Ainasta tappelua raha-asioista mikä avuksi... :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja greeeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="juu";22017607]No teepäs niin, että maksat itse sitä opintolainaa vaan reippaasti, isoina erinä, takaisin, ja sanot miehelle, ettei sulle nyt jää sitten muuhun rahaa!
Että miehen pitää maksaa muut menot ja laskut...
Sinun tulothan siis ovat tällä hetkellä pienet, jos kerran kotona olet?[/QUOTE]

Niin tätä olen vähän suunnitellukki. Siinä on vaan se että sitten mulle ei jää yhtää rahaa... Jos haluaisin vaikka jotain vähän ei niin välttämätöntä ostaa... Tai kokeilis ja kattos miten se ukko löysää kukkaron nyörejä :whistle:

älä nyt ainakaan tuolaisen kanssa tee lisää lapsia. kohta pääset töihin ja yhden lapsen kanssa on helppo käydä töissä tienaamassa, jos raha on teille tärkeää. jää aikaa lapselle ja yksi lapsi on helppo laittaa aamulla kuntoon. illalla yksi ja ainoa saa vanhempien jakamattoman huomion, ei tarvitse enää ilalla jakaa kun päivän on jakanut.

teidän suhde ei ole kovin vakaalla pohjalla, tuskin kestäisi toista lasta ja yksinhuoltajana sinun on helpompi yhden kanssa kuin useamman.

Täysin reilusti homma pelaa, kun pelisäännöt sovitaan etukäteen. Ja kyllä, maksoin koti-isälle hyvitystä menetetyistä ansiotuloista. Kallis, mutta hyvä hoitaja.

Miksi kalusteet pitäisi olla erilliset tai kummallakin oma jääkaappi? Siksikö että maksamme ne puoliksi? Meillä kumpikin maksaa tietyt laskut ja kerran kuussa katsomme ne läpi, tähän menee aikaa ehkä puoli tuntia. Kumpikin saa rauhassa päättää mihin omat rahansa pistävät. Miksi ne pitäisi sotkea ja sekoittaa? Minusta on todella paljon helpompaa huolehtia omasta taloudesta, budjetista ja säästämisistä kuin vielä ottaa se toisenkin osuus huomioon ja löytää sävelet sille.

Ps. siinä laskussa lukee kyllä kenelle se tulee...

Maksoiko miehesi sinulle sinun menetyksestä äitiyslomalla? Entä sairaalalaskusi ja lapsen sairaalakulut?
Miten ruoka? Syöttekö yhtä paljon? Kulutatteko muita asioita kotona samanverran? Entä tietokoneet? (tämä kone minun, tämä minun jne?). Entä muu omaisuus, kuten talo?

Meillä ainakin laskut tulee ihan kummalle tahansa. Se, että sähkölaskut tulee esim. mieheni nimellä, ei se tarkoita, että mieheni tulisi ne vain maksaa. Sähköä minäkin käytän. Sama juttu muissakin laskuissa. Yhteinen talous, yhteiset talouslaskut. Ei ole sinun sähkö ja minun vesilasku, vaan molemmat yhteisiä.

Entä sitten kun lapsi alkaa tarvita omaa käsi rahaansa? Tarkasti katsotte, että minä annoin viimeksi kympin, toisen on annettava seuraavaksi toinen kymppi?

En oo ikinä ymmärtänyt tuollaista. Olen niin paljon nähnyt jatkuvaa kinastelua kumpi sen osti ja kene se ja se on, jopa ruokapurkeista, että olen ihan ällikällä lyöty. Jos perheenä asutaa, perheenä tulisi myös olla ja se sisältää sen, että autoa saa kaikki käyttää, eikä sitä vain toinen hamstraa, koska se makso siitä nyt enemmän. Ilkipeliä sellainen on, eikä mitään muuta. (vika kappale ei kuulunut nyt sulle nalkuttava talonmies)

[QUOTE="poikia3";22017636]Jos et saa käyttää autoa, niin vaadi oma rahoitusosuutesi siitä pois, ja maksat niillä lainaa. Jos tämä ei sovi miehelle, niin sitten osallistuu lainan maksuun!

Outoa touhua sanon minä[/QUOTE]

Outoa on, sanoppa muuta...
Siinä on vaan se et jos sanon tuolle paukapäälle että anna mun osuus rahana takasin niin sitten tippuu autoa mun käyttöön vielä vähemmän sillon ku se ei ole yhtään mun kans...
Menis ***** naimisiin sen autonsa kanssa jos se sille on niin tärkee :/

älä nyt ainakaan tuolaisen kanssa tee lisää lapsia. kohta pääset töihin ja yhden lapsen kanssa on helppo käydä töissä tienaamassa, jos raha on teille tärkeää. jää aikaa lapselle ja yksi lapsi on helppo laittaa aamulla kuntoon. illalla yksi ja ainoa saa vanhempien jakamattoman huomion, ei tarvitse enää ilalla jakaa kun päivän on jakanut.

teidän suhde ei ole kovin vakaalla pohjalla, tuskin kestäisi toista lasta ja yksinhuoltajana sinun on helpompi yhden kanssa kuin useamman.

