Ajatko autolla, jonka vakuutus on jonkun muun nimissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoomoilanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikös ap:n otsikko ole nyt vähän harhaanjohtajava...

Meillä auto meidän molempien nimissä (minun ja avokin), mutta vakuutus on vain avokin nimellä. Eihän se kai rikkollista ole... ei ainakaan vakuutusyhtiö tähän mitenkään puuttunut, vaikka asian tiesi. Minä ajelen autolla 50% ajasta.

Kyllä on. Jos autoa vakituisesti oikeasti käyttävä henkilö on joku muu kuin rekisteriin merkitty omistaja tai haltija, syyllistyt vakuutusyhtiön mukaan rikokseen.
Jostain olen lukenut samanlaisen mielipiteen. Miksi vakuutusyhtiö saa päättää tällaisesta, eikö vastauksen pitäisi löytyä laista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20160460#Pidp3339872
Tiedän jonkun ajelleen vanhempiensa autolla ja vakuutuksella muutaman kuukauden.

Itselläni on kysymys yhteisomistuksessa olevasta traktorista, jolla on vakuutus myös tieliikennekäyttöön, ja toinen omistaja asuu samassa kunnassa kuin missä traktoria käytetään, mutta käyttöosoite on eri. Toinen omistaja asuu Helsingin keskustassa. Minkä paikkakunnan mukaan määräytyy vakuutusmaksu ja kenen nimiin se tehdään. En ole edes varma, onko traktoreilla sama vakuutus eri puolilla Suomea. Kyseessä on vanha maataloustraktori, hidas kulkija.
Jos Helsingin keskustassa asuva olisi ottanut traktorin yksin nimiinsä, olisi vakuutusyhtiön mukaan pitänyt maksaa vakuutus Helsingin osoitteen mukaan. