Ajatko autolla, jonka vakuutus on jonkun muun nimissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoomoilanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän, jos tilanne on tuo, mikä tuossa edellä. Että kun se, jota mihinkään papereihin ei ole merkitty, maksaa ne auton erät ja vakuutusmaksut, sehän on ihan selkeä tapaus. Mutta jos auton omistaja maksaa itse sekä auton, että vakuutukset ja verot, millä perusteella vakuutusyhtiö keksisi lähettää irtisanomislaput ja tehdä poliisille rikosilmoituksen?

Eiköhän tässä nyt nimenomaan ollut kyse tuollaisista Marko P:n ja Risto J:n kaltaisista tapauksista, eikä siitä, että mun äidillä on nimissään auto jonka KAIKKI maksut maksaa hän itse, mutta minä enimmäkseen käytän autoa.
Ei se mikään rikos ole, eikä siitä semmoista millään saa, edes vakuutusyhtiö. Toisin kuin tuo ylläollut tapaus, sehän nyt on ihan selvä huijaus.

"Tyypillisesti esimerkiksi vanhemmat ottavat aikuisten lastensa ajoneuvoja ja vakuutuksia nimiinsä asiaa enempää ajattelematta." = rikollista.

Ei mitenkään. Kysymys on rautalangasta väännettynä tästä:

Esitä itsellesi suraava kysymys:
Onko autoni rekisteriin merkitty vakuutuksenottaja (joka on omistaja tai haltija), joku muu kuin minä itse? Jos vastaus on kyllä, toimit vakuutusyhtiön mukaan rikollisesti, eli käytät vakuutusbulvaania.

Mulla ei ole autoa, eli vastaus on ei.
Käytän äitini autoa silloin kun autoa tarvitsen. Ei siinä ole mitään rikollista ja piste.

Eiköhän riitä nyt jo.

En ymmärtänyt.

Saanko ajaa miehen omistamalla autolla, jonka vakuutus on hänen nimissään ja maksaa kaikki maksut? Pääasiallinen autonkäyttäjä on mies.

Mitä jos jotain käy kun minä olen ratissa? Eikö liikennevakuutus ole aina Suomessa ollut auto- eikä ihmiskohtainen?

Minun isäni opiskelijana ollessani osti "minulle" auton eli itselleen siis, josta hän maksoi vakuutukset ja verot jne, koska se oli hänen autonsa. Minä vaan käytin sitä. Eihän minulla olisi ollut varaa omaan autoon silloin?

No mut kummiskin, auto kolaroitiin (toinen siis törmäsi minun autooni) ja vakuutusyhtiö antoi "isälleni" vuokra-auton käyttöön, koska MINÄ autoa tarvitsin koulumatkoihini. Siis eli vakuutusyhtiö oli ihan tietoinen, että auto oli minun käytössäni ja minä sitä vara-autoa tarvitsin ja tämä oli siis vakuutusyhtiölle ok... Ja siltikin me nyt sit tehtiin vakuutusyhtiön mielestä rikos? En nyt oikeasti ymmärrä tätä :D

Minun isäni opiskelijana ollessani osti "minulle" auton eli itselleen siis, josta hän maksoi vakuutukset ja verot jne, koska se oli hänen autonsa. Minä vaan käytin sitä. Eihän minulla olisi ollut varaa omaan autoon silloin?

No mut kummiskin, auto kolaroitiin (toinen siis törmäsi minun autooni) ja vakuutusyhtiö antoi "isälleni" vuokra-auton käyttöön, koska MINÄ autoa tarvitsin koulumatkoihini. Siis eli vakuutusyhtiö oli ihan tietoinen, että auto oli minun käytössäni ja minä sitä vara-autoa tarvitsin ja tämä oli siis vakuutusyhtiölle ok... Ja siltikin me nyt sit tehtiin vakuutusyhtiön mielestä rikos? En nyt oikeasti ymmärrä tätä :D

Tilanne on muuttunut sen jälkeen kun vakuutusyhtiöt saivat aseekseen tuon omituisen KKO:n ennakkoratkaisun.

Mies osti osamaksulla auton, on haltijana autossa ja omistaja on rahoitusyhtiö. Rahoitusyhtiö on ottanut vakuutukset autolle. Minä taas ajan sillä autolla, tosin mieskin ajaa viikoittain. Eli mikä tässä on mennyt pieleen?

