ainut yötankkaaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yösyömäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yösyömäri

Vieras
Mahtaako meillä olla ainut 8 kk vauva, joka SAA halutessaan yöllä tissiä? Ei siis ole edes koitettu kitkeä yösyöntiä pois millään unikouluilla. Joskus vauva nukkuu koko yön, mut yleensä herää aamuyöstä kerran syömään, vaikka illalla menis kuinka suuri puuroannos. En ole edes vaivannut päätäni sillä, onko yösyönti vaan tapa vai onko oikeasti nälkä. Ollessaan kipeä vauva saattaa herätä useamminkin yöllä ja annan aina tissiä, kun kelpaa.

Tuntuu vaan, et kaikki koittaa päästä yösyötöistä ihan hermona eroon jo alle puolivuotiaidenkin kanssa. Aloittavat kiinteätkin kamalan pienille, kun pitäisi itse saada nukkua kokonaisia öitä. Ollaanko meillä outoja, kun ei meitä se tankkaus häiritse?

Ei minuakaan yötankkailu häiritse, jos kertoja tosiaan olisi vain yksi tai kaksi. Meidän tyttö ollessaan 8 kk alkoi nukkumaan tosi levottomasti (hampaat tulossa) ja alkoi heräilemään öisin tunnin tai puolen tunnin välein, eikä rauhoittunut muuten kuin syöttämällä. No, maitohan siinä loppuu ja selvästi lapsikin alkoi jo kärsiä tällaisesta; varmasti olisi sekin nukkunut mielummin kuin vain kiehnännyt sängyssä tuskaisena. Sitten päätin että nyt loppui yötarjoilu, kerrasta poikki. Pari yötä meni levottomasti, sitten nukuttiin kaikki yöt.
Mielestäni yösyöttämisessä ei ole mitään pahaa, jos äiti sitä vain jaksaa tehdä. Kuten jo sanoin, ihan mielelläni olisin syöttänyt lasta parikin kertaa yössä, mutta parikymmentä alkaa olemaan liikaa.

Pakko heittää kommentti ihan asian vierestä, mutta kun mua niin ottaa päähän, kun vedetään juttuun mukaan kiinteiden aikainen aloitus ja ainoana syynä siihen pidetään halua päästä yösyötöistä pois!

Minulla on kolme lasta ja jokaiselle olen alkanut antaa kiinteitä aikaisin AIVAN muista syistä. Ja joka muksu on vuoden ikään saakka syönyt kaksi kertaa yössä ennen ja jälkeen kiinteiden aloituksen sekä heräillyt toki muistakin syistä välillä useitakin kertoja yössä.

Ja tissiä koin kyllä erittäin helpoksi antaa (n puolen vuoden imetysten jälkeen on siirrytty pullolle), kun olen vaan ottanut vauvan kainaloon ja tyrkännyt tissin suuhun ja torkkunut siinä samalla.

Yösyötöt ""koulittiin"" pois siinä vuoden iässä hampaiden hyvinvoinnin takia.

Meillä on opeteltu pullosta eroon tarjoamalla muutamana yönä vettä (ei maistu ja kamala huuto) ja sylissä rauhoiteltu. Siinä jokunen yö mennyt useilla herätyksillä ja sylissä rauhoitteluilla, mutta kaikki ovat hyvin helpolla oppineet pois yösyötöistä tällä tyylillä. Pitää vaan olla tiukkana, jos päättää jättää yösyötöt pois, ei lipsuta antamaan ""edes vähän"". On kurjaa kuunnella lapsen huutoa, kun tietää miten sen saisi loppmaan helposti pulloa tarjoamalla, mutta päättäväisesti vaan silitellä ja lohdutella sylissä.

Minä olen sitten eri mieltä. Minusta se kuuluu äidin tehtäviin opettaa lapselle et päivällä syödään ja yöllä nukutaan. Pahimmissa tapauksissa on käynyt niin et vauva syö yöllä ja nukkuu päivällä. Vauva joka syö useasti yön aikana ei jaksa syödä päivällä. Minä en itse imettäisi 6kk jälkeen. Kyllähän eläimetkin työntää lapsensa pois kun ei enää jaksa imettää. Jopa apinat. Okei ne on eläimiä ja me ihmisiä mutta luulen kyllä että meidänkin kuuluu se tehdä. Mutta valinta on tietenkin oma, mutta minä en syöttäisi 8kk yöllä en sit kertaakaan. Sit on vielä se et jos ajattelee menevänsä vielä töihin niin monet ovat lopettaneet yösyötöt sen takia.

Monilla ei edes kiinteet auta.

Olen syöttänyt yöllä. Esim. nyt oli nuha ja ripuli eikä lapsi syönyt kiinteitä päivällä,joten oli vähän pakko imettää yölläkin ettei pääsis kuivamaan. Ja nälkähän se tulee kun ei pysty kiinteää ruokaa syömään. Poika siis 10 kk.

Hei mamma, kuulostat kirjoitustyylisi perusteella aika nuorelta. Nuori olin minäkin kun sain isot lapset ja taisin olla samaa mieltä. Nyt kun on tämä iltatähti niin monia asioita ajattelee toisin. Silloin nuorena oli niin kiire: piti nopeasti saada vauva kasvamaan - lopettamaan yösyömisen ja imemisen ja vieressä nukkumisen ja sitten kouluun ja pois kotoa niin, että itse saisi nauttia elämästä (siis nyt tietty kärjistän hiukan).

