Äiti ei kestä hermostumatta vauvan itkua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummi maalta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi ei, vauvan onni on että hänellä on noin täysjärkisen kuuloinen ja välillävä mummi.

Tyttäresi käytös on vahingoittavaa vauvalle, siitä ei pääse mihinkään...Olisiko sinulla voimia hoitaa vauvaa yöt silloin kun hän on siellä? ( nyt niinkuin ensimmäisenä hätäkeinona )

Samaa aioin sanoa. Voisitko auttaa just silloin yöllä? Tyttärelläsi on varmasti univelkaa eikä unen laatu millään lääkityksellä parane. Varmasti jaksaa paremmin, kun tietää, että saa nukkua koko yön rauhassa ja olokin paranee vähitellen. Mut ei mikään univelka yhdessä yössä katoa, siirtyyvaan vähän kerrallaan.

Onneksi lapsi ei muista sanoja, älä siitä huolehdi:-)

Samaa aioin sanoa. Voisitko auttaa just silloin yöllä? Tyttärelläsi on varmasti univelkaa eikä unen laatu millään lääkityksellä parane. Varmasti jaksaa paremmin, kun tietää, että saa nukkua koko yön rauhassa ja olokin paranee vähitellen. Mut ei mikään univelka yhdessä yössä katoa, siirtyyvaan vähän kerrallaan.

Onneksi lapsi ei muista sanoja, älä siitä huolehdi:-)

Tuosta unenlaadun paranemisesta lääkityksellä olen eri mieltä. Itse käytän metyylifenidaattia, adhd-lääkettä, joka on stimulantti. Minä pystyn nukkumaan huomattavasti paremmin ja rennommin, kun olen stimutettu. Ja herään aamulla virkeämpänä ja levänneempänä.

Unilääkkeistä ei ole samaa kokemusta.

Kannattaa unohtaa ainakin ne kauppakeskukset heti. Mummi voi varmaan hyvin auttaa siten, että käy kaupassa erikseen, eikä äidin tarvitse huolehtia sellaisesta. Äiti voi ulkoilla raittiissa säässä päiväsaikaan vauvan kanssa, niin lapselle ei tule myöskään univelkaa. Iltaunille ei pidä mennä liian aikaisin, vaan juuri silloin, kun lapsikin menee. Nuo on ihan helppo toteuttaa, kun vaan muistaa ja mummi voi tietysti nostaa pienen ylös, jos on vain röyhtäyttämisestä kysymys - kipunahan se tuntuu, jos ilmapallo ei pääse mahassa ylös.

Tuli mieleen, että voisko tytär muuttaa jonnekin ensikotiin tai sen tyyppiseen missä hoitajat pystyisi hoitamaan lasta öisin ja muutenkin seuraamaan tilannetta. Varmasti ihan oikein, että puutut isovanhempana asiaan. Tai voisko nuoret asua sun luona?

[QUOTE="Daa";22106419]Heräileekö useinkin?[/QUOTE]

no kyllä mun poika on heräilluy 3v asti itkemään öisin, liki joka yö 1-3 kertaa.. ja ihan terve se on..

mitä tulee tuohon yöllä lapseen hermostumiseen niin toki apua tarvitsee, mutta en mä lähtis lasta pois ottamaan :O niinkuin jotkut täällä on sitä mieltä..
jos lapsen isä kotona ollessa hoitaa yöherätyksen niin eipä siinä kait mitään suurta ongelma ole (siis jos tytön lääkitys saadaan jatkoa ajatellen kuntoon)

tyttäresi on varmaan myös lastensuojelun asiakas, kun kerran tilanne on siellä ainakin osittain tiedossa ja saavat sieltä tarvittaessa apuakin? Kehottaisin sinua soittamaan huomenna lastensuojelun työntekijälle. Kerro heille havaintosi, niin ainakin varmistut siitä että ovat ajantasalla perheen tilanteesta. Se ei ole sama asia kun lastensuojeluilmoituksen teko!

Voi myös olla yhteydessä päihdehuollon avopalveluyksikkön työntekijään ja kertoa huolesi.

Onko tyttärei korvaushoidossa vai onko hän kokonaan päihteetön/lääkkeetön?

Onko adhd todettu virallisesti ja onko siihen lääkitys? Tarkkaavaisuushäiriöisellä on usein myös uniongelmia ja aistiyliherkkyyksiä. Itse olen aivan hirveä, jos minut herätetään kesken unien... onneksi stimulanttilääkitys auttaa minulla, nukun paremmin ja kestän myös paremmin häiriöitä, jopa karjuvia kakruja;)

Tämä nyt tuli ensiksi mieleen omalta kannaltani ajatellen.