Oon varmaan hullu mut kaikesta huolimatta rakastan tuota miestä enkä osaa kuvitella elämää ilmankaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22018097:
Olisiko mahdollista avata vielä yksi, yhteinen tili, johon kummatkin laittavat esim 2/3 tuloistaan? Tältä tililtä maksetaan kaikki yhteiset menot ja omilta tileiltä taas maksetaan omat menot. Tuohon autoasiaan en osaa ottaa kantaa, koska mielestäni jos perheeseen on ostettu yhteinen auto, niin se on sittebn yhteinen riippumatta siitä, montako euroa kumpikin on autoon investoinut.

Meillä on tehty vuosia noin ja toimii hyvin, tosin suhteessa 3/4! Ollaan molemmat maltillisia rahankäyttäjiä ja vaikka maksamme ihan reippaan lyhennyksen asuntolainasta, rahaa kerääntyy tilille koko ajan. Ja se on yhteistä ja vielä kaupan päälle jää omat rahat.

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä juttu;22018252:
Maksoiko miehesi sinulle sinun menetyksestä äitiyslomalla? Entä sairaalalaskusi ja lapsen sairaalakulut?
Miten ruoka? Syöttekö yhtä paljon? Kulutatteko muita asioita kotona samanverran? Entä tietokoneet? (tämä kone minun, tämä minun jne?). Entä muu omaisuus, kuten talo?

Meillä ainakin laskut tulee ihan kummalle tahansa. Se, että sähkölaskut tulee esim. mieheni nimellä, ei se tarkoita, että mieheni tulisi ne vain maksaa. Sähköä minäkin käytän. Sama juttu muissakin laskuissa. Yhteinen talous, yhteiset talouslaskut. Ei ole sinun sähkö ja minun vesilasku, vaan molemmat yhteisiä.

Entä sitten kun lapsi alkaa tarvita omaa käsi rahaansa? Tarkasti katsotte, että minä annoin viimeksi kympin, toisen on annettava seuraavaksi toinen kymppi?

En oo ikinä ymmärtänyt tuollaista. Olen niin paljon nähnyt jatkuvaa kinastelua kumpi sen osti ja kene se ja se on, jopa ruokapurkeista, että olen ihan ällikällä lyöty. Jos perheenä asutaa, perheenä tulisi myös olla ja se sisältää sen, että autoa saa kaikki käyttää, eikä sitä vain toinen hamstraa, koska se makso siitä nyt enemmän. Ilkipeliä sellainen on, eikä mitään muuta. (vika kappale ei kuulunut nyt sulle nalkuttava talonmies)

Sä otat tämän turhan kriittisesti. Et edes voi kuvitella, että erilliset rahataloudet toimivat kuin vettä vaan vaan ainoa vaihtoehto on yhteinen sammio.

Meillä lasku tulee kyllä aina samalle henkilölle. Yllättäen olemme katsoneet vähän etukäteen että ne menevät suurinpiirtein tasan. Sentilleen toki ei tartte mennä, varmaan sen tajusitkin? Miehen ei tartte maksaa minun shoppaluja ja minun ei tartte maksaa hänen shoppailuja. Oletus on, että perheen yhteiset menot kyetään rahoittamaan. Loppu on oma asia eikä sitä tartte setviä.

[QUOTE="green";22018340]Tää ei vaan onnistu meillä, sitten saan autoa käyttöön vielä vähemmän...[/QUOTE]

Eihän sinun sitä kuulukkaan saada sitten käyttöön :/ sitten se auto on kokonaan miehesi oma.

Sä otat tämän turhan kriittisesti. Et edes voi kuvitella, että erilliset rahataloudet toimivat kuin vettä vaan vaan ainoa vaihtoehto on yhteinen sammio.

Meillä lasku tulee kyllä aina samalle henkilölle. Yllättäen olemme katsoneet vähän etukäteen että ne menevät suurinpiirtein tasan. Sentilleen toki ei tartte mennä, varmaan sen tajusitkin? Miehen ei tartte maksaa minun shoppaluja ja minun ei tartte maksaa hänen shoppailuja. Oletus on, että perheen yhteiset menot kyetään rahoittamaan. Loppu on oma asia eikä sitä tartte setviä.

