Äiti liftasi lapsensa kanssa vauva otettiin huostaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Perjantai 3.7.2009 klo 04.14

Johanna Metsäjätin liftausmatka päättyi painajaiseen.
Johanna Metsäjätin 4,5 kuukauden ikäinen vauva otettiin huostaan. (RONI LEHTI)

Aluksi mynämäkeläisen Johanna Metsäjätin keskiviikkopäivä vaikutti mukavalta.

Aamuinen postinjakovuoro sujui sutjakasti, ja illalla hän oli lähdössä lastensa kanssa Tampereelle kannustamaan FC Interiä jalkapallo-otteluun.

Peliin hurahtanutta perhettä täydensi myös 4,5 kuukauden ikäinen Jyly.

Bussimatkan aikana Johannalle tuli riitaa kahden aikuisen lapsensa kanssa. Impulsiivisena ihmisenä hän päätti lopettaa porun ja jatkaa matkaa perille liftaten poikavauva mukanaan, koska se on hänelle varsin tuttu tapa matkustaa.

Tuossa vaiheessa Johanna ei tiennyt, että siitä päätöksestä alkaisi painajainen.

Lue äidin järkyttävä tarina perjantain Iltalehdestä.

Voi hyvänen aika, se on äidin tarina. Mikä on tarinan toinen puoli? Kyllä mä luotan ammatti-ihmisiin, että tuohon piti puuttua. Taustalla voi myös olla muutakin ja sen kuvan olen saanut äidin muista nettijutuista esim viemällä 5päivän ikäinen vauva jalkapallopeliin!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Onko tuo se, jonka lapset on Mirumaru yms? :)

Impulsiivinen...no, kai se joissain tapauksissa voi olla synonyymi sanoille lapsellinen ja ajattelematon.

Impulssiivinen, lapsellinen, ajattelematon, mitä tahansa. Vauvalleen ei hän ole mitään pahaa tehnyt, eikä ole syytä ottaa huostaan kyseisen tapahtuman vuoksi. Ei mitään, tuskinpa on ainoa pienen vauvan äiti joka on temperamenttinen tai jopa kuulkaa riidellyt :O Ja vielä liftannutkin, ei kun pitäisi vaan olla kotona tissit pitkällä sängyllä ja laittaa näille aikuisille lapsille ruokaa ja miehelle tietty ja niellä kaikki vaan hiljaa :) Sit olis hyvä äiti, ihan niinkuin tekin toimisitte :)

Onko huostaanotto tapahtunu ihan pelkästään tän perusteella, vai onko pohjalla mahdollisesti jotain muuta jo...?

Toinen mikä, niin jos äiti on riittävän impulsiivinen, lapsellinen ja ajattelematon, se varmasti heijastuu jossain vaiheessa mm. vauvan turvallisuuden tunteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Onko huostaanotto tapahtunu ihan pelkästään tän perusteella, vai onko pohjalla mahdollisesti jotain muuta jo...?

Toinen mikä, niin jos äiti on riittävän impulsiivinen, lapsellinen ja ajattelematon, se varmasti heijastuu jossain vaiheessa mm. vauvan turvallisuuden tunteeseen.

Tämän tapauksen perusteella huostaanotto on tapahtunut, niinhän sanotaan. Äidin luonteen vuoksi ilmeisesti pidetty ja alettu tutkimaan ja kaivamaan että voiko lasta antaa takaisin.

Tuota kysyn nyt sitten, että miten tällainen erottaminen äidistä vaikuttaa vauvan turvallisuudentunteeseen? Ilmeisesti temperamenttisen ihmisen ei kannatakkaan lapsia tehdä, kun ovat turvattomia ja hyvä syy ottaa huostaan lapset. Parempihan se toki onkin että lapsi on revitty vieraiden hoteiin tuosta vaan ihan vaan varulta, vaikka lapselle ei mitään vääryyttä ole tehty. Eiköhän se kuule impulssiivinenkin äiti ole lapselleen turvallinen ihminen, lapsi tottuu siihen äidin luonteeseen ja nimenomaan kun lapselle ei ole pahaa tehty. Eri asia jos olisi.

Mä sanoinkin, että RIITTÄVÄN impulsiivinen, lapsellinen ja ajattelematon.

Vaikka ei suoraa "pahuutta" olis kohdistunut, niin kyllä vaan lapselle ei ole hyväksi sellainen, ettei esim. päivän ohjelmaa pysty ennustamaan edes suurin piirtein. Lapsi siihen totta kai tottuu, mutta silti se ei ole hyväksi.

..en tiedä, minkälainen tilanne kyseisen perheen kohdalla on, mutta tarkoitin ihan näin yleisessä mittakaavassa.

Vaikka ei suoraa "pahuutta" olis kohdistunut, niin kyllä vaan lapselle ei ole hyväksi sellainen, ettei esim. päivän ohjelmaa pysty ennustamaan edes suurin piirtein. Lapsi siihen totta kai tottuu, mutta silti se ei ole hyväksi.

..en tiedä, minkälainen tilanne kyseisen perheen kohdalla on, mutta tarkoitin ihan näin yleisessä mittakaavassa.

Et tiedäkkään, sun on siis aivan turha alkaa spekuloimaan 4,5kk vauvan päiväohjemastakaan mitään.

..ja pelkkä impulsiivisuus ei missään nimessä ole peruste huostaanotolle, enkä näin ole väittänytkään..

Mutta että.. välinpitämättömyys/ epävarmat olot on yleisesti ottaen sama asia, kuin henkinen väkivalta, ja henkinen väkivalta on kai yhtä paha kuin fyysinenkin..?

Enkä tätäkään tarkoita, että juuri tässä tapauksessa olisi, mutta että.. aina huostaanottoon kun ei tarvita sitä fyysistä uhkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Et tiedäkkään, sun on siis aivan turha alkaa spekuloimaan 4,5kk vauvan päiväohjemastakaan mitään.

..ja sää oot vissiin äitee sit itte? Tai joku äärimmäisen läheinen..? Ja kyse ei todellakaan ole pelkästä päiväohjelmasta, vaan siitä elämästä yleensä.

Ja käsittääkseni keskustelupalsta on keskustelua varten, ja spekulointi on yksi keskustelun osa-alue.

..en nyt sen enempiä spekuloi, mutta kyllä ton ketjun perusteella ainakaan ei äidistä ihan satarosenttisen täysin tasapainoista kuvaa kyllä saa :ashamed: Siis siitä hänen oman selostuksensa pohjalta.

Oletko muuten joku tutkija kun tiedät minkälainen äiti on lapsellensa parempi :) Esimerkiksi latinokulttuureissa aikapaljon sitä temperamenttia virtaa. Suomessakin on erilaisia ihmisiä, räväköitäkin vaikka kulttuuri onkin vähän toista. Ettäkö vaan tasainen, kaavoihin kangistunut ja tunneilmaisultaan lattea äiti on parhainta mitä lapsi voi saada. Salli mun nauraa.

Mä luin tuon äitin tarinan, ja en nyt sitten itse tietenkään tiedä että onko huostaanotto tarpeellinen vai ei, mutta tosiasiahan on, että kun poliisit tulee sulta asioita kyselemään, niin ei sitä hommaa oikein voi niin hoitaa, että lähtee vaan marssimaan paikalta pois ja sanoo että "nyt riittää".

Yhteistyössä