Äiti kotihoidontuella töissä keikkaluonteisesti, isä pakkolomalla lastenhoitajana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eeva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eeva

Vieras
Elikkä onko kenellään omakohtaisia kokemuksia tai yleensäkään tietoa miten kannattaisi toimia seuraavassa tilanteessa.
Itse siis olen hoitovapaalla ensi kevääseen saakka ainakin. Mieheni joutui pakkolomalle ja minulle nyt sitten tarjouttu töitä. Elikkä mies olisi kotona lastenhoitajana pakkolomalla ja minä periaatteessa hoitovapaalla ja töissä keikkaluonteisesti. Vaikuttaako tämä miehen liiton rahoihin?? Tuntuisi hullulta olla itse menemättä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Ei vaikuta mihinkään. Tuen kht:n saatte kun lapsenne ei kunnallisessa hoidossa. Niin ja sinä siis kht: saajana, niin ei ainakaan miehen rahoihin vaikuta.

Kyllä se vaan vaikuttaa.. ainakin mun mieheltä vähennettiin liiton rahoista minun saama kotihoidontuki ja vielä verottomana joten verojen verran jopa niistä hävittiin

Kotihoidontukeen vaikuttaa se onko lapsi kunnallisessa hoidossa vai ei, mutta liiton päivärahaan vaikuttaa myös se saako lapsesta kotihoidon tukea. Useimmiten tuo kotihoidon tuen summa vähennetään päivärahan määrästä, jos toinen puolisoista käy töissä ja toinen on työtön.

Valitettavasti näin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miks se vaikuttais sun miehen tuloihin? ennemmin sen kuuluis vaikuttaa sun kotihoidontukeen jos töitä teet.

kotihoidontukeen vaikuttaa vain se, onko lapsi kunnallisessa hoidossa vai ei.
Vaikuttaa se, jos on muutenkin "vapaalla jalalla". Esim. työttömyyskorvauksia ei saa yhtä aikaa kuin kotihoidon tukea. Tai saa, työttömyysrahat vähennetään kotihoidon tuesta jolloin sitä ei yleensä jää maksettaavaksi.

Jos mies on pakkolomalla ja sä kotihoidontuella, saatte nyt sen minkä saatte. Jos sä teet siihen päälle keikkaa niin ei vaikuta. Lapsethan on edelleen kotona hoidossa. Ei ne liitossa tiedä kuka niitä hoitaa, oli sitten isä tai mummo. Sit jos meette säätämään jotain, et kotihoidon tuki menee miehelle tai muuta niin sit se vaikuttaa niihin liiton rahoihin. Kotihoidon tuen pointti on se, että ne lapset hoidetaan kotona, eli se on vakio.

Alkuperäinen kirjoittaja nh:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Ei vaikuta mihinkään. Tuen kht:n saatte kun lapsenne ei kunnallisessa hoidossa. Niin ja sinä siis kht: saajana, niin ei ainakaan miehen rahoihin vaikuta.

Kyllä se vaan vaikuttaa.. ainakin mun mieheltä vähennettiin liiton rahoista minun saama kotihoidontuki ja vielä verottomana joten verojen verran jopa niistä hävittiin

Ilmoittiko mies itse liittoon, että toimii myös lastenhoitajana pakkolomalla, vai miten liitto sen selvitti?

Alkuperäinen kirjoittaja näin se nyt vaan on:
miks se vaikuttais sun miehen tuloihin? ennemmin sen kuuluis vaikuttaa sun kotihoidontukeen jos töitä teet.

kotihoidontukeen vaikuttaa vain se, onko lapsi kunnallisessa hoidossa vai ei.
Vaikuttaa se, jos on muutenkin "vapaalla jalalla". Esim. työttömyyskorvauksia ei saa yhtä aikaa kuin kotihoidon tukea. Tai saa, työttömyysrahat vähennetään kotihoidon tuesta jolloin sitä ei yleensä jää maksettaavaksi.

niin. eli kht:lla voi olla vaikutusta työttömyyskorvauksiin, vaan ei toisin päin.

