Äitini luona tänään mielestäni hieman outo tilanne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli olen täälläkin joskus kertonut, että äitini mielestä minä huolehdin lapsistani liian hyvin. Mitä helvettiä se ikinä sitten tarkoittaakin.

No tänään meidän kuopus eli 1v8kk oli juuri menossa rappusiin äitini luona (alaspäin meneviin) kun sanoin tytölle, että ei saa mennä rappuihin ja kävin hakemassa hänet. Äitini sanoi, että "Saahan se nyt rappusiin mennä, kyllä melkein 3vuotias jo osaa rappusissa kulkea." Minä totesin, että "Ei voi luottaa, että osaa mennä rappusissa, koska ei juuri koskaan ole kulkenut sellaisissa ja että tyttö ei kyllä ole mikään 3vuotias vaan reilu 1,5v". Siihen äitini että "No onhan se kohta melkein kolme vuotta.". Johon minä että "No ihan taatusti ei ole kolmea vuotta likelläkään". Sitten äitini selitti jotain, että hän kuvitteli muistavansa, että se on jo kolmen. Otsanahallaankin tytöstä kyllä näkee, että ei ole kolmevuotiasta nähnytkään. JUmankauta että otti päähän.

Mutta onko tosiaan niin, että tuommoinen noin 1v8kk ikäinen ilmanmuuta saa kulkea rappusissa itsekseen niin ettei tarvitse vahtia. Etenkin, kun miettii että ei ole kulkenut rappusissa melkein koskaan. Mielestäni kuitenkin, vaikka olisikin niin tuon ikäinen ei vielä ole valmis kulkemaan niissä itsenäisesti.

Ja äitini ei tietääkseni pitäisi olla vielä vanhuudenhöperö. Ikää on reilu 50v mutta muisti tuntuu järjettömän huonolta ja eniten minua sapettaa se, että puuttuu KOKO AJAN minun tapaani hoitaa lapsia. Joo olen tarkempi äiti kuin hän, mutta ihan tavallinen äiti. En ylihuolehtiva tai ylihysteerinen. Hänen tapansa sen sijaan on lähempänä välinpitämättömyyttä mielestäni.

Ja minun lapsiani hoidetaan niinkuin minä sanon. Ja minä hoidan heitä niin hyvin kuin minä haluan. Ja siihen ei ole kellään mitään sanomista. Eikö ole näin?

No meidän 1v 10kk ikäinen saa kulkea portaissa itsekseen, siis ilman että kukaan taluttaa, mutta ei todellakaan yksin, vaikka asumme 4. kerroksessa ja portaita kuljetaan joka päivä. Mutta ihmettelen kyllä suuresti miten mummo "unohtaa" lapsen iän.

pitäskö sun tosissaan olla enemmin huolissaan äitis terveydestä,eikä siittä että puuttuu asioihisi. Se että on 50v,ei tarkoita sitä että olisi terve. Marssita äiti lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meidän 1v 10kk ikäinen saa kulkea portaissa itsekseen, siis ilman että kukaan taluttaa, mutta ei todellakaan yksin, vaikka asumme 4. kerroksessa ja portaita kuljetaan joka päivä. Mutta ihmettelen kyllä suuresti miten mummo "unohtaa" lapsen iän.

No ne harvat kerrat, kun me ollaan menty rappusia jossain niin toki tyttö on itse saanut mennä. On pidetty sitten kädestä kiinni. Mutta en tosiaankaan ilman valvomista antaisi mennä.

Äitini mielestä minä huolehdin tosiaan lapsistani liikaa ja on tosi inhottavaa olla siellä, kun tulee tunne että pitää vahtia niitä jotenkin salaa. :/

Ja minä ihmettelent osiaan myös tuota iän unohtamista. Ja kun vielä alkoi kinaamaan asiasta kanssani.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
pitäskö sun tosissaan olla enemmin huolissaan äitis terveydestä,eikä siittä että puuttuu asioihisi. Se että on 50v,ei tarkoita sitä että olisi terve. Marssita äiti lääkäriin.

Luulet, että saan sen marssitettua lääkäriin vai? Milläköhän konstilla.