No tottakai voivat nekin toimia, mutta harvemmin ne on tasapuolisia ollenkaan. Ei oteta huomioon esim. opiskelijaa, joka menettää mahdollisen asumistukensa puolisonsa vuoksi. Eikä ota huomioon esim. pitkäaikaistyöttömyyttä tai pitkäaiakaissairautta, johon myöskin vaikuttaa puolison tulot hyvin vahvasti. Tällöin tulee helposti tilanne, jossa toinen tienaa rahaa kun toisen viimeisetkin ropot menee ihan vain elämiseen tai vielä pahempaa, jää "velkaa" puolisolleen ihan vain ruuasta. Tässä vielä sellainen huomio, että usein mies syö 2 kertaa isommat määrät kuin nainen ja tykkää useimmin lihoista ja ns. kalliista ruuista.

Jos molemmat taasen on suht. samansuuruisissa palkkatöissä kokoajan, asia on aivan eri. Tällöin ei tule tilannetta, että toinen kipristelee pelkästään ruuan maksamisessa ja toinen ostelee huvipursia ja matkustelee yksinään ulkomailla toisen kulkiessa rääsyissä.

[QUOTE="huoh";22018381]Eihän sinun sitä kuulukkaan saada sitten käyttöön :/ sitten se auto on kokonaan miehesi oma.[/QUOTE]

Ai jos mun pitää käydä kaupassa niin pitäs kävellen lähtee vain siksi että miehellä on auto joka seisoo pihassa ja mä en sitä sais käyttää jos ei ole euroakaan kiinni siinä autossa? :o

Alkuperäinen kirjoittaja ikävä juttu;22018393:
No tottakai voivat nekin toimia, mutta harvemmin ne on tasapuolisia ollenkaan. Ei oteta huomioon esim. opiskelijaa, joka menettää mahdollisen asumistukensa puolisonsa vuoksi. Eikä ota huomioon esim. pitkäaikaistyöttömyyttä tai pitkäaiakaissairautta, johon myöskin vaikuttaa puolison tulot hyvin vahvasti.

Jos molemmat taasen on suht. samansuuruisissa palkkatöissä kokoajan, asia on aivan eri. Tällöin ei tule tilannetta, että toinen kipristelee pelkästään ruuan maksamisessa ja toinen ostelee huvipursia ja matkustelee yksinään ulkomailla toisen kulkiessa rääsyissä.

Me ollaan eletty omien rahojen kanssa 8,5 vuotta. Systeemi on vakiintunut semmoiseksi, että olemme laskeneet n. summan, jota elämiseen menee kuussa. Mies siirtää menoja varten rahaa yhteiselle tilille, minä huolehdin laskujen maksamiset, enkä siirtele rahoja. Minä tienaan enemmän ja saan lapsilisät ja esikoisesta elarin. Maksuosuuteni on suurempi, ja ostan kaikki lasten vaatteet, harrastusvälineet, pyörät ja maksan harrastusmaksut. Meille molemmille jää suurin piirten saman verran rahaa sitten itselle, jolla saa tehdä ihan mitä tykkää. Isommista ostoksista, kuten esim. huonekaluista neuvotellaan. Auton olen ostanut taas ihan itse ja itselleni, mies kun ei aja lainkaan.

Olemme suht hyvätuloisia ja minusta tämä on reilu systeemi.

lainan pois maksaminen... On kuulemma sitä mieltä että on mua elättämällä maksanu oman osansa...Että se kehtaa! ;( Jos hänen pitäs maksaa lainaa niin mun pitäs kuulemma maksaa autosta puolet... Voi jumalauta mikä kusipää...

En halua miehen kanssa yhteistä tiliä enkä rahoja.
syynä se, että miehellä raha ei pysy. Hän maksaa suurimman osan laskuista.

Syynä se, että jos minä maksaisin laskut ja tilini lähes tyhjäksi, mies shoppailisi kaikkea turhaa, ostelee liikaa herkkuja, keksiä, suklaata, jätskiä, makeisia, kalliita muroja... käy usein kaupassa. Hän käyttäisi kaiken ennen seuraavaa palkkapäivää, ja lapset näyttäisivät kohta norsuilta.

Sitten kun tarvittaisiin säästöjä, esim. kesällä pientä parin päivän reissua varten (hotelli ja risteily vaikka) tai remonttia jne. kenelläkään ei olisi rahaa. Nyt on kun mies maksaa suuremman osan laskuista ja minä säästän. Osaan sanoa lapsille ei kaupassa ja osaan sanoa paremmin itselleni ei.

Miehelle jää toki itselleen rahaa omaan lounaaseen ja parturin ja vaatteisiin ja harrastamiseen. mutta ei älyttömästi.

meillä on yhteinen perhe, yhteinen talous ja täten siis yhteiset rahat.