On todettu molemmat, tosin lääkitystä ei vielä ole saatu ADHD:n, Helsingin seudulla kaikki kestää niin kauan. Hän sai diagnoosin yksityispuolelta mutta kaupungin terveydenhuolto tutkitutti asian uudelleen ja lääkitys tulee sitä kautta. Rukoilen että olet oikeassa ja tilanne rauhottuu ennenkuin pojalle tapahtuu jotain pahaa. Äskenkin tyttö huusi niin kovaa tosin minulle, mutta poika parahti itkemään.

On todettu molemmat, tosin lääkitystä ei vielä ole saatu ADHD:n, Helsingin seudulla kaikki kestää niin kauan. Hän sai diagnoosin yksityispuolelta mutta kaupungin terveydenhuolto tutkitutti asian uudelleen ja lääkitys tulee sitä kautta. Rukoilen että olet oikeassa ja tilanne rauhottuu ennenkuin pojalle tapahtuu jotain pahaa. Äskenkin tyttö huusi niin kovaa tosin minulle, mutta poika parahti itkemään.

Tarkkaavaisuushäiriö on siitä pirullinen, että sen vaikutus rassaa koko arjen läpi... Jos ei kestä liikoja ärsykkeitä, valoja, ääniä, liikettä, hajuja tms ja yrittää suodattaa niistä vain olennaisen, se väsyttää, rankasti. Ja kun on väsynyt, homma on entistä vaikeampi ja väsyttävämpi... Eikä siinä auta, vaikka joku sanoisi, että ota itseäsi niskasta kiinni ja ala jaksaa.

Päihdetaustaisen voi olla vaikea saada adhd-lääkitystä, aivan turhaan, sanoo neurologini. Stimulanttilääkitys ei altista väärinkäytölle, vaan päinvastoin suojaa siltä.

Olisiko mahdollista jättää adhd:n hoitovastuu yksityiselle puolelle, mutta informoida julkista sektoria siitä?

Nyt luin tarkemmin. Olet siis ollut jo yhteydessä hoitopaikkaan,, se on hyvä. Silti voisit mielestäni soittaa myös lastensuojelutyöntekijälle.

Onko tyttärelläsi masennuslääkkeidän ja ADHD-lääkkeiden lisäksi muita lääkkeitä? Käyttääkö hän säännöllisesti tai tarvittaessa rauhottavia? Onko hän korvaushoidossa?

Se että nuorrella äidillä on huumetausta ei tee hänestä huonoa äitiä. Mutta aika haastavalta tuntuu tuo yhdistelmä, että on adhd, epävakaa pers.häiriö, masennus?, huumetausta ja pieni lapsi. Perhe tarvitsee apua ja hienoa että sinä isovanhemman roolissa haluat ja jaksat auttaa. Mutta on tärkeää että he saavat myös muuta kautta apua.

Muutamana yönä on täällä mummolassa herännyt, itse tyttö epäilee että olisi hampaita tulossa. Ei ole flunssainen tai muuten sairas. Viime yön hän oli vieressäni niin vauva äännähti muutaman kerran, heräsin siihen kun nukuin samassa huoneessa ja laitoin tutin suuhun. Vauva jatkoi uniaan.

Tyttö aloitti Pesässä eli Oulunkylän avohoidon yksikössä ja raskausaikana (siitä kiitos että raskausaika oli päihteetön) sitä kautta tieto esim. siitä jos tyttö ei mene pari kertaa viikossa oleville käynnilleen menee tieto heti lastensuojeluun. Muita lääkkeitä ei ole (vain Citalopram mielialalääke ja Melbax) koska hän ei huumetaustansa vuoksi saa rauhoittavia. Itse näkisin tärkeämpänä sen että hän saa adhd lääkityksen. Aiemmin kun hän käytti sitä hän oli paljon tasapainoisempi, lääkitys oli yksityiseltä puolelta mutta nyt on rahatilanne sen verran huono että kannattaa odottaa että päihdepsykiatrian polin lääkäri antaa reseptin - toivottavasti jo ensi viikolla. Käyn heti tänään ostamassa hänelle korvatulpat jotta vauvan itku ei kuulosta niin pahalta, vaikka tämä ehkä kuulostaakin aika oudolta ajatukselta.

Oma kantani on, että jos adhd-oireet ja niistä aiheutuneet hankaluudet (myös käsitys itsestään ja kyvyistään ja itseluottamus) saadaan kohdilleen, moni muu ongelma katoaa. Masennuskin johtuu usein siitä, että on "tyhmä-laiska-saamaton"-syndrooma, joka on aiheutunut tarkkaavaisuushäiriöstä, johon ei ole saanut apua. Coach voisi myös olla hyvä apu siinä vaiheessa kun lääkitys aloitetaan.

