Äiti liftasi lapsensa kanssa vauva otettiin huostaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä sanoinkin, että RIITTÄVÄN impulsiivinen, lapsellinen ja ajattelematon.

Vaikka ei suoraa "pahuutta" olis kohdistunut, niin kyllä vaan lapselle ei ole hyväksi sellainen, ettei esim. päivän ohjelmaa pysty ennustamaan edes suurin piirtein. Lapsi siihen totta kai tottuu, mutta silti se ei ole hyväksi.

..en tiedä, minkälainen tilanne kyseisen perheen kohdalla on, mutta tarkoitin ihan näin yleisessä mittakaavassa.

Et tiedäkkään, sun on siis aivan turha alkaa spekuloimaan 4,5kk vauvan päiväohjemastakaan mitään.

..ja sää oot vissiin äitee sit itte? Tai joku äärimmäisen läheinen..? Ja kyse ei todellakaan ole pelkästä päiväohjelmasta, vaan siitä elämästä yleensä.

Ja käsittääkseni keskustelupalsta on keskustelua varten, ja spekulointi on yksi keskustelun osa-alue.

En kyllä todellakaan ole, mutta ottaa niin tällainen asenne päähän teissä. kuvittelette että vain teidän mitäänsanomaton elämäntyylinne on se kaikkein parhain ja oikein. Jotenkin tunnen ymmärtäväni häntä erittäin hyvin, en tunne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vaikka ei suoraa "pahuutta" olis kohdistunut, niin kyllä vaan lapselle ei ole hyväksi sellainen, ettei esim. päivän ohjelmaa pysty ennustamaan edes suurin piirtein. Lapsi siihen totta kai tottuu, mutta silti se ei ole hyväksi.

..en tiedä, minkälainen tilanne kyseisen perheen kohdalla on, mutta tarkoitin ihan näin yleisessä mittakaavassa.

Oletko muuten joku tutkija kun tiedät minkälainen äiti on lapsellensa parempi :) Esimerkiksi latinokulttuureissa aikapaljon sitä temperamenttia virtaa. Suomessakin on erilaisia ihmisiä, räväköitäkin vaikka kulttuuri onkin vähän toista. Ettäkö vaan tasainen, kaavoihin kangistunut ja tunneilmaisultaan lattea äiti on parhainta mitä lapsi voi saada. Salli mun nauraa.

Ja jos sä luet mun tekstiä muutoin, kuin metodilla "piru lukee raamattua", niin ehkäpä osaat sisäistää, että tarkoitan jotakin aivan muuta kuin pelkkää temperamenttia.

Tän päivän iltalehes lukee että: "Jyly on edelleen sosiaaliviranomaisten huostassa. Tänään he vierailevat Metsäjätin luona arvioidakseen jatkoa."

"Poliisi meni tarkastamaan onko asiat kunnossa ja tuli puhuttelussa siihen tulokseen, että on syytä viedä äiti ja lapsi lääkärintarkastukseen."
"-Siinä oli ilmeisesti sen verran häiriötä ollut, hän (haastateltu poliisi ) toteaa."
"-Ei siinä sen ihmeempiä tapahtunut. Tällaisia työtehtäviä poliisille aina silloin tällöin tulee. Yleensä poliisi soittaa paikalle terveysviranomaiset, mutta nyt siinä oli se pieni lapsi."

Mitenhän tässä sitten lopulta käykään.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä luin tuon äitin tarinan, ja en nyt sitten itse tietenkään tiedä että onko huostaanotto tarpeellinen vai ei, mutta tosiasiahan on, että kun poliisit tulee sulta asioita kyselemään, niin ei sitä hommaa oikein voi niin hoitaa, että lähtee vaan marssimaan paikalta pois ja sanoo että "nyt riittää".

Sä siis antaisit vauvasi sylistä suosiolla poliiseille ja hyppäisit ilman lasta maijan kyytiin ihan mukisematta. En usko että kukaan äiti niin tekisi.

Et tiedäkkään, sun on siis aivan turha alkaa spekuloimaan 4,5kk vauvan päiväohjemastakaan mitään.

..ja sää oot vissiin äitee sit itte? Tai joku äärimmäisen läheinen..? Ja kyse ei todellakaan ole pelkästä päiväohjelmasta, vaan siitä elämästä yleensä.

Ja käsittääkseni keskustelupalsta on keskustelua varten, ja spekulointi on yksi keskustelun osa-alue.

En kyllä todellakaan ole, mutta ottaa niin tällainen asenne päähän teissä. kuvittelette että vain teidän mitäänsanomaton elämäntyylinne on se kaikkein parhain ja oikein. Jotenkin tunnen ymmärtäväni häntä erittäin hyvin, en tunne.

:laugh: Hyvin oot onnistunu profiloimaan mut muutaman viestin perusteella...

Ja jos sinä et ole valmis näkemään tässä asiassa m i t ä ä n epäselvyyttä, vaan että olet ihan sitä mieltä, että vain ja ainoastaan nyt poliisit ovat toimineet tyhmästi ja täysin syyttä suotta ja vievät ihan vaan ilkeyttään lapsen äidiltään, niin kovasti ihmettelen kykyäsi kyseenalaistaa asioita kaiken kaikkiaan.

Mä luin tuon äitin tarinan, ja en nyt sitten itse tietenkään tiedä että onko huostaanotto tarpeellinen vai ei, mutta tosiasiahan on, että kun poliisit tulee sulta asioita kyselemään, niin ei sitä hommaa oikein voi niin hoitaa, että lähtee vaan marssimaan paikalta pois ja sanoo että "nyt riittää".

Sä siis antaisit vauvasi sylistä suosiolla poliiseille ja hyppäisit ilman lasta maijan kyytiin ihan mukisematta. En usko että kukaan äiti niin tekisi.

Ei, vaan mä jäisin keskustelemaan niiden poliisien kanssa tilanteesta. Mä en alunperinkään lähtisi yli 20 asteen helteessä tielle tallaamaan lapsen kanssa ilman mitään aurinkosuojaa.

:laugh: Hyvin oot onnistunu profiloimaan mut muutaman viestin perusteella...

Yhtä hyvin kuin sinäkin minut, olinhan jo huostaanotetun lapsen äitikin yhdessä vaiheessa :)

Ja jos sinä et ole valmis näkemään tässä asiassa m i t ä ä n epäselvyyttä, vaan että olet ihan sitä mieltä, että vain ja ainoastaan nyt poliisit ovat toimineet tyhmästi ja täysin syyttä suotta ja vievät ihan vaan ilkeyttään lapsen äidiltään, niin kovasti ihmettelen kykyäsi kyseenalaistaa asioita kaiken kaikkiaan.

Ja sinä haluat tässä nähdä vain epäselvyyden äidin toiminnassa. Sinusta äiti on toiminut ainoastaan väärin. Sori mutta sitähän varten tämä keskustelunkäynti tässä on että kyseenalaistetaan jotain, Miksi kaikkien pitäisi vain kyseenalaistaa sitä äitiä? Siksi koska sinä ja valtaosa teette niin.
Ja kyllä se niin on, että näiden tietojen perusteella minun mielestäni poliisi on tehnyt väärin. Näiden tietojen perusteella, kun muuta ei ole. En voi mitenkään näiden pohjalta sanoa että on hyvä että lapsi on otettu huostaan, ennen kuin toista tietoa tulee.

Ja sinä haluat tässä nähdä vain epäselvyyden äidin toiminnassa. Sinusta äiti on toiminut ainoastaan väärin. Sori mutta sitähän varten tämä keskustelunkäynti tässä on että kyseenalaistetaan jotain, Miksi kaikkien pitäisi vain kyseenalaistaa sitä äitiä? Siksi koska sinä ja valtaosa teette niin.
Ja kyllä se niin on, että näiden tietojen perusteella minun mielestäni poliisi on tehnyt väärin. Näiden tietojen perusteella, kun muuta ei ole. En voi mitenkään näiden pohjalta sanoa että on hyvä että lapsi on otettu huostaan, ennen kuin toista tietoa tulee.

Mitä sinun mielestäsi poliisin sitten olisi vastaavassa tilanteessa kuulunut tehdä? Kun henkilö, jota he ovat tulleet kuulemaan, marssii vaan pois eikä suostu keskustelemaan?