Kyllähän nuo vakuutusyhtiöt on suostuneet aina kaiken korvaamaan, vaikka minut on merkitty vahinkoilmoitukseen kuljettajaksi, siis kun jotain kolareita tms. on tullut ja korvauksia on haettu.

Totta kai autolla saa ajaa muutkin kuin vain sen omistajat. Ei missään laissa (tietääkseni) ole kielletty auton lainaamista toiselle. Entäs autovuokraamot, taksit, työsuhdeautot jne.?

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Mies osti osamaksulla auton, on haltijana autossa ja omistaja on rahoitusyhtiö. Rahoitusyhtiö on ottanut vakuutukset autolle. Minä taas ajan sillä autolla, tosin mieskin ajaa viikoittain. Eli mikä tässä on mennyt pieleen?

Kyllähän nuo vakuutusyhtiöt on suostuneet aina kaiken korvaamaan, vaikka minut on merkitty vahinkoilmoitukseen kuljettajaksi, siis kun jotain kolareita tms. on tullut ja korvauksia on haettu.

Kyllä miehesi on ihan itse sen vakuutuksen ottanut ja on pakkokin olla ottanut, muuten ei rahoitussopimusta olisi tehty. Siinä vaan ilmenee, ettei hän ole auton omistaja vaan haltija. Kun auto on kokonaan maksettu, sopimusta muutetaan siltä osin, että omistaja ja vakuutusenottaja ovat samat.

[QUOTE="vieras";27322456]Kyllä miehesi on ihan itse sen vakuutuksen ottanut ja on pakkokin olla ottanut, muuten ei rahoitussopimusta olisi tehty. Siinä vaan ilmenee, ettei hän ole auton omistaja vaan haltija. Kun auto on kokonaan maksettu, sopimusta muutetaan siltä osin, että omistaja ja vakuutusenottaja ovat samat.[/QUOTE]

Ei ole mies ottanut vakuutuksia, vaan rahoitusyhtiö on vakuutukset ottanut. Vakuutukset laskutetaan meiltä joka kuukausierässä samassa lainan kanssa. Tämä on 110% varma juttu.

Tämä on täysin laillista, paitsi jos käytät miestäsi bulvaanina esim. koska et luottohäiriöiden takia saisi itse autoa osamaksulla, tai et saisi niden takia vakuutusta.

Tämä on täysin laillista, paitsi jos käytät miestäsi bulvaanina esim. koska et luottohäiriöiden takia saisi itse autoa osamaksulla, tai et saisi niden takia vakuutusta.

Minulla ja miehellä molemmilla on luottotietohäiriö. Rahoitusyhtiö on vakuutuksien ottaja. Autolaina on otettu kun molempien luottotiedot oli kunnossa mutta sen jälkeen on häiriömerkintöjä tullut.

Ei ole mies ottanut vakuutuksia, vaan rahoitusyhtiö on vakuutukset ottanut. Vakuutukset laskutetaan meiltä joka kuukausierässä samassa lainan kanssa. Tämä on 110% varma juttu.

Okei. Itselläni on ollut autovakuutus niin kauan, että sellainen järjestely ei varmaan ole vielä ollut olemassa, kun olen joskus ottanut rahoituksen. Joten, kiitos oikaisusta.

Välttäkää ihmeessä If-yhtiön vakuutuksia:

"- On hieno ottaa mummon taikka vaarin nimellä vakuutus, koska he asuvat yleensä maalla ja ovat iäkkäämpiä. Tariffi on silloin toisenlainen eli päästään halvempaan maksuun, kertoo tutkijatoimen päällikkö Jarmo Murtomäki vahinkovakuutusyhtiö If:istä."

http://yle.fi/uutiset/autovakuutuskikkailu_voi_poikia_jattilaskun/6565593

Ajan autolla jonka omistan ja joka on nimissäni, ajan myös autolla jonka omistaa mieheni ja jonka vakuutukset ovat hänen nimissään. ajan autolla jonka omistan mutta vakuutukset ovat mieheni nimissä, samoin huristelen autolla jonka omistaa mieheni mutta vakuutukset ovat nimissäni.

Ajan autolla jonka omistan ja joka on nimissäni, ajan myös autolla jonka omistaa mieheni ja jonka vakuutukset ovat hänen nimissään. ajan autolla jonka omistan mutta vakuutukset ovat mieheni nimissä, samoin huristelen autolla jonka omistaa mieheni mutta vakuutukset ovat nimissäni.

