aivan naurettava pykälä päivähoitoasioissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suututtaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No esimerkiksi jos äiti on sairauslomalla hajonneen polven vuoksi. Esim. hoitotyötä ei voi tehdä keppien kanssa. Vuodeosastolla ei ole sijaa työntekijälle, joka lukee vain lehtiä mummoille vaan tarvitsee olla fyysisesti kykenevä. Sen sijaan normaalin leikki-ikäisen kanssa pitäisi selvitä kyynärsauvoilla, leikkipuistokin voi olla suoraan oven edessä.

Tai jos esim. toimistotyötä tekevä ei voi käyttää dominoivaa kättänsä. Käsi kipsissäkin pitäisi pärjätä kotona leikki-ikäisen kanssa, mutta voi olla vähän hankala ja jopa kiellettyäkin hiirtä liikutella. Sen sijaan on mahdollista koostaa viestiä kaksplussalle hakkaamlla vasemmalla pikkurillillä napukoita nopeudella 1 isku sekunnissa. Työnantaja ei välttämättä vaan jaksa tahtia katsella.

Turha näistä jeesustella ellei aloittaja oikeasti lipsauta jotain puolivillaista syytä saikulle...

No esimerkiksi jos äiti on sairauslomalla hajonneen polven vuoksi. Esim. hoitotyötä ei voi tehdä keppien kanssa. Vuodeosastolla ei ole sijaa työntekijälle, joka lukee vain lehtiä mummoille vaan tarvitsee olla fyysisesti kykenevä. Sen sijaan normaalin leikki-ikäisen kanssa pitäisi selvitä kyynärsauvoilla, leikkipuistokin voi olla suoraan oven edessä.

Tai jos esim. toimistotyötä tekevä ei voi käyttää dominoivaa kättänsä. Käsi kipsissäkin pitäisi pärjätä kotona leikki-ikäisen kanssa, mutta voi olla vähän hankala ja jopa kiellettyäkin hiirtä liikutella. Sen sijaan on mahdollista koostaa viestiä kaksplussalle hakkaamlla vasemmalla pikkurillillä napukoita nopeudella 1 isku sekunnissa. Työnantaja ei välttämättä vaan jaksa tahtia katsella.

Turha näistä jeesustella ellei aloittaja oikeasti lipsauta jotain puolivillaista syytä saikulle...

Itse kuljin juuri 2 kk kepeillä enkä tosiaankaan olisi hoitanut pöiväkoti-ikäistä "siinä sivussa". Sen verran kipeä oli kinttu eikä sillä oikein edes saanut kävellä. Olisi lapsella ollut aika ankeaa olla kanssani kotona.

[QUOTE="Tiina";28850271]Munkin mielestä oudointa tässä on, että vanhempi on "sairauslomalla", mutta silti kykenevä hoitamaan lasta 100-prosenttisesti.[/QUOTE]

no minä olen hoitoalalla töissä enkä todellakaan olisi kyennyt olemaan töissä pahan jännetupen tulehduksen kanssa, mutta viisivuotias ei tarvitse sellaista fyysistä apua että kotona hoitaminen ei olisi onnistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja nnvihkäå;28848724:
voi elämä on taas jollain pitkät piuhat...niinkun edellä jo mainittu: joudut vain maksamaan paikasta ettet sitä menetä...ei sun sitä lasta sinne tartte raahata...anteeksi nyt vaan mutta miten joku voi olla noin hidas ettei tollasta tajua kun rautalangasta vääntämällä.tai jos tuo pitää paikkansa niin haluaisin kyllä kuulla missä kunnassa noin toimitaan!

Anteeksi nyt vaan, mutta jos hoitopaikkaan on lapsia tulossa jonossa, sen paikan voi todellakin menettää, jos ei lastaan sinne vie! Etenkin kun vuoropäivis kyseessä, voi olettaa, että tarvitsijoita olisi.

Ap on aikoinaan kirjoittanut hoitosopimuksen, jossa on määritelty kuinka kauan ja minä aikoina lapsi on hoidossa. Sitä noudatetaan. Todella ikävältä ja naurettavalta kuulostaa, ettei vanhemman sairauden vuoksi voisi keskeyttää! Mutta jos sulle on sanottu, ettei onnistu keskeytys niin helpointa ja mukavinta jatkonkin kannalta on olla kinaamatta. Sinuna ehkä soittaisin vielä kunnan päivähoidon järjestäjälle, jos siis on kunnallinen päiväkoti ja kysyisin meneekö todella noin.

