Äiti-vaimo tyranni. Tunnetteko tälläisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Äiti-vaimo tyranni = sellainen joka naputtaa, napisee, neuvoo, päättää, päsmäröi aina ja ihan kaikessa. Mies ei osaa tehdä ikinä mitään oikein ja nainen kulkee perässä ja neuvoo ja naputtaa. Määrää mitä tehdää, millon tehdään, minne mennään. Pitää miestä kuin lasta.
Ihan pienimmästäkin yksinkertaisesta asiasta neuvoo, käskee, ohjeistaa, määrää.
Ja itse ei tee kotona edes juuri mitään, vaikka kotona on. Mies tekee sitten vapaa-ajallaan. Ja kun mies vapaalla juoksee vaimo milloin missäkin vaikka myös arkena tekee ja menee ja mummu&paappa hoitaa usein hänen velvollisuuksia.

Ihan pahaa tekee tämän miehen puolesta kun tämä vaimo tekee sitä kaikkine nähdenkin. Mutta kyllä sen huomaa että miehen sisällä kiehuu..

juu mulla on vähän taipumusta tuollaiseen. välillä pääsee semmoisia sammakoita suusta että hävettää. väsyneenä ja ressaantuneena ei aina edes ymmärrä hävetä ja siksipä tää on meidän tavallisin riidan aihe. mies onneks ymmärtää sanoa vastaan eikä vaan niele kiukkua :) mies kyllä tekee paljon kotihommia, mutta niin teen (mielestäni) minäkin. lapsille meillä ei oo hoitajia lähietäisyydellä. mutta siis, jatkuvasti on koitettu tehdä töitä sen eteen että moinen loppuis.

Meidän tilannetta on paljon auttanu nämä isäkuukaudet, nytkin mies on siis kotona ja minä töissä, muutaman viikon jälkeen jo huomaan että mies tietää lasten jutut, vaatteet, vaipanvaihdot yms paremmin kuin minä niin en oikein voi päsmätä mistään.

Mun ex-anoppi oli tuollainen. Paitsi että passasi miehensä ja poikansa, kummankaan ei tarvinnut koskaan edes perunoita kuoria tai voileipää tehdä. Kun se on ainoa keino tehdä itsestään korvaamaton ja kuvitella, ettei muut mitenkään pärjäisi ilman häntä.

Oma siskoni, jonka kanssa en ole kummoisissa väleissä..
Hän pompottaa miestään kuin kumipalloa. Mies ei saa päättää mistään.. Esim kerran tulivat 150km päästä käymään ja mies ajoi kun hän on ainoa jolla on kortti. Kyselin milloin he lähtevät takaisin ajamaan, ettei tarvi pimeään yönselkään mennä, niin "en tiedä, pitää kysyä liisalta". Ja tuo "en tiedä, pitää kysyä liisalta" tulee mieheltä vastaukseksi KAIKKEEN, varmaan jos kysyisin mikä hänen nimensäkään on..

Jep. Hirveän monessa liitossa mies on tossun alla. tekee mitä käsketään. Esim. anoppi ja appi näin. En tiedä minä vuonna ovat itsenäisesti tehneet jotain. siis erikseen. viimeksi.

Toinen sanoo mitä tehdään ja toinen tekee.

Ärsyttäväähän se on. että mies ei saa päättää lastensa tai lastenlasten lahjoista, omista rahoistaan, omasta vapaa-ajastaan...

Toisaalta on olemassa paljon miehiä, jotka eivät huolehdi kuin omasta navastaan. Eivät esim. ruoki lapsia säännöllisesti vaan tekevät vai itselleen voileipää jos nälkä yllättää. Korkeintaan kysyvät lapsilta onko nälkä, ja jos lapsi ei huomaa että on nälkä, niin mitään ruokaa ei tule. Ja kohta on niin nälkä että on jo kiukku. tai mies ei muista tai (JAKSA : sanotaan suoraan) ruokkia koko päivänä.

eli se nipotus on joskus syystä, jos on lapsia.

Mutta eri asia nämä tossukat, jossa lapsia ei enää ole, mutta silti toinen vie ja toinen kulkee perässä.

Kyllä! Ja tämä nainen itsekin aina sanoo että meillä minä vien ja mies vikisee perässä!
Ja päättää siis ihan kaikessa ja neuvoo kuin mies olisi jotenkin vähä-älyinen tai idiotti.