"
Vakuutusbulvaanien määrä nelinkertaistui tehotarkkailussa
Ajoneuvovakuutuksen ottaminen toisen nimiin on kiellettyä mutta silti yllättävän yleistä. If Vahinkovakuutusyhtiön kahden vuoden tehotarkkailussa havaittujen haamuostojen määrä nelinkertaistui. Toisen nimiin ei kannata ottaa vakuutusta, sillä vastassa on monenlaisia ongelmia.
Lakisääteinen liikennevakuutus tai vapaaehtoinen autovakuutus otetaan toisen nimiin useimmiten siksi, että sitä kautta säästetään vakuutusmaksuissa tai saadaan muuta taloudellista hyötyä. Taustalla voi olla suurempien vakuutusbonusten saaminen, paremmat vakuutusehdot tai lähtökohdiltaan edullisempi vakuutus. Myös vakavat maksuhäiriöt sekä omaisuuden salaaminen velkojilta tai ulosotolta ovat yleisiä syitä vakuutuksen ottamiseen toisen nimissä. Tyypillisesti esimerkiksi vanhemmat ottavat aikuisten lastensa ajoneuvoja ja vakuutuksia nimiinsä asiaa enempää ajattelematta.

Vakuutusyhtiöt ovat kiinnittäneet vakuutusbulvaaneihin eli vakuutusten haamuostajiin erityistä huomiota muutaman vuoden ajan. Tuona aikana havaittujen väärinkäyttötapausten määrä on esimerkiksi Ifissä nelinkertaistunut.

- Todella monet vakuutuksia toisen nimissä ottaneet eivät tiedä, miksi vakuutuksia ei voi ottaa muiden nimiin tai miksi toisen haamuostajaksi ei kannata suostua. Haluamme levittää tietoa asiasta, jotta ihmiset tietävät toimintansa riskit ja pystyvät korjaamaan tilanteen. Vakuutustietojen ja ajoneuvorekisterin tietojen tulee täsmätä ja olla yhtä ajoneuvon todellisten omistaja- ja haltijatietojen sekä käytön kanssa, Ifin tutkijatoimen päällikkö Jarmo Murtomäki sanoo.

Liikennevakuutuksen ottaminen toiseen nimiin johtaa monenlaisiin hankaluuksiin. Vahinkotilanteessa vakuutusyhtiö tai liikennevakuutuskeskus eivät lain mukaan korvaa ajoneuvon kuljettajalle, omistajalle tai haltijalle sattuneita vahinkoja. Vapaaehtoisesta autovakuutuksesta ei makseta lainkaan korvauksia.

Kun vakuutusbulvaanin käyttö paljastuu, ajoneuvo laitetaan käyttökieltoon. Jos käyttökiellossa oleva auto tavataan liikenteessä, poliisi poistaa siitä rekisterikilvet. Haamuostaja voi saada poliisin tietoihin merkinnän rekisterimerkintärikkomuksesta tai syytteen rikoksesta.

Auton vakuutus raukeaa takautuvasti siltä ajalta, kun auto on ollut bulvaanin kautta vakuutettu. Liikennevakuutuskeskus perii vilpillisesti vakuutetusta ajasta korotetun liikennevakuutusmaksun. Vakuutusyhtiön ei tarvitse palauttaa väärien tietojen perusteella maksettuja vakuutusmaksuja.

Tehostetun bulvaaniseurannan tavoitteena on kannustaa suomalaisia ottamaan ajoneuvovakuus rehellisin keinoin ja vähentää vilpillisten vakuutusten määrää.

[taustaa 1]
Haamuostajat ovat osa harmaata taloutta
- Vakuutusbulvaanilla tai bulvaanilla tarkoitetaan henkilöä, joka ottaa toisen henkilön vakuutuksen vilpillisesti omiin nimiinsä.
- Yleisintä bulvaanin käyttö on auton vakuutuksissa. Tällöin auton omistajaksi tai haltijaksi ilmoitetaan joku muu kuin auton todellinen omistaja/haltija.
- Bulvaania käytetään useimmin siksi, että sitä kautta säästetään vakuutusmaksuissa tai saadaan muuten taloudellista hyötyä.
- Vakuutuksen haamuostaja ei usein miellä tekevänsä väärin, kun ottaa esimerkiksi aikuisen lapsensa tai ystävänsä puolesta vakuutuksen.
- Bulvaanirakenne lasketaan yhdeksi osaksi harmaata taloutta. Suomen hallitusohjelmaan on kirjattu harmaan talouden vahva torjuminen.