..aika paljon laitat mun suuhuni sellasia sanoja, joita en ole sanonut.

Mm. kommentoin tähän aiheeseen liittymättä sitä, että huostaanoton peruste voi olla henkinenkin, ei vain fyysinen. Enkä millään tavalla sitä tähän juttuun liittänyt.

Ja taas sekin, että en ole sanonut, että vain äiti olisi toiminut väärin. Olisi varmasti ollut poliisin kannalta järkevää hoitaa asia toisella tavalla, mutta ihmettelen, jos äidin olet valmis vapauttamaan vastuusta täysin - ihan pelkästään jo tällä hetkellä käytössä olevien tietojen perusteella.

Yhtä hyvin kuin sinäkin minut, olinhan jo huostaanotetun lapsen äitikin yhdessä vaiheessa :)

..missäs kohtaa olen mitään sinuun henkilökohtaisesti liittyvää sanonut, ja ilmaissut sut profiloineeni?

Tässähän sinä sitä kokoajan teet :) Keskustelusi on myös jatkuvaa analysointia minun luonteestani ja rivienvälistä luettuja kuvitelmia miten minä en muka suostu äidissä näkemään mitään kyseenalaista. Kyllä, kokoajan kysenalaistan äitiäkin, mutta en voi näillä tiedoilla valitettavasti kallistua poliisien puolelle. Vaan olen tätä mieltä, että kuvailtu toiminta ja käytös kuulostaa ehkä impulssiiviselta mutta lapselle ei tilanteessa ole pahaa tehty. Kyllä itsekin mietin, että mitä jos siinä onkin muita syitä taustalla. Sen sijaan kun ei ole ilmi tullut muuta kuin kertomus miten tilanne meni.
Sinä puolestasi olet jo alusta asti kummastellut jopa äidin riitaa ja bussista poistumista, mikä minusta vielä on ihan normaali asia. Olet myös analysoinut täällä vauvan turvallisuuden tunteesta lähtien, niinkuin minäkin. Se että minulla on asioista erilainen näkemys, ei tee sinun sivistyssana-painotteisesta räksytyksestäsi yhtään oikeampaa :) Mitä jos jatkaisimme ihan vaan aiheesta keskustelua tai annamme toisten jatkaa, jos ei ihan todella muuta ole enää sanottavana :)

^ Oonkohan mä tehny sulle jossain muussa elämässä / keskustelussa jotain pahaa, kun arvostelet jo sivistyssanojen käyttöänikin? :hug: Vaikka käsittääkseni en niitä edes tarpeettomasti viljellyt..

Mitä sinun mielestäsi poliisin sitten olisi vastaavassa tilanteessa kuulunut tehdä? Kun henkilö, jota he ovat tulleet kuulemaan, marssii vaan pois eikä suostu keskustelemaan?

Varsinkin kun ko. äidille oli myös tarjottu mahdollisutta matkustaa junalla, oisi saanut lipun ja kaikki näilä kauheilta poliiseilta, silti katsoi parhaaksi lähteä vetään vauvan kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja Luin:

Varsinkin kun ko. äidille oli myös tarjottu mahdollisutta matkustaa junalla, oisi saanut lipun ja kaikki näilä kauheilta poliiseilta, silti katsoi parhaaksi lähteä vetään vauvan kanssa...

No tota mäkin ihmettelen... :/ Sitten äiti tuolla vaan haukkuu, että poliisit ovat "käyneet kimppuun" yleisellä linja-autopysäkillä kun hän on odottanut bussia.. vaikka itse ihan hetkeä aikaisemmin kertoi liftanneensa ja nimenomaan sanoneensa poliiseille että "nyt riitti" ja lähteneensä pois. Mä en tosiaankaan tiedä, onko lapsi ollut hyvässä vai huonossa hoidossa, mutta ilman muuta on selvää, että poliisin on puututtava tuollaiseen tilanteeseen.

Sinun luonnettasi en todellakaan ole sen enempiä analysoinut, enkä usko että itsekään tarkemmin luettuasi pystyt minulle yhtään kohtaa näyttämään, missä niin olisin tehnyt. Lukuun ottamatta tasan tuota heittoa siitä, kuinka et näe äidissä mitään pahaa, joka taas sekin johtui vain siitä, että itse ensin heitit oman näkemyksesi kohdaltani minusta.

