Äitiysrahan suuruuseroista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rytkäätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Aika monesti tulee vastaan (kuten tuossa "vitun kela"-keskustelussa) , että urputetaan minimiäitiysrahasta, tyyliin "köyhät kyykkyyn ja rikkaille enemmän". Siis valitetaan jos ollaan minimiäitiysrahalla.
Tähän sanon kyllä ihan suoraan että se on ihan oma valinta! Minä tein ihan tarkoituksella lapsen vasta sitten kun työelämässä oli tulot sellaiset että äitiysloman ajan hyvin toimeen tuli ansiosidonnaisella äitiyspäivärahalla.
Kenenkään ei ole pakko tehdä lapsia sen varaan mitä minimitukia saa...

AINA sä jaksat tuota... mene leipäjonoon keskustelemaan ihmisten kanssa, saattaisin saada perspektiiviä.

Joo ihan varmasti.... Mä uskon kyllä vakaasti että siellä leipäjonossa on aika iso osa niitä, jotka sinne ovat joutuneet ihan omaa tyhmyyttään. Toki poikkeuksiakin joukossa on. Mutta valtaosa...

Aika monesti tulee vastaan (kuten tuossa "vitun kela"-keskustelussa) , että urputetaan minimiäitiysrahasta, tyyliin "köyhät kyykkyyn ja rikkaille enemmän". Siis valitetaan jos ollaan minimiäitiysrahalla.
Tähän sanon kyllä ihan suoraan että se on ihan oma valinta! Minä tein ihan tarkoituksella lapsen vasta sitten kun työelämässä oli tulot sellaiset että äitiysloman ajan hyvin toimeen tuli ansiosidonnaisella äitiyspäivärahalla.

AINA sä jaksat tuota... mene leipäjonoon keskustelemaan ihmisten kanssa, saattaisin saada perspektiiviä.

Joo ihan varmasti.... Mä uskon kyllä vakaasti että siellä leipäjonossa on aika iso osa niitä, jotka sinne ovat joutuneet ihan omaa tyhmyyttään. Toki poikkeuksiakin joukossa on. Mutta valtaosa...

Mutta kumminkin jos kuulut näihin poikkeuksiin niin sillonkaan ei sitten saa asiasta valittaa(ko?)

Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:

Mutta kumminkin jos kuulut näihin poikkeuksiin niin sillonkaan ei sitten saa asiasta valittaa(ko?)

Saahan sitä valittaa kuka tahansa :)! Parasta on kuitenkin suunnata se tarmonsa asioidensa järjestämiseen, eikä valittamiseen :).

Mikäli oliken olen ymmärtänyt, olet kotoisin melko suojatuista oloista. Et siis tunne sitä todellisuutta, jossa köyhyys periytyy tai jossa lapset eivät saa kotoaan muuta kuin huonoja muistoja.

Suomessa tasa-arvo on illuusio. Mieti sitä. Mieti, miten paljon itse olet joutunut HENKISESTI tekemään töitä materiasi eteen, päästäksesi siihen missä olet nyt. Mietin, mistä olet lähtenyt, miten sinua kohdeltiin lapsena ja millaisissa oloissa vartuit,millaisen elämisen mallin sait ja millaisen henkisen perinnön olet saanut. Mieti sen jälkeen, millaisista lähtökohdista vaikkapa kolmannen polven köyhä lähtee. Millaisen henkisen perinnön hän on saanut? Lannistettu, huono itsetunto, tunne siitä, että ei kelpaa. Asiat eivät ole niin yksioikoisia. Me emme lähde maailmaan samasta pisteestä, emme tosiaankaan.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
ainahan sitä valittaa ja harmitella saa, mutta aikuisen ihmisen pitäisi pystyä myös myöntämään omat virheensä ja kantamaan niistä vastuu.. Luulisi jokaisen lasta suunnittelevan hetken miettivän taloudellista pärjäämistä ja tajuavan että esim kesken opiskeluita tehdystä lapsesta saa pienemmän äitiyspäivärahan kuin työelämässä ollessa. Jos tästä huolimatta päättää haluata sen lapsen juuri kesken opintojen niin toki siihen on oikeus eikä ketään olla aborttiin painostamassa.

