Ainasta tappelua raha-asioista mikä avuksi... :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja greeeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta sekä oma tili että yhteinen talous toimii jos on asiasta sovittu.

Kaikki riitely ja se, ettei lainaa omalle puolisolle autoa, on jo ihan eri juttu. Jos green olsi töissä ja mies lasten kanssa kotona, green olisi valta-asemassa, mutta varmaan niin kiltti ettei tulisi ongelmia.

Niin jos mä olisin töissä ja hankkisin jotain mistä ite olisin maksanu suurimman osan niin siltikin miehellä olis siihen yhtä suuri oikeus. Ja niin oliski mun mielestä. Musta ku yhessä ollaan, asutaan ja lapsikin on niin rahat sekä velat on yhteisiä... Mutta tuosta miehestä ei näköjään ole :(

meillä on yhteinen perhe, yhteinen talous ja täten siis yhteiset rahat.

Kaikki mitä tulee, käytetään perheenä perheen hyväksi, katsomatta sitä kuka mitenkin pajlon tienaa. Samoin laskut maksetaan pois sitä mukaa kun niitä tulee, katsomatta kenen nimellä ne on. Lisäksi molemmat saa käyttää rahaa "miten haluaa", kunhan se ei kaada perheen taloutta.

Ollaan maksettu pois mun autolaina miehen tuloilla/tuilla mitä saa, mä taas oon maksanu miehen nimellä olevaa luottokorttilyhennystä jne.

Vaihdoimme autoa, se on mun nimissä ja rahoitus mun nimellä, mutta yhteisistä rahoista sitä maksetaan. Eikä tulisi mieleenkään sanoa että ei voi mies käyttää kun kerta se on mun nimissä se auto.

Mies osti talomme vanhemmiltaan, otti lainaa ja yhdessä sitä lyhennetään. Nyt otimme lainaa yhdessä remonttia ja laajennusta varten.

Niin ja tilien suhteen meillä on niin että molemmilla on tilejä vähän siellä sun täällä, laskut maksetaan tililtä jossa sattuu rahaa olemaan ja tarpeen mukaan siirrellään tililtä toiselle. Tunnukset on vapaasti molempien käytössä.

Niin ei meilläkään tuollein muusta ongelmaa tule. Vuokrat ja laskut maksetaan millon mitenki. Enemmän maksaa se jolla sillon on enemmän rahaa...

Alkuperäinen kirjoittaja meillä erilliset tilit;22019810:
En halua miehen kanssa yhteistä tiliä enkä rahoja.
syynä se, että miehellä raha ei pysy. Hän maksaa suurimman osan laskuista.

Syynä se, että jos minä maksaisin laskut ja tilini lähes tyhjäksi, mies shoppailisi kaikkea turhaa, ostelee liikaa herkkuja, keksiä, suklaata, jätskiä, makeisia, kalliita muroja... käy usein kaupassa. Hän käyttäisi kaiken ennen seuraavaa palkkapäivää, ja lapset näyttäisivät kohta norsuilta.

Sitten kun tarvittaisiin säästöjä, esim. kesällä pientä parin päivän reissua varten (hotelli ja risteily vaikka) tai remonttia jne. kenelläkään ei olisi rahaa. Nyt on kun mies maksaa suuremman osan laskuista ja minä säästän. Osaan sanoa lapsille ei kaupassa ja osaan sanoa paremmin itselleni ei.

Miehelle jää toki itselleen rahaa omaan lounaaseen ja parturin ja vaatteisiin ja harrastamiseen. mutta ei älyttömästi.

On meillä vähän tuotaki. Mies kävis joka päivä kaupassa, oikeestaan käyki ku sillähän se auto onki käytössä :whistle:
Mä oon sille koittanu sanoa että jos kävis harvemmin niin menis vähemmän rahaa. Joka päivä ku käy niin sitä tulee herkemmin ostettua turhaa mut ei se sitä ymmärrä

[QUOTE="vieras";22019909]Noh, älähän nyt, sähän rakastat sitä, niin että tyydy osaasi vaan =)[/QUOTE]

Rakkaus ei ole syy kohdella toista väärin tai hyväksyä se

mä suosittelisi sitä ulkopuolisen apua, koska sieltä saisitte puolueettoman näkemyksen siitä mikä on tasapuolista. ymmärän kyllä miestäsi, kun hän muistuttaa että on elättänyt teitä. eihän sillä ole väliä onko elämisrahat peräsin palkasta/päivärahasta/opintolainasta (siis jo laina on ollut ns. pakollinen elämiseen). sitä, ettei anna sinun käyttää autoa vaikkei tarvitsisi sitä en.
Alkuun voisit laskea kuinka paljon teistä kumpikin on yhteiseen elämiseen rahaa yhdessäollessane tuonut, niin saat vähän auki tilannetta itsllesi.
ja noista yhteisistä/erillisistä rahoista, niin mä olen myös sillä kannalla että kaikki toimii, kun ollaan reiluja. meillä on ollut koko ajan omat tilot (+ viime vuodet kaupatili). pakolliset kulut (sisältäen myös lomamatkat) maksetaan suunnilleen tulojen suhteessa ja ylijäävät käytetään mihin itse halutaan. Meillä ei ikinä riidellä rahasta, mutta jos olisi kokonaan yhteiset rahat, epäilen että tilanne olisi toinen, koska miellä on täysin erilaiset rahankäyttötavat.