Kaikki mitä tulee, käytetään perheenä perheen hyväksi, katsomatta sitä kuka mitenkin pajlon tienaa. Samoin laskut maksetaan pois sitä mukaa kun niitä tulee, katsomatta kenen nimellä ne on. Lisäksi molemmat saa käyttää rahaa "miten haluaa", kunhan se ei kaada perheen taloutta.

Ollaan maksettu pois mun autolaina miehen tuloilla/tuilla mitä saa, mä taas oon maksanu miehen nimellä olevaa luottokorttilyhennystä jne.

Vaihdoimme autoa, se on mun nimissä ja rahoitus mun nimellä, mutta yhteisistä rahoista sitä maksetaan. Eikä tulisi mieleenkään sanoa että ei voi mies käyttää kun kerta se on mun nimissä se auto.

Mies osti talomme vanhemmiltaan, otti lainaa ja yhdessä sitä lyhennetään. Nyt otimme lainaa yhdessä remonttia ja laajennusta varten.

Niin ja tilien suhteen meillä on niin että molemmilla on tilejä vähän siellä sun täällä, laskut maksetaan tililtä jossa sattuu rahaa olemaan ja tarpeen mukaan siirrellään tililtä toiselle. Tunnukset on vapaasti molempien käytössä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="green";22019740]lainan pois maksaminen... On kuulemma sitä mieltä että on mua elättämällä maksanu oman osansa...Että se kehtaa! ;( Jos hänen pitäs maksaa lainaa niin mun pitäs kuulemma maksaa autosta puolet... Voi jumalauta mikä kusipää...[/QUOTE]

Noh, älähän nyt, sähän rakastat sitä, niin että tyydy osaasi vaan =)

Minusta sekä oma tili että yhteinen talous toimii jos on asiasta sovittu.

Kaikki riitely ja se, ettei lainaa omalle puolisolle autoa, on jo ihan eri juttu. Jos green olsi töissä ja mies lasten kanssa kotona, green olisi valta-asemassa, mutta varmaan niin kiltti ettei tulisi ongelmia.

Kyllähän minkälainen talous tahansa toimii silloin kun puolisot ovat reiluja toisilleen. Kyllä kusipää/ääliö osaa hassata ne rahat yhteiseltä tililtäkin. Jos pitää tapella siitä mikä on minun ja mikä sinun ja mitä saa käyttää tai itketään kuka elättää kutakin niin se on ihan sama missä ne tilit on ja kenen nimellä. Itse en tuollaista paskaa katselisi vaan heittäisin kyllä äijälle jotain ultimaattumia asiasta. En ala lapsilleni opettamaan kuinka iskältä pitää rahaa kerjätä ja perheessä toisten pitäisi köyhäillä kuin toinen rällää menemään.

Meillä on erilliset tilit kun ei olla vaan hommattu mitään yhteisiä tilejä, mutta rahat on silti perheen rahoja. Isommista hankinnoista keskustellaan, pienempiä saa ostaa suht vapaasti kun kummallakaan ei mitään shoppailuaddiktioita ole. Kumpikaan meistä ei ymmärrä miksi ihmiset korvamerkitsee niitä rahojaan perheessä. Siinä vaiheessa kun hynttyyt lyödään yhteen kannattaisi olla valmis jakamaan se omaisuus, sitähän se yhteinen talous merkitsee. Jos ei nappaa toinen niin paljoa niin kannattaisi ehkä pysytellä sillä seukkausasteella sitten tai erota.

Ja anteeksi ap:lle kun ei ollut nyt oikein apua.

Kumpikaan meistä ei ymmärrä miksi ihmiset korvamerkitsee niitä rahojaan perheessä. Siinä vaiheessa kun hynttyyt lyödään yhteen kannattaisi olla valmis jakamaan se omaisuus, sitähän se yhteinen talous merkitsee. Jos ei nappaa toinen niin paljoa niin kannattaisi ehkä pysytellä sillä seukkausasteella sitten tai erota.
Miksi raha on sellaista, että se pitää jakaa? Miksi ihmeessä mun pitäisi erota miehestäni, joka rakastaa minua ja minä häntä, vain siksi että kummatkin olemme tarkkoja senteistämme ja haluamme pitää niissä täysin oman hallinnan. Kumpikin itse saa päättää paljon säästää tulevaisuuteensa, eläkkeelle, kuinka paljon jättää kulutukseen ja millaiseen kulutukseen. Miksi se pitäisi olla 100% sama mielipide näihin avioliitossa?

[QUOTE="Timo";22019940]Tämä viestiketju on taas hyvä esimerkki siitä että naiset eivät ymmärrä raha-asioista yhtään mitään eikä sitä heille tulisi siksi antaa.[/QUOTE]

taas yks sovinisti sika naisten polkija nostaa päätänsä... Minunko vika se on että mies vaan törsäis omat rahansa ja mä kituuttaisin sen takia?

Yhteistyössä