Äiti ei kestä hermostumatta vauvan itkua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummi maalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mummi maalta

Vieras
Olen järkyttynyt ja on pakko purkaa tuntoja tänne, kun en tiedä mistä apua saisin? 28 vuotias tyttäreni elää parisuhteessa ja heillä on 11 kk:n ikäinen ihana poika. Vanhempien taustat ovat ovat aika rankkoja, eli huumeita ja alkoholia on tullut käytettyä aika paljon. Nykyisin kuitenkin molemmat on a-klinikan asiakkaita ja huumeet ei ainakaan kuulu enää kuvioihin. Odotusaikana tytär ei käyttänyt alkoholia eikä muitakaan aineita. He ovat hakeneet apua ongelmiinsa useista paikoista ja saaneetkin sitä. Tyttärelläni on todettu epävakaa persoonallisuus ja lieva ADHD. Hän on ollut tutkimuksissa päihdepsykiatrisella polilla mutta jonoja kun sinnekin on niin lääkitystä on odotettu jo keväästä asti.

Tytär on ollut luonani lomalla useaan kertaan täällä maalla 500 km:n päässä heidän asuinpaikastaan, tällä hetkellä on parhaillaan myös. Vauva on terve ja kiltti kunhan vaan saa ruokaa ja nukkumista tarpeeksi. Tyttö on huolehtinut hänen perustarpeistaan todella hyvin, mutta nyt olen tajunnut että kun vauva itsee yöllä niin tyttäreni hermostuu silmittömästi ja huutaa lapselle. Parina yönä hän on riuhtaissut lapsen pinnasängystä lattialle ja huutanut että "valvotaan sitten", hän tunkee tuttia suuhun hyvin kovakouraisen näköisesti ja vauvan itku senkun yltyy kun vauva näkee äidin hermostumisen. Pelkään että sanat vittu tai saatana tulevat olemaan ensimmäiset sanat jotka hän oppii kun kuuntelee äitinsä huutoa. Olen itse ollut muutaman yön vauvan kanssa ja yleensä hän rauhottuu hyvin helposti kun silittää poskesta ja juttelee ja silittelee rauhoittavasti ja laittaa tutin suuhun.

Mistä siis apua äidille? Soitin jo tytön lääkärille ja jätin soittopyynnön että lääkitys pitää saada kuntoon. Viime yönä tyttö sanoi ettei hän kestä yöherätyksiä ja kotona mies hoitaa vauvaa aina öisin. Nyt ymmärrän miestä joka aina joskus lähtee "karkuun" huutavaa tytärtäni, sillä hän on oikeasti ihan pelottava silloin kun hän suuttuu. Mies yleensä ottaa vauvan mukaan ja soittaa mullekin tiedoksi että tukisin tytärtäni jottei hän tee itselleen mitään pahaa.

Tytär käy päihdehuollon avopalveluyksikössä säännöllisesti eli pari kertaa viikossa ja lastensuojelu kyllä tietää tilanteen ja yrittää auttaa koko perhettä, he saavat mm. kotiapua silloin kun tarvitsevat lapsen hoitoon. Mummin sydän on vain sairas tästä kaikesta. Kaipaan neuvoja.

lastensuojeluilmoituksen paikkahan tuo on. kyllä se tehdään viimeistään siinä vaiheessa kun tyttäresi riuhtoo vauvan sairaalakuntoon. mieluummin tietysti joku muu läheinen ennen kuin käy pienelle pahasti.

Onko adhd todettu virallisesti ja onko siihen lääkitys? Tarkkaavaisuushäiriöisellä on usein myös uniongelmia ja aistiyliherkkyyksiä. Itse olen aivan hirveä, jos minut herätetään kesken unien... onneksi stimulanttilääkitys auttaa minulla, nukun paremmin ja kestän myös paremmin häiriöitä, jopa karjuvia kakruja;)

Tämä nyt tuli ensiksi mieleen omalta kannaltani ajatellen.

Pisti silmään tuo että tytöllä on huumetaustaa. Muutamat tuntemani nykyisin "kuivilla" olevat narkkarit ovat kaikki jollain lailla hermoheikkoja. En tiedä mistä johtuu, ehkä nykyisen lääkityksen ongelmsta?

Kuitenkin, äkkiväärä käytös voisi johtua myös tästä asiasta. Tietysti aistiyliherkkyys on myös asia, joka varmasti vaikeuttaa pikkuvauvan huudon kestämistä.

Voimia mummolle. Ja toivon vauvalle parempaa hoitajaa.

valitettavsti kuulostaa nyt siltä et ois siun vastuulla tuo homma. Eli sinunna tekisin "selvityksen" onko tyttäresi sopiva huoltajaksi, sellasia ne taitaa tehä ihan muuten vaa sossussa. Huostaanottohan tuossa näyttää olevan edessä, eihän tuolla taustallakaan pelkästään ihminen ole kypsä vanhemmaksi. Kerran narkkari,.......kyllähän ne huumeet on vuosien saatossa aivoja syöny niin ettei siusta enää ihmistä tule vaikka kui lopettaisit.

Voi ei, vauvan onni on että hänellä on noin täysjärkisen kuuloinen ja välillävä mummi.

Tyttäresi käytös on vahingoittavaa vauvalle, siitä ei pääse mihinkään...Olisiko sinulla voimia hoitaa vauvaa yöt silloin kun hän on siellä? ( nyt niinkuin ensimmäisenä hätäkeinona )

Onko tyttärelläsi sosiaalitoimiston puolesta tukiperhettä? Tuttuni vei vauvansa nukkumaan pienenä tukiperheen luo useita kertoja viikossa. Tuo on valitettavasti paikkakunta kohtaista, saako apua. Hän on nyt muuttanut ja on pari kertaa vuodessa psykiatrisen suljetulla ( jolloin isovanhemmat hakevat lapsen 600km päästä) , eikä sosiaalitoimisto tuosta huolimatta tarjoa mitään konkreettista apua arkeen ( yh )

Pisti silmään tuo että tytöllä on huumetaustaa. Muutamat tuntemani nykyisin "kuivilla" olevat narkkarit ovat kaikki jollain lailla hermoheikkoja. En tiedä mistä johtuu, ehkä nykyisen lääkityksen ongelmsta?

Kuitenkin, äkkiväärä käytös voisi johtua myös tästä asiasta. Tietysti aistiyliherkkyys on myös asia, joka varmasti vaikeuttaa pikkuvauvan huudon kestämistä.

Voimia mummolle. Ja toivon vauvalle parempaa hoitajaa.

Kumpi oli ensin, muna vai kana?

Siis sitä minä, että ehkä huumeiden väärinkäyttäjäksi ajautuu juuri kuvaamasi kaltainen ihminen, "hermoheikko". Toiset ovat liian herkkiä tai levottomia tähän maailmaan ja jos ei ole saanut ns. oikeanlaista apua ajoissa, on saattanut alkaa lääkitä itseään laittomin keinoin. Ihminen voi kasvaa, oppia ja viisastua, mutta perusluonteelleen tai -vaikeuksilleen on hankala tehdä mitään. Ei se mahdotonta ole, siksi ei ole oikein tuomita.

Oikea hoito, tarkennetut mahdolliset diagnoosit ja muu apu voivat olla se, mitä tarvitaan. Ei ulkopuolisten paheksunta ilman aikomustakaan auttaa.

Jos yöheräämiset ovat ainoa ongelma, sen voi ratkaista.

Kumpi oli ensin, muna vai kana?

Siis sitä minä, että ehkä huumeiden väärinkäyttäjäksi ajautuu juuri kuvaamasi kaltainen ihminen, "hermoheikko". Toiset ovat liian herkkiä tai levottomia tähän maailmaan ja jos ei ole saanut ns. oikeanlaista apua ajoissa, on saattanut alkaa lääkitä itseään laittomin keinoin. Ihminen voi kasvaa, oppia ja viisastua, mutta perusluonteelleen tai -vaikeuksilleen on hankala tehdä mitään. Ei se mahdotonta ole, siksi ei ole oikein tuomita.

Oikea hoito, tarkennetut mahdolliset diagnoosit ja muu apu voivat olla se, mitä tarvitaan. Ei ulkopuolisten paheksunta ilman aikomustakaan auttaa.

