Äitiysrahasta ja veroprosentista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:
Alkuperäinen kirjoittaja pupu tupuna:
oonko mä ainut kuka ei toimita sen takia muutosverokorttia että mielummin ottaa vastaan palautuksia kuin mätkyjä??

:wave:

mietin vaan ku niin usein saa lukee ku ihmiset on huolissaan siitä että niiltä menee 20% veroa, ni eikö tajuta et kyl se tulee takaskinpäin...vai onko mulla menny pahasti jotain ohi

niin kun aiemmin jo laitoin niin meidän perhe tarvitsee sen rahan nyt eikä joskus tulevaisuudessa.
En tee töitäkään sillä periaatteella,että makselisin pienestä palkasta hirveet verot jotta saa palautuksia.
Kun pitää tosiaan joka kuukausi elääkin sillä palkalla/äitiysrahalla.

oonko mä ainut kuka ei toimita sen takia muutosverokorttia että mielummin ottaa vastaan palautuksia kuin mätkyjä??

mietin vaan ku niin usein saa lukee ku ihmiset on huolissaan siitä että niiltä menee 20% veroa, ni eikö tajuta et kyl se tulee takaskinpäin...vai onko mulla menny pahasti jotain ohi

en tajua veroista mitään,mutta jos mä maksaisin vähemmän ku sen 23% mikä mul nyt on niin varmaan tulis mätkyjä

ne laskee sulle siellä verotoimistossa uuden verokortin sosiaalietuuksien perusteella eli ei välttämättä olisi tuota 23 %.

Siis jos ennen äitiyslomaa on tuloveroprosentti ollut sen 20 % niin siihen päälle tulee n. +2 %. Jos alle 20 % niin sitten se on sen äitiysloman ajan vähintään sen 20 %.
Molemissa tapauksissa voi kuitenkin hakea muutosverokortin, joka lasketaan sos.etuuksien perusteella. Eli tippu mullakin 20 % - 13 %:een.

Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:

niin kun aiemmin jo laitoin niin meidän perhe tarvitsee sen rahan nyt eikä joskus tulevaisuudessa.
En tee töitäkään sillä periaatteella,että makselisin pienestä palkasta hirveet verot jotta saa palautuksia.

ei mekään mitään kroisoksia olla,mutta hengissä pysytään,ja ei ole mistään mistä sit repii rahat mätkyjä maksaakseen

meilläki eletään niin sanotusti kädestä suuhun mutta ei koskaan oo tullu ongelmia sen takii että maksais isompaa veroprosenttia..

yleensä kaikki mikä tulee ni menee myös...tuli sitä sitte vähemmän tai enemmän

Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:

ei mekään mitään kroisoksia olla,mutta hengissä pysytään,ja ei ole mistään mistä sit repii rahat mätkyjä maksaakseen

Muutoskortin olen aina laskettanut niin ettei tule mätkyjä=)

Alkuperäinen kirjoittaja järkevää vai mitä:

en tajua veroista mitään,mutta jos mä maksaisin vähemmän ku sen 23% mikä mul nyt on niin varmaan tulis mätkyjä

ne laskee sulle siellä verotoimistossa uuden verokortin sosiaalietuuksien perusteella eli ei välttämättä olisi tuota 23 %.

Siis jos ennen äitiyslomaa on tuloveroprosentti ollut sen 20 % niin siihen päälle tulee n. +2 %. Jos alle 20 % niin sitten se on sen äitiysloman ajan vähintään sen 20 %.
Molemissa tapauksissa voi kuitenkin hakea muutosverokortin, joka lasketaan sos.etuuksien perusteella. Eli tippu mullakin 20 % - 13 %:een.

mutta jos se on vähintään se 20 % nii kui sulla vaan 13?mä en ymmärrä :ashamed:

Mutta eikö nuista kelan jutuista mene joka tapauksessa vähintään se 20% veroja, vaikka veroprosentti olisi itsellä 15 ( ja se korotettuna kahdella prosentilla olisi vain 17%)?

Mä oon vissiin sitten kans vähän tyhmä kun maksan mieluummin varman päälle vähän extra veroa. Jos kuukaudessa saisin pienemmällä vero%:lla pari kymppiä enemmän niin eihän se tuntuisi missään. Mut sitten kun jouluna tulee se parikymppiä x 12 niin johan on nannaa!

