Alkuperäinen kirjoittaja Aioli:
Alkuperäinen kirjoittaja mää vaan:
Joten ajatelkaa lastenne tulevaisuutta ja pankaa se rahan edelle. Kyllä itse vanytän penniä että voin hoitaa lapseni kotona niin pitkään kun katson tarpeelliseksi.
Alkuperäinen kirjoittaja No niin taas:
Kunpa nyt vain me naiset lakattaisiin syyllistämästä toinen toisiamme siitä, että olemme voineet päätyä erilaisiin ratkaisuihin.
>> Ei minusta "mää vaan" syyllistä ketään. Hänhän vaan esittää oman neuvonsa/pyyntönsä. Ihan osuva vetoomus minusta niille, jotka sanovat etteivät "viitsi uhrautua" ja "ettei se tee heistä yhtään parempia vanhempia". Oman edun väliaikainen uhraaminen lapsen parhaan vuoksi silloin kun se on mahdollista voi minusta joissain asioissa nimenomaan olla hyvää ja kypsää vanhemmuutta.
Jos "mää vaan" todela halusi lähettää viestinsä niille, jotka ovata vanhemmaksi epäkypsiä, hyvä niin. Mutta viestiketjuun kirjoittaneista ei mielestäni yksikään ole ollut valmis olemaan kaikin tavoin hyvä vanhempi, vaikka ei olisi taloudellisia tai muita edellytyksiä hoitaa lasta kotona vuosia. Edelleen olen myös sitä mieltä, ettei lapsensa eteen uhrautuminen tee kenestää hyvää vanhempaa. Uhrautumisella itse ainakin tarkoita vanhempia, jotka elävät vain lapselleen, eivät enää itselleen tai puolisolleen. Kyse ei ole edes viitsimisestä: minun pääni ei ainakaan kestä, jos päiväni täyttyisivät vain lapsesta. Olen parempi äiti lapselleni olessani itsekin onnellinen.
Alkuperäinen kirjoittaja No niin taas:
Eikö tämä ole keskustelupalsta, jonka ideana on nimenomaa omien kokemusten esille tuominen? Jos tarkoitus olisi esittää vain tieteellistä faktaa, voisi keskustelu jäädä laimeaksi.
Kyllä kai keskustelupalstallakin voi edes joskus esittää myös faktaa mielipiteidensä tueksi. Ellei sitten kaikki yleisempään tietoon nojaava argumentointi olekin kokonaan kielletty. Pitää vaan vouhkata ihan pelkästään tunteella ja omasta kokemuksesta.. Kyllä mulla ainakin omaan vanhemmuuteen ja sen kokemiseen ihan olennaisesti kytkeytyy aiheesta hankkimani tieto. [/quote]
Totta kai saa myös esittää faktoja, olivat ne sitten sellaisia jotka pystyy osoittamaan faktoiksi, tai jotakin jonka muistaa joskus lukeneensa ja arvelee kiinnostavan muita. Eikä tässä nyt kukaan (tai ainakaan kovin moni) ole "vouhkannut", vai onko muka? Kysymys oli kuitenkin nimenomaa siitä, että minä en näe mitään pahaa siinä jos kertoo omia kokemuksiaan omasta lapsuudestaan: se on myös asian yksi puoli, vaikka siitä niin innokkaasti tässä ketjussa ryhdyttiinkin tuomitsemaan. Jos luit koko perustelut, ymmärtäisit miksi näin on.
No se siitä keskusteluetiketistä tällä kertaa. Rintamalinjoja näemmä vedetään ja poteroita kaivetaan kovin innokkaasti vaikka alunperin keskustelu oli ihan asiallista. Edelleen korostan toivettani siitä, että sallitaan erilaiset ratkaisut, mielestäni esimerkiksi ylin ei ole kovinkaan salliva. Lisäksi voisi toivoa, ehkä turhaan, että sallittaisiin myös erilaiset mielipiteiden tavat ja ilmaisut.
Kaikesta ei tarvitse vetää hernettä nenään. Minkä yritän itsekin muistaa.