..enkä mielestäni ole pahemmin edes räksyttänyt. Tai ehkäpä kaikki vähänkään kriittinen keskustelu on automaattisesti räksytystä? Jos en ole samaa mieltä jonkun toisen kanssa, niin räksytän?

..kuka on väittänyt, että se on sen oikeampaa kuin sinunkaan? Mutta kai minulla on silti oikeus sanoa mielipiteeni, aivan kuten sinullakin?

Muuten, se on kyllä yksi lastensuojelun riittävän hyvän vanhemmuuden kriteeteistä (Joilla siis mm. arvoidaan lastensuojelun asiakkuuden tarvetta), että onko vauvan ja lapsen elämä tarpeeksi johdonmukaista ja ennustettavissa eli suomenkielellä: Onko päivässä tietyt rutiinit jotka toistuu säännöllisesti päivittäin.
Tuo ei kuitenkaan todellakaan tarkoita sitä, että ainut toinen mahdollinen tapa elää on olla himassa inisemässä yksin.

Kyllä mä pidän vähän erikoisena lähteä liftaamaan vauvan kanssa. Ei siinä mitään jos yksinään menee, mutta että vauvan kanssa? Ja varsinkin jos kerran muuta kulkutapaa on tarjottu.
Sen enempää koko jutusta lukematta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Voi hyvänen aika, se on äidin tarina. Mikä on tarinan toinen puoli? Kyllä mä luotan ammatti-ihmisiin, että tuohon piti puuttua. Taustalla voi myös olla muutakin ja sen kuvan olen saanut äidin muista nettijutuista esim viemällä 5päivän ikäinen vauva jalkapallopeliin!

Luota sinä vain viranomaisten erehtymättömyyteen, seuraavaksi voi olla sinun lapsesi vuoro joutua huostaanotetuksi.

Voi hyvänen aika, se on äidin tarina. Mikä on tarinan toinen puoli? Kyllä mä luotan ammatti-ihmisiin, että tuohon piti puuttua. Taustalla voi myös olla muutakin ja sen kuvan olen saanut äidin muista nettijutuista esim viemällä 5päivän ikäinen vauva jalkapallopeliin!

Luota sinä vain viranomaisten erehtymättömyyteen, seuraavaksi voi olla sinun lapsesi vuoro joutua huostaanotetuksi.

No mun mielestä ei ihan sokeasti voi luottaa sen äidinkään tarinaan. Ja edelleen, jos viranomaisten kanssa ei ole valmis keskustelemaan jos jotain epäilyksiä tulee, niin varmaan voi varautua hankaluuksiin.

No mun mielestä ei ihan sokeasti voi luottaa sen äidinkään tarinaan. Ja edelleen, jos viranomaisten kanssa ei ole valmis keskustelemaan jos jotain epäilyksiä tulee, niin varmaan voi varautua hankaluuksiin.

Nähtävästi viranomaisilta löytyy se absoluuttinen totuus?

No en mä kyllä niin sanonut, vai sanoinko, mä vaan sanoin, että onhan niiden viranomaisten kanssa keskusteltava jos jotain ihmettelyn/kyselemisen aihetta ilmenee. Löytyykö sinun mielestäsi sitten äideiltä aina se absoluuttinen totuus?

No hei: jos te näkisitte naisen liftaamassa vauva turvakaukalossa jossain (ei esim. rikkoutuneen auton vieressä), niin mitä teillä ensimmäisenä tulisi mieleen? Että täysin tasapainoinen ihminen se tuossa on kyytiä vailla? Minä kuulkaa varmaan soittaisin poliisit ainakin kysymään onko kaikki ok...

No en mä kyllä niin sanonut, vai sanoinko, mä vaan sanoin, että onhan niiden viranomaisten kanssa keskusteltava jos jotain ihmettelyn/kyselemisen aihetta ilmenee. Löytyykö sinun mielestäsi sitten äideiltä aina se absoluuttinen totuus?

Niin olen elämäni varrella havainnut äideiltä löytyvän absoluuttisen totuuden. Huomaahan sen plussan kirjoituksistakin :D

Yhteistyössä