Mutta sinä päivänä kun huomaa että elämä onkin taloudellisesti tiukkaa ja naapuri saa paremmat äippärahat niin mahtaako syyllinen löytyä naapurista, kelasta vai ihan peilistä? Virheitä saa tehdä ja niitä harmitella mutta silloin kannattaisi kohdistaa se harmittelu omaan toimintaansa eikä esim sinne kelaan. Varmasti kelasta on ollut jo raskauden suunnitteluvaiheessa saatavailla tietoa noista asioista?

Mutta kuinka moni nuori/vanhempikaan tämän oikesti tietää. Asioista tarvis saada vähän helpommin tietoa. Hyvin monesta kelan asiasta tarvis osata itse kysyä, kun missään ei siittä kuitenkaan mainita suoraan.

oikeesti ? jos on noin tietämätön, niin ihmettelen, että ylipäätään on osattu se pippeli sentäs oikeeseen reikään laittaa lapsen saamiseks :saint:

Ohhoijakkaa.. Jatketaanko sitä fiksumapaa keskustelua vai aletaanko nyt kaikki vetää ihan tyhminä?

tokitoki.
tietty joo, onhan siis niitäkin olemassa ,jotka kuvittelevat, että ekasta kerrast ei tule raskaaksi, tai että imetys suojaa tai tai tai...eihän kaikkea voi toki tietää. mutta oikeesti ? mä en vaan tajua, miten joku voi olla niin tietämätön, että se pitäisi ohjata Kelaan kuulemaan, että "kannattaa tehdä töitä" ( ja olempa muuten kuullut, että työntekeminen on muutenkin usein kannattavaa, kuin vain äippärahojen kannalta ) ? eikö sitä oikeesti voi tajuta ilman, että joku setä / täti tulee ja kertoo sen ? :o

No mitäpä sekään haittais jos vaikka yhteiskuntaopintunnilla kelasta kävis väkeä puhumassa?

siis mitä niiden tarkalleen ottaen pitäisi puhua ? että "kannattaa mennä töihin ? " vai mitä siis ?

Ei kun näistä kelan palveluista ihan vaikka vaan. Niin ei tarvis sitten ihmetellä, et miks joku saa enemmän kun joku muu. Vaikka näin. Ja ihan ylipäätään aikuisuuden valinnoista.

no toki noinkin voi tehdä, tuskimpa se on keltään pois. mutta liekö tuostakaan mitään hyötyä olis - tarkoitan miten ne teinit jaksais tuollasia kuivia asioita kuunnella saati "oppia" niistä jotain. että periaatteessa eikö se pitäs lähteä kotoa,se, että kasvatetaan lapsi ymmärtämään, että asioita ei voi noin vaan saada vaan niiden eteen pitää tehdä jotain.
mulle on kyllä todella vieras ajatus, että joku ihmettelisi sitä, että miksi joku saa enemmän kuin toinen. etenkin jos itse ei ole päivääkään tehnyt töitä ja toinen vääntänyt niskalimassa vuosia töitä.
mutta kai meitä on moneksi.

ja tässä ketjussahan ei kritisoitu niitä jotka elävät minimirahoilla, vaan niitä jotka siitä valittavat jos on ollut valinnan mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Alkuperäinen kirjoittaja justiisa:
Kuule täällä on sellainen tapaus, että töitä on tehty 15 vuotta hyvällä palkalla ja nyt oltu muutama vuosi apurahalla. Raskautta toivottu 7 vuotta. Raskaus tuli ja meni kesken, mutta niin vain olisi käynyt, että olisin saanut minimiäippärahan verottoman apurahani takia, vaikka edellisenä vuotena ansiotuloni olivat vielä 44 000 euroa.

Ei sitä kelaa ihan joka tapauksessa turhaan haukuta!

Niin, kaikki eivät TARKOITUKSELLA pysty TEKEMÄÄN LASTA sillä hetkellä kun se sopii taloudellisiin kuvioihin.

nii, ja kaikki ääritapaukset otettava huomioon??? sul on paska tsäkä, voi voi, oisit säästäny...

Mikäli oliken olen ymmärtänyt, olet kotoisin melko suojatuista oloista. Et siis tunne sitä todellisuutta, jossa köyhyys periytyy tai jossa lapset eivät saa kotoaan muuta kuin huonoja muistoja.