[QUOTE="annika";25500407]juu mulla on vähän taipumusta tuollaiseen. välillä pääsee semmoisia sammakoita suusta että hävettää. väsyneenä ja ressaantuneena ei aina edes ymmärrä hävetä ja siksipä tää on meidän tavallisin riidan aihe. mies onneks ymmärtää sanoa vastaan eikä vaan niele kiukkua :) mies kyllä tekee paljon kotihommia, mutta niin teen (mielestäni) minäkin. lapsille meillä ei oo hoitajia lähietäisyydellä. mutta siis, jatkuvasti on koitettu tehdä töitä sen eteen että moinen loppuis.

Meidän tilannetta on paljon auttanu nämä isäkuukaudet, nytkin mies on siis kotona ja minä töissä, muutaman viikon jälkeen jo huomaan että mies tietää lasten jutut, vaatteet, vaipanvaihdot yms paremmin kuin minä niin en oikein voi päsmätä mistään.[/QUOTE]

Joo valitettavasti tunnen..on kyllä ihan hirveä akka. Ei ihan kaikilta osin ja yrittää parantaa tapansa, mutta tunnistan hänet hyvin tuosta kuvauksesta..Ihmettelen vaan suuresti, että miten mies jaksaa häntä ja onkin oikein hyvä mies hänellä :0

Ja tuo henkilö olen siis minä itse! Antoi kyllä ajattelemisen aihetta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Monsteri äitikö?;25503084:
Joo valitettavasti tunnen..on kyllä ihan hirveä akka. Ei ihan kaikilta osin ja yrittää parantaa tapansa, mutta tunnistan hänet hyvin tuosta kuvauksesta..Ihmettelen vaan suuresti, että miten mies jaksaa häntä ja onkin oikein hyvä mies hänellä :0

Ja tuo henkilö olen siis minä itse! Antoi kyllä ajattelemisen aihetta :/

Höh! ei ollut tarkoitus lainata tuota tekstiä :D

Täydennän kuvaustasi: vaimo päättää myös miehensä lauseet kahvipöytäkeskusteluissa.

Kyllä, tiedän yhden tällaisen.

Olin juuri lisäämässä, että vaimo ohjeistaa myös sen, mistä asioista ei kylillä puhuta. Hän määrää myös, mitä mies panee päälleen.
Tämähän on aivan kuin nuorempi siskoni, jonka puoliso sai sitten tarpeekseen ja lähti muille maille.

[QUOTE="vieras";25500285]Äiti-vaimo tyranni = sellainen joka naputtaa, napisee, neuvoo, päättää, päsmäröi aina ja ihan kaikessa. Mies ei osaa tehdä ikinä mitään oikein ja nainen kulkee perässä ja neuvoo ja naputtaa. Määrää mitä tehdää, millon tehdään, minne mennään. Pitää miestä kuin lasta.

Ihan pahaa tekee tämän miehen puolesta kun tämä vaimo tekee sitä kaikkine nähdenkin. Mutta kyllä sen huomaa että miehen sisällä kiehuu..[/QUOTE]

Mulla on taipumusta tähän osaan, eli naputtamiseen, neuvomiseen ym. Oon sanonutkin miehelleni että se on välillä kuin pikkulapsi tai teinipoika jota pitää kädestä pitäen taluttaa ympäriinsä ja neuvoa miten perusjuttuja pitää tehdä ja tää on totisinta totta.

Väärin se silti on, me ei vaan taideta sopia toisillemme kemioiltamme ja sit väsaymys siihen päälle niin ollaan match made in hell.

Yhden tapauksen tiedän, missä vaimo väheksyy ihan kaikkea mitä miehensä tekee. Sitä on kamala katsoa ja kuunnella.
Toisaalta, meidän suhteesta voi näyttää ulospäin et mä vaimona päätän ja komennan jne, koska mun mies on aika hiljainen seurassa, antaa mun olla äänessä ja odottaa sitä multa.
Mutta kun ollaan oman perheen kesken, mies on paljon äänessä ja päättää isot linjat, kuten asumiset, auton hankinnat, ja isot päätökset lasten suhteen, mikä on mulle ihan ok, koska asioista keskustellaan ja mies kuuntelee minuakin.

tutkimukset kuitenkin osoittavat, että onnellisin on mies, joka tekee niinkuin vaimo sanoo. no, ehkä siinäkin on rajansa. mutta osoittaa sitten sentään, että hirviötyranniäitejä ei ole kovin paljon, kun eivät riitä kääntämään tilastoa.

Otsikon aihetta liittyen puolisooni olen pohtinut, tuskastellut ja sinnikkyydellä kestänyt... Voimille käyvää kun puolison puheenaiheita pitkälti pohjustaa tyytymättömyys. En ole varmasti ainut mies ja naisistakin takuulla kohtalotovereita löytyy. Vaikuttaa, että oma joustavuus ja pyyteettömyys tuntuu kääntyvän itseään vastaan... Raskasta elää ihmisen kanssa, joka toimii tavallaan eikä omaa halua kyseenalaistaa näkemyksiään tai toimintaansa. Voimille käy pitää puoliaan, kaikessa oikeassa olevaa vastaan. Ja tuon vastapuolen kun tulisi olla se tärkein kaikista... Kaikkein pahinta on että aina riittää naputettavaa...lähinnä kotitöistä. Loputtomasti!