Miksi raha on sellaista, että se pitää jakaa? Miksi ihmeessä mun pitäisi erota miehestäni, joka rakastaa minua ja minä häntä, vain siksi että kummatkin olemme tarkkoja senteistämme ja haluamme pitää niissä täysin oman hallinnan. Kumpikin itse saa päättää paljon säästää tulevaisuuteensa, eläkkeelle, kuinka paljon jättää kulutukseen ja millaiseen kulutukseen. Miksi se pitäisi olla 100% sama mielipide näihin avioliitossa?

Ja miksi aina pitää käsittää väärin? Kyllähän sinä nyt ymmärrät että on ihan eri asia olla omat varat, josta toiselle annetaan tarpeen mukaan kun toinen on esim. kotihoidontuella kuin että rahat olisivat täysin omia. Onko noissa erillisissä rahoissa sitten kuitenkin jotain vikaa kun aina pitää tarttua johonkin lillukanvarsiin ja sanamuotoihin ja puolustella sitä omaa valintaa. Se, että on valmis jakamaan rahansa ei tarkoita yhteistiliä ja vapaata käyttöä mihin tahansa ja surullisen usein taas ne erilliset rahat tarkoittaa sitä, että toinen puoliso pitää palkkansa itsellään kun kotona olija maksaa kaikki juoksevat kulut muutaman sadan tuestaan.

Henk.koht. minä en kyllä ymmärrä sitäkään, että säästetään erikseen ym. mutta sen saa jokainen toki tehdä jos katsoo parhaaksi. Pointti on nyt juuri se, että aina kaikki jotka ovat tyytväisiä niihin omiin rahoihinsa ei kuitenkaan elä täysin omilla rahoillaan, vaan se puoliso tukee silloin kun toinen on heikommalla. Ja niinhän se pitäisi mennäkin. Aika paljon vaan löytyy tyyppejä (yleensä miehiä) jotka antavat puolisonsa sitten kituuttaa sillä opintotuella tai äitiysrahalla makaroonia syöden kun itse vedetään pihviä ravintolassa joka päivä. Ja tämä köyhempi puoliso vielä usein maksaa sitten yhteisten lasten menot. Säästäpä siinä sitten.

[QUOTE="green";22020902]Niin ei meilläkään tuollein muusta ongelmaa tule. Vuokrat ja laskut maksetaan millon mitenki. Enemmän maksaa se jolla sillon on enemmän rahaa...[/QUOTE]

tässä se onkin se ero. Meillä ei maksa se JOLLA on enemmän rahaa, vaan maksetaan vaan siltä tililtä jossa sitä sattuu just sillä hetkellä olemaan, katsomatta sen enempiä kenen tili se on, sillä perheen elämiseen ne rahat on tarkoitettu.

Mä en myöskään ymmärrä sitä isä töissä-äiti kodinhoidontuella- asetelmaa, jossa äidin pitää sitte pyytää joka ikinen euro siltä mieheltä ja pahimmassa tapauksessa jää ne velkaa ja niitä maksellaan takaisin... kai se on sen miehenkin valinta, hoitaako äiti lapsia kotona vai meneekö töihin ja lapset hoitoon? Jos on sovittu, että äiti hoitaa lapset kotona, niin samalla mun mielestä sovitaan että mies hoitaa sitten rahat perheen elatukseen.

Ja jos mä oisin kh-tuella kotona ja mies palkkatyössä ja sitten keksisin että haluan lentää eteläsuomeen mummolaan, niin kyllä mä voisin ne liput ostaa perheen rahoilla, eikä tarttis miettiä ja säästää siitä kht:sta monta kuukautta aiemmin...

tässä se onkin se ero. Meillä ei maksa se JOLLA on enemmän rahaa, vaan maksetaan vaan siltä tililtä jossa sitä sattuu just sillä hetkellä olemaan, katsomatta sen enempiä kenen tili se on, sillä perheen elämiseen ne rahat on tarkoitettu.

Mä en myöskään ymmärrä sitä isä töissä-äiti kodinhoidontuella- asetelmaa, jossa äidin pitää sitte pyytää joka ikinen euro siltä mieheltä ja pahimmassa tapauksessa jää ne velkaa ja niitä maksellaan takaisin... kai se on sen miehenkin valinta, hoitaako äiti lapsia kotona vai meneekö töihin ja lapset hoitoon? Jos on sovittu, että äiti hoitaa lapset kotona, niin samalla mun mielestä sovitaan että mies hoitaa sitten rahat perheen elatukseen.

Ja jos mä oisin kh-tuella kotona ja mies palkkatyössä ja sitten keksisin että haluan lentää eteläsuomeen mummolaan, niin kyllä mä voisin ne liput ostaa perheen rahoilla, eikä tarttis miettiä ja säästää siitä kht:sta monta kuukautta aiemmin...

Niin niin ei meilläkään katota kenen tili se on sen tililtä maksetaan jolla on enemmä rahaa...
Tuota velaksi elämistä en minäkään ymmärrä...
Meillä ei muusta rahan käytöstä siitä riitaa tule mutta siitähän tässä kiikastaa että miehen mielestä minun nimissä otettu laina joka on mennyt meidän elämiseen (mies ei saanu sillon penniäkään mistään) olisi minun maksettava...
Hän on kuulemma mua elättäny ei vaan tajua että niinhän se minäkin olen tehnyt kun olin töissä... Enkä minä koskaan siitä numeroa tehnyt :/

mä suosittelisi sitä ulkopuolisen apua, koska sieltä saisitte puolueettoman näkemyksen siitä mikä on tasapuolista. ymmärän kyllä miestäsi, kun hän muistuttaa että on elättänyt teitä. eihän sillä ole väliä onko elämisrahat peräsin palkasta/päivärahasta/opintolainasta (siis jo laina on ollut ns. pakollinen elämiseen). sitä, ettei anna sinun käyttää autoa vaikkei tarvitsisi sitä en.
Alkuun voisit laskea kuinka paljon teistä kumpikin on yhteiseen elämiseen rahaa yhdessäollessane tuonut, niin saat vähän auki tilannetta itsllesi.
ja noista yhteisistä/erillisistä rahoista, niin mä olen myös sillä kannalla että kaikki toimii, kun ollaan reiluja. meillä on ollut koko ajan omat tilot (+ viime vuodet kaupatili). pakolliset kulut (sisältäen myös lomamatkat) maksetaan suunnilleen tulojen suhteessa ja ylijäävät käytetään mihin itse halutaan. Meillä ei ikinä riidellä rahasta, mutta jos olisi kokonaan yhteiset rahat, epäilen että tilanne olisi toinen, koska miellä on täysin erilaiset rahankäyttötavat.

Niin se vaan näyttä tässä unohtaneen sen että niinhän se minäkin olen häntä elättänyt...

kaikista yksinkertaisinta olis jos ei olisi niitä sun ja mun rahoja.
Meillä on miehen kans yhteinen tili, jonne menee ihan kaikki, eli miehen palkka ja mun minimiäippäraha/kotihoidontuki/lapsilisät.
Ei ikinä eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia, eikä mulla ole sellaista oloa, että en saisi jotakin ostaa, koska en mitään tienaakaan. Meillä rahat ovat tasan kummankin, oli ne kenen tienaamia hyvänsä.

Eli teillä on kuitenki tavallaan yhteiset rahat koska vuokras ja laskuis ei oo tota ongelmaa?! Mieheskö maksaa omasta tilistä autolainaa pois? Rupee säkin maksaan opintolainaa pois kht:sta koska jos teillä muuten menee hyvin rahat tai sitte maksat vaan korkoja ja rupeet lyhentään sittenku palaat töihin..

Minä tekisin sinuna niin, että makselisin sitä opintolainaa vaan reipaaseen tahtiin pois, ja jättäisin muut laskut miehen maksettavaksi.
Jos mies alkais siitä urputtamaan, niin sanoisin, että:
" -Mulla ei ole rahaa nyt muuhun, kun on tää opintolaina maksettavana, jolla meille ostettiin ruokaa silloin muutama vuosi sitten, muistatko?"

By the way... miten teillä tilanne sitten menee jos/kun palaat takaisin töihin?
Miten mies sitten suhtautuu raha-asioihin? Jos hän siis opiskelee?

[QUOTE="vieras";22028578]kaikista yksinkertaisinta olis jos ei olisi niitä sun ja mun rahoja.
Meillä on miehen kans yhteinen tili, jonne menee ihan kaikki, eli miehen palkka ja mun minimiäippäraha/kotihoidontuki/lapsilisät.
Ei ikinä eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia, eikä mulla ole sellaista oloa, että en saisi jotakin ostaa, koska en mitään tienaakaan. Meillä rahat ovat tasan kummankin, oli ne kenen tienaamia hyvänsä.[/QUOTE]

Meillä ongelmia ei tuota se että molemmilla on tilit jonne rahat tulee...

