Aina sanotaan että vuokralla asuminen on rahan hukkaan heittämistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä aika isot korot saa olla jos pelkät korot voi olla vuokran hinta.
Meillä korot on n. 100 euroa (vähän reilu) ja lainaa 95 000 euroa - lisäksi maksamme rahoitusvastiketta n. 150 euroa josta suurinpiirtein puolet on korkoa, ja lisäksi yhtiövastiketta plus lainanlyhennystä. Kaikkineen asumiskulut on noin 1000 euroa josta 350 euroa on itse lainan lyhennystä. 750 eurolla emme vuokraisi vastaavaa asuntoa paikkakunnaltamme, eli käytännössä tämä tulee halvemmaksi... omistamme kuitenkin kokoajan enemmän ja enemmän.

Lähtökohtaisesti vuokralla-asuminen on kalliimpaa kuin omistusasuminen. Minä ainakin hinnoittelen vuokraamani asunnon niin, että saan sille jotain tuottoakin. Kämpän käyvän arvon pystyy aika hyvin arvioimaan etuovesta ja sitten vuokra vaan sellaiseksi, että pääoman tuotto on yli viisi prosenttia. Tällöin vuokralainen maksaa asunnon kustannukset ja vielä korkoa vuokranantajalle. Riippuu sitten kohteesta ja korjaustarpeista paljonko todellinen tuotto on, mutta jos vuokraus on tappiollista lähtee kämppä myyntiin. Riski asuntojen hinnanlaskusta ja yllättävistä korjauksista on kuitenkin vuokranantajalla, joten se on hinnoiteltu vuokraan.

Vuokralla asuminen on kyllä ihan järkivaihtoehto jos joutuu rahoittamaan omistusasunnon kokonaan tai suurelta osin lainarahalla.

Me ostettiin kiinteistö haluamaltamme alueelta ihan markkinahintaan ja ilman säästöjä (edellisen asunnon myynnistä jäätiin remonttien jälkeen reilu 20 T plussalle). Lainaa on perkuleesti, ja remonttiakin täytyy tehdä. Hometta ei onneksi torpassa ole, mutta aina voi jotain yllätystä tulla - en esim tiedä, mikä olisi vastassa jos tämä palaisi maan tasalle, vaikka meillä onkin niin suuri vakuutusturva kuin järjen nimissä on mahdollista ottaa.

Ensimmäinen perustelu omistusasumiselle meillä on se, ettei täältä olisi saanut vuokralle mintään sellaista asuntoa, jota voisimme ajatella. Me hoidetaan kiinteistöämme itse, joten hoitokulut ovat (lähes, hehe) omissa käsissämme. Lämmitysmuodon voimme osittain valita, tai rakentaa jopa kokonaan uuden systeemin, joka nostaisi omistuksemme arvoa.

Kuten kaikki omistusasujat, voimme vähentää toistaiseksi lainan korot verotuksessamme, samoin suuren osan remonttien kustannuksista. Osa kiinteistöä on vuokralla, mistä on tuloja. Toisaalta lainankorkojen verovähennysoikeus on etu, jonka rajoittamista kaavaillaan jo nyt - sehän on omiaan lisäämään epätasa-arvoa omistus- ja vuokra-asujien välillä. Myös kotitalousväähennysten rajaaminen tai jopa poistaminen voi olla edessä jo lähivuosina. Emme ole perustaneet talouttamme niiden varaan, mutta kyllähän tällaiset muutokset vähentäisivät vitsiä tästä asumismuodosta.

Tämän ketjun innoittamana katselin täältä lähikunnista vastaavia vuokralla olevia asuntoja kuin meidän. Löytyi 6 jotka olisivat pinta-alaltaan vastaava tai isompi kuin meidän ok-talon asuinpinta-ala on. Näistä kohteista kolmessa on edullisempi vuokra mitä meidän lainanlyhennys korkoineen on. Niistäkin 2 sijaitsee kunnassa jossa on suurempi veroprosentti kuin täällä.

Eli meidän tilanteessa ei olisi kannattavaa muuttaa vuokralle. Halvemmalla ainoastaan siinä tilanteessa että tinkisi tilasta ja/tai alueesta. Toki jotain eroa voi olla muutama kymppi sinne tai tänne, mutta se ei loppupeleissä noissa summissa mistä nyt puhutaan tee eroa.