Jos yöheräämiset ovat ainoa ongelma, sen voi ratkaista.

Tarkoitin "hermoheikolla" ihmistä, joka ei siedä vähäistäkään ahdistustavaan reagoi ns. tavanomaistakin ahdistusta tuottavissa tilanteissa äkkiväärästi (kuten juuri vauvan itkun aikana paiskaamalla vauvan esim. sängylle ja karjumalla tai paiskomalla oven kiinni ja häipymällä paikalta). Ja ahdistustahan pikkuvauva itkuineen väistämättä tuottaa, sitä ei kai kukaan voi kiistää.

En tarkoittanut siis hermoheikolla ns. herkkää ihmistä. HUOM.

Ei tässä olla paheksumassa vauvan äitiä vaan vastaamassa huolestuneelle mummolle.

Taas tätä palstaa....

Jos aloittaja olisi jättänyt päihdetaustan mainitsematta, niin tuskin kukaan olisi ehdottamassa lastensuojeluilmoitusta ja epäilemässä äidin pätevyyttä lapsensa huoltajaksi. Sitä en kiellä etteikö äidin toiminta olisi vahingollista vauvalle, mutta muuten minusta kyllä kuulostaa siltä että äiti on VÄSYNYT. Jokainen meistä reagoi univajeeseen eri lailla, tässä kohtaa valitettavasti näin.

Voitko sinä mummona ottaa vauvan muutamaksi yöksi hoitovastuulle, jotta äiti saisi nukkua? Ja neuvoa häntä näiden öiden jälkeen, kuinka vauva rauhoittuu helposti?

Toki jos ongelma on syvemmällä kuin äidin väsymyksessä, on aika tehdä muutakin.

Mä olin ihan eri ihminen yövalvomisissa. Nuorimmaista jopa purin joskus yöllä, kun olin niin sekaisin. Olin öisin täys hirviö, päivisin ihan eri ihminen. Vihaan ja soimaan itseäni edelleen lähes päivittäin, että tein niin hirveitä. Lapset eivät enää heräile kuin satunnaisesti, eikä noita kohtauksia mulla ole ollut enää. Mutta päätin, etten kuuna päivänä tee lisää lapsia, kun olen tällainen. Olisin valmis menemään sterilisaatioon vaikka heti.

valitettavsti kuulostaa nyt siltä et ois siun vastuulla tuo homma. Eli sinunna tekisin "selvityksen" onko tyttäresi sopiva huoltajaksi, sellasia ne taitaa tehä ihan muuten vaa sossussa. Huostaanottohan tuossa näyttää olevan edessä, eihän tuolla taustallakaan pelkästään ihminen ole kypsä vanhemmaksi. Kerran narkkari,.......kyllähän ne huumeet on vuosien saatossa aivoja syöny niin ettei siusta enää ihmistä tule vaikka kui lopettaisit.

Voi voi... Olen entinen narkkari ja mulla on adhd. Silti hoidan vauvani yöllä ja päivällä hermostumatta. Mulla on itseasiassa lehmän hermot mitä tullee lapsiin. Pidän tarkkaa rytmiä yllä ja olen huolehtivainen ja hoidan vauvan tarpeet enemmänki ko vain perustarpeet. "Eihän tällä taustallakkaan pelkästään ihminen ole kypsä vanhemmaksi. Kerran narkkari... Kyllähän ne huumeet on vuosien saatossa aivoja syöny niin ettei minusta ennää ihmistä tule vaikka kuinka lopettaisin." No kiitos.

Ap:lle, tukea se sinun tyttö nyt tarvii. Nimenomaan yhessä vaikka nukkuisitte öitä ja näyttäisit miten vauva rauhottuu helposti. Ehkä kuitenki kannattaa olla yhteydessä sinne tytön kotikaupunkiin päin koska ethän sie voi olla joka yö vahtimassa tilanteita.

Mä olin ihan eri ihminen yövalvomisissa. Nuorimmaista jopa purin joskus yöllä, kun olin niin sekaisin. Olin öisin täys hirviö, päivisin ihan eri ihminen. Vihaan ja soimaan itseäni edelleen lähes päivittäin, että tein niin hirveitä. Lapset eivät enää heräile kuin satunnaisesti, eikä noita kohtauksia mulla ole ollut enää. Mutta päätin, etten kuuna päivänä tee lisää lapsia, kun olen tällainen. Olisin valmis menemään sterilisaatioon vaikka heti.

