Äiti kotihoidontuella töissä keikkaluonteisesti, isä pakkolomalla lastenhoitajana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eeva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei vaikuta mitenkään.. mä olin työttömänä itse pari vuotta sitten ja mies töissä, eikä vaikuttanut LIITON ansiosidonnaiseen mitenkään, ymmärsin silloin että jos saisi työkkäriltä sitä maksua niin sit vaikuttais.. liittoon ei, sinnehän maksetaan siitä turvasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja heidi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ritu:
Meille just tuli selvitypyyntö kuka hoitaa lasta kotona. minä itse vai mieheni vai olenko minä käynyt töissä ja saanut palkkaa. Ihmettelen mihin se oikeasti vaikuttaa kun tämmöisiä liitto kyselee.

Oletko hakenut hoitolisää, vai minkä toimenpiteen jälkeen tällaista alettiin kysellä?

Ihan miehen normaalin pakkoloma rahojen haun yhteydessä haluttiin selvitys.
Tänään juuri kyseltiin ja huhtikuun alkupuolella piti pari viikkoa lomaa että näin nopeaa toimintaa metallilla. Kyse on kumminkin vain yhdestä päivästä karenssin ja pääsiäisten pyhien takia.

Meillä myös metallilta tulee korvaukset eikä mun kht vaikuta miehen päivärahaan...

Toivottavasti ei meilläkään.
Mut ilmeisesti liitto ois halunnu vähentää sen kodinhoidontuen miehen rahoista jos oisin ollu töissä.(tämän sain selville näistä keskusteluista)

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ritu:
Meille just tuli selvitypyyntö kuka hoitaa lasta kotona. minä itse vai mieheni vai olenko minä käynyt töissä ja saanut palkkaa. Ihmettelen mihin se oikeasti vaikuttaa kun tämmöisiä liitto kyselee.

Oletko hakenut hoitolisää, vai minkä toimenpiteen jälkeen tällaista alettiin kysellä?

Ihan miehen normaalin pakkoloma rahojen haun yhteydessä haluttiin selvitys.
Tänään juuri kyseltiin ja huhtikuun alkupuolella piti pari viikkoa lomaa että näin nopeaa toimintaa metallilla. Kyse on kumminkin vain yhdestä päivästä karenssin ja pääsiäisten pyhien takia.

Meillä myös metallilta tulee korvaukset eikä mun kht vaikuta miehen päivärahaan...

Toivottavasti ei meilläkään.
Mut ilmeisesti liitto ois halunnu vähentää sen kodinhoidontuen miehen rahoista jos oisin ollu töissä.(tämän sain selville näistä keskusteluista)

Joo, näin mekin ollaan ymmärretty, että se kht vähennetään miehen rahasta, kun minä menen töihin (eli käytännössä turhaa edes hakea kht:tä)...

Huh kuinka paljon täällä ihmiset jakelee neuvoja "faktana" vaikka tiedot on päin honkia :/

Jos puoliso on työstään hoitovapaalla hoitamassa lapsia ja ei näin ollen ole oikeutettu itse päivärähaan niin kht EI vähennetä pakkolomalle/työttömäksi jäävän puolison päivärahoista (ja se on ihan sama tulee ne sit liitosta tai kaikki kelalta) jos taas tämä hoitovapaalla oleva puoliso menee töihin (keikatkin lasketaan), niin kht vähennetään puolison päivärahoista (myös liitosta saaduista).

Meillä siis oli keväällä juurikin tämä tilanne ja mun oli pakko lopettaa keikka hommat koska tienasimme enemmän jos en tehnyt keikkaa, niin se vaan menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Huh kuinka paljon täällä ihmiset jakelee neuvoja "faktana" vaikka tiedot on päin honkia :/

Jos puoliso on työstään hoitovapaalla hoitamassa lapsia ja ei näin ollen ole oikeutettu itse päivärähaan niin kht EI vähennetä pakkolomalle/työttömäksi jäävän puolison päivärahoista (ja se on ihan sama tulee ne sit liitosta tai kaikki kelalta) jos taas tämä hoitovapaalla oleva puoliso menee töihin (keikatkin lasketaan), niin kht vähennetään puolison päivärahoista (myös liitosta saaduista).

Meillä siis oli keväällä juurikin tämä tilanne ja mun oli pakko lopettaa keikka hommat koska tienasimme enemmän jos en tehnyt keikkaa, niin se vaan menee.

Juuri näin =)

oi voi teitä. Jos olet hoitovapaalla työstäsi ja hoidat lasta kotona niin satunnaista työtä ei ainakaan kannata tehdä jos puolisosi on ansiosidonnaisella. Koko kotihoidontuki lisineen vähennettiin puolisoni ansiosidonnaisesta, koska minä kävin töissä. Ottakaa asioista selvää, älkää tehkö samaa virhettä kuin minä. Jäimme tässä asiassa tappiolle, joten lopetin keikkatyöt.
Mitään järkeä tässä asiassa ei ole ja moinen epäkohta tulisi poistaa.

Yhteistyössä