Tilapäisesti sopimuksesta voi poiketa. Esim. pitäisi voida pitää silloin tällöin vapaapäiviä lapsella, kunhan ilmoitat etukäteen. Jatkuvasti jos tilanne on erilainen mitä on sovittu, pitää allekirjoittaa uusi jatkuva sopimus.

Itse kuljin juuri 2 kk kepeillä enkä tosiaankaan olisi hoitanut pöiväkoti-ikäistä "siinä sivussa". Sen verran kipeä oli kinttu eikä sillä oikein edes saanut kävellä. Olisi lapsella ollut aika ankeaa olla kanssani kotona.

Minä itse olin 3 kuukautta sairaslomalla olkapäästäni, murtui ja leikattiin, ei ollut mitään ongelmaa hoitaa lasta, tosin ruoat oli melko simppeleitä joita voi yhdellä kädellä tehdä.

minulle ei kukaan eilen edes sanonut, että lasta ei tarvitsisi päiväkotiin viedä. Kysyin, miten nyt kannattaa toimia ja johtaja sanoi, että sinun tilanteessa kannattaa varata lapselle viikoittain päiväkotivuoroiksi ma-pe klo 9-15. Kyselin ryhmän lto:lta, miten hölmölle tuntuu olla yksin kotona niin hän vain sanoi, että jos joku aamu tuntuu nihkeälle ja haluatte viettää kalsaripäivän niin laittakaa viesti niin tiedämme ettei lapsi tule sinä päivänä ja tuot lapsen sitten seuraavan päivänä normaalisti taas. En missään kohtaa ymmärtänyt, että olisi jotenkin vaihtoehto olla viemättä lasta lainkaan...

No voi hyvää päivää :headwall:

[QUOTE="joo";28850316]Taas yksi ns. uupunut...[/QUOTE]

Ja mitähän vittua se teille kuuluu?. Ensimmäinen äiti tällä palstalla, joka sentään haluaa itse hoitaa lapsensa, eikä lykätä hoitoon toisten huoleksi.
Ehkä kannattaisi vittuilla enemmin niille ns uupuneille, jotka ihmettelevät kuinka toisesta lapsesta tuleekin lisää työtä ja esikoinen laitettava hoitoon, kun muuten mami ei jaksa. Voi vittu!

[QUOTE="vieras";28850446]Anteeksi nyt vaan, mutta jos hoitopaikkaan on lapsia tulossa jonossa, sen paikan voi todellakin menettää, jos ei lastaan sinne vie! Etenkin kun vuoropäivis kyseessä, voi olettaa, että tarvitsijoita olisi.

Ap on aikoinaan kirjoittanut hoitosopimuksen, jossa on määritelty kuinka kauan ja minä aikoina lapsi on hoidossa. Sitä noudatetaan. Todella ikävältä ja naurettavalta kuulostaa, ettei vanhemman sairauden vuoksi voisi keskeyttää! Mutta jos sulle on sanottu, ettei onnistu keskeytys niin helpointa ja mukavinta jatkonkin kannalta on olla kinaamatta. Sinuna ehkä soittaisin vielä kunnan päivähoidon järjestäjälle, jos siis on kunnallinen päiväkoti ja kysyisin meneekö todella noin.

Tilapäisesti sopimuksesta voi poiketa. Esim. pitäisi voida pitää silloin tällöin vapaapäiviä lapsella, kunhan ilmoitat etukäteen. Jatkuvasti jos tilanne on erilainen mitä on sovittu, pitää allekirjoittaa uusi jatkuva sopimus.[/QUOTE]

no ei todellakaan menetä!! Vanhemmilla on oikeus pitää lasta lomalla tasan niin kauan kun huvittaa! Kunhan vaan maksaa päivähoitomaksun, niin paikka pysyy!

Ilmoitat ap vaan päikkyyn, että lapsi on lomalla seuraavat 2kk. Se ei pk;lle kuulu hittojakaan on "loma" sun sairasloma vai viekö vaikka mummu lapsen 2kk amerikkaan lomalle!