Alkuperäinen kirjoittaja anni:
joo kyllä meilläkin 1v5kk ikäinen kulkee rapuissa ilman että seison takana ottamassa koppia.

enemmän mua ihmetyttää kans tuo ikäjuttu, unohtaminen siis

Saa kulkea siis rauhassa miten tahtoo rapuissa? Ymmärrän kyllä, että asia on eri jos kotona on raput eli ne on tutut. Mutta meillä ei ole rappuja ja muutenkin törmätään niihin harvemmin. Mielestäni kuitenkaan rapuissa ei tuon ikäisen tarvi missään tilanteessa kulkea ilman valvontaa. Meilläkin vielä kaksi isompaa (4v ja 6v) joten meno voi olla holtitonta, jos ei katso perään

Semmoisia me äidit ollaan ;) Yritä ottaa rennosti, ja huumorilla äitisi halu ohjata ja puuttua huolehtimiseesi. Itse otin tavaksi tuumata äidilleni neuvoihin vain, että "joojooäiti", hymyillen ja lämpimällä äänensävyllä. Semmoisella äidin äänellä ;)

Niin ja siis eikö se ole niin, että minä päätän siitä miten lapsiani hoidetaan ja miten ja minkä verran heitä vahditaan? Eli jos haluan vahtia häntä kyläpaikassa ettei me yksin rappusiin niin minä saan vahtia?

Ja sitäpaitsi siellä alakerrassa, jonne äitini mielestä kuopus olisi pitänyt päästää niin meidän 4v ja 6v leikki yllätysmunista tulleilla leluilla. Äitini luona niitä on iso laatikollinen. Nekään ei mielestäni ehkä ole ihan tuon ikäisen leluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Semmoisia me äidit ollaan ;) Yritä ottaa rennosti, ja huumorilla äitisi halu ohjata ja puuttua huolehtimiseesi. Itse otin tavaksi tuumata hänelle neuvoihin vain, että "joojooäiti", hymyillen ja lämpimällä äänensävyllä. Semmoisella äidin äänellä ;)

Voisi ottaakin, mutta äitini on ottanut tavaksi haukkua minua joka käänteessä. Arvostelee tapaani hoitaa ja tehdä asioita ja puhuu paskaa selän takana minkä kerkee. Eli aika vaikea enää suhtautua siihen tuolla asenteella.

en osaa sanoa tuosta porrasasiasta. omat lapset isompia. Mutta jotkut isovanhemmat ja muutkin ihmiset ovat kateellisia lasten saamasta tuesta ja huomiosta, kun eivät itse ole sitä saaneet eivätkä myöskään omille lapsilleen antaneet, kun sitä ei silloin saanut antaa. He haluaisivat, että lapset saisivat olla heitteillä niin sitten he saisivat vähän antaa turvaa ja että me lasten vanhemmat paapoisimme heitä itseään. (siis lastemme isovanhempia)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä 3v ei saa mennä rappuja alas yksinään,kun ei ole niissä tottunut kulkemaan.
onko äitilläs paljon lapsenlapsia jos ois iät menny sekasin?

Ei ole kuin nuo meidän kolme lasta. Ja vaikka oletettaisiin, että olisi jotenkin mennyt iät sekaisin niin ei siitä kai lapsen äidille inttämään aleta? Kai se äiti sentään tietää sen lapsen iän.

Voi alkaa jo joskus noinkin nuorena, ja niitähän on monia, muistisairauksia. Tietysti muutkin sairaudet esim. kilpirauhasen, voi aiheuttaa huonomuistisuutta. Tarkkailepa tilannetta vaivihkaa, ja jos muistiongelmia on enemmän, yritä saada äitisi lääkäriin...tärkeää puuttua ajoissa mikäli kyse muistisairaudesta. Siihen liittyy joskus myös persoonallisuuden muutokset, tosin ei nyt kyllä yleensä ihan alkuvaiheessa. Tai jos äitisi on vaikka masentunut, sekin huonontaa muistia. Monta mahdollisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Omainen:
Voi alkaa jo joskus noinkin nuorena, ja niitähän on monia, muistisairauksia. Tietysti muutkin sairaudet esim. kilpirauhasen, voi aiheuttaa huonomuistisuutta. Tarkkailepa tilannetta vaivihkaa, ja jos muistiongelmia on enemmän, yritä saada äitisi lääkäriin...tärkeää puuttua ajoissa mikäli kyse muistisairaudesta. Siihen liittyy joskus myös persoonallisuuden muutokset, tosin ei nyt kyllä yleensä ihan alkuvaiheessa. Tai jos äitisi on vaikka masentunut, sekin huonontaa muistia. Monta mahdollisuutta.

