[QUOTE="Uskis";27009208]Ympäristönsuojelusta vielä: mun mielestä sitä on liikaa sysätty yksittäisille ihmisille. Siis jokaisellehan kuuluu kierrätys ja me kuluttajat päätämme mikä kauppa menestyy ym.vai ostammeko puoliakaan siitä mitä nykyään.
Mutta varsinaiset vaikutukset luodaan isommassa mittakaavassa, politiikassa. En ymmärrä vieläkään miksi edelleen arabeilta tuodaan öljyä, miksei ole nopeammin siirrytty sähköautoihin tai vastaaviin. Onko se rahasta kiinni se siirtymävaihe? Miksi Venäjä saa puskea Fosforitin kautta moskaa Itämereen.
Kauhulla odottaa sitä kun vaurastuneet kiinalaiset aloittavat yksityisautoilun samalla teholla kuin Usassa.Onhan heillä oikeus samaan elintasoon kuin meilläkin, mutta sit meneekin maapallon ilmasto viimeistään pilalle.
Vapaa kauppa ja ihmisten valinnanvapaus on ihan hieno juttu, mutta jotain rajoituksia siihen pitää luoda poliittiselta ja ympäristönsuojelijoiden taholta.
No, tämä on vain pohdintaa, en tiedä asiasta kuin omalta henkilökohtaiselta tasolta.[/QUOTE]
Huomasin että nyt harmittelen itse, miksei mikään isompi taho (tässä tapauksessa maalliset päättäjät) toimi tehokkaammin.

Eli vähän kuin ei-uskovat sanovat että miksei isompi taho eli Jumala toimi näkyvämmin itse vaan pistää pienet uskovat liikkeelle.
Mutta ehkä se klisee pitää paikkansa että isot asiat lähtevät valinnoista ja yksittäisistä ihmisistä. Luulen kyllä että jos mahdollisimman moni länsimaalainen ihminen pitää mölyä kulutuksen vähentämisen puolesta, kotimaisten ja laadukkaiden tuotteiden suosimisesta ja äänestää rahapussillaan, niin eiköhän siinä teollisuuden kelkka jossain vaiheessa käänny. Jottei ihan kauppiaat menisi puille paljaile, niin ehkä olisi hyvä olla vähemmän tavaraa tarjolla, mutta laadukasta, ja siitä voisi ottaa isomman hinnan koska se vastaavasti kestäisi käytössäkin paremmin?
Netti ja tv on onneksi käytettävissä ja ne on voimakkaita kanavia.
Yhden valtaisan ekoteon tein tässä kesällä. En enää osta hampurilaispaikassa lasten ateriaa johon tulee se krääsälelu, vaan hampurilaisen ja ranskikset erikseen. Muutenkin sitä sälää on siinä pöydässä ihan liikaa. ...Ja nyt maailma pelastui!!