Äitiyslomalainen ja irtisanomiset!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mariljam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mariljam

Vieras
Tilanne on siis tämä: Olen äitiyslomalla vielä kesän loppuun ja sen jälkeen jään vielä hoitamaan lasta kotiin. Sain tietää, että OSASTOMME lakkautetaan täysin syksyyn mennessä. Yritys on kuitenkin suuri ja muilla osa-alueilla on varmasti töitä. Onko siis näin, että minua ei voida irtisanoa, vaan minut pyritään siirtämään muihin hommiin? Tiedän, että äitiyslomalaisella on jonkinlainen suoja ja muistelisin asian menevän näin, että jos koko yrityksen toiminta ei lopu, ei minua voi irtisanoa. Kertokaa toki, jos tiedätte... Mulla on aivot jäässä...xD

Sitten toinen asia, eli lomat! Minulle on kertynyt äippiksen aikana sen 2,5 lomapäivää per kuukausi. Saanko rahat ulos milloin, jos minut irtisanotaan? Entä onko kannattavaa ottaa vastaan "kultainen kädenpuristus", jos sellaista tarjotaan? Olen todennäköisesti lähdössä takaisin opiskelemaan hoitovapaan jälkeen, tai jos en opiskelemaan, niin ainakin etsin muuta työtä...

Yritän kovasti ottaa selvää ja soitan asioista kunhan läpi pääsen, mutta jos joku osaisi vastata, niin olisi ihan kiva saada hieman pohjatietoa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja mariljam:
Tilanne on siis tämä: Olen äitiyslomalla vielä kesän loppuun ja sen jälkeen jään vielä hoitamaan lasta kotiin. Sain tietää, että OSASTOMME lakkautetaan täysin syksyyn mennessä. Yritys on kuitenkin suuri ja muilla osa-alueilla on varmasti töitä. Onko siis näin, että minua ei voida irtisanoa, vaan minut pyritään siirtämään muihin hommiin? Tiedän, että äitiyslomalaisella on jonkinlainen suoja ja muistelisin asian menevän näin, että jos koko yrityksen toiminta ei lopu, ei minua voi irtisanoa. Kertokaa toki, jos tiedätte... Mulla on aivot jäässä...xD

Sitten toinen asia, eli lomat! Minulle on kertynyt äippiksen aikana sen 2,5 lomapäivää per kuukausi. Saanko rahat ulos milloin, jos minut irtisanotaan? Entä onko kannattavaa ottaa vastaan "kultainen kädenpuristus", jos sellaista tarjotaan? Olen todennäköisesti lähdössä takaisin opiskelemaan hoitovapaan jälkeen, tai jos en opiskelemaan, niin ainakin etsin muuta työtä...

Yritän kovasti ottaa selvää ja soitan asioista kunhan läpi pääsen, mutta jos joku osaisi vastata, niin olisi ihan kiva saada hieman pohjatietoa. =)

Jos koko sun duuni lakkautetaan, voivat irtisanoa. Käsittääkseni kuitenkin äippäloman jälkeen.

Soita duuniisi ja kysy. Sulle luultavasti joko tarjotaan uutta työtä toisella osastolla tai sit ilmoitetaan et sut irtisanotaan samana päivänä kun palaisit takaisin töihin. Lomat saat tottakai pitää ja maksetaan rahana jos et ehdi pitämään.

Äitiysloman aikana irtisanomissuoja on erittäin vahva, käytännössä äitiyslomalaisen voi irtisanoa vain jos firma menee konkurssiin. En usko että osaston lakkauttaminen on tarpeeksi hyvä syy. Jos saat tiedon irtisanomisesta, ota HETI yhteyttä liittosi tms. lakimieheen. Laittomasta irtisanomisesta voi AINA vaatia korvauksia, ja niistä todellakin kannattaa ottaa selvää!

Kultaisen kädenpuristuksen ottamisen hyöty on kaksijakoinen. Kun työnantaja irtisanoo, hän joutuu maksamaan irtisanomisajan palkan sekä korvaamaan lomat jos niiden pitämisestä irtisanomisaikana ei olla sovittu (eli koska olet äitiyslomalla, saat lomat rahana). Irtisanomisajan jälkeen saat heti työttömyysturvan.

Jos otat vastaan ns. kultaisen kädenpuristuksen, eli irtisanoudut itse tietyin ehdoin, joudut irtisanomisajan jälkeen 90 päivän karenssille jona aikana et yleensä saa työttömyysturvaa koska olet itse irtisanoutunut. Eli tämä kannattaa ottaa huomioon kun arvioit kannattaako ottaa kultainen kädenpuristus.

Lain mukaan työnantaja joutuu myös ottamaan tuottamuksellisista syistä irtisanotun työntekijän takaisin töihin jos tilanne muuttuu ja työtä on tarjolla tietyn ajan sisään, olikohan se 1,5 vuotta. Jos työntekijä on itse irtisanoutunut, tätä velvoitetta ei ole.

Ja sit kannattaa googlata ja etsiä tietoa! :)

Yhteistyössä