[taustaa 2]
Liikennevakuutuksen ottaminen toisen nimiin johtaa hankaluuksiin
1. Jos vakuutusten haamuostajan käyttö paljastuu, raukeaa auton vakuutus takautuvasti siltä ajalta, kun auto on ollut vilpillisesti vakuutettu. Liikennevakuutuskeskus perii vilpilliseltä ajalta korotetun liikennevakuutusmaksun.
2. Ajoneuvo laitetaan käyttökieltoon, ja poliisi estää tarvittaessa ajoneuvon käytön ottamalla rekisterikilvet pois.
3. Vahinkotilanteessa vakuutusyhtiö ei maksa lainkaan korvauksia. Liikennevakuutuskeskuskaan ei korvaa ajoneuvon kuljettajalle, omistajalle tai haltijalle sattuneita vahinkoja.
4. Vakuutusyhtiön ei tarvitse palauttaa vilpillisen toiminnan perusteella maksettuja vakuutusmaksuja.
5. Haamuostaja voi saada poliisin tietoihin merkinnän rekisterimerkintärikkomuksesta tai syytteen rikoksesta.
"

Vakuutusbulvaanien määrä nelinkertaistui tehotarkkailussa - if.fi

Kyllä on. Jos autoa vakituisesti oikeasti käyttävä henkilö on joku muu kuin rekisteriin merkitty omistaja tai haltija, syyllistyt vakuutusyhtiön mukaan rikokseen.

Siis jos ajan työnantajani omistamaa ja vakuuttamaa työsuhdeautoa, jossa en ole omistaja, enkä haltija niin se on rikos. Tai jos ajan liikenneluvan haltijan omistamaa pakettiautoa, joka on rahoitusyhtiön omistama ja haltijana on työnantajani, niin joudun vankilaan sitä ajettuani työsuhteessa.

Taitaa tässä maassa mennä vankilaan todella monta yritysjohtajaa ja työntekijää tuon perusteella. Joten.....

Tarkoitatako nyt, että luottohäiriöisellä ei ole ajo-oikeuttakaan enää. Ajatelkaa nyt edes hiukan. Jos vaimolla on mennyt luottotiedot ja hän ajaa miehensä autolla, niin mihestä tulee siis BULVAANI.

Siis jos ajan työnantajani omistamaa ja vakuuttamaa työsuhdeautoa, jossa en ole omistaja, enkä haltija niin se on rikos. Tai jos ajan liikenneluvan haltijan omistamaa pakettiautoa, joka on rahoitusyhtiön omistama ja haltijana on työnantajani, niin joudun vankilaan sitä ajettuani työsuhteessa.

Taitaa tässä maassa mennä vankilaan todella monta yritysjohtajaa ja työntekijää tuon perusteella. Joten.....

Kyse on kai lähinnä If-yhtiön kampajasta niitä henkilöasiakkaita vastaan, jotka ottavat autoton ja vakuutuksen sen nimiin, jolla on eniten bonuksia.

"Lakisääteinen liikennevakuutus tai vapaaehtoinen autovakuutus otetaan toisen nimiin useimmiten siksi, että sitä kautta säästetään vakuutusmaksuissa tai saadaan muuta taloudellista hyötyä. Taustalla voi olla suurempien vakuutusbonusten saaminen, paremmat vakuutusehdot tai lähtökohdiltaan edullisempi vakuutus."

Olen haltija.

Äiti on minun autoni haltija. Minä kuitenkin omistaja (muistaakseni ainakin :D ) Isän kuoltua jäin ylimääräinen autovakuutus täysillä bonareilla. Niin nyt se vakuutus on minun autossa kunnes jotain sattuu, ja bonukset nollautuu. Sitte tietysti hankin omat vakuutukset.

Tuo "väärä" haltija ei haittaa muuten kuin niin että kaikki autoon liittyvät laskut menevät hänelle eikä minulle.

Äiti on minun autoni haltija. Minä kuitenkin omistaja (muistaakseni ainakin :D ) Isän kuoltua jäin ylimääräinen autovakuutus täysillä bonareilla. Niin nyt se vakuutus on minun autossa kunnes jotain sattuu, ja bonukset nollautuu. Sitte tietysti hankin omat vakuutukset.

Tuo "väärä" haltija ei haittaa muuten kuin niin että kaikki autoon liittyvät laskut menevät hänelle eikä minulle.

Tosin hänkin käyttää tuota auto silloin kun olen ulkomailla ym. joten ei kai tuo väärinkään ole.

Yhteistyössä