äippäraha päätöksen mukaan siitä menee veroa palkkaa varten toimitetun vero% mukaan korotettuna kahdella. eli jos haluaa pienemmän %:n niin kannattaa tilata muutosverokortti. Itse annan mennä tuolla isommalla %, niin saa sitten seuraavana vuonna palautuksia :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
äippäraha päätöksen mukaan siitä menee veroa palkkaa varten toimitetun vero% mukaan korotettuna kahdella. eli jos haluaa pienemmän %:n niin kannattaa tilata muutosverokortti. Itse annan mennä tuolla isommalla %, niin saa sitten seuraavana vuonna palautuksia :)

tiedetään ja vähintään 20% mutta johtuuko se sitten siitä että on talolainaa kun jollain on 13-15%?osaako joku viisa kertoo

tiedetään ja vähintään 20% mutta johtuuko se sitten siitä että on talolainaa kun jollain on 13-15%?osaako joku viisa kertoo

Homma menee näin: jos ei hae muutosverokorttia sosiaalietuutta varten, Kela toimittaa pidätyksen palkkatulon verokortilla. Palkan veropsenttiin lisätään + 2 %, jos prosentti on vähintään 20. Jos palkan prosentti on alle 20, Kela korottaa sen 20 prosenttiin. Eli jos palkan prosentti on vaikka 13, niin Kela pidättää joka tapauksessa sen minimin eli 20 %. Palkasta joutuu maksamaan suhteessa vähemmän veroa, koska siitä saa enemmän vähennyksiä kuin sosiaalietuudesta mm tulonhankkimisvähennyksiä. Sen takia palkan veroprosentti ei riitä sosiaalietuudelle ja Kela nostaa prosenttia kahdella tai pidättää minimin 20 %, ettei tulisi mätkyjä.

Muutosverokortti kannattaa hakea ja siihen vaikuttaa mm asuntolainan korot. Mulla oli äitiyspäivärahasta alle 10 % pidätys, koska mulla on pienet tulot ja iso asuntolaina. Kaikkien kannattaisi hakea muutosta tai ainakin laskettaa olisiko muutokseen tarvetta. Välttämättä se 20% ei edes riitä kaikille ja sitten kun on jäänyt hoitovapaalle, on kiva maksella mätkyjä joulukuussa, jolloin muutenkin on yleensä paljon menoja. Eli tarkistakaa ainakin netissä onko muutokseen tarvetta vai ei, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Mie maksan äippärahasta sen korotetun mukaan, koska olin alkuvuoden töissä ja saan myös 3 kk palkkaa äippälomalla. Otan mieluummin palautuksia, kuin mätkyjä. Aion tarkistuttaa veroprosentin syksymmällä, kunhan olen kesälomarahat yms. saanut. Koska olen opettaja, olen kesällä ns. töissä ja lomalla eli saan palkkaa ja äippärahaa. Helpompi sitten lähempänä hoitovapaalle jäämistä laskea saadut tulot ja hakea muutosta. Onneksi mun kamu on veropuolen juristi... apuja saa, koska en ite jaksa ajatella verotouhuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Misupai:
Mie maksan äippärahasta sen korotetun mukaan, koska olin alkuvuoden töissä ja saan myös 3 kk palkkaa äippälomalla. Otan mieluummin palautuksia, kuin mätkyjä. Aion tarkistuttaa veroprosentin syksymmällä, kunhan olen kesälomarahat yms. saanut. Koska olen opettaja, olen kesällä ns. töissä ja lomalla eli saan palkkaa ja äippärahaa. Helpompi sitten lähempänä hoitovapaalle jäämistä laskea saadut tulot ja hakea muutosta. Onneksi mun kamu on veropuolen juristi... apuja saa, koska en ite jaksa ajatella verotouhuja.

Toivottavasti sulla on pidätys nyt tarpeeksi (kaikille ei edes se korotettu riitä... ), ettet joudu syksyllä maksamaan isoa prosenttia. Mikään ei estä sua tarkistamasta sitä jo nyt. Muutoskorttia ei oo pakko tilata. Netissä voi tehdä pelkän tarkistuslaskennan. Tulevia palkkoja voi vähän arvioida, niin näkee vähän suuntaa meneekö pidätys nyt edes sinne päin oikein. Mä jaksan ihan itse ajatella näitä juttuja, koska ei ole varaa maksaa mätkyjä.

Veroprosentti on vähintään 20% jos ET HAE muutosverokorttia, mutta jos haet niin se lasketaan uudestaan. Ja myös asuntolainat, eläkesäästöt yms. otetaan tässä verotuksessa huomioon. Eli aina kun tulosi muuttuvat, kannattaa tarkistuttaa se veroprosentti oli sitten palkasta tai etuudesta kyse. Soitto vaan toimistoon ja sanoa että apua =)

Mä lasketutan automaattisesti alkuvuodesta verokortin, niin palkkatuloille (jos sellasia on tiedossa tulemaksi enemänkin) ja sosiaalietuuksille. Musta on kiva saada rahaa käyttöön nyt jo, meillä kun ei muuten tulot päätä huimaa, ukko kun opiskelee ja mä olen kotona pojan kanssa.
Ja jos tuntuu keskellä vuotta että tartteis tehdä verokorttiin muutoksia niin ei kun soittaa verotoimistolle ja homma on siinä.

Yhteistyössä