Äitiyslomakorvaus työttömälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paniikissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paniikissa

Vieras
Kun odotin esikoistani soitin Kelaan (varmuuden vuoksi neljään eri konttoriin) ja kysyin äitiyslomakorvauksesta. Olin työtön ja sain ansiosidoinnaista. Minulle kerrottiin etttä korvaus perustuu ansiosidoinnaiseen tuloon. Lisäksi halusin varmistaa miten käy jos saamme toisen lapsen esikoisen ollessa alle 3 vuotias.
Halusin tietää mistä Kela laskee toisen lapsen kohdalla äitiyslomakorvaukseni mikäli en välillä hakeudu työelämään. Minulle kerrottiin että myös toisen lapsen kohdalla korvaus lasketaan edellä mainitusta ansiosidonnaisesta. Ok, olin siis helpottunut tiedoista. Syy miksi soitin peräti neljään eri konttoriin oli se että halusin olla 100%:n varma että tieto pitää paikkansa...No tänään soitin Kelaan, koska minun pitää hankkia uusi verokortti ja halusin tietää tämän vuoden tuloni, samalla varmistin edellä mainitun asian. Olen raskaana, ja toisen lapsen laskettu aika on ennen kuin esikoinen täyttää kolme. Nyt sain suureksi järkytyksekseni kuulla että aiemmin minulle kerrotut tiedot eivät pidä paikkaansa! Eli vaikka esikoisen kohdalla sain äitiyslomakorvauksen ansiosidoinnaisiin perustuen, niin nyt toisen lapsen kohdalla saankin vain minimikorvauksen...Ei tässä muuten mitään mutta meillä ei missään nimessä ole varaa tähän, koska olimme puolisoni kanssa laskeneet että me juuri ja juuri pystymme taloudellisesti selviämään koska tulen saamaan ansiosidonnaiseen perustuvan äitiylomakorvauksen. Haluaisinkin nyt kuulla onko muita kohtalontovereita joille on samalla tavalla kuin minulle kerrottu aivn väärää tietoa Kelasta.

Kiitos jos joku ystävällisesti vastaa minulle.

Aion kyllä vielä soittaa uudelleen, mutta tänäänkin ehdin jo keskustella kahden eri virkailijan kanssa asiasta. Molemmat olivat yksimielisiä siitä etten tule saamaan kuin minimikorvauksen. Olen tosi kypsynyt Kelaan (taas kerran). Pieni toivonkipinä vielä on JOS molemmat virkailijat olisivatkin väärässä...

Tässä on taidettu sekoittaa viime syksyn lakimuutos nyt pahemman kerran...

Käsitinkö oikein?: olet ollu nyt hoitovapaalla äitiyslomasi jälkeen etkä ollenkaan töissä? Ja ÄITIYSPÄIVÄRAHASI on perustunut ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen?

Se että esikoinen on alle 3 v ennenkuin uusi äitiysloma alkaa ei auta asiaa kohdallasi. 1.10.2005 lakimuutos mahdollisti sen, että tällaisessa tapauksissa pikkukakkosen kohdalla tuo päiväraha olisi sama kuin esikoisen kohdalla, jos se olisi laskettu TYÖTULOJEN mukaan. Mutta kun sulla on työttömyyskorvaus päivärahan perusteena ja et ilmeisesti ole ollut töissä etkä työttömänä nyt äitiysloman ja hoitovapaan aikana, niin valitettavasti kohdallasi toi päiväraha on minimi.

Surku kun kelalla on ollu joku sellainen neuvomassa, joka on neuvonu väärin. On käsittänyt tuon viime syksyisen lakimuutoksen väärin. Virheitä sattuu mut ärsyttää kun ne tulee juuri omalle kohdalle! Nää kela-jutut kun ei ole yksinkertaisimmasta päästä. Munkin piti käydä äsken kelan sivuilta tsekkaa miten toi viime syksyinen lakimuutos meni ja TYÖTULOISTA siellä puhuttiin..

Mulle tuli mieleen yksi mahdollisuus... Oletko nyt hoitovapaalla? Milloin uusi äitiyslomasi alkaa? Jos tässä on aikaa, niin kipinkapin työkkäriin, ilmoittaudu hakijaksi ja pistä lastenhoidontukesi poikki ja hae sen sijaan työttömyyskorvausta! Jos sulla on siellä jäljellä siitä 500 päivästä, niin sehän tulis olee samansuuruinen.

Ja pitäs kyllä riittää yksikin päivä työttömyyskorvausta ennen uuden äitiysloman alkua, että se äitiyspäiväraha laskettais sen työttömyyskorvauksen mukaan.

t. äippälomalla oleva kelan äippärahojen tekijä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 22:00 Matkailija kirjoitti:

Käsitinkö oikein?: olet ollu nyt hoitovapaalla äitiyslomasi jälkeen etkä ollenkaan töissä? Ja ÄITIYSPÄIVÄRAHASI on perustunut ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen?

Se että esikoinen on alle 3 v ennenkuin uusi äitiysloma alkaa ei auta asiaa kohdallasi. 1.10.2005 lakimuutos mahdollisti sen, että tällaisessa tapauksissa pikkukakkosen kohdalla tuo päiväraha olisi sama kuin esikoisen kohdalla, jos se olisi laskettu TYÖTULOJEN mukaan. Mutta kun sulla on työttömyyskorvaus päivärahan perusteena ja et ilmeisesti ole ollut töissä etkä työttömänä nyt äitiysloman ja hoitovapaan aikana, niin valitettavasti kohdallasi toi päiväraha on minimi.

Surku kun kelalla on ollu joku sellainen neuvomassa, joka on neuvonu väärin. On käsittänyt tuon viime syksyisen lakimuutoksen väärin. Virheitä sattuu mut ärsyttää kun ne tulee juuri omalle kohdalle! Nää kela-jutut kun ei ole yksinkertaisimmasta päästä. Munkin piti käydä äsken kelan sivuilta tsekkaa miten toi viime syksyinen lakimuutos meni ja TYÖTULOISTA siellä puhuttiin..

Mulle tuli mieleen yksi mahdollisuus... Oletko nyt hoitovapaalla? Milloin uusi äitiyslomasi alkaa? Jos tässä on aikaa, niin kipinkapin työkkäriin, ilmoittaudu hakijaksi ja pistä lastenhoidontukesi poikki ja hae sen sijaan työttömyyskorvausta! Jos sulla on siellä jäljellä siitä 500 päivästä, niin sehän tulis olee samansuuruinen.

Ja pitäs kyllä riittää yksikin päivä työttömyyskorvausta ennen uuden äitiysloman alkua, että se äitiyspäiväraha laskettais sen työttömyyskorvauksen mukaan.

Kiitos infosta.
Mut irtisanotttiin äitiysloman aikana ja kohta tyttö 7 kk,enkä haluaisi vielä palata työelämään....Nyt mietityttää pitäisikö hakea sitä kotihoidontulea vai ilmottautua työkkäriin?En o ikinä käynyt työkkärissä,en tiedä miten siellä toimitaan
:ashamed:

mun työkkärin kokemukset on lähes 18 vuoden takaa joten..

Mut eihän sinne muuta kun käydää ilmoittautumassa työnhakijaksi ja en tiedä systeemiä mutta jossain vaiheessa varmaan on jonkinlainen haastattelu työvoimaneuvojan kanssa. Tai emmä tiiä.. www.mol.fi - sivuilta löytyy varmaa osviittaa.

Jos sä et kuitenkaan halua takas töihin, niin sitte hoitovapaalle.. Työttömäksi ilmoittautumisessa ja työttömyyskorvauksia nostaessa on aina se riski, että tulee työtarjouksia.. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 22:00 Matkailija kirjoitti:

Kyllä ymmärsit oikein, eli jäädessäni esikoisesta äitiyslomalle olin työtön ja sain ansiosidonnaista. Soitin varmuuden vuoksi silloin (loppuvuodesta 2003) Kelan eri toimistoihin ja sain vastauksen että sekä esikoisen että seuraavan lapsen kohdalla tulen saamaan äitiyslomakorvausta joka perustuu ansiosidonnaisiin tuloihin.
Halusin erityisen selvästi varmistaa että tämä pätee siinä tilanteessa etten mene esikoisen jälkeen työelämään, vaan jään suoraan hoitovapaalta uudelle äitiyslomalle. Koska jokainen virkailija näissä eri konttoreissa joihin soitin kertoivat että tulen saamaan yllämainitun tavan mukaan lasketun korvauksen, en siis minimiä uskalsin jäädä hoitamaan esikoista kotiin. Järkytykseni oli valtava kun tänään kuulin täysin erilaisen mielipiteen Kelan virkailijalta.

