[QUOTE="vieras";26423046]Minä ilmoitan myös aina tuleeko vaiko ei jos kutsussa pyydetään vastausta. Silloin en välttämättä ole ilmoittanut jos pyydetään ilmoittamaan jos ei pääse kutsuille, ts itse oletan automaattisesti että kutsujakin ymmärtää että tulossa ollaan jos ei toisin ilmoiteta.[/QUOTE]

Juu, minä pyysin ilmoittamaan jos lapsi ei pääse. Sitten kun mitään ei kuulunut niin tietysti oletin, että tulossa on. Väärin luulin :/

[QUOTE="Juh";26423083]Mun täytyy myöntää, että viimeksi en muistanut ilmoittaa, että lapsi ei pääse tulemaan. Tai siis muistin koko synttärit samana päivänä kuin ne olisi olleet ja mies ei löytänyt kutsua, että olisi voinut ilmoittaa. Tässä tapauksessa kutsuja oli kyllä pk-kaveri, jonka kanssa lapsi ei edes leiki päiväkodissa, eikä ole koskaan sanonut tyypistä sanaakaan, joten ehkä siksikin asia unohtui. Mutta huonoa käytöstä, myönnän.[/QUOTE]

Ja harmi sille lapselle jos kuitenkin odotti lastasi :( Mutta sinä sentään olisit ilmoittanut jos kutsu olisi löytynyt. Meillä kaikki kutsutut olivat sellaisia, joiden kanssa tyttö leikki pk:ssa paljon. Vanhempien kanssa en kuitenkaan ole tutustunut niin, että olisin kehdannut numeroa kysyä.

Mun täytyy myöntää että tyttäreni on missannut neljät synttärit. Siis niin, että en ole muistanut/ei ole muistanut ilmoittaa. Aina kun muistan tuon asian, tulee tuskasoija ja nolottaa niin vietävästi. Kerran kävi niin, että tyttö oli unohtanut kutsun koulureppuun, ja kolme kertaa on vain päässyt unohtumaan. Meillä on vuorotyön ja neljän lapsen vuoksi elämä niin hektistä, että vaikka kalenterin mukaan yritetään elää, unohduksia tulee. Ja aina kun olen unohtanut, on tytär vienyt jälkikäteen lahjan tai pyytänyt kaverin meille juhlimaan toisia synttäreitä. Siis olemme tehneet kaverille sitten ylläri synttärit hyvitykseksi unohduksesta. Silti harmittaa ja nolottaa.

Tietenkin hutilointia ja huonosta käytöstä aikuisilta, vaikka kieltämättä tosi hankalaa juhla-aikaa tämä kevätkesä (kaikkien valmistujaisten, lomien lähestymisten ja rippijuhlien ja häiden aikaa...); lahopäisimmillään tässä ollaan itse kukin tähän vuodenaikaan.

Mutta parhaiten nyt aapee tuet tyttöäsi juuri korostamalla että pitää olla iloinen siitä miten kivaa oli - sen sijaan että sekä äiti että tytär surevat nyt niitä jotka ei tulleet eikä ilmoittaneet. Siihen juuttuminen ei auta lasta oppimaan sellaista tunteiden säätelyä ja pettymyksensietokykyä, joka kuitenkin elämässä on aina tarpeen.

Onneksi kaksi kaveria tuli, saivat enempi herkkuja, ja muut sitten ehkä vaan oli niin kiireisiä näin kesän alussa, ettei muistaneet... (turha sitä on lapselle ruveta vieraita perheitä haukkumaan, että olivatpas tyhmiä).

[QUOTE="memmu";26423086]Meillä olisi sunnuntaina lapsen synttärit. Vei 7 kutsua kouluun... vain yhdestä on kuulunut ettei pääse tulemaan. Moukkamaista jos eivät ilmoita mitään :([/QUOTE]

Toivottavasti teille on kaikki muut sitten tulossa :) Oman kokemuksen perusteella kuitenkin ehkä varoittelisun lasta, että voi olla, että ehkä joku ei kuitenkaan tulekaan. Itse sinisilmäisenä sanoin tytölle, että vielä nämä kolme ovat tulossa... Ja sitten tyttö odotti heitä :(

Mukavia juhlia teille kuitenkin :)

Mä olen kans miettinyt, että seuraavaksi kun järjestetään 8-vuotissynttärit, niin voisi järjestää vähän pienemmällä porukalla ja ilman riehuntapaikkoja. Nyt kun tyttö aloittaa koulun, niin jos pitäisi kutsua koko luokan tytöt (jotta kellekään ei jäisi paha mieli) ja siihen vielä päälle ne lapsivieraat, jotka eivät ole tytön kanssa samalla luokalla tai edes samassa koulussa, niin niitä on ihan hirveästi! Nyt viimeksikin jouduttiin jo vähän karsimaan ja vaikka mulla olikin siitä vähän huono omatunto, niin loppujen lopuksi en ollut kovin pahoillani siitä, ettei kaikkia voitu kutsua.

No sekin vielä, että tyttö olisi halunnut kutsua enemmänkin kavereita, mutta oli pakko rajata määrää tilan ahtauden vuoksi! Niistä kutsumatta jätetyistä ehkä joku olisi päässyt tulemaan. Mutta otanpa opiksi ja ensi vuonna kutsutaan enemmän.

Minä tiedän 7-v tytön, jonka synttäreille ei tullut ensin ketään. Oli kutsunut 7 kaveria loma-aikana ja KUKAAN ei tullut. Tyttö oli istunut ikkunassa odottamassa, ilmapallot oli ovelle, kakku ja herkut odotti, koti oli koristeltu juhlakuntoon ja kaikkia jännitti. KETÄÄN ei tullut.

Me asuttiin siinä aika lähellä, tunnettiin jotenkuten ja tytön äidillä oli mun puhelinnumero. Hän soitti hätäisenä, että tulettteko synttäreille nyt just ja heti. Minä passitin miehen Ärrälle lahjan ostoon (osti neljä kivaa lahjaa: pehmolelua, karkkia yms...) ja sillä välin puin lapset (4kpl) ja lähdettiin. Kortit kirjoitettiin autossa ja mentiin juhliin.

Voi sen lapsen riemua, kun tuli juhlat, tuli lahjat ja talo täyteen lapsia. Ne synttärit jäi jotenkin erityisen kivoina juhlina mieleen.

Meillä viime vuonna poika kutsui 6 vierasta, joista 3 tuli. Ne, jotka eivät tulleet, heistä kukaan ei ilmoittanut ettei tule. Ensi kerralla taidetaan pitää sellaiset synttärit, että viedään pari hyvää kamua uimaan/elokuviin/syömään tms.

Yhteistyössä