Aikuisten tilat ja lasten tilat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammax3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammax3

Vieras
Meillä on erikseen lapsille ja aikuisille tilat - lapset siis saavat olla aikuisten tiloissa mutta leluja sinne ei saa tuoda ollenkaan eikä juosta, riehua yms.
Kaapeille ei myöskään ole lapsilla asiaa eikä keittiöön muuta kuin erikseen kutsuttuna syömään.

Onko tämä siis jotenkin väärin ja järkyttävää teidän mielestä?

Vähän kuin koirille :saint:

Ymmärrän kyllä ettei ole kaapeille asiaa- ei meilläkään, mutta kyllä nyt sentäs keittiöön sopii tulla muutenkin kuin syömään...

Periaatteessa kiellettyä aluetta on mun ompelimo, mutta teoria ja käytäntö ei tässäkään asiassa usein kohtaa.

meiän talo on tarkotettu ihan koko perheelle. jokainen saa olla siellä missä tykkää ja kaivaa niitä kaappeja mitä haluaa. mutta meiän lapset onkin opetettu siivoomaan jälkensä.

No on toi kyl aika järkyttävää :o mä kyl ymmärrän et lapset ei saa levittää leluja pitkin muita huoneita, mun mielestä on ihan hyvä sääntö et lapset tuo pari lelua pois huoneestaan ja saavat leikkiä missä haluavat, mutta en itekkään halua kahlata lelumeressä :whistle:
Mut oot kyl kauhea tyranni!

:laugh: :laugh:

Joo. Järkyttynyt olen.

Mutta ajattelin kyllä laitattaa aikalukot lasten huoneiden oviin, että eivät omin nokkinensa sieltä könyä ihmisiä häiritsemään.

Miksi keittiö on aikuisten tila?

On meilläkin paikkoja, jossa ei leikitä ilman meitä vanhempia. Esim makuuhuoneemme ja kummankin työhuoneet sekä olkkari. Kaikissa näissä paikossa on tavaroita ja kirjoja, joihin ei saa koskea. Mutta en minä näe mitään järkeä pitää tuota lastenhuonetta vain ainoana paikkana missä saisi olla leluja. Eli leikkiä saa meillä myös alakerrassa ja muissakin huoneissa. Esim työhuoneessani, kun olen siellä itse puuhastelemassa jotain. Toki ne lelut eivät sinne jää....

Kyllä tuo minun mielestäni kuulostaa kohtuuttomalta. Kyllä kodissa otetaan yleensä vähän rennommin, niin että lapsistakin koti tuntuu kodilta, eikä paikalta, jossa he ovat aikuisten tiellä ja riesana (ja siksi saavat siis olla vapaammin vain omassa tilassaan :o ) .

Meillä menee sillä tavalla, että keittiöön ei todellakaan saa tuoda leluja. Siis ainakaan silloin, kun siellä tehdään ruokaa. Oon nimittäin kerran kaatunut salaattikipon kanssa, kun kompastuin pojan tiskipöydän eteen jättämään pikkuautoon... luojan kiitos ei ollut kuuma kattila käsissä.

Muualle meillä saa viedä leluja, mutta jäljet pitää siivota leikkien jälkeen. Mä en halua, että olkkari esim. näyttää 24/7 leikkihuoneelta. Tietysti pyrkimys on siihen, että leikit keskittyy pääasiassa pojan omaan huoneeseen, mutta toi sälli on niin seurallinen luonne, että ei se toistaiseksi oo siellä juurikaan yksin viihtynyt. Viettää siis aikaa siellä missä muutkin.

Kaappeja poika ei oo juurikaan edes kolunnut, et asia ei oo ollut meillä mikään ongelma. Mutta en mä sitä esim. mun työ-/kirjakaapille päästäisi sen enempää kuin vaatekaappeja mylläämään. Ja tämäkin ihan vaan siksi, että niin ei ole tapana toimia. Saa lapsi itse hakea vaatekaapistaan vaikka puhtaat housut, mutta leikkitarkoitukseen puhtaita vaatteita ei kaapista vedetä. OK, keittiön kaapista poika hakee joskus kulhoja, ja kyllähän se niillä leikkii, mutta silloinkin se laittaa leikisti ruokaa.

Meillä kukaan perheenjäsen ei saa elää kuin pellossa, ei edes lapsi sillä verukkeella, että on pieni (pienelle opetetaan tapoja). Mutta kyllä meillä vapaasti elää saa jokainen.

No, mä tätä jo kommentoinki toisaalla...

Mun mielestä toi on aivan järkkyä. Oikeesti. Meillä tää on kyllä kaikkien koti ja vieraatki saa olla kuin kotonaan; jos on nälkä, saa ottaa ruokaa, jos on kylmä, saa hakea kaapista vaatetta. Ja sohvaan saa muklsut rakentaa majan ja meijän sängyssä saa olla tyynysotaa. Niin oma muksu ku muiden siis.

