Äitiysrahan verotus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimim. epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nimim. epätietoinen

Vieras
kuka tietää, miten menee äitiysrahan verotus? isompi vai pienempi veroprosentti kuin töissä? Mistä riippuu? vaikuttaako tulojen määrä, äitiysvapaan sijoittuminen kalenterivuoden aikana, velat? Ottaako kela ilman muuta jonkun tietyn prosentin vai minkä mukaan?

Miten olette toimineet? Tarvitaanko (kelaan?) muutosverokortteja? Saiko joku mätkyjä/ palautuksia äitiysvapaan jälkeen? Pitäiskö lähteä käymään verotoimistossa ja kelassa ennen äitiysvapaata? Vähän vaikea arvioida veroja, kun tulot ovat aika epätasaiset eikä päätöksiä äitiysrahastakaan näy ennen vapaan alkua. Mutta kiitos, jos joku osaa neuvoa.
 
Minulle kela määräsi prosentin, ja on 2,5% suurempi kuin palkasta otettava verotus. Sanoivat perusteluksi, että näistä tuista ei joudu maksamaan muita sosiaalikuluja niin verotus on rankempaa.. Iso prosentti siis tuli minulle.
 
www.vero.fi löytyy veroprosenttilaskuri. Äitiyspäiväraha kuuluu sosiaali- ja muihin etuuksiin. Siitä ei mene samoja vähennyksiä kuin ansiotuloista eikä siitä pidätetä myöskään vakuutusmaksuja.
 
saisinko sitten myös verkkopankkitunnukset tai sirullisen henkilökortin, kun minulla ei niitä ole ja nimim. "idiootit" tietää varmana kaiken. Tuosta tiedosta ei muuten ollut minulle ainakaan mitään hyötyä, muitten vastauksista kiitos kaunis.
 
Homma siis menee niin, että Kela lisää tavalliseen palkkaverokorttiisi +2% siihen veroprossaan. Tai sitten se ottaa automaattisesti vähintään 20% veroa.

Mutta voit myös halutessasi toimittaa kelaan sosiaalietuudelle lasketun verokortin ja minusta se nimenomaan on järkevin tapa toimia. Varsinkin jos tahtoo välttyä mätkyiltä ja toisaalta välttyä siltä ettei suotta maksa liikaa.

Itse olen aina lasketuttanut uuden kortin, viimeksi eilen. Kolmas äitiyslomani alkaa tässä kuussa ja olen lasketuttanut verokortit joka vuoden alussa aina, äitiysrahalle tai sitten hoitorahalle. Millä olen sattunutkin olemaan. Ikinä ei ole mätkyjä tullut, mutta pieniä summia takaisin olen saanut.

Se kortti on helppo laskettaa jahka saat päätökset äitiysrahasta. Senkuin lasket yhteen ne summat mitä siinä ilmoitetaan ja marssit vaikka verotoimistoon.

Itselleni tuli eilen prosentiksi 18,5. Äitiysrahani on nyt alussa noin 1500e ja tipahtaa sitten reiluun tonniin kuussa. Minulla prosenttiin vaikuttaa asuntolainankorkovähennykset joita ilmoitin 1300e. Todellisuudessa niitä on himppasen enemmän, mutta pelaan varman päälle. :)
 
Itseasiassa tuo veroprosenttilaskuri toimii kyllä ilman pankkitunnuksia. Mutta parhaimman tuloksen saa, kun soittaa verokorttipalveluun. Silleen saa kortin sekä palkkaa että etuutta varten erikseen.

Itse olen joutunut monena vuonna lasketuttamaan muutosverokortin, kun on ollut äitiysloma, osa-aikatyötä, palkkojen nousua tms. Olen saanut jo monena vuonna peräkkäin veronpalautusta, mutta on mulla noita asuntolainan korkojakin vähennyksiksi...
 
Nimim. rv34 on aivan oikeassa.

Sain eilen Kelan päätöksen ja sanatarkasti siinä todetaan että äitiyspäivärahasta toimitetaan ennakonpidätys palkkaa varten annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotettuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20 prosenttia.