Meille just tuli selvitypyyntö kuka hoitaa lasta kotona. minä itse vai mieheni vai olenko minä käynyt töissä ja saanut palkkaa. Ihmettelen mihin se oikeasti vaikuttaa kun tämmöisiä liitto kyselee.

toki kotihoidon tuki vaikuttaa työttömyyskorvaukseen tai toisin päin, nehän on molemmat tukia (ilmasta rahaa). Palkka työ on erikseen, siinä ei ole kaksi tukea päällekäin.

Meillä minä kotona hoitovapaalla töitäni loppuvuoden ja saan kotihoidontukea. Puoliso jäi just työttömäksi. Nyt sen liiton rahat jumittaa ja niitä on ooteltu jo 6 vkoa kun ne siellä kuulemma selvittelee, et vähenetäänkö MUN saama kotihoiontuki puolisoni ansiosidonnaisesta työttömyyskorvausesta..

Eihän se voi mennä niin? Minä olen siis pelkästään kotona, en tee mitään töitä tänä kotihoitoaiana.

Jos toinen vanhempi käy töissä tai opiskelee ja toinen on kotona päivärahoilla niin kotihoidontuki vähennetään näistä päivärahoista.. niin se vaan on. Paitsi jos ilmoittaa lapsen hoitajaksi vaikka mummon niin sillon ei tietääkseni vaikuta.. typeräähän se on, mut mikä juttu kelalla ois helppo ja yksinkertainen.

Alkuperäinen kirjoittaja jk:
Meillä minä kotona hoitovapaalla töitäni loppuvuoden ja saan kotihoidontukea. Puoliso jäi just työttömäksi. Nyt sen liiton rahat jumittaa ja niitä on ooteltu jo 6 vkoa kun ne siellä kuulemma selvittelee, et vähenetäänkö MUN saama kotihoiontuki puolisoni ansiosidonnaisesta työttömyyskorvausesta..

Eihän se voi mennä niin? Minä olen siis pelkästään kotona, en tee mitään töitä tänä kotihoitoaiana.

Ei toki niitä silloin pitäis vähentää mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja jk:

Ei vähennetä.
Jos olisit töissä ja mies työttömänä, sitten vähennettäisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Meille just tuli selvitypyyntö kuka hoitaa lasta kotona. minä itse vai mieheni vai olenko minä käynyt töissä ja saanut palkkaa. Ihmettelen mihin se oikeasti vaikuttaa kun tämmöisiä liitto kyselee.

Oletko hakenut hoitolisää, vai minkä toimenpiteen jälkeen tällaista alettiin kysellä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ritu:

Oletko hakenut hoitolisää, vai minkä toimenpiteen jälkeen tällaista alettiin kysellä?

Ihan miehen normaalin pakkoloma rahojen haun yhteydessä haluttiin selvitys.
Tänään juuri kyseltiin ja huhtikuun alkupuolella piti pari viikkoa lomaa että näin nopeaa toimintaa metallilla. Kyse on kumminkin vain yhdestä päivästä karenssin ja pääsiäisten pyhien takia.

Noo, en jaksanu lukkee, mut meil on tilanne, et mie oon hoitovapaalla ja töis ja mies on lomautettuna kotona lasten kaa. Eli mulle tulee kotihoidontuki (lisäosa lopetettiin, koska tulot on miul ny sen verran ettei kannata sitä pittää, tylsä maksella takasinnii) ja palkka ja miehelle sitten liiton työttömyyspäiväraha. Sillee.

Alkuperäinen kirjoittaja Ritu:

Ihan miehen normaalin pakkoloma rahojen haun yhteydessä haluttiin selvitys.
Tänään juuri kyseltiin ja huhtikuun alkupuolella piti pari viikkoa lomaa että näin nopeaa toimintaa metallilla. Kyse on kumminkin vain yhdestä päivästä karenssin ja pääsiäisten pyhien takia.

Meillä myös metallilta tulee korvaukset eikä mun kht vaikuta miehen päivärahaan...

Yhteistyössä