Onko totta että vaikka olisin vain yhden päivän työttömänä työnhakijana ja saisin siltä ajalta ansiosidonnaista, niin Kelan olisi pakko maksaa ansiosidonnaisen mukainen korvaus uudelta äitiyslomalta?! Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta?

Aika outoa että pari vuotta sitten on annettu tollasia neuvoja ja vieläpä vääriä. Itse en lähtisi neuvomaan ketään siitä, millaisen korvauksen saa esim. PARIN VUODEN PÄÄSTÄ kun eihän sitä edes tiedä vaikka lait muuttuu täs välis. Mietin pääni puhki olenko nyt jotenkin käsittänyt väärin mut en mä kyllä mitenkään ymmärrä, miten on tollasta voitu neuvoa. MÄ uskon että siinä on ollut väärinkäsityksiä puolin ja toisin. Yksi on puhunut aidasta ja toinen aidan seipäästä.

Termien kanssakin voi tulla sekaannuksia. Ei millään pahalla, mutta sellaista kuin äitiyslomakorvaus ei ole olemassakaan. On äitiys- ja vanhempainraha. Mäkin itse asiassa luin vähän aikaa ennenkuin tajusin, mistä etuudesta oli kysymys. Etten käyny sekoittaa lomakorvaukseen tai vuosilomakustannuskorvaukseen (äitiysloman ajalta).

Lain mukaan äitiys- ja vanhempainraha maksetaan edeltävän työttömyyskorvauksen (86 % korvauksesta) perusteella jos sitä on maksettu ennen äitiysloman alkua olevan edeltävän neljän kuukauden aikana. Itse keväällä vielä yhden työkaverin kanssa puhuin siitä, että laissa ei puhuta mitään, että kuinka kauan päivärahaa pitäisi saada. Elikkäs näin ollen yksikin päivä pitäis riittää.

Varmista nyt kuitenkin asia kelasta JA PYYDÄ IHAN JONKUN ASIANTUNTIJA PAIKALLE. Mä en ole ollu viitee kuukauteen töissä ja sitä ei tiedä mitä tällä välillä on voinu tapahtua. Lakimuutoksia ei välttämättä mutta tulkinnat saattaa muuttua...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 23:12 Matkailija kirjoitti:
Aika outoa että pari vuotta sitten on annettu tollasia neuvoja ja vieläpä vääriä. Itse en lähtisi neuvomaan ketään siitä, millaisen korvauksen saa esim. PARIN VUODEN PÄÄSTÄ kun eihän sitä edes tiedä vaikka lait muuttuu täs välis. Mietin pääni puhki olenko nyt jotenkin käsittänyt väärin mut en mä kyllä mitenkään ymmärrä, miten on tollasta voitu neuvoa. MÄ uskon että siinä on ollut väärinkäsityksiä puolin ja toisin. Yksi on puhunut aidasta ja toinen aidan seipäästä.

Termien kanssakin voi tulla sekaannuksia. Ei millään pahalla, mutta sellaista kuin äitiyslomakorvaus ei ole olemassakaan. On äitiys- ja vanhempainraha. Mäkin itse asiassa luin vähän aikaa ennenkuin tajusin, mistä etuudesta oli kysymys. Etten käyny sekoittaa lomakorvaukseen tai vuosilomakustannuskorvaukseen (äitiysloman ajalta).

Lain mukaan äitiys- ja vanhempainraha maksetaan edeltävän työttömyyskorvauksen (86 % korvauksesta) perusteella jos sitä on maksettu ennen äitiysloman alkua olevan edeltävän neljän kuukauden aikana. Itse keväällä vielä yhden työkaverin kanssa puhuin siitä, että laissa ei puhuta mitään, että kuinka kauan päivärahaa pitäisi saada. Elikkäs näin ollen yksikin päivä pitäis riittää.