Äidilläni on oikeastaan aina ollut vähän kehno muisti, mutta kyllä se meidän lasten mielestä on huonontunut selvästi viimeisen vuoden tai parin aikana. Lisäksi tullut tuo vihamielisyys ja seläntakana paskan puhuminen.

Äidilläni ei kyllä oikein ikinä ole ollut oikeaa ystävää eikä juuri kavereitakaan ja syykin lienee kyllä ihan siinä, että hän on aina ollut tuollainen riidanhaastaja. Nyt vain alkanut kohdistaa sitä omiin lapsiinsa. Haukkuu siis selän takana muitakin lapsiaan eikä vain minua. Mutta koska minä olen ainut, jolla on lapsia niin tämä lastenhoito kohdistuu vain minuun siis.

Mikäli lapsella ei ole kokemusta portaiden kulkemisesta, niin varmasti en antaisi tuonikäisen kulkea niissä yksin. Meillä itsellä on portaat kotona ja omat lapset on niissä liikkuneet koko ikänsä, joten tämän takia mulla ei tee heikkoakaan antaa 1,5v:n mennä itse. Ovat jo harjaantuneita.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Mikäli lapsella ei ole kokemusta portaiden kulkemisesta, niin varmasti en antaisi tuonikäisen kulkea niissä yksin. Meillä itsellä on portaat kotona ja omat lapset on niissä liikkuneet koko ikänsä, joten tämän takia mulla ei tee heikkoakaan antaa 1,5v:n mennä itse. Ovat jo harjaantuneita.

Niinpä. Ja erityisen vaarallisena pidän tuollaisia tilanteita, että portaissa kulkee muitakin lapsia. No meidän 6v osaa kyllä varoa ja auttaakin, mutta 4v on vähän sellainen huithapeli, että hyvä kun itse pysyy niissä portaissa pystyssä. :)

Mutta eikö se ole niin, että minulla on oikeus kasvattaa ja hoitaa lapseni niinkuin minä itse parhaiten taidan ja äidilläni ei ole siihen mitään sanottavaa, vaikka hän olisikin eri mieltä? NO tyhmä kysymys - toki tiedän, että se on näin. Pännii vain niin helvetisti tämä kaikki.

Ja olen ihan varma, että äitiäni ärsyttää minun tapani toimia äitinä, koska luulee että teoillani kritisoin hänen tapaansa tehdä/toimia ja se että minä olen omistautuvampi äiti kuin hän itse on ollut.

En nyt ennen joulua ota tätä erityisemmin puheeksi, koska en halua pilata muiden joulumieltä, mutta jos ja kun tuo arvostelu jatkuu niin sitten lähtee palautetta.

Portaista: meillä ei tuonikäinen mennyt yksin rappukäytävän portaissa, mutta siinä kolmen lähettyvillä alkoi osata.

Arvostelusta: sellaista se on... huono omatunto siinä puhuu :( . Sinä saat kyllä päättää ja olla niin huolejtiva kuin olet.

Iästä: ehkä 28 v:sta voi sanoa että lähes kolmekymmentä, mutta vähän yli 1,5 v ei ole lähes kolme. Muisti temppuilee tai ei osaa enää ajatella, että miten paljon pienenä kehitytään ihan kuukausittain, puolivuosittain... Mutta jos teillä 4- ja 6-vuotiaatkin, niin luulisi muistavan? Sekoittaako muuten lapsia?

1v6kk saa kulkea rapuissa melko vapaasti, varsinkin jos isoveljet lähettyvillä. Vaikutat ap hieman ylihuolehtivaiselta. Anna lapsellesi hieman vapautta myös :)

No, jokainen kuitenkin omalla tavallaan, olisin huolestunut äitisi muistista.. :(

ei voi kulkea rappusissa yksinään. Meillä muksu on tottunut rappusia laskemaan ja nousemaan niin sisällä kuin ulkona, ja sen kerran kun menin edeltä viemään kamppeet autoon, muksu tuli portaat ryminällä alas pihaan asti. Pahempaa ei sattunut onneksi, säikähdys oli suuri. Aijon vielä pitkään pitää kädestä kiinni kun portaita laskee. Ja juurikin muutama päivä sitten 3v sukulaispoika meinasi lentää nenälleen samoissa portaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Portaista: meillä ei tuonikäinen mennyt yksin rappukäytävän portaissa, mutta siinä kolmen lähettyvillä alkoi osata.

Arvostelusta: sellaista se on... huono omatunto siinä puhuu :( . Sinä saat kyllä päättää ja olla niin huolejtiva kuin olet.

Iästä: ehkä 28 v:sta voi sanoa että lähes kolmekymmentä, mutta vähän yli 1,5 v ei ole lähes kolme. Muisti temppuilee tai ei osaa enää ajatella, että miten paljon pienenä kehitytään ihan kuukausittain, puolivuosittain... Mutta jos teillä 4- ja 6-vuotiaatkin, niin luulisi muistavan? Sekoittaako muuten lapsia?

Ei sekoita lapsia, mutta ihmettelee sitä miksi en anna lapsiani hänelle hoitoon. No ensinnäkään meillä ei ole lapset olleet paljon hoidossa ja hoitoa tarvittu aniharvoin. Äitini on kuitenkin tosi etäinen ja koska hän vähättelee kasvatustapojani ja hänen mielestään hoidan lapsiani liian hyvin niin ei tule sellainen olo, että antaisin lapsiani hänelle hoitoon. Ja yksi iso tekijä on heidän koiransa, joka saattaa yrittää purra omaakin väkeään enkä halua että koira puree meidän lapsia, jos ovat siellä hoidossa eikä kukaan vahdi heitä "tarpeeksi hyvin".

Tänäänkin yritin saada äitiäni juttelemaan kahdelle isommalle lapselle. Kerroin lasten joulujuhlista ja mm. siitä miten hienosti esikoinen esiintyi ja oli reipastunut viime vuodesta paljon. Lapsi itsekin jutteli asiasta, mutta äitini ei kiinnostunut. Ei siis tarttunut jutunjuuren ja yrittänyt saada kontaktia lapseen. Olla möllötteli vain. Olin siellä kaksi tuntia ja ei osannut puhua oikeastaan muusta kuin allergiakohtauksestaan (aivasteli aika ajoin kun olimme siinä).

On muutenkin muuttunut hirvittävän itsekeskeiseksi eikä muiden asiat kiinnosta. Esimerkiksi se, että mieheni sairasti muutama vuosi sitten syövän niin oli hänelle ihan mitätön asia. Ei koskaan kysellyt kuulumisia eikä ole miehen parannuttua kysellyt kontrolleista koskaan. Viime viikolla mainitsin äitini luona käydessä, että mieheni oli aamulla kontrollissa taas. Äitini kysyi, että "missä kontrolleissa se sitten käy". Olin ihan äimänkäkenä ja kerroin, että syöpäkontrolleissa tietysti. Siihen äitini tuumasi vain, että "jaa se käy vielä sellaisissa". :(

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
1v6kk saa kulkea rapuissa melko vapaasti, varsinkin jos isoveljet lähettyvillä. Vaikutat ap hieman ylihuolehtivaiselta. Anna lapsellesi hieman vapautta myös :)

No, jokainen kuitenkin omalla tavallaan, olisin huolestunut äitisi muistista.. :(

Lapsellani on vapautta ja tutussa ympäristössä asia on kokonaan eri asia. En osaa ajatella miten suhtautuisin rappuihin, jos selaliset löytyisi kotoa ja lapsi olisi niihin tottunut. Mutta esim. lastenhuoneessa meillä on kerrossänky ja kyllä lapsi saa siellä huoneessa leikkiä ilman, että minä olen siellä. Joskus renkkuu rappusissa, mutta ei vielä ole yrittänyt kiivetä ylöspäin. En kuitenkaan haukkana ole vahtimassa täällä kotona.

Kyläpaikassa on eri. Äidilläni on myös arvaamaton koira, joka saattaa yrittää purra plus se että näen nuo raput hyvin vaarallisina, koska lapsi ei ole niihin tottunut. On siis minusta eri asia se, että raput on kotona kuin kylässä jos lapsi ei niitä normaalisti käytä.

Ja en siis todellakaan ole enkä koe olevani ylihuolehtiva. Olen erittäin tavallinen äiti ja jos tarkkoja ollaan niin palstan mittapuun mukaan, jopa huono äiti. Meillä kun saa nuo 4v ja 6v ulkoilla keskenään ja sitäkään ei moni tällä palstalla hyväksy. Meillä kuitenkin asuinalue on sellainen, että se on mahdollista ja lisäksi lapset kilttejä ja tottelevaisia eli ei ole ollut ongelmia sen suhteen. Mutta siis tämä noin esimerkkinä siitä, että en ole mikään hyysääjä oikeasti.

Yhteistyössä