Suomessa tasa-arvo on illuusio. Mieti sitä. Mieti, miten paljon itse olet joutunut HENKISESTI tekemään töitä materiasi eteen, päästäksesi siihen missä olet nyt. Mietin, mistä olet lähtenyt, miten sinua kohdeltiin lapsena ja millaisissa oloissa vartuit,millaisen elämisen mallin sait ja millaisen henkisen perinnön olet saanut. Mieti sen jälkeen, millaisista lähtökohdista vaikkapa kolmannen polven köyhä lähtee. Millaisen henkisen perinnön hän on saanut? Lannistettu, huono itsetunto, tunne siitä, että ei kelpaa. Asiat eivät ole niin yksioikoisia. Me emme lähde maailmaan samasta pisteestä, emme tosiaankaan.

niin että paska ja köyhä lapsuus on yhtä kuin paska ja köyhä aikuisuus / loppu elämä ?

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Saahan sitä valittaa kuka tahansa :)! Parasta on kuitenkin suunnata se tarmonsa asioidensa järjestämiseen, eikä valittamiseen :).

No nimenomaan! Mutta eikös sekin olis kiva tehdä ilman, että on idiootin leima otsassa? :)
Vaikka mä kyllä tahdon olettaa, et näitä asennevammasia on vähemmistö.

[

niin että paska ja köyhä lapsuus on yhtä kuin paska ja köyhä aikuisuus / loppu elämä ?

Ei, vaan että huonoista oloista nouseminen vaatii paljon, paljon enemmän kuin se, että hyvistä oloista lähtenyt pysyy ns. entisellä tasolla. Kaikki eivät siihen pysty, eivät jaksa tai osaa.

No mitäpä sekään haittais jos vaikka yhteiskuntaopintunnilla kelasta kävis väkeä puhumassa?

Silloin kun yhteiskuntaopin tunnilla istutaan, pitäisi kaiken järjen mukaan olla vauva-ajatukset jossain hamassa tulevaisuudessa, siellä opintojen, ammatin saannin ja työelämän takana vasta?

Tottakai pitäs! Mut eikös se olis parempi asioista TIETÄÄ jo varhasessa vaiheessa. Niin ei pääsis sitten "tyhmäileen" ehkä vastasuudessa?? [/quote]

Tästä olen Sylwin kanssa samaa mieltä, eli noiden juttujen pitäisi kuulua ihan perusyhteiskuntaoppiin. Ja voitaisi tuoda esille aika räväkästikin, niin että vauvasta haaveilevat "mä en tiedä mitä haluan elämälläni tehdä joten voisin tehdä vaikka sen vauvan ensin" tietäisivät mihin ovat päätään pistämässä. Tosin kun omia aikojen takaisia kouluvuosia mietin niin muistikuvissani meillä ainakin noista puhuttiin ihan opettajan toimesta.

Olen ehkä outo lintu kun olen sitä mieltä että teen lapset itselleni enkä kelalle, joten lasten elatuksesta vastuu kuuluu mulle ja siksi siin mun pitää itse ottaa asioista selvää, ei niin että kelasta tuodaan kaikki nenän eteen. Siksi tuntuu vieraalta ajatus että lapsia ruvetaan tekemään ilman mitään kiinnostusta tulevasta pärjäämisestä.

tähän tietty voidaan todeta että alpsi on tärkeämpi kuin raha mutta tässä jutussa kai käsiteltiin juuri niitä tapauksia jotka valittavat siitä että toiset saavat enemmän kuin he?

ainahan sitä valittaa ja harmitella saa, mutta aikuisen ihmisen pitäisi pystyä myös myöntämään omat virheensä ja kantamaan niistä vastuu.. Luulisi jokaisen lasta suunnittelevan hetken miettivän taloudellista pärjäämistä ja tajuavan että esim kesken opiskeluita tehdystä lapsesta saa pienemmän äitiyspäivärahan kuin työelämässä ollessa. Jos tästä huolimatta päättää haluata sen lapsen juuri kesken opintojen niin toki siihen on oikeus eikä ketään olla aborttiin painostamassa.

Mutta sinä päivänä kun huomaa että elämä onkin taloudellisesti tiukkaa ja naapuri saa paremmat äippärahat niin mahtaako syyllinen löytyä naapurista, kelasta vai ihan peilistä? Virheitä saa tehdä ja niitä harmitella mutta silloin kannattaisi kohdistaa se harmittelu omaan toimintaansa eikä esim sinne kelaan. Varmasti kelasta on ollut jo raskauden suunnitteluvaiheessa saatavailla tietoa noista asioista?