Kuinka voisi hallita rutiinit lapsenkaan kanssa, jos ei ole niitä oppinut aiemmin? Ja kun huomaa, että homma sujuu, sehän lähtee sujumaan.

Adhd on usein syyllinen moneen muuhun diagnoosiin, erittäin usein masennukseen.

Kofeiinia ja sokeria... E-epaa, karnosiinia, sinkkiä ja magnesiumia. Niillä voi myös yrittää.

Ja B-vitamiini

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="höh";22106220]miksi 11 kk:n ikäinen heräilee öisin terveenä?[/QUOTE]

Vaikka siksi että on herkkäuninen? Tai sitten jotain muuta vaivaa tms. Meillä on kaikki lapset heräilleet enemmän ja vähemmän. Ovat sekä herkkä- että vähäunisia lähes kaikki. On myös ollut ihan fyysisiä vaivoja johon heräilleet.

olen työssäni huomannut, että adhd-asiakkaat saavat hetkeksi helpotusta esim. amfetamiinista. Sen vuoksi heille kehittyy helpommin riippuvuus juuri siihen.

Ja vain addi voi lopettaa amfetamiinin käytön ilman vieroitusoireita...

MF toimii enemmän kokaiinin tapaan. Mutta idea on siinä, että stimulantti saa addi-aivot "rauhoittumaan". Seksi, nikotiini, pelaaminen, vauhti & vaara, alkoholi, amfetamiini, kaikki käy. Nentti meneisi ylikierroksille, addi rauhoittuu.

[QUOTE="höh";22106220]miksi 11 kk:n ikäinen heräilee öisin terveenä?[/QUOTE]

Kyllä lapsetkin välillä raottavat silmiään ja yleensä nukahtavat uudelleen. Tässä tapauksessa vauva huomaa, että ei olla kotona eikä iskäkään ole paikalla. Hän odottaa jotain vastauta, joka kertoisi, että kaikki hyvin, voi jatkaa unia. Esim mummon käyttämä silitys on antaa lapselle vastauksen.

valitettavsti kuulostaa nyt siltä et ois siun vastuulla tuo homma. Eli sinunna tekisin "selvityksen" onko tyttäresi sopiva huoltajaksi, sellasia ne taitaa tehä ihan muuten vaa sossussa. Huostaanottohan tuossa näyttää olevan edessä, eihän tuolla taustallakaan pelkästään ihminen ole kypsä vanhemmaksi. Kerran narkkari,.......kyllähän ne huumeet on vuosien saatossa aivoja syöny niin ettei siusta enää ihmistä tule vaikka kui lopettaisit.

Voi vittu sä olet PÖLJÄ!! Miten edes kehtaat?? Vaan sairas ihminen voi laukoa tollasta! Siis muka jos on käyttänyt huumeita/alkoholia niin ihmisestä ei ole sen jälkeen mihinkään, vaikka olisi täysin kuivilla! Huhhuh!! Tiedätkö, joo huumeet, mm. amfetamiini tuhoaa aivoja, saattaa tulla hitaammaksi tms. mutta esim. lääkkeet, joiden käyttäjiä myös narkkareiksi nimitetään, eivät pahemmin tee tuhoja, vai meinaatko että puoli Suomea on kykenemättömiä mihinkään kun ovat käyttäneet lääkkeitä?!

Pliis, hanki ensin hieman elämänkokemusta ja TIETOA ennenkuin pädet mitään!!

Nyt lapsi jo 1,8 kk ja tilanne on ed. samanlainen. Jos lapsi itkee, tytär hermostuu. Tytär huutaa ja poika huutaa vastaan vaikka ei osakkaan vielä oikein puhua siis kiljaisee vain. Otteet lapsen käsittelyyn näyttävät kovakouraisilta kun lapsi esim. nostetaan kiukuspäissään pois pinnasängystä. Lastensuojelu oli kuvioissa muutama kuukausi sitten kun erään mummolareissun jälkeen katsoin parhaaksi tehdä ilmoituksen sinne. Tytär joi niin paljon ja ärtymys koko ajan oli "läsnä". Yleensä minä läheisimpänä saan kuulla kunniani. Siitä en välittäisi että hän huutaa minulle mutta lasta käy sääliksi. Lapsi oikein säpsähtelee kun äiti korottaa äänensä, hakee turvaa mm. minusta. On erittäin raskasta elää tällaistä elämää. Äiti sai adhd-lääkityksen, muttei käytä sitä kun ei sano tarvisevansa. Sanokaa miten voi opetella itsehillintää?