Varmista nyt kuitenkin asia kelasta JA PYYDÄ IHAN JONKUN ASIANTUNTIJA PAIKALLE. Mä en ole ollu viitee kuukauteen töissä ja sitä ei tiedä mitä tällä välillä on voinu tapahtua. Lakimuutoksia ei välttämättä mutta tulkinnat saattaa muuttua...

Joo tiedän kyllä ettei äitiyslomakorvausta ole olemassakaan, mutta sellaisella nimellä olen tottunut esim. ystävieni kanssa kyseistä korvausta kutsumaan (ihan jo selvyyden vuoksi, koska poikkeusetta äidit jäävät kotiin vauvaa hoitamaan, aniharvoin miehet, siitä tuo sinällään väärä nimitys). On minustakin todella käsittämätöntä jos tässä on väärinymmärrystä päässyt tapahtumaan...huomioiden sen että varmuuden vuoksi soitin useisiin eri konttoreihin ja rautalangasta väänsin asian. Mut nyt ei auta kuin soittaa vielä kerran ja pyytää joku asiasta tietävä puhelimeen. Palaan sitten lähipäivinä kertomaan mitä Kelasta nyt vastattiin.

niin aika muuttuu Eskoseni...
olet saanu silloin 2003 ihan oikeat tiedot MUTTA muutos tuli 2005,
pitää ihmisen ITSEKKIN seurata mitä yteiskunnassa tapahtuu eli
laitan hiukan VASTUUTA ittelles kans...
Ei kannata toitottaa että kun sanoivat silloin niin ja näin, kait ne niin sano kun asiat oli sillo niin vaikka olisit soittanu kymmeneen Kelaan.
Mutta NYT tilanne eri.
Tee se työkkärijuttu niinku joku tossa edellä neuvoi niin pääset pälkähästä..
Ja saahan toimeentulotukea jos menee niin tiukaksi ettei pärjää kun näyttä kuitit eli menot ja tulot kelassa, meidät pelasti toimeentulotuki kahdelta miinuskuukaudelta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.01.2006 klo 10:18 cela kirjoitti:
niin aika muuttuu Eskoseni...
olet saanu silloin 2003 ihan oikeat tiedot MUTTA muutos tuli 2005,
pitää ihmisen ITSEKKIN seurata mitä yteiskunnassa tapahtuu eli
laitan hiukan VASTUUTA ittelles kans...
Ei kannata toitottaa että kun sanoivat silloin niin ja näin, kait ne niin sano kun asiat oli sillo niin vaikka olisit soittanu kymmeneen Kelaan.
Mutta NYT tilanne eri.
Tee se työkkärijuttu niinku joku tossa edellä neuvoi niin pääset pälkähästä..
Ja saahan toimeentulotukea jos menee niin tiukaksi ettei pärjää kun näyttä kuitit eli menot ja tulot kelassa, meidät pelasti toimeentulotuki kahdelta miinuskuukaudelta.

Niin olen aivan samaa mieltä kanssasi että ihmisen pitää seurata yhteiskunnan tapahtumia. Sehän kuuluu jo perustoimiin. Nyt kun pienen lapsen hoito ym.s aktiviteetit pitävät minut varsin kiireisenä en ehdi katsoa uutisia kuin kerran päivässä, Hesarin luen, mutta Suomen Kuvalehti tulee usein luettua vasta useiden päivien päästä sen ilmestymisestä... :ashamed: Niinpä minulle on ilmeisesti käynyt että tämä uudistus on jäänyt huomaamatta. Ainoa uudistus jonka sentään olin huomannut oli se että enää ei kotona olevan äidin tarvitse mennä välillä ansiotyöhön, jos esikoisen ja kuopuksen ikäero jää alle kolmen vuoden. Sen sijaan en tiedä häpeäkseni mitä muita muutoksia on tapahtunut, mutta koska sinulla on niistä tietoa niin voisitko ystävällisesti informoida minua tietämätöntä, kiitos!

Älkää höpiskö olemattomia!