Ja myös elukat saa olla kaikkialla. Paitsi koira ei saa mennä kissanbaskalaatikkoon.

Ja meillä yleensä vieraat myös viihtyy. Veljen muksut on kokoajan tungulla tänne, eilen viimeks olivat. Ja yleensä on muitaki kylässä, meijän jomman kumman sisaruksia, muksun kummitäti tai joku vaan kaveri.

Meillä on erillinen, ovella varustettu keittiö jossa en itsekään käy muuta kuin syömässä - meillä mies tekee ruokaa ja on tosi tarkka keittiöstä, sinne ei saa mennä häiritsemään edes minä tai se ajaa justiinamaisesti kaulimen kanssa ulos :D
Mies sitten kutsuu pöytään kun ruoka on valmis. Koko perhe ei siis todellakaan kokkaa yhdessä!

Minun puolesta saisivat levitellä romujaan olohuoneeseen MIKÄLI SIIVOAISIVAT mutta kun tätä ei tapahdu niin pysykööt poissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Meillä on erillinen, ovella varustettu keittiö jossa en itsekään käy muuta kuin syömässä - meillä mies tekee ruokaa ja on tosi tarkka keittiöstä, sinne ei saa mennä häiritsemään edes minä tai se ajaa justiinamaisesti kaulimen kanssa ulos :D
Mies sitten kutsuu pöytään kun ruoka on valmis. Koko perhe ei siis todellakaan kokkaa yhdessä!

Minun puolesta saisivat levitellä romujaan olohuoneeseen MIKÄLI SIIVOAISIVAT mutta kun tätä ei tapahdu niin pysykööt poissa...

Kerroit toisessa ketjussa, että teillä on kolme alle 4v. lasta. Eikös nyt sen ikäisten kanssa joka tapauksessa siivota yhdessä...
Ja kannattaisi ehkä ottaa vaikka kerran viikossa lapsetkin ruoan laittoon, se kun kuuluu ihan elämän perusasioihin että nähdään kuinka ruoka valmistuu, eikä se aina vain ilmesty valmiina eteen.

Oletteko te miehen kanssa molemmat ns. kontrollfriikkejä, joilla on paha olla jos kaikki ei ole koko ajan hallinnassa ja paikat tiptop?

Me ostettiin talo varta vasten lapselle kodiksi. Ei meillä nyt mitään ihmeellisiä huonekaluja ole, mitä pitää lapsilta suojella ja olohuoneen vakiokalustukseen kuuluu leikkikeittiö =D Mun mielestä meillä on ihan kodikasta ja viihtyisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Onko mieleesi tullut, että sinun tehtäväsi on OPETTAA sitä siivoamista ja vastuunkantoa perheen yhteisistä tiloista?

Tuo kuulostaa -anteeksi nyt vain- siltä, että teillä ei ole kovin mukavaa yhdessäoloa perheenä, kun on noin tiukka meininki.Meilläkin parhaat hetket perheenä vietetään usein illemmalla olohuoneessa, kun mies rakentelee lasten kanssa legoilla, välillä luetaan kirjoja, piirrellään ja sitten taas kootaan vaikka palapelejä.

Koti on meidän kaikkien yhteistä tilaa, jossa jokaisen on tarkoitus viihtyä. Ei se tarkoita, että kaikkien kaappien sisältö on lupa levitellä lattioille tai muutakaan sellaista vaan että normaali leikkiminen, hauskanpito ja yhdessäolo on ehdottomasti sallittua, hyväksyttyä ja vieläpä kannustettavaa. :)

Oliks tää Mikkosilta? :xmas: No ei vaan, toihan on varmaan ihan kätevää. Ja vielä jos tollasesta tyylistä tykkää, niin mikäs siinä. Meillä ei kyllä ole ikinä tollain ollut ja eikä tule olemaankaan.

Meillä on yhteisiä kaikki tilat, mut lapset kerää itse omat lelunsa poijes, jos niitä joka paikkaan kuljettavat ja joka paikassa saa kaikki olla, esim. keittiö on kaikki yhteinen alue... mä laitan ruokaa, pienin siinä leikkii lattialla ja isommat lapset piirtää keittiönpöydän ääressä. Ja kaikilla on mukavaa! :)

En myönnä että olisin kontrollifriikki, mieheni kyllä on.

Itselläni ei voi olla hauskaa jos on sotkuista, saan päänsärkyä ajatuksesta että sohvalla olisi pikkuautoja tms...
Siivoamaan oppivat ihan varmasti nuo lapset, ruoanlaitosta en sitten tiedä kun sitä en itsekään osaa.

Yhteistyössä