Eli teillä on kuitenki tavallaan yhteiset rahat koska vuokras ja laskuis ei oo tota ongelmaa?! Mieheskö maksaa omasta tilistä autolainaa pois? Rupee säkin maksaan opintolainaa pois kht:sta koska jos teillä muuten menee hyvin rahat tai sitte maksat vaan korkoja ja rupeet lyhentään sittenku palaat töihin..

No tavallaan on kuitenki yhteiset rahat vaikka ne päivärahat sun muut kahelle eri tilille tuleekin...
Niin tosiaan niitten maksamisen kanssa ei ole ongelmaa... Jos toisella on tilityhjä ja tarttee rahaa niin toinen pistää toiselle rahaa, ei siis ongelmaa siinä :)
Loppu osa autosta maksettiin käteisellä, lainaa ei siis autosta ole.

Mä tein eilen semmosen tempun mieheltä mitään kysymättä (ku ei näistä tappelematta selvyyteen päässä... ) että alan lyhentämään lapsilisän verran ainakin sitä lainaa pois joka kuukausi... Eli tavallaan mies kuitenki maksaa sitä lainaa pois...
Mä ku sille oon koittanu että ku taas lähtee reissuun niin maksais sitten vaikka tonnilla sitä lainaa pois ku saa palkan mut siihen ei ole suostunu...

[QUOTE="green";22018561]Ai jos mun pitää käydä kaupassa niin pitäs kävellen lähtee vain siksi että miehellä on auto joka seisoo pihassa ja mä en sitä sais käyttää jos ei ole euroakaan kiinni siinä autossa? :o[/QUOTE]

Auton käyttö maksaa ja mitä enemmän käyttää, sitä enemmän menee bensaan ja huoltoihin rahaa. En mä tiedä, miksi jonkun muun pitäisi maksaa kaikki, jos toinen ei halua investoida siihen. Käykää kerran viikossa yhdessä kaupassa.

Ei, en investoi itse autoon ja ensisijainen liikkumistapani onkin kävely/pyöräily/bussi. Olen sopinut mieheni kanssa miten korvaan hänelle autonkäyttöä ja minusta on ihan ok että hänellä on siihen viimeinen sana sanottavana. Sopimukseen kuuluu että ukolla on vastuu muksun kuskaamisesta päiväkotiin :) Mutta meidän logiikalla toki kotona oleva tuo rahallista etua toiselle (ei päivähoitomaksuja esim), joten kompensaatioita tehdään.

[QUOTE="jeejee";22028862]Minä tekisin sinuna niin, että makselisin sitä opintolainaa vaan reipaaseen tahtiin pois, ja jättäisin muut laskut miehen maksettavaksi.
Jos mies alkais siitä urputtamaan, niin sanoisin, että:
" -Mulla ei ole rahaa nyt muuhun, kun on tää opintolaina maksettavana, jolla meille ostettiin ruokaa silloin muutama vuosi sitten, muistatko?"

By the way... miten teillä tilanne sitten menee jos/kun palaat takaisin töihin?
Miten mies sitten suhtautuu raha-asioihin? Jos hän siis opiskelee?[/QUOTE]

Juurikin näin alan tekemään... :)

Sitten ku mä meen töihin takasin niin en mä tiiä ei kai sillon mitään ihmeellistä ole... Elämiseen se mun palkka sitten menee...Niinku ennenki
Mies jää sillon varmaan kotiin lapsen kanssa jos on sillon jo valmistunu...

Auton käyttö maksaa ja mitä enemmän käyttää, sitä enemmän menee bensaan ja huoltoihin rahaa. En mä tiedä, miksi jonkun muun pitäisi maksaa kaikki, jos toinen ei halua investoida siihen. Käykää kerran viikossa yhdessä kaupassa.

Ei, en investoi itse autoon ja ensisijainen liikkumistapani onkin kävely/pyöräily/bussi. Olen sopinut mieheni kanssa miten korvaan hänelle autonkäyttöä ja minusta on ihan ok että hänellä on siihen viimeinen sana sanottavana. Sopimukseen kuuluu että ukolla on vastuu muksun kuskaamisesta päiväkotiin :) Mutta meidän logiikalla toki kotona oleva tuo rahallista etua toiselle (ei päivähoitomaksuja esim), joten kompensaatioita tehdään.

No niinhän se maksaa. Mutta auto on munkin niin mun kuuluis sitä myös saada käyttääkkin... Lisäks mä maksan siitä tulevia kulujakin niin siinäkin osin kuulus saada...

Me ei olla tollein ajateltu että kotona oleva säästäis hoitomaksuja, kuitenki lapsi on vielä niin pieni että se on kummallekkin itsestään selvää että äiti on vielä kotona lapsen kanssa

Yhteistyössä