Ainoa muutos äitiyspäivärahojen laskentaa tässä viimeisen parin vuoden aikana on tullu on toi 1.10.2005 muutos, jonka mukaan se päiväraha voi olla samansuuruinen kuin edellinen äitiyspäiväraha, jos edellinen muksu on alle 3 v. Edellyttäen että se edellinen päiväraha on perustunu työtuloihin.

Siihen, että päiväraha lasketaan työttömyyskorvauksen mukaan, ei ole tullu muutosta.

Voisitko siis valaista minuakin, mitä muutosta tarkoitat?

HEI MATKAILIJA!
Kun sulla on tuota tietoa,niin voisitko auttaa muakin?
Toisen lapsemme la on 10.7.o6,ensimmäinen ehti jo täyttää joulukuussa 3vuotta.Olin v.2004 alkuvuoden kotihoidontuella ja loppuvuoden(elokuusta joulukuuhun)töissä.Eli lasketaanko minun
äitiyspäivärahani noiden 2004 tehtyjen 5kk:n mukaan(eli ne siis huomioidaan koko vuoden tuloiksi)?!Sillä tällä hetkellä mulla ei ole tuloja(en saa tietyistä syistä työttömyyspäivärahaa ainakaan vielää)!Olen hakenut sijaisuuksia,mutta mitään pidempää ei tiedossa(pätkiä varmaan vaan tulossa).Joten eikö näytä siltä että tulen saamaan myös melko minimiä päivärahaa vuoden 2004 tulojen mukaan?!
Kiitos tosi paljon vastauksestasi jos viitsit vastata!
ps.Itsekin olen kelaan ollut yhteydessä ja sieltä sanotttiin että sitten verrataan v.2004 ja ennen äippäloman alkua olleita puolen vuoden tuloja eli kummat suuremmat niin sen mukaa lasketaan,mutta näyttää siltä että jos en pidempää sijaisuutta saa niin 2004 tulot jyrää.

Vuoden 2004 tulojen mukaan tulee päiväraha.
Soitappa Kelaan, siellä on nimittäin tiedossa jo päivärahan määrä koska joulukuussa olis pitänyt verotoimistosta mennä tiedot sinne vuoden 2004 verotuksesta.

Ja ne edeltävät tulot pitää olla 20 % SUUREMMAT kahdella kerrottuna kuin se vuoden 2004 tulo. Eli ei ihan riitä että on vaan suuremmat.

Miksi työttömyyskorvausta ei vielä saa?

Nii ja sellainen juttu vielä että jos nyt saisit töitä tai joskus keväällä ja se työ kestäisi pidempään mutta äitiysloma katkaisee sen... Niin silloin voidaan arvioida tuloja siihen puolen vuoden tuloihin, että ei tartte olla töissä välttämättä ihan sitä puolta vuotta.

Selitinkö monimutkaisesti... elikkäs jos sulla keväällä olis alkanu työ joka kestäisi vuoden loppuun niin päivärahasi voitais laskea kuitenkin käyttäen kuuden kuukauden työtuloja. Tässä tilanteessa taitaa olla harvinaista koska kukapa tarjoaa määräaikaista työtä vuoden loppuun jos äitiysloma alkaa kesällä :laugh: . toi laskentatapa käy ennemmin sairaslomalaisille. Tai sitte sellaisille jotka saa vakipaikan.

Kiitos vastauksestasi matkailija,näin epäilinkin!
Ja tosiaan kukapa todella ottaisi uutta ja raskaana olevaa työntekijää pidempään sijaisuuteen/virkaan jos äippäloma pukkaa päälle?!
Olin ed.työssä/yrityksessä äänettömänä yhtiömiehenä,nyt kylläkin eronnut siitä-Työvoimaviranomaiset katsovat että minun pitäisi työllistyä puolisoni firmassa edelleen(firma kaupparekisterissä mutta pöytälaatikossa)!Näin ollen en saa työttömyyspäivärahaa vaikka olen työnhakijana mutta heidän mukaan"töissä"!Tämä sama asia on vienyt minulta vuorotteluvapaa yms.sijaisuudet,kun en saa yhtä työtöntäpäivää alle!No liiton kanssa kirjeenvaihto jatkuu..ja virheistä oppii!

Yhteistyössä