 
Minä lasketutin uuden muutosverokortin tälle vuodelle, koska jäin vanhempainvapaalle ja kesälomien jälkeen jään hoitovapaalle. Jos olisin ollut koko vuoden töissä, niin veroprosenttini olisi ollut 17 %, mutta kiitos rutkasti pienentyneiden tulojeni (etuudet) veroprosentti laski 11%:een.
 
on kuitenkin vähintään 20% ?
ja normaali veroprosentti + 2% ?

ei muuten mene sitten ihan samoihin.... Ei kun siis verotoimistoon. vielä kun sais sen kelan päätöksen, kun äitiysvapaankin pitäisi alkaa ihan kohta!


 
Häh? Siis mun veroprosentti on ollut viimiset pari vuotta 13,5%. Mitä toi nyt tarkoittaa, että kuitenkin vähintään ottavat 20%? Otetaanko multa siis myös 20%? Vai otetaanko multa 13,5%+2%, eli 15,5%? En ymmärrä. Siis jos ottavat joka tapauksessa vähintään 20% niin tuollehan ei voi tehdä mitään vai mitä? Voiko siis jotenkin sumplia, että ottavat vain tuon 15,5%? En ymmärrä tosta mitään...
 
ihmettelen minäkin: miten niin vähintään 20%, mutta kuitenkin joillakuilla muutosverokortilla paljon vähemmän? Ei esim. 13,5 % + 2% ole millään vähintään 20%.

En tajua millään, koulussa olin kyllä aina paras matikassa :) Äitiysvapaa alkaa kohta, veroprosentti olisi työtuloista kanssa n. 13. Siis: maksanko veroa 20%, 15% vai jotain muuta, muutosverokortilla? Kyllä kelankin päätöksessä lukee, että vähintään se 20% tosiaan. En tosiaan tahtoisi mätkyjä, mutta kai sitä rahaa äitiysvapaallakin tarvitaan - eikä palkkakaan ole kovin iso, että siitä jäisi verojen jälkeen liikaa käteen edes töissä ollessa!Ei mun mielestä tuollasta voi ymmärtääkään, mutta miten se siis oikein menee käytännössä, tietäiskö joku viisas ja kokenut?

 
Jos siis maksaa 20% veroa, ei hae muutosverokorttia ja veroprosentti olisi paljonkin 20:tä pienempi, saako erotuksen takaisin edes veronpalautuksena? Silloin siis äitiysrahasta ei käytännössä makseta veroa vähintään 20%? Vai maksaako joka ainoa vähintään sen 20%
Vai onko kiinni nimenomaan muutosverokortin hakemisesta? jos maksaa muutoskortilla veroa 11% tms, tuleeko mätkyt? Uhhuh.
 
Jos ei hae muutosverokorttia etuutta varten ( ja saa sillä veroprosenttia pienemmäksi), niin pidättävät äitiyspäivärahasta palkkaverokortin mukaan. Mikäli palkkaverokortin % on pienempi kuin 20%, ottavat kuitenkin vähintään 20%. Siis jos verokortissa 13%, niin ottavat 20% veroa. Jos verokortissa 19%, ottavat +2% eli 21%.

Toki saa veronpalautusta, jos on maksanut liikaa veroja. Riippuu tulojen määrästä.
Muutosverokortti lasketaan tarkalleen tulojen mukaan, joten ainakaan itse en ole koskaan saanut mätkyjä.

Kannattaa kysyä verotoimistosta lisäohjeita.

 
Muutosverokortilla (siis sillä joka on laskettu nimenomaan sosiaalietuutta varten) ei pitäisi tulla mätkyjä. Toki voi pelata varman päälle ja ilmoittaa tulojen (etuuksien) määrän vähän isommaksi mitä se oikeasti on.

En nyt ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa. Jos et toimita kelaan sosiaalietuutta varten laskettua verokorttia, pidättää kela veroa aina vähintään 20 %, vaikka palkkaverokortissasi olisi prosenttina 10, 15, tai 0. Jos taas palkkaverokortissasi on vaikkapa prosenttina 25, lisää kela siihen 2 %-yksikköä eli veroa pidätetään 27%. Tiedot palkkaverokorttien prosenteista kela saa suoraan verottajalta.