Nyt ei ole kiirettä - nukkukoon vieressä ja syököön yöllä niin kauan kuin haluaa - joskus tulee kuitenkin se yö, että pikkujalkojen tepsutusta ei enää kuulu eikä se oma vaavi enää tulekaan äidin viereen nukkumaan. Tässä iässä alkaa tajuta miten lyhyt elämä on ja miten nopeasti vauvat kasvavat - nyyh. Kyllä niistä tulee reippaita aikuisia vaikka niiden antaisi olla vähän kauemmin vauvoja eikä pari kuukautta sinne tai tänne äitiä rasita - kun ei ole 7 kuukauteen nukkunut kuin enintään 3 tuntia putkeen, voi sitä vielä jatkaa pari kuukautta -;)

No ette oo outoja!
Meillä poika ens viikolla 1v. ja edelleen syö yöllä 2-3 kertaa tuttelia. Välillä oli pari viikkoa syömättä yöllä, sai vaan vettä mut kun alkoi liikua enemmän, uni niin katkonaista ja heräili välillä, alettiin antaa taas tuttelia. Saa itse hiukan enemmän unta, kun nopeasti antaa maitoa ja poika nukahtaa. Kai hän sitten viimeistään rippikoulu tai armeija iässä alkaa nukkua paremmin, niin ainakin toivomme. Nyt en jaksa enää yhtään stressata tätä yösyömistä!

Meillä ovat kaikki lapset syöneet yöllä vähintään vuoden ikäiseksi, kaksi jopa puolitoistavuotiaaksi. En kokenut mitenkään rasittavana tai vaikeana yösyöttöjä, koska meillä on nukuttu perhepedissä niin kauan kuin on yöllä syöty. Vauva viereen, tissi suuhun ja kaikki saavat jatkaa uniaan.

Eiköhän tuokin ole paljon kiinni lapsesta ja äidistä...

Mamma46 kirjoitti mun mielestä tosi kauniisti :) itsekin olen joskus yöllä _väsyneenä_ ajatellut että ei tätä enää kymmenen vuoden päästä yöllä syötellä :) Olishan se ihanaa ja toivottavaakin että vauva nukkuisi yön syömättä, siis kun kiinteet pelissä yms. mutta minkäs teet kun pieni herää huutamaan eikä sylittelyt tai muut auta, vain se pullo... en minä raaski huudattaakaan, kun ei se niiiiiiin iso vaiva ole lämmittää pulloa kun vauveli kuitenkin jatkaa heti uniaan. Ikää hänellä tosin on ""vasta"" (?) 5kk. Saisihan esim neuvolasta varmasti ohjeita nipullisen miten lopettaa yösyöttö (miksei muuten täältäkin) mutta mulla ei ole siihen kiirettä.

Anteeksi Killukka, ei ollut tarkoitus loukata tuolla kiinteiden aloitusjutulla. Mut kun tätä palstaa lukee, niin usein kirjoittajat kertovat, että aloitettiin kiinteät, kun vauva nukkui huonosti ja heräili usein yöllä syömään. Harvemmin kukaan on kirjoittanu, et vauva ei kasvanut tai et neuvolasta käskivät jo aloittaa. Tiedä sit mikä todellinen tilanne on, mutta tuohon nukahtamisjuttuun törmää jatkuvasti. Jokainen tavallaan.

No täällä on yksi, joka sai neuvolasta kehotuksen antaa perunaa tissin päälle juuri siksi, että yöunet alkaisivat paranemaan. Poika oli tällöin neljän kuukauden ikäinen ja oli tissillä parin tunnin välein yöt päivät.

Meidän neuvolatätimme oli sitä mieltä, että viiden-kuuden kuukauden iässä vauvalla on jonkinlainen yöunen oppimisen herkkyyskausi. Mikäli vauva tällöin joutuu heräilemään yöllä nälän vuoksi vähän väliä, voi vuorokausirytmin oppimisessa tulla ongelmia. Tämä taas saattaa aiheutta univaikeuksia (yöheräilyä) pitkälle leikki-ikään.

Eiväthän ne kiinteät tietystikään heti auta vauvaa nukkumaan koko yötä. Noin puolen vuoden iästä alkaen poika pystyi syömään päivällä niin paljon, että yöllä ei enää tarvinnut heräillä tissille. Perunan syöminen kuitenkin vähensi yöheräämisiä melko heti kahteen ja aika pian yhteen. Se oli ruhtinaallista silloin, kun takana oli neljä kuukautta maks. kolmen tunnin unipätkiä.

Mutta jokainen taaplaa toki tyylillään, tämä oli meille sopiva ratkaisu.

Tuskinpa mamman kirjoitusta voi nuoren iän piikkiin laittaa. Tavallaan ihan järkevä kirjoitus. Oma ajattelusi kuulostaa taas vanhan äidin kirjoitukselta, joka on kasvattamassa hemoteltua iltatähteä;) Eiköhän se kultainen keksitie ole kaikkien kannalta parempi kuin ääripäät.

Yhteistyössä