Puoliso ajoittain jopa dissaa kuinka miehet on ”sellaisia tai tällaisia”, ihan pokerina, luullen asian todella olevan niin. Ominaisuudet joihin hän viittaa käsitän itse ilmiselvästi luonteenpiirteinä tai ”heikkouksina”, joita voi olla kummalla tahansa sukupuolella. Hämmästyttää kuinka yleiseltä ajatuksenjuoksultaan niinkin järkevällä ihmisellä kuin puolisoni on, voi olla niin dorkia näkemyksiä tai sokeutta joissain asoissa. Kommentit on sitä luokkaa että muutkin kuin kiihkeät feministit katsois kieroon miestä, joka vastaavalla lailla nimeäisi erinäisiä asioita naissukupuolen ”ominaisuuksiksi”.

Vielä haluan uskoa, että parempi yhteinen sävel löytyisi. Kovan kovaa vastaan laittaminen on hieman pehmittänyt puolisoa. Edistys ei päätä silti huimaa ja lasten kuullen riitely ei hyvää niiden psyykkeelle tee. Lapsien puolesta tää repii sydäntä...

Perusasiat on hyvin; mm. työ, asunto, lasten kasvatuksen tavoitteet. Lisäks, elämän perusarvot puolison kanssa on hyvin samansuuntaiset; mm. perhekeskeisyys, suvun ja omien sisarusten tärkeys. Isoista linjoista pystytään hyvin yhdessä sopimaan (hankinnat; asunto, autot) ja niissä puoliso kuulee ja arvostaa näkemyksiäni. Asioidenhan pitäis siis olla ihan kivasti, mutta arjen pienet asiat... niistä todella riittää tyytymättömyyttä...

Tekemättömät kotityöt on puolison hittiaihe! Tekemättömistä asioista, muistutetaan tietysti vaateliaan ja nyrpeaän sävyisesti. Jos vaikka ite alkais tehdä ja pyytäis toista kaveriksi, siinähän vois jopa syntyä mukavaa keskustelua ja olla kivaa! Sellanen ei käy, enhän osaa tehdä asoita puolison mieleisesti! Siksi kotityöt tehdäänkin meidän perheessä yksikseen. Nakertavan naputuksen logiikka kulminoituu esimerkkiin imuroimisesta. Siitä puoliso puhuu liioittelematta monta päivää, kun ite työn tekeminen kestää 20 min, enintään puoli tuntia, häneltä tai minulta. Anoppi on ihan samaa kaliiperia, appiukkokaan ei jää kritiikittä paitsi. Neuvoo kärkkäästi vaikkapa teknisistä asioista vaikkei tiedä asiasta arvailujaan enempää. Mielipide löytyy, takuulla! Useimmiten poikkiteloinen, kuin rakentava. Tämä case lienee jo hyvin havainnollistettu.

Kokkaan, pyykkään, siivoan, vaipat vaihtuu jne. Okei mun kriteerit ei ole yhtä tiukat kodin siisteydelle, mutta kun puoliso ei itsekkään ole aina vedossa kotitöiden suhteen ja ei joka ilta jaksa kotitöitä tehdä. Itse arvostan enemmän kivaa yhdessäoloa, kuin epärealistisen tavoittelua, kuten siistiä kotia perheessä, jossa leikki-ikäisiä. Vaikka hommat hitaammin hoituu, tenavia houkuttelen innostuneella esimerkillä mukaan kotihommiinkin. Samalla saa tehtyä kotitöitä, on kivaa yhdessä puuhatessa ja lapset oppii samalla, että aina ei voi tehdä mitä huvittaa. Tai oikeastaan, että arkivelvollisuuksien tekeminen voi olla yhdessä ihan kivaa, eikä vain naputuksen aihe, jotain vastenmielistä tekemistä.

Olen oppinut lapsuuden kodissani iloitsemaan muiden puolesta, puhaltamaan myös ”muiden hiileen”, jakamaan hyvää mieltä. Puolison puhe muista ihmisistä tuntuu keskittyvän heidän huonoihin puoliinsa. Miten tulin hänet puolisokseni valinnneeksi? Neiti negatiivisen? Hyvä kysymys... No, nyt on rakkaat yhteiset lapset. Hitto, kirjan mittako tästä tekstistä tulee...

Kotitöitä siis oikeasti teen...mutta en tietystikkään koskaan riittävästi tai sitten on muuta marisemisen aihetta. Ainakaan kiitoksen sanaa ei korviin kantaudu. Ja lapsissahan negatiivisen sävyisen ilmaisun aihetta piisaa loputtominniin mikäli ei toisin valitse. Jiihaa! Revi siitä sitten huumoria... Todella raivostuttavaa on kuitenkin ollut kun olen saanut etukäteen neuvoja mistä saan puhua kyläillessä, vaikka olen fiksu ja muut huomioiva tyyppi. Tunteellisena miehenä minulla onkin ollut opettelua kovettaa itseään immuuniksi toisen lähes päivittäiselle negatiiivissävyteiselle kommunikoinnille. Sille levelille on taitoa tullut harjoiteltua, että hyvinä päivinä aidosti en edes suutu, totean vain mielessäni että vai niin, että tolla tasolla taas, päästän toisesta korvasta ulos ja vaikapa puuhaan lasten kanssa jotain mukavaa. Toki tuossa ei parisuhde juuri syvene. Vaikka melko syvältä sieltä se tuntuu kuitenkin jo olevan... ;)

Tässä pahiten kirpaisee tuo, että 4 v. lapselle saman tyyppisesti narisee kun asiat ei suju oman mielen mukaan. Ja lapsethan koettelee joka tapauksessa jakaisen anhemman hermoja, joten narinaa riittää... Sen sijaan, että ohjeistais nätisti, houkuttelis ja ellei vieläkään tepsi, tekee rajan selväksi ja lapsi jäähylle jotta viesti menee perille. Mutta kun ei! Tuntitolkulla voi jatkua vingutusta, mutta minkäs teet kun napina ilmeiseti on yks rakkaista "harrastuksista", jolle on sokea, vaikka olen eräänkin kerran naputuksesta hänelle maininnut.

Se auttaa jaksamaan, että hyvyys lopulta palkitaan. Joko kestän ja puoliso tuellani muuttuu, tai viimeistään lasten kasvettua nostan kytkintä! Nyt kuitenkin, puhti on vähissä...

Tasavertaisesta hyväntuulisesta parisuhteesta haaveillen,
”Väsynyt isukki”.

Vaihdettaisiinko hetkeksi perheitä? Mä luulen, että saattaisin piristyä sun vaimoa kuunnellessa: tulisi tunne, että ainakin se hakee kontaktia. Oma mies on vetäytyjätyyppiä. Olen pohjattoman yksinäinen ja joskus se purkautuu narinana, vaikka taistelen sitä vastaan. Narinaa pääsee suusta silloin, kun olen oikeasti vihainen jostain, jota en jostain syystä osaa tai voi ilmaista.

Luultavasti pistäisin kampoihin ihan perkeleesti ja puuttuisin jokaiseen narinanpoikaseenkin. Kysyisin, mitä toinen täsmälleen ottaen haluaa ja miksi. Jos olisin sitä mieltä että ajatus on hyvä, sanoisin niin ja toimisin sen mukaan. Jos se olisi minusta huono, sanoisin miksen pidä siitä, ja vaatisin että mielipidettäni arvostetaan niinkuin minäkin arvostan toisen kommunikaatioyrityksiä.

Voimille käy pitää puoliaan, kaikessa oikeassa olevaa vastaan - tottahan se on. Mutta se työ kannattaa tehdä, ja sillä tapaa pakottaa toinen vähitellen kohtaamaan se valituksen ja ammattinegatiivisuuden pohjalla asustava pelko. Vaikka et onnistuisi täysin, saat olla ylpeä jokaisesta kerrasta, jolloin pystyt pakottamaan toisen rentoutumaan ja katsomaan asioita hyväksyvin silmin. Samalla myös omanarvontuntosi kasvaa, ja kehität samaa pätevyyttä kuin uhmaikäisen lapsen vanhempi, joka oppii luontevan tavan rajoittaa toisen äärimmäisyyksiä.

Kannattaa suhtautua varovaisesti itsensä kovettamiseen. Se on loukkaus naista kohtaan, ja ikuistaa ruikutuksen kierteen. Usein nainen ei tosiasiassa halua orjuuttaa, vaan yrittää pakottaa toisen reagoimaan ja kohtaamaan, ja kysymään mikä on. Ottamaan kainaloon ja kysymään, onko ollut kurja päivä ja olenko minä loukannut. On perheitä joissa tämä kulkee toisin päin, mutta usein naisen repivä käytös on epätoivoinen yritys luoda läheisyyttä, mies taas repii lisää tilaa saadakseen olla rauhassa. Kannattaa miettiä, onko se itsetuhoinen tavoite: jonain päivänä saa sitten olla rauhassa vähän liikaakin. Perheen pysyvyydessä on kuitenkin oma arvonsa.