[QUOTE="vieras";28850446]Anteeksi nyt vaan, mutta jos hoitopaikkaan on lapsia tulossa jonossa, sen paikan voi todellakin menettää, jos ei lastaan sinne vie! Etenkin kun vuoropäivis kyseessä, voi olettaa, että tarvitsijoita olisi.

Tilapäisesti sopimuksesta voi poiketa. Esim. pitäisi voida pitää silloin tällöin vapaapäiviä lapsella, kunhan ilmoitat etukäteen. Jatkuvasti jos tilanne on erilainen mitä on sovittu, pitää allekirjoittaa uusi jatkuva sopimus.[/QUOTE]

Anteeksi nyt vaan mutta olen pk:ssa töissä ja tasan tiedän että meidän kunnassa ei ainakaan menetä paikkaa...lapsia välillä roikkunut puolikin vuotta listoilla vaikka ei ole hoitoon tullut ja kyllä , joskus vielä ilmaiseksi nolla tuloisena...sitä en tiedä sitten onko muissa kunnissa toisin.

Eikös päivähoitomaksusta saa 50% alennusta automaattisesti mikäli lapsi on koko kuukauden poissa hoidosta? Toki tämä pitää varmaan ilmoittaa jossain säädyllisessä ajassa päiväkotiin. Ainakin itse olen lukenut ohjeen, jossa kerrotaan, että lasta voi pitää ilman varsinaista syytä pois hoidosta ja näinollen maksaa vain puolet normimaksusta.

Kyllä näin on ainakin meidän kunnassa. Kannattaa hyödyntää tätä pykälää, jos tosiaan ette lapselle tarvitse hoitoa yhtenäkään päivänä. Vai oliko siihen sidottu joku lääkärintodistus lapsen sairaudesta? Silloin hinnan alennus ei onnistu.

Uusi sopimus on voimassa vähintään 5 kk, joten ap ei voi kirjoittaa 2 kk:ksi uutta sopimusta. Sen sijaan hän voi ottaa lapsensa lomalle 2 kk:ksi.

Juurihan keväällä oli isot polemiikit siitä, kun päiväkotilapsilla on liian vähän lomia. Lomien pitämiseen siis suorastaan kannustetaan. Tämä tilannehan on ihanteellinen sekä lapsen että hoitajien kannalta. Kukaan ei ole pakottamassa lasta hoitoon tässä tilanteessa.

No johan. Tulinpa kurkkimaan onko tullut lisää vastauksia ja jo vain. Sairaslomani kyseenalaistavaisille tiedoksi, että olen töissä, jossa paljon fyysistä toimintaa, seisomatyö, paljon kävelyä, nostelua, kiertoliikkeitä yms. Selkä oireillut useamman kuukauden ja röntgentutkimusten jälkeen pitkälle sairaslomalle+fysiokuntoutusta. Kyllä minä olen tuon 4-vuotiaan kanssa tässä koko kesälomankin pärjännyt, vaikka selkä ja issias reistaakin. Kantamaan en lasta pysty, mutta kyllä muut toiminnat onnistuu vallan normaalisti. Jos tämä nyt ylipäätään ketään kiinnostaa tai kellekään kuuluu. ;)

Eilen sovittiin päiväkodin kanssa, että lapsi on osapäivähoidossa 10-14 ja kotiin jäädään niinä päivinä kun mulla ei ole fysioo tai muuta. Maksan 60% päivähoitomaksuja. Siinä kyllä väännettiin pikkuisen sen kanssa jos otan lapsen kokonaan pois, vaikka maksaisinkin, että vuoropäiväkotiin on niin paljon tulijoita, että lapsi voitais siirtää kirjoille toiseen ns.normaaliin päiväkotiin. Tämän takia nyt sitten osapäiväisenä.

Meillä vuoropäiväkodissa on ollut aina minimimäärä hoitoa varattuana. Joitakin vuosia sitten se oli 4pvää/kk, nyt jo yli vuoden 9 pvää/kk. Pidetty aina sitä minimimäärää koska lapset eivät välttämättä pieninä paljoa enempää olleet. Ja jos olivat, kyllä se aina järjestyi. Tämän teimme sen takia ettemme halunneet maksaa turhasta. Kaupunki pitää kyllä huolen siitä että rahat vievät ylimääräisistä hoitopäivistä, mutta jos jää alle varattun sitä ei korvata.

Yhteistyössä