Mutta kuinka moni nuori/vanhempikaan tämän oikesti tietää. Asioista tarvis saada vähän helpommin tietoa. Hyvin monesta kelan asiasta tarvis osata itse kysyä, kun missään ei siittä kuitenkaan mainita suoraan.

oikeesti ? jos on noin tietämätön, niin ihmettelen, että ylipäätään on osattu se pippeli sentäs oikeeseen reikään laittaa lapsen saamiseks :saint:

Ohhoijakkaa.. Jatketaanko sitä fiksumapaa keskustelua vai aletaanko nyt kaikki vetää ihan tyhminä?

tokitoki.
tietty joo, onhan siis niitäkin olemassa ,jotka kuvittelevat, että ekasta kerrast ei tule raskaaksi, tai että imetys suojaa tai tai tai...eihän kaikkea voi toki tietää. mutta oikeesti ? mä en vaan tajua, miten joku voi olla niin tietämätön, että se pitäisi ohjata Kelaan kuulemaan, että "kannattaa tehdä töitä" ( ja olempa muuten kuullut, että työntekeminen on muutenkin usein kannattavaa, kuin vain äippärahojen kannalta ) ? eikö sitä oikeesti voi tajuta ilman, että joku setä / täti tulee ja kertoo sen ? :o

siis mitä niiden tarkalleen ottaen pitäisi puhua ? että "kannattaa mennä töihin ? " vai mitä siis ?

Ei kun näistä kelan palveluista ihan vaikka vaan. Niin ei tarvis sitten ihmetellä, et miks joku saa enemmän kun joku muu. Vaikka näin. Ja ihan ylipäätään aikuisuuden valinnoista.

no toki noinkin voi tehdä, tuskimpa se on keltään pois. mutta liekö tuostakaan mitään hyötyä olis - tarkoitan miten ne teinit jaksais tuollasia kuivia asioita kuunnella saati "oppia" niistä jotain. että periaatteessa eikö se pitäs lähteä kotoa,se, että kasvatetaan lapsi ymmärtämään, että asioita ei voi noin vaan saada vaan niiden eteen pitää tehdä jotain.
mulle on kyllä todella vieras ajatus, että joku ihmettelisi sitä, että miksi joku saa enemmän kuin toinen. etenkin jos itse ei ole päivääkään tehnyt töitä ja toinen vääntänyt niskalimassa vuosia töitä.
mutta kai meitä on moneksi.

ja tässä ketjussahan ei kritisoitu niitä jotka elävät minimirahoilla, vaan niitä jotka siitä valittavat jos on ollut valinnan mahdollisuus.

Se on kuule tässäkin asenne mikä ratkaisee. Ja fiksuintahan tämmönen olis suunnata lukioon ja ammattikouluihin.

kaikilla on samat mahdollisuudet esim kouluttautua, valita oma tulevaisuutensa, turha siitä on muita syytää...

[

Ei, vaan että huonoista oloista nouseminen vaatii paljon, paljon enemmän kuin se, että hyvistä oloista lähtenyt pysyy ns. entisellä tasolla. Kaikki eivät siihen pysty, eivät jaksa tai osaa.

no niinhän se menee pääpiirteisesti varmaankin.
mulla myös kokemusta ihmisistä, jotka ovat "huonommista" lähtökohdista ja aika helposti sitten niillä huonoilla lähtökohdilla perustellaan kaikki "emmävoi,emmäpysty, emmä osaa ".. ja teilataan, että "onhan se tiinan helppo, kun sillä on kulta lusikka perseessä" jne.
että kyllä sanoisin monelle, että pylly ylös penkistä ja eteenpäin. :xmas:
helppoo se ei oo. mut hei, se on elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja te:
kaikilla on samat mahdollisuudet esim kouluttautua, valita oma tulevaisuutensa, turha siitä on muita syytää...

EI ole. Turhaan ei puhuta köyhyyden periytymisestä. Eikä kaikkia lapsia koulussa kohdella samoin. Oletko itse kotoisin köyhistä oloista? Tai nähnyt niitä läheltä? Minä olen nähnyt. Olen nähnyt senkin, miten huonoista oloista ollut luokkatoverini päästettiin liukumaan niihin takaisin, sosiaaliviranomaiset eivät välittäneet. Tai miten tietystä perheestä olevia lapsia kohdeltiin jo oletusarvoisesti häiriköinä. Tai miten tosiaankin elämäntyyli periytyy. Taistella voit, mutta se vaatii paljon ja kaikki eivät siihen kykene.

