äitiyspäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2. vauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2. vauva

Vieras
Esikoinen on nyt reilu 8 kk. Äitiysloman jälkeen jään hoitovapaalle. Jos saisin toisen vauvan 2007 eli jäisin suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle niin olisiko äitiyspäiväraha sama kuin esikoisen aikana? Vauvakuumetta meinaa pukata...

Kyllä vain, jos edellinen lapsi on alle 3-vuotias niin äitiyspäiväraha on sama kuin edellisellä äitiyslomalla. (paitsi jos tulot ovat sitä nostaneet). Tämä muutos taisi tulla voimaan viime vuonna.

Tämä oli hyvä kysymys, olen itse miettinyt samaa, mutta kysyisin vielä lisäksi, että jos palaa äitiysloman jälkeen töihin ja tulisi pian taas raskaaksi, maksetaanko siinä tapauksessa viimeisten 6 kk:n työtulojen mukaan äippäraha vaiko esikoisen aikainen, jos tulot ovatkin laskeneet.

Mietin, kannattaako välillä palata ollenkaan töihin muutamaksi kuukaudeksi, jos äippäraha on huonompi vai kannattako jäädä hoitovapaalle. Meidän tyttö on vasta vajaa 5 kk enkä ole vielä raskaana, mutta jos tulisin loppuvuodesta raskaaksi, mietin, kannattaako töihin mennä. Varsinkin kun eka raskauskolmannes voi olla mitä vaan ja meidän alalla kesäloma alkaa touko-/kesäkuussa. ja kestää 2-3 kk.

Moi!

Mä sain toisenlaista tietoa Kelalta tästä uudesta äippärahasta... Mulla ei siis vakituista työtä, joten jos olisin mennyt töihin muutamaksi kuukaudeksi olisi Kela SAATTANUT laskea uuden äippärahan tästä tulosta!!! Eli eivät siis osanneet sanoa varmasti, että kummasta tulosta uusi äippäraha kohdallani laskettaisiin... !!! Nämä asiat kuulemma katsotaan aina ""tapauskohtaisesti""... Otappa nyt sitten noista Kelan hommista selvää...

Riippuu tietenkin alasta. Kaupan alalla kun ei saada palkkaa yhdeltäkään äitiyslomakuukaudelta, niin tietenkin se korotus tulee tuohon äidille maksettavaan äitiysrahaan. Mutta tätä 90% palkasta suuruista ä.rahaa maksetaan uudistuksen jälkeenkin vain 3:lta ensimmäiseltä kuukaudelta, ei koko ajalta.

Kyllä se on niin, että äippäraha lasketaan joko edellisen raskauden mukaan (jos esikoinen alle 3-v.) tai jos olet ollut välissä töissä vähintään puoli vuotta, verrataan sitä tuloa sitten siihen aiempaan. Itse olin äitiyslomani jälkeen runsaan puoli vuotta osittaisella hoitovapaalla, eli tuloni jäivät alle sen, mitä esikoista ennen olivat. Äippärahani määräytyi esikoista edeltävältä ajalta eli on taas ihan sama kuin viimeksikin. Otin tästä asiasta Kelasta tarkasti selvää. Esikoisemme on pian 1 v 6 kk ja toinen juuri syntymässä.

Oodtan nyt toista lasta, syntyy joulukuussa. Ensimmäisen lapsen sain viime vuonna. Laitoin viestiä Kelaan ja mun äitiyspäiväraha kylläkin määräytyy vuoden 2004 tulojen mukaan eli jopa nousee viime vuoden äitiysrahasta (joka siis määräytyi v. 2003 tulojeni mukaan).Muuten se toki ois ollut tuo viime vuoden ä-rahan suuruinen.

lucky you ;)
Tai työnantajan noudattamasta työehtosopimuksestahan tuo on kiinni. Voiko olla tilannetta että kaupan alan työnantaja noudattaa jotain muuta tes:iä? Tai sitten maksavat tuon palkan ihan hyvyyttään. Meillä noudatetaan tuota kaupan tes:iä eli mitään ei herunut.

Kokemustahan minulla ei ole, mutta käsittääkseni juuri näin kuin ""Mulla näin"" kirjoittaa, sen kuuluu mennäkin. Eli joko sama kuin edellinen äitiyspäiväraha, tai uusimman valmistuneen verotuksen mukaan, mikäli siitä laskettaessa ä.raha on suurempi kuin edelliskerralla.

Maksaako jollekin työnanataja 3kk palkan uudelleen, jos jäät äityslomalle hoitovapaalta suoraan, etkä ole ehtinyt mennä välillä töihin? En kehtaa kysyä työnaantajalta, kun luulen, ettei maksa. Miten muilla?

Soitin juuri kelaan ja kyselin asiasta koska itsellä mahdollisesti alkaa koulu syksyllä ja haaveena olisi pikkusisar esikoiselle.

Sieltä sain seuraavan vastauksen;

Vaikka olisin koulussa tai töissä välillä ja tulen uudestaan raskaaksi, saan valita edellisen valmistuneen verotuksen mukaan, edellisen 6 kuukauden tulojen mukaan tai vanhan äitiyspäivärahan, mikäli lapsi on alle 3 vuotias.

Tämä helpotti omaa mieltä hurjasti.. Uskallan siis lähteä vielä opiskelemaan yhden ammatin lisää jos kouluun pääsen. Ja jos vaikka vuoden päästä jäisin äitiyslomalle niin ei tarvitsisi kituuttaa opintotuen perusteella lasketun äitiyspäivärahan kanssa.

Joo, kyllä toi Ainon on tossa tapauksessa oikein, mutta entäs sitten jos joutuu alux sairaslomalle ja rupeaa
saamaan kelan sairaspäivärahaa joka lasketaan joko viim verotuksen mukaan tai 6kk mukaan!
Kun mulla ainakin esikoisen kohdalla sanottiin että äp raha on sit saman suuruinen kun se sairaspäiväraha! Ja eihän sairaspvä rahaa voi saada ainakaan samaa kun viime äp-raha! Ota näistä selvää! Tietääx kukaan?

Yhteistyössä