Ja lisäyksenä vielä, että en ole koskaan käyttänyt päihteitä, sekopää voi olla ilmankin. Vauvahuuruissa kaikki meni hyvin, mutta isompana, puolen vuoden jälkeen jokin meni pahasti vikaan.

Ei voi muuta sanoa, kun että voi lapsi raukkaa. Kyllä mahtaa hänestä tuntua mukavalta kun riuhdotaan ja huudetaan :( MIKSI lapsia saavat tällaiset ihmiset eivätkä ne, jotka oikeasti olisivat kykeneviä hoitamaan. Älä nyt ainakaan anna tyttäresi olla enää lähelläkään lasta.... Voi kamala!

Kiitokset vastauksesta. Olen jutellut asiasta monta kertaa, ja eilen aamulla mm. soitin tyttäreni hoitotahoon asiasta että lääkitys pitää saada kuntoon tuon ADHD osalta, masennuslääkitys hänellä on ennestään. Tyttö sanoo ettei hän kertakaikkiaan kestä vauvan itkua eikä meteliä yleensäkään, lähtee mm. isoista kauppakeskuksista hyvin nopeasti pois kun hermostuu meteliin. Kaikkeni olen yrittänyt, koska olen osa-aikatyössä olen ollut paljon tytön tukena, hoitanut vauvaa aivan syntymästä lähtien, olin mukana jopa synnytyksessä. On myös puhuttu että vauvan isä hoitaa lasta yöt vaikka hänellä onkin aikainen nousu aamuisin töihin.

Tyttö on adoptiotyttäreni ja hän on erittäin tempperamentikas ja kovaääninen. Kuuluu hänen luonteenpiirteeseensä. En ole onneksi koskaan nähnyt hänen satuttavan vauvaa, mutta silti minua oikeasti pelottaa ja on jatkuva huoli mitä seuraavaksi tapahtuu. Kiitos tästä keskustelusta, keskustelen mielelläni lisää.

[QUOTE="höh";22106220]miksi 11 kk:n ikäinen heräilee öisin terveenä?[/QUOTE]

Kaikki eivät nuku yhtä soittoa aamuun saakka. Itsekin heräilen monta kertaa yössä, samoin kaikki lapseni - ja mies. Pieni lapsi turhautuu, jos on yksin hereillä ja kun ei muuta enää keksi, alkaa itkeä.

korvatulpat käyttöön! mullakaan ei meinaa hermot kestää vauvan itkua, mutta korvatulpat vaimentaa sitä paljon siedettävemmäksi... vauvan itkun kuulee silti ja sitä jaksaa paremmin kuunnella kun ei ole niin sietämättömän kova se ääni.

ota vauva viereen yöksi ja anna äidin nukkua pahimman vaiheen yli, jos on vaan väsymystä joka purkaantuu noin rajusti.

ikuisestihan et voi kuitenkaan olla auttamassa öisin, joten jos tuo jatkuu niin ehdottomasti yhteys joko neuvolaan tai ihan lastenvalvojalle. Tyttärelläsi ois varmaan mahdollisuus päästä nk. ensikotiin opettelemaan jaksamista arjessa? Siellä on ihan ammattilaiset opettamassa ja tukemassa, mun pari ystävää on käyneet perheineen siellä ja molemmat kehui että kyllä kannatti ehdottomasti.

[QUOTE="Daa";22106419]Heräileekö useinkin?[/QUOTE]

Vaikka minulta ei kysytty, vastaan silti.

IRA alkoi n. 6-vuotiaana pysyä omassa sängyssään, vaikka heräili/heräilee yhä öisin. Sama juttu kaikkien epelien suhteen, 14-vuotiaskin hiippaa joskus öisin yläkertaan ja 12-vuotias jääkaapille, 10-vuotias vain haahuilee muuten.

Eli ainakin meillä joka ikinen yö on joka ikinen klaanin jäsen jossain vaiheessa hereillä. Aina ollut. Ensimmäinen kymmenkunta vuotta oli haastavinta,

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: