Äitini sitten suuttui eilen mulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyi

Vieras
Piti veljeni kohta 1v tyttöä sylissään ja minä olin pöydän toisella puolella. Yhtäkkiä huomasin, että tyttö syö jotain lusikkaa ja kysyin, että kenen lusikkaa se nyt syö. Äitini sanoi, että hänen lusikkaansa.

Minä sanoin, että ei se sitä saa syödä jolloin äitini ihmetteli, että miksi kummassa ei saa. Olen jotain miljoona kertaa selittänyt äidilleni miten hammaskaries tarttuu, mutta tein sen taas. Äitini vain puhisi ja ihmetteli, että mitä vauhkoon (en vauhkonnut) ja sanoi, että kyllä ennenkin ne tutit putsattii omassa suussa. Totesin, että nykyään neuvotaan kyllä mieluummin laittamaan vaikka se likainen tutti suuhun kuin putsaamaan sitä omassa suussa.

Seuraavaksi äitini huusi veljelleni, että "jos tällä on sit ensi viikolla kuppa niin se on tullut multa". Sanoin, että puhuin kyllä hammaskarieksesta, en kupasta. Sitten äitini kysyi, että siitä tutin nuolemisesta jne minäkinkö olen sitten sen saanut, johon totesin, että kyllä. Ja äitini otti nokkiinsa.

Mummuni yritti vieressä kovasti peesata minua ja sanoi äidilleni, että se on hyvä, kun olen tarkka. Mutta sitten äitini alkoi ivata miua, että olin jo lapsena sellainen bakteerikammoinen jne. En jaksanut enää sanoa, mutta teki mieli sanoa, että jos lapsella on bakteerikammo niin siinä kohtaa voi vanhemmat katsoa peiliin eikä suinkaan alkaa pilkata sitte aikuisiällä asiasta. Ja minun bakteerikammoni oli kyllä ihan sitä, että pidin hyvää huolta käsihygieniasta.

Mutta yhtäkaikki, vaikka ei mietittäisi mitään kariesjuttuja niin minusta on ällöttävää antaa lapselle oma lusikka nuoltavaksi. Vanhemmat vielä voi halutessaan niin tehdä, mutta ei tarvi kyllä mummun antaa nuoltavaksi omaa lusikkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja keke:
hammaskaries.. LOL... älä ole hysteerinen

En ole hysteerinen, minusta se on vain fiksua ja lasta ajattelen, kun en sitä tahallaan tartuta. Hysteriaako sekin on, että ne testaa kaikki 2 vuotiaat, että onko tartunta tullut ja ne joilla se on niin käyvät useammin syynissä?

Mä tulen oleen hyvinkin hysteerinen ton karieksen tarttumisen suhteen. En todellakaan halua samanlaista helvettiä lapselleni minkä itse olen joutunut kokemaan.

Nimim. Paikkoja joka hampaassa, useassa vähintään kaks

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En ole hysteerinen, minusta se on vain fiksua ja lasta ajattelen, kun en sitä tahallaan tartuta. Hysteriaako sekin on, että ne testaa kaikki 2 vuotiaat, että onko tartunta tullut ja ne joilla se on niin käyvät useammin syynissä?

Täh, täällä ei ainakaan testata.

Joskus tavannut näitä jotka eivät uskalla edes oman lapsen lasista juoda kun niin pelottaa bakteerit... voi elämä

Ja hei, mene kotio kasvamaan ja odota, että menee ohitse tuo "LOL" vaihe. Tämä on aikuisten ihmisten keskustelupalsta.

Me saatiin neuvolasta isovanhemmille tarkoitettu opas lasten lasten hammasterveydestä huolehtimiseen. Näköjään äitisi pitäisi lukea se moniste, niin ei tarvitsisi turhasta ottaa nokkiinsa ja tahallaan altistaa lastenlastaan hammasbakteerille.

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Mä tulen oleen hyvinkin hysteerinen ton karieksen tarttumisen suhteen. En todellakaan halua samanlaista helvettiä lapselleni minkä itse olen joutunut kokemaan.

Mulla ei ole noin paljon, mutta hammaslääkäriä pelkään ja sitä paikkaamista ja teen kyllä kaikkeni, että omien lasteni hampaat on paremmat kuin omat. Meillä on nuoltu tutit ja kaikki ja ei ole edes välitetty huolehtia, että lapset harjaa hampaat. Aloin harjata säännöllisesti hampaat vasta, kun itsellä oma järki sen sanoi.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Me saatiin neuvolasta isovanhemmille tarkoitettu opas lasten lasten hammasterveydestä huolehtimiseen. Näköjään äitisi pitäisi lukea se moniste, niin ei tarvitsisi turhasta ottaa nokkiinsa ja tahallaan altistaa lastenlastaan hammasbakteerille.

Mekin saatiin sellainen, mutta ei äitiäni ne kiinnosta. Koska hän TIETÄÄ, että se tulee geeneissä se bakteeri. :D :D :D Ja minulla on kolme lasta ja joka ikisen ollessa pieni olen joutunut äidilleni asiasta kertomaan. Hänellä on tapana mm. antaa pillimehu lapselle niin, että kiskoo ensin itse ekat imut siitä jne. Ruuan kuumuuttahan ei voi tarkistaa muuten kuin syömällä ensin sitä ruokaa samalla lusikalla millä sitten syöttää lapselle jne.

Missä muka tarkastetaan kaikilta 2- vuotiailta? Kun tuntuu ettei millään paikkakunnalla edes pääse hammaslääkäriin alta 3- vuotiaana.

Hölmöä äidiltäsi, mutta eikö se kuitenkin olisi ollut lapsen vanhempien asia puuttua?

Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:

Peesi tälle. Onneksi 2 ja 5 vuotiaillani ei ole tartuntaa vielä todettu. Mummot on pistetty ruotuun ja välirikkokin sen takia välillä uhkasi.

Minunkin mielestäni tuo on ällöttävä tapa, että syötetään lasta omalla lusikalla tai putsataan tutti omassa suussa ja onhan se todistettu että juuri noin kariesbakteeri tarttuu.
Olitko jo ennen tätä selittänyt ihan nätisti äidillesi, että et halua hänen tekevän näin vai tuliko asia tässä ekaa kertaa esille? Aika outoa, jos hän oli tietoinen siitä ettet tykkää tällaisesta ja kuitenkin teki miten itse halusi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Missä muka tarkastetaan kaikilta 2- vuotiailta? Kun tuntuu ettei millään paikkakunnalla edes pääse hammaslääkäriin alta 3- vuotiaana.

Hölmöä äidiltäsi, mutta eikö se kuitenkin olisi ollut lapsen vanhempien asia puuttua?

Miten he olisivat voineet puuttua, jos eivät olleet siinä näkemässä? Ja tunnen veljeni ja hänen vaimonsa ja tiedän saavani kyllä huomauttaa tuollaisesta.

Ja ei varmasti ihan kaikkialla tarkastetakaan, mutta monissa paikoissa kyllä. Täällä lapset käyvät ekan kerran hammaslääkärissä noin 8kk iässä ja sen jälkeen joka vuosi ja ne tiheämmin, joilta se 2vuotiaana löydetään. Tai no... välillä siis käydään suuhygienistilläja välillä hammaslääkärillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minunkin mielestäni tuo on ällöttävä tapa, että syötetään lasta omalla lusikalla tai putsataan tutti omassa suussa ja onhan se todistettu että juuri noin kariesbakteeri tarttuu.
Olitko jo ennen tätä selittänyt ihan nätisti äidillesi, että et halua hänen tekevän näin vai tuliko asia tässä ekaa kertaa esille? Aika outoa, jos hän oli tietoinen siitä ettet tykkää tällaisesta ja kuitenkin teki miten itse halusi.

Minun vanhin lapseni on 7v joten minun HYSTERIANI on jo tiedossa. :D Mutta tiedossa on myös se, että äitini tahtoo tehdä kaiken kuten hänen mielestään on oikein.

Syötti eilen muuten raffeleita tuolle samaiselle alle 1veelle ja sanoi sitten veljelleni, että hän ajatteli, että niitä saa antaa kun ne on samannäköisiä kuin ne maissinaksut mitä se syö. :D Veljeni meinasi repiä peliverkkarinsa.

Ja äitimme on reilu 50v eli ei mikään 75v dementikko.

Mun mielestä olet tehnyt aivan oikein!
Mä en kerta kaikkiaan kans ymmärrä miten mun isällä ja sen vaimolla ei mene tämä hammaskaries -juttu perille vaikka mä oon miljoonaan kertaan siitä kertonut ja kieltänyt. Aina ollaan tyrkyttämässä omasta lasista, omasta lusikasta, lussuttamassa vauvan nyrkkejä ja annetaan työntää käsiä suuhun.
Toinen yhtä rasittava homma on se että jatkuvasti pitää vahtia käsienpesua. Ei nyt enää niin puolitoista vuotiaani kanssa ole tarkkaa mutta vessassa käydessä ja tupakalta tullessa nyt minimissään! Aikuisia ihmisiä sentään..
Ja vastaukseksi saa sen että "olethan sinäkin ihan terveeksi kasvanut".. Joo joo, mut mä haluan omien lasteni kanssa tehdä niin kun parhaaksi näen ja niin on niidenkin sitten velvollisuus toimia.
Kyllä muuten nous oikeen raivo kun tätä kirjottaessa muistelin sitä kun tulivat katsomaan vauvaa sairaalaan. Käskin ne heti ekana pesemään kädet saippualla ja laittamaan käsidesiä niin isän vaimo tokaisi isälle että kyllä se pelkkä käsidesi riittää. V***u seuraavan vauvan kohdalla mä heitän ne ulos sairaalasta jos ei mene perille kauniisti sanomalla!

Kylläpä helpotti! :D

Alkuperäinen kirjoittaja hyi:
Piti veljeni kohta 1v tyttöä sylissään ja minä olin pöydän toisella puolella. Yhtäkkiä huomasin, että tyttö syö jotain lusikkaa ja kysyin, että kenen lusikkaa se nyt syö. Äitini sanoi, että hänen lusikkaansa.

Minä sanoin, että ei se sitä saa syödä jolloin äitini ihmetteli, että miksi kummassa ei saa. Olen jotain miljoona kertaa selittänyt äidilleni miten hammaskaries tarttuu, mutta tein sen taas. Äitini vain puhisi ja ihmetteli, että mitä vauhkoon (en vauhkonnut) ja sanoi, että kyllä ennenkin ne tutit putsattii omassa suussa. Totesin, että nykyään neuvotaan kyllä mieluummin laittamaan vaikka se likainen tutti suuhun kuin putsaamaan sitä omassa suussa.

Seuraavaksi äitini huusi veljelleni, että "jos tällä on sit ensi viikolla kuppa niin se on tullut multa". Sanoin, että puhuin kyllä hammaskarieksesta, en kupasta. Sitten äitini kysyi, että siitä tutin nuolemisesta jne minäkinkö olen sitten sen saanut, johon totesin, että kyllä. Ja äitini otti nokkiinsa.

Mummuni yritti vieressä kovasti peesata minua ja sanoi äidilleni, että se on hyvä, kun olen tarkka. Mutta sitten äitini alkoi ivata miua, että olin jo lapsena sellainen bakteerikammoinen jne. En jaksanut enää sanoa, mutta teki mieli sanoa, että jos lapsella on bakteerikammo niin siinä kohtaa voi vanhemmat katsoa peiliin eikä suinkaan alkaa pilkata sitte aikuisiällä asiasta. Ja minun bakteerikammoni oli kyllä ihan sitä, että pidin hyvää huolta käsihygieniasta.

Mutta yhtäkaikki, vaikka ei mietittäisi mitään kariesjuttuja niin minusta on ällöttävää antaa lapselle oma lusikka nuoltavaksi. Vanhemmat vielä voi halutessaan niin tehdä, mutta ei tarvi kyllä mummun antaa nuoltavaksi omaa lusikkaansa.

mä oon kyllä syönyt samasta lusikasta mun molempien lasten kanssa, eikä kummalakaan ole ikinä ollut reikiä. Toinen 11v ja toinen vasta kyllä 3v.

Meillä lapsilta otettiin näytteet 1 vuotis tarkastuksessa ja minulta samalla kertaa esikoisen kanssa.
Minulla ja esikoisella on tämä bakteeri vaikka olin tosi tarkka etten syötä samalla lusikalla tai puhdista tutteja suussa yms. Nuorempi ei ole saanut tartuntaa vaikka uskoin että hän sen herkemmin saa

Yhteistyössä