Äitiyspäivärahan suuruus kun lasten ikäero on reilut 3 vuotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraana vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieraana vaan

Vieras
Mulla on sellainen tilanne, että menen takaisin töihin kun nuorin lapsista täyttää 3 vuotta. Olen raskaana ja ehdin olemaan töissä vain n kuukauden ennen kun jään uudestaan äitiyslomalle.

Miten käy äitiyspäivärahan? Saanako lähelle minimiäityspäivärahaa, kun en ehdi olemaan kun vaan hetken töissä. Minulla on vakituinen työsuhde, mutta olen ollut jo useita vuosia kotona lasten kanssa.

Juu, eiköhän se aika pieni tule olemaan, lasketaan siis edellisestä vahvistetusa verovuodesta, tai viimeisen kuuden kuukauden tuloista.
Miksi ihmeessö menet kuukaudeksi töihin? Eikö työnanataja jousta tuon vertaa, vai haluatko itse?

muistelisin että tuossa tilanteessa huomioidaan tulot täysmääräisinä vaikkeit olisi ehtinytkään olla sitä kuutta kuukautta töissä. eli saisit ihan hyvää rahaa.
kannattaa ehdottomasti tarkistaa kelasta!

muistelisin että tuossa tilanteessa huomioidaan tulot täysmääräisinä vaikkeit olisi ehtinytkään olla sitä kuutta kuukautta töissä. eli saisit ihan hyvää rahaa.
kannattaa ehdottomasti tarkistaa kelasta!

Näin minäkin olen kuullut, mutta pitääkö se tosiaan paikkansa? Raskaus on ihan alussa vasta, joten täytyy vähän myöhemmin soitella kelaan.

En ole vielä työnantajalta kysynyt haluavatko he minut kuukaudeksi töihin vai saanko esim. siksi aikaa palkatonta. Olen kuitenkin varautunut menemään siksi aikaa töihin.

Näin minäkin olen kuullut, mutta pitääkö se tosiaan paikkansa? Raskaus on ihan alussa vasta, joten täytyy vähän myöhemmin soitella kelaan.

En ole vielä työnantajalta kysynyt haluavatko he minut kuukaudeksi töihin vai saanko esim. siksi aikaa palkatonta. Olen kuitenkin varautunut menemään siksi aikaa töihin.

Itse muistelisin kanssa, että se kuukausikin voi riittää jos kyseessä on jatkuva työsuhde, joka ilman raskautta/äitiyslomaa jatkuisi hamaan tulevaisuuteen saakka. Mielestäni se kuukausi kerrotaan 12 ja se on äitiysrahan perusteena käytetty vuositulo. Voin toki olla väärässä, mutta kannattaa tarkistaa ja kerrothan tuloksen :D

Tai sitten koitat päästä töihin jo aiemmin, että saisit sen 6 kk täyteen. Sanot vaikka, että perheen talous vaatii nyt sitä, on tullut äkillinen suuri kuluerä. Aina voi yrittää. Meillä toisen la oli 6 päivää esikoisen kolmannen syntymäpäivän jälkeen, eikä Kela kyllä kauheasti joustoja esitellyt...

Tai sitten koitat päästä töihin jo aiemmin, että saisit sen 6 kk täyteen. Sanot vaikka, että perheen talous vaatii nyt sitä, on tullut äkillinen suuri kuluerä. Aina voi yrittää. Meillä toisen la oli 6 päivää esikoisen kolmannen syntymäpäivän jälkeen, eikä Kela kyllä kauheasti joustoja esitellyt...

Olen kyllä vähän yrittänyt jo kysellä sitä, että palaisin aiemmin töihin. Se ei vaan onnistu, kun sinne on otettu sijainen jolle on tehty työsopimus siihen asti kun olen hoitovapaata hakenut eli nuorimman 3-vuotis päivään.

Ei aina mene ihan suunnitelmien mukaan nämä jutut :)

Yhteistyössä