Mekin tehtiin laskelmia ja 3750 nettotuloilla ei kannata ottaa 200000 lainaa, eli elellään kaupungin vuokra-asunnossa (vuokra 600€) ja laitetaan 700€ kuussa säästöön tai tuhlataan matkusteluun ja konsertteihin lasten kanssa. Mielummin nauttii elämästä lasten kanssa nyt ilman kituuttamista ja vanhana sitten tyytyy pienempäänkin vuokra-asuntoon (tai muuttaa etelään säästöillä), isossa lainassa ei olisi meille mitään järkeä varsinkaan kun tykätään nykyisestä asunnosta tosi paljon, vaikka se hieman ahdas onkin. Parin vuoden päästä jo vanhin tyttö lähtee kotoa...

Niin, tarkennan vielä että lainan lyhennyserä on yli 1500 e kuukaudessa. Siitä on luonnollisestikin merkittävä osa korkoa, koska laina-aikaa on 20 vuotta jäljellä. Remontit tosin maksetaan niistä veronpalautuksista mutta omaa rahaammehan sekin on. Vuokratuotto on kiva lisä, mutta ei meidän tapauksessa mikään talouden perusta todellakaan. Jos tältä alueelta olisi vuokrattavissa kiva ja kyllin iso kämppä, niin vuokra ei siltikään voisi mitenkään olla niin suuri, etteikö meille jäisi enemmän rahaa käyttöön tai sitten voisimme kunnolla säästää, mikä ei tällä hetkellä ole mahdollista.

Saisimme tästä ainakin tällä hetkellä helposti omamme pois myytäessä, koska alue on niin suosittu ja järkeviä kohteita aina suht vähän myynnissä. Remontit mukaan laskien varsinaista voittoa jäisi kuitenkin aika vähän, ja pakkohan tästä olisi johonkin muuttaakin... Perhekin on kasvamaan päin.

Voimme siis perustellusti todeta, ettei tämä meidän asumisjärjestely ainakaan mikään puhdas järkiratkaisu ole.

omistusasumisessa pitää laskea mukaan myös remontit ym. Esim jääkaapin hajoaminen ym. nämä vuokralaisella kuulu vuokraan.
Kyllä moni saa halvalla vuokrattua esim omakotitaloja, ja silti ei tavitse itse maksaa muut akuin vuokra, omistaja maksaa kaiken muun.

jos asuisin itte omistusasunossa, väittäisin ettää meidän perheellä ei olis varaa syödä näin hyvin, laksuja jouduttis siirtelemään ja käyttämä visaa... Nyt on maksut maksettu ajoissa, ruokaa riittää ja lapset saa harrastaa urheilua ja käydä kisoissakin.

Ei välttämättä.
Onko omistusasuja laskenut että itte pitä ostaa esim jääkaapit ym jos hajoavat, vuokralla olija saa nämä ilmaiseksi. kuuluvat vuokran hintaan.

Siis luuletko sinä, että vuokrat ei koskaan nouse?

Ja ainakin me olemme laskeneet kyllä, että kun joku hajoaa, se pitää itse maksaa. Vuokra-asunnossa tällaisia "muiden maksamia" kodinkoneita on tasan jääkaappi ja hella. Ehkä muutama muu juttu, jos on mukana vuokrassa. Mitäs muita juttuja voi hajota? Tv, pakastin, mikro, pyykinpesukone, astianpesukone (joillan kuuluu vuokra-asuntoon, joillain ei). Onhan siinäkin maksamista, eikä tule vuokranantaja apuun.

Ei välttämättä.
Onko omistusasuja laskenut että itte pitä ostaa esim jääkaapit ym jos hajoavat, vuokralla olija saa nämä ilmaiseksi. kuuluvat vuokran hintaan.