Ole aktiivinen kääntymään ja kohtaamaan lohikäärmeesi. Jos on tunne että kotitöistä naputtaminen on loputonta, niin sano, että nytpoikki. Ilmoita, että tänään suostut kuuntelemaan kaksi valitusta, ja sitten tehdään yhdessä asia niin että tutkitaan komiteamietintönä, miten se oikeasti olisi pitänyt tehdä. Älä anna rähistä lämpimikseen pysäyttämättä, vaan suhtaudu jokaiseen rähinänpoikaseen kuin autoon, joka on unohtunut vapaalle ja on vaarassa lähteä vierimään.

Lapsille tekee todella hyvää nähdä sinut pysäyttämässä moitetulva, vaikka sitten menisi hetken riitelyksikin. He tarvitsevat mallin, miten se tehdään. Suurin lahja jonka voit heille antaa on, että osoitat heille että äiti on rakastettava (ja rakastava) ihminen pahan tapansa alla kuitenkin. Ongelma ei ole se, jos lapset näkevät riitelyä, vaan se jos he näkevät että vanhemmat ovat epätoivoisia. Sinun ei ainakaan tarvitse antautua epätoivolle, ja luultavasti kykenet paljon lievittämään myös vaimon toivottomuutta.

Kun vaimo yleistää, että miehet sitä ja tätä, niin keskustele aiheesta hänen kanssaan, ja sano, että ystäväsi tämä ja tuo eivät ainakaan sovi raamiin. Kysy, miksi sinut itsesi halutaan nippuun mukaan. Älä ota henkilökohtaisena loukkauksena: nainenhan yrittää tuossa käsitellä tuskaansa myöntämällä, että miehet ylipäätään eivät ole oikein täydellisiä. Kysy, millaisia hän haluaisi miesten olevan, ja kerro sitten miksi se ei ole sinun mielestäsi hyvä/mahdollista/toivottavaa, tai myöntele jos on aihetta.

Vaatelias ja nyrpeänkuuloinen nainen on usein sitä heikompi, mitä kovempi rätinä. Hän huutaa mahdollisimman inhottavaan sävyyn tullakseen ylipäätään kuulluksi. Samaahan lapsetkin tekevät ruikuttaessaan. Kun käsittelet pelkosi, alat nähdä tämän itse niin automaattisesti, että sinun ei tarvitse enää reagoida etäännyttämällä, vaan voit siirtyä suoraan myötätuntoon ja käyttäytyä lujan ja lempeän vanhemman tavoin. Parisuhteen ydin on mielestäni siinä, että pitää hyväksyä, että siinä tapahtuu niin suuria ja syviä asioita tunnetasolla, että ihminen taantuu hetkittäin lapseksi. Jos molemmat voivat taantua turvallisesti ja vuoron perään, ollaan turvassa.

Toki ammattinaputtaja ottaa kantaa myös pätevyysalueensa ulkopuolella, mutta älä loukkaa vaimon näkemystä asioissa, joista hän oikesti tietää jotain, kuten imuroiminen. Pysähdy, kuuntele ja kysele: ei varmasti kestä imurointiluento monta päivää sillä tapaa. Kun hyväksyt hänen auktoriteettinsa terveen alueen, on helpompi pitää rauhantilaa yllä raja-alueella. Moni mies kiistää naisen auktoriteetin kokonaan ja alkaa jäynävastarintaan. En suosittele, koska siitä seuraa syvää vihaa, eikä vastapainoksi paljonkaan hyvää. Sinulla on oikeus tehdä asiat omalla tavallasi, mutta sen pitäisi kestää perusteluja. Jos oma tapasi on ohjelmallisesti eri tavalla tekeminen ja puukorvaisuus, loukkaat naista jokaisella imurinvedolla: hän lukee selästäsi sanat EVVK. Silloin on selvä, että ette voi tehdä hommia yhdessä.

Kun nainen on antautuneessa mielentilassa, silittele häntä ja selitä, miksi sinun mielestäsi yhdessä tekemisen opettelu olisi niin tärkeää. Hän ei sitä osaa, joten häntä täytyy opettaa. Jos sinua opetetaan mielestäsi liikaa ja homma menee pilkunhäirinnän puolelle, vaadi että hyvitykseksi hänen täytyy yrittää opetella yhdessätekemisen iloa, vaikka se ensin maistuisikin tervalle. Palkitse hyvästä yrityksestä.

Naputuksesta ei kannata naputtaa, vaan jos syyllinen kiistää, kuvaa tai äänitä sitä ja esitä todistusaineisto hyvänä hetkenä. Ennen kaikkea, muistuta naista, että sinä hallitset asioita joita hän ei osaa jos onkin niin että itse et ole kotitöissä yhtä hyvä. Ja sitten sovitte, että hän saa ohjata sinua tietyn määrän kotitöiden suhteen kunhan sävy ei ole vihamielinen jos ei ole annettu aihetta. Vastaavasti sinä saat neuvoa häntä lasten käsittelyssä. Kerro, että et hyväksy lasten kohtelua, ja olet sen takia onneton ja huolissasi ja että tarvitset ennen muuta, että vaimo pitää korvat avoinna sille, mitä sinulla on asiasta sanottavaa. Onhan se kauheimpia tilanteita mitä parisuhteessa yleensä eteen tulee, kun tuntee olevansa voimaton suojaamaan omia lapsiaan. Mutta eihän heitä loputtomiin voi suojella kukaan kuitenkaan, ja asiaan on hyvä myös totutella. Kaikille meille kertyy omat traumamme, ja ne tekevät meistä ihmisiä.

Vaadi kiitosta itselle ja lapsille, anna sitä myös vaimolle. Muista että negativismi luo harrastajalleen turvallisuudentunnetta, joten sinun täytyy huolehtia myönteisestä palautteesta tosi tarkkaan. Mutta älä vaadi kiitosta siitä, että olet ylenkatsonut vain puoliksi. Pysähdy, käänny, kohtaa, ole aito ja näytä vaimolle, että aitous kannattaisi hänellekin. Todista, että jos hän näyttää pelkonsa, sinä et ole piittaamaton ja etäinen.

Ja tuon vastapuolen kun tulisi olla se tärkein kaikista...

Jäi loppuun käsittelemättä tämä lauseesi: "ja tuon vastapuolen kun tulisi olla se tärkein kaikista..."

No niinhän se onkin. Sen takia juuri teillä on niin kova mitanotto menossa, ja siksi negatiiviset tunteet on niin syviä. Ei kannata pelätä kitkaa, vaan sitä jos asiat menevät miedoksi. Kun kulmia hiotaan, kipinät sinkoilevat. Se osoittaa, että verstaalla tapahtuu ja korjaustyö on käynnissä. Hiomaton ihminen ja hiomaton timantti ovat pelkkiä kivenklönttejä.

Parisuhteessa molempien on muututtava, paitsi jos toinen on alunperinkin täydellinen. Harvapa meistä on. Parempi kaksi hiottua timanttia kuin yksi.

[QUOTE="vieras";25500285]Äiti-vaimo tyranni = sellainen joka naputtaa, napisee, neuvoo, päättää, päsmäröi aina ja ihan kaikessa. Mies ei osaa tehdä ikinä mitään oikein ja nainen kulkee perässä ja neuvoo ja naputtaa. Määrää mitä tehdää, millon tehdään, minne mennään. Pitää miestä kuin lasta.
Ja itse ei tee kotona edes juuri mitään, vaikka kotona on. Mies tekee sitten vapaa-ajallaan. Ja kun mies vapaalla juoksee vaimo milloin missäkin vaikka myös arkena tekee ja menee ja mummu&paappa hoitaa usein hänen velvollisuuksia.

Ihan pahaa tekee tämän miehen puolesta kun tämä vaimo tekee sitä kaikkine nähdenkin. Mutta kyllä sen huomaa että miehen sisällä kiehuu..[/QUOTE]

mies piti minua tuollaisena, unohti vaan katsoa itse peiliin ja nähdä sen että hän on älytön TOSSU! ei kukaan pysty ikuisesti arvostamaan ihmistä joka ei saa suutaan ikinä auki! ärsyttävää sellanen hiljainen nöyristelevä mielistely! kyllä sellaselle voi tulla naputettua turhasta.

kasvattais nuo miehet selkärangan niin voisivat saada arvostusta! ei tartte kiehuu sisältä kun avaa suun. sano sille miehelle että sulla on suu kerro miltä sinusta tuntuu!

Minua ärsytti miehessä suunnattomasti reagoimattomuus, ihan sama kuinka vihainen miehelle oli,mies käyttäytyi kuin se ei tuntuis miltään!

mutta usein naisen repivä käytös on epätoivoinen yritys luoda läheisyyttä

tuo on niin totta! ja jos mies vetäytyy hän ylläpitää tuota käytöstä, kuten myös nainen omalla toiminnallaan lisää miehen vetäytymistä. sitä kutsutaan parisuhteen kielteiseksi kehäksi.

jossa yleensä se vetäytyjä ei sano koskaan niitä sanoja joilla tilanne laukeasi heti.

ugh kirjoittaa asiaa

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt isukki;28206375:
Otsikon aihetta liittyen puolisooni olen pohtinut, tuskastellut ja sinnikkyydellä kestänyt... Voimille käyvää kun puolison puheenaiheita pitkälti pohjustaa tyytymättömyys. En ole varmasti ainut mies ja naisistakin takuulla kohtalotovereita löytyy. Vaikuttaa, että oma joustavuus ja pyyteettömyys tuntuu kääntyvän itseään vastaan... Raskasta elää ihmisen kanssa, joka toimii tavallaan eikä omaa halua kyseenalaistaa näkemyksiään tai toimintaansa. Voimille käy pitää puoliaan, kaikessa oikeassa olevaa vastaan. Ja tuon vastapuolen kun tulisi olla se tärkein kaikista... Kaikkein pahinta on että aina riittää naputettavaa...lähinnä kotitöistä. Loputtomasti!

Puoliso ajoittain jopa dissaa kuinka miehet on ”sellaisia tai tällaisia”, ihan pokerina, luullen asian todella olevan niin. Ominaisuudet joihin hän viittaa käsitän itse ilmiselvästi luonteenpiirteinä tai ”heikkouksina”, joita voi olla kummalla tahansa sukupuolella. Hämmästyttää kuinka yleiseltä ajatuksenjuoksultaan niinkin järkevällä ihmisellä kuin puolisoni on, voi olla niin dorkia näkemyksiä tai sokeutta joissain asoissa. Kommentit on sitä luokkaa että muutkin kuin kiihkeät feministit katsois kieroon miestä, joka vastaavalla lailla nimeäisi erinäisiä asioita naissukupuolen ”ominaisuuksiksi”.

Vielä haluan uskoa, että parempi yhteinen sävel löytyisi. Kovan kovaa vastaan laittaminen on hieman pehmittänyt puolisoa. Edistys ei päätä silti huimaa ja lasten kuullen riitely ei hyvää niiden psyykkeelle tee. Lapsien puolesta tää repii sydäntä...

Perusasiat on hyvin; mm. työ, asunto, lasten kasvatuksen tavoitteet. Lisäks, elämän perusarvot puolison kanssa on hyvin samansuuntaiset; mm. perhekeskeisyys, suvun ja omien sisarusten tärkeys. Isoista linjoista pystytään hyvin yhdessä sopimaan (hankinnat; asunto, autot) ja niissä puoliso kuulee ja arvostaa näkemyksiäni. Asioidenhan pitäis siis olla ihan kivasti, mutta arjen pienet asiat... niistä todella riittää tyytymättömyyttä...

Tekemättömät kotityöt on puolison hittiaihe! Tekemättömistä asioista, muistutetaan tietysti vaateliaan ja nyrpeaän sävyisesti. Jos vaikka ite alkais tehdä ja pyytäis toista kaveriksi, siinähän vois jopa syntyä mukavaa keskustelua ja olla kivaa! Sellanen ei käy, enhän osaa tehdä asoita puolison mieleisesti! Siksi kotityöt tehdäänkin meidän perheessä yksikseen. Nakertavan naputuksen logiikka kulminoituu esimerkkiin imuroimisesta. Siitä puoliso puhuu liioittelematta monta päivää, kun ite työn tekeminen kestää 20 min, enintään puoli tuntia, häneltä tai minulta. Anoppi on ihan samaa kaliiperia, appiukkokaan ei jää kritiikittä paitsi. Neuvoo kärkkäästi vaikkapa teknisistä asioista vaikkei tiedä asiasta arvailujaan enempää. Mielipide löytyy, takuulla! Useimmiten poikkiteloinen, kuin rakentava. Tämä case lienee jo hyvin havainnollistettu.

Kokkaan, pyykkään, siivoan, vaipat vaihtuu jne. Okei mun kriteerit ei ole yhtä tiukat kodin siisteydelle, mutta kun puoliso ei itsekkään ole aina vedossa kotitöiden suhteen ja ei joka ilta jaksa kotitöitä tehdä. Itse arvostan enemmän kivaa yhdessäoloa, kuin epärealistisen tavoittelua, kuten siistiä kotia perheessä, jossa leikki-ikäisiä. Vaikka hommat hitaammin hoituu, tenavia houkuttelen innostuneella esimerkillä mukaan kotihommiinkin. Samalla saa tehtyä kotitöitä, on kivaa yhdessä puuhatessa ja lapset oppii samalla, että aina ei voi tehdä mitä huvittaa. Tai oikeastaan, että arkivelvollisuuksien tekeminen voi olla yhdessä ihan kivaa, eikä vain naputuksen aihe, jotain vastenmielistä tekemistä.