No joo.. Hyvähän munkin puhua on kun saan täyttä rahaa. Mutta ymmärrän todellakin niitä jotka sitä ei saa. Et mun puolestani kyllä saa valittaa jos siltä tuntuu.

Miksi saa valittaa jos itse on ratkaisunsa tehnyt?

No miksi ei saa? Ihminen tekee ihan tietoisesti ratkaisuja mitkä itsekkin tietää, ettei ne ehkä ole hyviä.

No joo. Mutta en mä kyllä ymmärrä sellaista valitusta joka johtuu omista valinnoista näinkin suuressa asiassa. Varsinkin niinkuin eilisessä keskustelussa huomattiin, niin siitäkin viitsitään valittaa kun jotkut tekee niiden tulojensa eteen jotain ja ajattelee vähän pidemmälle. Se kun on sitten niiltä valittajilta pois olevinaan...

Nii, mä kans tykkäisin et oltais tyytyväisiä et saadaan EES se minimi. Mutta ymmärrän myös sen, et se kyllä on vähän rahaa. Ja aina ei ole mahdollisuutta mennä ensin töihin.

Käsi sydämellä, niin aina on mahdollista tehdä jotain töitä, vaikka huonompia hommia sitten. Ja aina on mahdollista alkaa lapsia pukkaamaan vasta sitten.

Mut entäs jos on raskaana jo, kun menee töihin ja eikä ehdikkään se vaadittava aika täyttyä? Et saa täysiä rahoja vaikka haluasit. Aborttiko sitten tehdään? Elämä kun ei aina mene ihan niin kun itse suunnittelee.

Äitiyspäiväraha voidaan laskea myös kuukauden työtulojen perusteella, jos työsuhde olisi muuten jatkunut vähintään sen 6kk. Eli jos menet kuukautta ennen äitiysloman alkua töihin, saat ansiosidonnaisen päivärahan. Tuskin sitä myöhemmin kukaan edes palkkaa...

No nimenomaan! Mutta eikös sekin olis kiva tehdä ilman, että on idiootin leima otsassa? :)

Ei tässä mun mielestä mistään idiootinleimasta ole kysymys.

Mun mielestä ideana vaan on se että kun huomaa"huonoon aikaan tehdyn" lapsen myötä taloudellisen tilanteen olevan kireä niin sen sijaan että syyttää siitä kelaa ja naapuria heittäytyen marttyyriksi ja tehden siihen perään toisen ja kolmannen lapsen samaa köyhyyteen, voisi miettiä mitä pystyisi tekemään toisin.

Miten esim. saisi, vaikka sitten sossun tai keikkatöiden turvin pärjättyä tuon ajan ja sitten päättää että seuraavan lapsen tekee vasta sitten kun taloudellinen tilanne on parempi. Elikkä kääntää sen harmistuksen valituksen ja marttyyriksi heittäytymisen sijaan siihen tilanteensa parantamiseen.

Henk.koht mua ei kiinnosta missä vaiheessa kukin on lapsensa tehnyt ja kuinka tiukilla on. Olen kyllä kykyjeni mukaan auttanutkin ihmisiä lyömättä heille mitään idiootin leimaa otsaan, mutta jos ymmärrät että mua joskus ketuttaa kun kaveri joka hankkii lapsen toisensa perään ilman päivänkään työkokemusta käy välittamaan kuinka väärin on että mulle maksetaan parempia äippärahoja? Kuitenkin meillä on molemmilla ollut ihan samat mahdollisuudet hoitaa asiamme.

En nyt ihan ymmärrä tätä keskustelua. Äitiysrahan on tarkoitus kompensoida tulojen menetystä äitiysvapaan ajalta. Kyse on siis muutamasta kuukaudesta. Jos niitä tuloja ei ennen raskautta ole ollut, niin mitä kompensoitavaa äitiysrahakaudella sitten on?

Se mitä on tienannut joskus aikoinaan, ei mielestäni pitäisikään vaikuttaa, koska se ei ole nykyisyyttä, eikä todellisuutta.

Ihan oikeinhan se menee, jos huomioidaan edellisessä verotuksessa olleet tulot. Varsinkin, kun se äitiyspäiväraha voidaan laskea myös niiden 6 kk tulojen perusteella, jos ovat paremmat ja joissakin tapauksissa jopa 1 kk tuloista ennen äitiyslomaa. Ihan varmasti tulee realistinen ansionmenetys huomioiduksi.