Jos et toimita kelaan sosiaalietuutta varten laskettua verokorttia, saat tietysti liikaa maksamasi verot takaisin veronpalautuksina. Kannattaa etukäteen miettiä onko fiksumpaa ottaa esim. kotihoidontuki 30 % verotuksella ja palautukset jouluna vai kh-tuki pienemmällä prosentilla (sillä sosiaalietuutta varten lasketulla kortilla) jolloin kuukaudessa käteen jäävä summa on isompi. Riippuu ihan perheen rahantarpeesta, riittääkö miehen kuukausitulot miten hyvin jne.

Jos taas toimitat kelaan sosiaalietuutta varten lasketun verokortin, pidättää kela veroa juuri sen korttiin lasketun prosentin verran, oli se sitten 13, 19 tai vaikka 23 %.

Tuo +2 %-yksikköä ja vähintään 20 % KOSKEE SIIS VAIN PALKKATULOJEN VEROKORTTIA.
 
En toimittanut muutosverokorttia Kelaan ---pidättivät 20%. Aattelin että ylimääräiset saa sitten veronpalautuksena. Yllätys oli suuri kun mätkypäätös tuli. Siis olin opiskelija ja muita tuloja ei ollut kuin Kelan rahat (lähes minimi) ja asumistuki ja SILTI olin maksanut liian vähän. Varmistin vielä verottajalta ja niin se meni. Että ei kannata yllättyä jos mätkyjä tulee vaikka 20% maksaakin.
 
Juu eli pienethän oli ne tulot kun osa-aikasta duunia tein, mut vähänkö järkytyin kun hankin uuden prosentin äitiysrahoja varten ettei ihan sitä 20% menis, niin nousi tohon 15,5% ja siihen lisäävät vielä sen 2% eli 17,5% niin morjes... viekää tuhkatkin pesästä.....
 
Jaa, joku kirjotti että sosiaalietuuksiin ei lisätä sitä +2% mutta kyllä mulla vaan viimeks maksettuihin etuuksiin se on lisätty, miksiköhän sitten niin...
 
Jos lasketuttaa muutosverokortin sosiaalietuuksia varten ja niissä on se äitiyspäiväraha mukana, niin se siinä kortissa oleva veroprosentti on juuri se, mitä käytetään, siihen ei lisätä enää mitään. Jos taas käyttävät Kelassa palkkatulojen veroprosenttia, niin siihen laskevat itse sen 2 prosenttiyksikköä päälle. Tämä johtuu siis siitä, että sosiaalietuuksista ei saa samoja verovähennyksiä kuin palkkatuloista.
 
vanha ketju mutta rupesi niin ärsyttämään että on pakko vastata!

Miten voi olla niin vaikeata kysyä omaa henkilökohtaista tilannetta verotoimistosta??? Se että toisilla päivärahoista otetaan enemmän veroja kuin palkkatuloista tai päinvastoin, johtuu yksinomaan tulojen määrästä. Ei täällä voi kukaan kertoa, mikä se veroprosentti sitten tulee olemaan. Joillain se nousee mutoskortillakin yli 20%. Ja miten voi olla noin vaikeata tajuta ansiotyötä varten tehdyn verokortin ja sosiaalietuutta varten tehdyn muutosverokortin ero???

Hohhoijjaa. Käykää kelassa ja verotoimistossa niin ei tarvii kysellä tyhmiä!
 
hei,ei tämä niin tyhmä ketju ole.. opin että on mahdollista hankkia sosiaalietuutta vartenkin oma verokortti,jolla saa pidätysprosentin äitiyspäivärahan pidätysprosentin alle 20%, tai palkkatulon veroprosentti+2% . Siis kelan perussäännöt on helpot, mutta erikoissäännöt vaatii tutkimista :-)
Itse laskin pankkitunnuksilla veroprosenttia alustavasti, ja eipä uutta verokorttia tarvinnut pyytääkään. Tulot pienenee äitiyslomalla (alussa 3 kk täydellä palkalla) mutta asuntokorkot pienemmät tänä vuonna -> veroprosentti loppuvuoden muutamana kuukautena kannattaa säilyttää samana kuin töissä ettei tule mätky-yllätyksiä. Vuodeksi 2011 tarkistan veroprosentin sitten erikseen.
 

Yhteistyössä