Mä nyt en painottaisi tätä niin hirveästi. Me esim asuttiin lapsuudesta 15 vuotta samassa asunnossa eikä siellä hajonnut kertaakaan jääkaappi eikä muutkaan kodinkoneet. Pyykinpesukone taisi kerran mennä rikki, siinä se. Nyt ollaan asuttu 5 vuotta tässä, tiskikone on kerran ollut rikki, korjaaminen maksoi kossupullon verran. ;) Ne mitkä hajoaa on noi kulutuselektroniikat eli telkkarit, digiboksit jne jotka olisi vuokralaisen omistuksessa muutenkin.

Ja kuten tuolla sanottu niin eihän vuokranantaja mikään hyväntekijä ole. Se ottaa siitä vuokrasta voiton ihan takuuvarmasti. Kaikki kulut siirretään vuokraan. Ei heti, mutta seuraavassa vuokrantarkistuksessa. Taloyhtiön remontit kasvattaa vastiketta ja vastikkeen nousu tarkoittaa myös vuokran nousua. Yksityinen vuokranantaja saattaa olla nostamatta vuokraa jos vuokralainen on hyvä, isot yhtiöt nostaa joka tapauksessa.

Kyllä moni saa halvalla vuokrattua esim omakotitaloja, ja silti ei tavitse itse maksaa muut akuin vuokra, omistaja maksaa kaiken

Ainakin noissa mitä itse äskettäin katsoin myös lämmityskulut ym, tuli vuokralaisen maksettavaksi. Yhdessäkin oli pellettilämmitys n 3000 vuosi.

Viimeksi muokattu:
omistusasumisessa pitää laskea mukaan myös remontit ym. Esim jääkaapin hajoaminen ym. nämä vuokralaisella kuulu vuokraan.
Kyllä moni saa halvalla vuokrattua esim omakotitaloja, ja silti ei tavitse itse maksaa muut akuin vuokra, omistaja maksaa kaiken muun.

Niin no, täällä ainakin tuppaa vuokra nousemaan, jos on jotakin rempattu. En sitten tiiä miten teillä,,

Ne vuokra-asunnon hankinnat saa vähentää verotuksessa, vaikka moni yksityinen vuokranantaja saattaakin jotakin parannuksi käyttää vuokrankorotuksen perusteena. Jääkaapin hankinta ei taitaisi olla vielä kohtuullinen korotusperuste kuitenkaan.

Ainakaan isossa kaupungissa ok-talon vuokraaminen ei ole mikään vaihtoehto. Yleisesti ottaen niitä ei ole, ja jos on, niin vuokra on sitten kuntoon ja sivukuluihin (jos on esim sähkölämmitys) nähden ihan sieluton. Mutta kuten sanottu, avaran vuokra-asunnon kt- tai rivariyhtiöstä saattaa saada omistusasumiseen nähden hyvinkin edullisesti.

Kuten olen jo aiemmin kommentoinut, kuinka usein jääkaappi oikeesti hajoaa?
Ja toisaalta, sitä varten on olemassa kotivakuutus.

[QUOTE="Jonna";23779334]Mulla on kaupungin asunto josta ei ole koskaan pakko muuttaa pois, tavallaan elinikäinen siis. Ja mistä saa Helsingistä tai muualtakaan neliön hintaan 620e kuussa?[/QUOTE]

Nuo kaupungin asunnot on tosi hyvä juttu, valitettavasti niihin on ihan hirveät ruuhkat Helsingissä ja voi joutua odottamaan tosi kauan, että sellaisen saa, jos ylipäänsä saa koskaan. Minulla asuu sukulaisia Helsingin kaupungin vuokratalossa ja heilläkin on Helsingin hintoihin nähden tosi edullista asuminen.

Luin tuolta aikaisemmin, että joku piti kummallisena sitä, että vuokraaan kuuluu vesi ja sähkö, meidän taloissa näin, lisäksi ilmainen netti yhteys ja pyykkitupa kuivaushuoneineen. Muutettiin tänne isompaan asuntoon vuokralle (110neliötä) työsuhdeasuntoon, vuokraa maksetaan 850e saunoineen, aiemmin asuimme 3h+k omakotitalossa, jonka omistan vieläkin. Asunto siis jäi liian pieneksi uuden parisuhteen myötä ja on nykyisin vuokralla. Ollaan kyllä viihdytty vuokralla hienosti, ja tilaa riittää. Olen siis harvinaisuus?, tyytyväinen vuokralainen:)

Yhteistyössä