Äitiysneuvolassa kun pissataan siihen tikkuun, niin näkeekö siitä pissatulehduksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mietin että soitanko aamulla neuvolaan vai työterveyteen. Ja kun ei ihan täyttä varmuutta ole, että mitä tolla neuvolan pissatestillä näkee... tiedättekö te?

Mä en ole koskaan pissannu tikkuun.. aina purkkiin ja sinne kastetaan tikku.

Mutta siis,en tiedä rutiineista muuten kun että kun mulla oli alkuraskaudessa "jotain" siinä näytteessä niin sain lähetteen labraan "kunnolliseen testiin" (=näin sanoi nlan terkka). Lopputulos oli että mulla oli hiivatulehdus.

Ei ainakaan 2006 meidän neuvolassa testailtu tulehdusta (silloin viimeksi olin raskaana) vaan vain sokeri ja valkuainen. Sokeria siihen tulee jos on raskausdiabetes (ei aina) ja valkuaista jos raskausmyrkytys (ei aina), mutta bakteeriviljelyä ei, eikä leukkareitakaan rutiinisti otettu.

Meillä kyllä testataan neuvolakäynneillä myös pissatulehdus, tosin en tiedä kuinka luotettavia nuo testit ovat. Kun itse epäilin alkuraskaudessa tulehdusta, niin soitin neuvolaan ja pyysin lähetteen terveyskeskuksen labraan (seuraavaan neuvolakäyntiin oli siinä vaiheessa yli kuukausi aikaa).

Kyllä mullaki otettiin vaan ihan purkkiin molemmista raskauksista joka kerta. Ekoilla käynneillä molemmista otettiin niitä pissatulehdusjuttuja, mut ei siinä mihinkään tikkuun pissattu. Ainoa 'tikku' kun olen nähny terkkarilla on ollu se uricult-viljely (sellanen keltavihreä patukka, joka alkaa sit huoneenlämmössä kasvamaan jotain bakteereja jos on esim. virtsatieinfektio) ja sitten ne liukast, joilla katotaan pissasta sokeri ja valkuainen. :)

Ehkä mä soitan aamulla ensin neuvolaan omalle terv.hoitajalle. Jos vaikka onnistuis siellä se testaaminen. Kai hän labraan sitten laittaa jos tarvetta on.

Kiitos vastanneille.

[QUOTE="vieras";27338568]Kyllä mullaki otettiin vaan ihan purkkiin molemmista raskauksista joka kerta. Ekoilla käynneillä molemmista otettiin niitä pissatulehdusjuttuja, mut ei siinä mihinkään tikkuun pissattu. Ainoa 'tikku' kun olen nähny terkkarilla on ollu se uricult-viljely (sellanen keltavihreä patukka, joka alkaa sit huoneenlämmössä kasvamaan jotain bakteereja jos on esim. virtsatieinfektio) ja sitten ne liukast, joilla katotaan pissasta sokeri ja valkuainen. :)[/QUOTE]

No purkkiin meilläkin pissataan, mutta otsikkoon nyt laitoin tuon tikkuun pissaamisen.

Yhteistyössä