Hmmm... Se vähän riippuu mistä katsoo. Eli meillä on täysin normaalilla tulotasolla oleva perhe, ei siis mikään rikkaudessa elävä, siis lapsuudenkotini. Yrittäjäperheestä kun olen, tiedän mitä on kova työ, ja tiedän mitä opintoja vaatii että pystyy toimimaan siten miten omalla vaaditaan. Siihen päälle tietysti käytännönkokemus. Mitä tarkoitat suojatuilla oloilla, sen nyt ensiksikin haluaisin tietää ennen kuin enemmän vastaan?

Puhut vähän, mutta asiaa. Itse sain lapset ja minimiäp-rahan, ja ei käyny mielessäkään valittaa. Ja nehän on TUKIA!!!!!! Ei niillä ole tarkoituskaan elää.

Ei tässä mun mielestä mistään idiootinleimasta ole kysymys.

Mun mielestä ideana vaan on se että kun huomaa"huonoon aikaan tehdyn" lapsen myötä taloudellisen tilanteen olevan kireä niin sen sijaan että syyttää siitä kelaa ja naapuria heittäytyen marttyyriksi ja tehden siihen perään toisen ja kolmannen lapsen samaa köyhyyteen, voisi miettiä mitä pystyisi tekemään toisin.

Miten esim. saisi, vaikka sitten sossun tai keikkatöiden turvin pärjättyä tuon ajan ja sitten päättää että seuraavan lapsen tekee vasta sitten kun taloudellinen tilanne on parempi. Elikkä kääntää sen harmistuksen valituksen ja marttyyriksi heittäytymisen sijaan siihen tilanteensa parantamiseen.

Henk.koht mua ei kiinnosta missä vaiheessa kukin on lapsensa tehnyt ja kuinka tiukilla on. Olen kyllä kykyjeni mukaan auttanutkin ihmisiä lyömättä heille mitään idiootin leimaa otsaan, mutta jos ymmärrät että mua joskus ketuttaa kun kaveri joka hankkii lapsen toisensa perään ilman päivänkään työkokemusta käy välittamaan kuinka väärin on että mulle maksetaan parempia äippärahoja? Kuitenkin meillä on molemmilla ollut ihan samat mahdollisuudet hoitaa asiamme.

Lue koko ketju, varsinkin keskikohdilta. Jos ihmisten asenne on tommonen.. :|

Tottakai itse ne valinnat tekee ja niiden kanssa täytyy elää. Mut eihän se oo milläänlailla keltään pois jos niistä sitten sattuu valittamaan.

[

Sä sanoit että mitä on henkisesti vaatinut multa elintason ylläpitäminen? No varmasti sitä samaa mitä kaikilla muillakin kun on opiskellut, siinä ohessa tehnyt töitä ja luonut elämää. En ole mitenkään viimeisillä voimillani joutunut nipistelemään, mutta kyllä, olen tehnyt asioideni eteen takuulla enemmän kuin moni muu.
Ja sitä paitsi tiedän monta, jotka ovat todella huonoista lähtökohdista, alkoholistiperheistä, perheväkivallasta jne. noussut ja tehnyt elämänsä hyväksi!

[

Ehkä näin, mutta VASTUU omasta elämästä, lapsuudesta huolimatta, siirtyy jossakin vaiheessa joka tapauksessa meille kaikille itselleen. Sen jälkeen köyhä lapsuus on enää tekosyy.

Minua ainakin köyhä lapsuus motivoi opiskelemaan, hankkimaan hyvän työpaikan ja opiskelemaan lisää, kun ensin sai kerättyä omaisuutta ja turvattua ITSE oman toimeentulonsa.

Alkuperäinen kirjoittaja FM:
[

Ehkä näin, mutta VASTUU omasta elämästä, lapsuudesta huolimatta, siirtyy jossakin vaiheessa joka tapauksessa meille kaikille itselleen. Sen jälkeen köyhä lapsuus on enää tekosyy.

Minua ainakin köyhä lapsuus motivoi opiskelemaan, hankkimaan hyvän työpaikan ja opiskelemaan lisää, kun ensin sai kerättyä omaisuutta ja turvattua ITSE oman toimeentulonsa.

Näin juuri. Ja vaikka olen lähtöisin suojatuista olosuhteista (mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan?!) niin kun omilleni muutin 18-vuotiaana, niin en ole tukia nostellut tai vanhempien pussilla notkunut vaan ihan itse olen leipäni ja asumiseni ansainnut.

Yhteistyössä