Olen oppinut lapsuuden kodissani iloitsemaan muiden puolesta, puhaltamaan myös ”muiden hiileen”, jakamaan hyvää mieltä. Puolison puhe muista ihmisistä tuntuu keskittyvän heidän huonoihin puoliinsa. Miten tulin hänet puolisokseni valinnneeksi? Neiti negatiivisen? Hyvä kysymys... No, nyt on rakkaat yhteiset lapset. Hitto, kirjan mittako tästä tekstistä tulee...

Kotitöitä siis oikeasti teen...mutta en tietystikkään koskaan riittävästi tai sitten on muuta marisemisen aihetta. Ainakaan kiitoksen sanaa ei korviin kantaudu. Ja lapsissahan negatiivisen sävyisen ilmaisun aihetta piisaa loputtominniin mikäli ei toisin valitse. Jiihaa! Revi siitä sitten huumoria... Todella raivostuttavaa on kuitenkin ollut kun olen saanut etukäteen neuvoja mistä saan puhua kyläillessä, vaikka olen fiksu ja muut huomioiva tyyppi. Tunteellisena miehenä minulla onkin ollut opettelua kovettaa itseään immuuniksi toisen lähes päivittäiselle negatiiivissävyteiselle kommunikoinnille. Sille levelille on taitoa tullut harjoiteltua, että hyvinä päivinä aidosti en edes suutu, totean vain mielessäni että vai niin, että tolla tasolla taas, päästän toisesta korvasta ulos ja vaikapa puuhaan lasten kanssa jotain mukavaa. Toki tuossa ei parisuhde juuri syvene. Vaikka melko syvältä sieltä se tuntuu kuitenkin jo olevan... ;)

Tässä pahiten kirpaisee tuo, että 4 v. lapselle saman tyyppisesti narisee kun asiat ei suju oman mielen mukaan. Ja lapsethan koettelee joka tapauksessa jakaisen anhemman hermoja, joten narinaa riittää... Sen sijaan, että ohjeistais nätisti, houkuttelis ja ellei vieläkään tepsi, tekee rajan selväksi ja lapsi jäähylle jotta viesti menee perille. Mutta kun ei! Tuntitolkulla voi jatkua vingutusta, mutta minkäs teet kun napina ilmeiseti on yks rakkaista "harrastuksista", jolle on sokea, vaikka olen eräänkin kerran naputuksesta hänelle maininnut.

Se auttaa jaksamaan, että hyvyys lopulta palkitaan. Joko kestän ja puoliso tuellani muuttuu, tai viimeistään lasten kasvettua nostan kytkintä! Nyt kuitenkin, puhti on vähissä...

Tasavertaisesta hyväntuulisesta parisuhteesta haaveillen,
”Väsynyt isukki”.

en jaksanut lukea koko kirjoitusta,mutta se puoliso yleensä naputtaa koska ei koe että on tärkeä toiselle/että puoliso välittäis hänen mielipiteistä/tunteista/ei arvosta häntä.

Mä en tykkää siivoamisesta,eikä siitä saa hauskaa yhdessä oloa kirveelläkään, mielummin siivous hoidetaaan nopeasti ja tehokkaasti jotta jää aikaa läheisyydelle ja muulle yhdessä ololle. En myöskään haluaisi että jos mies siivoaa,että mun täytyy siivota perässä: tätä ongelmaa ei oo vuosiin ollut,mutta suhteen alussa kyllä, mies pyyhki pöydän niin sutas vaan rätillä sieltä täältä ja pöytä oli murusissa ja muussa ruuassa niinku ei ois mitään tehty,mies vielä väitti että teki parhaansa,just 4v pystyy parempaan, eli aiheesta valitin,seuraavalla kerralla pöytä oli oikeasti pyyhitty.

mutta meillä se ongelma olikin se että mies jätti 5vuotta lähes kaikki kotityöt mulle,mikä on raivostuttavaa!

miksi sä mainitset naputuksesta vaimollesi? mitä se auttaa? hänellä on jostain syystä pahaolla ja sä tuot asian esille niin että hänellä on sen jälkeen pahempi olo!sä voit kertoa että sua sattuu ja susta tuntuu pahalta xxxx

mutta jos sä sanot vaimolle että vituttaa kuunnella turhaa naputusta saat varmasti hänet suuttumaan!

menkää parisuhdeterapeutille, vaimosi näkee sen jälkeen kuinka pahalta ja miksi sinusta tuntuu,mutta jos sä oot sellanen joka vetäytyy, niin opit säkin näkee kuinka paljon sä satutat vaimoasi!

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/40D5B401E55B1785C225748000449ACD?OpenDocument&lang=FI

kirkon perheasiainneuvottelukeskuksesta löytyy hyviä ilmaisia pariterapeutteja(psykoterapeuttei)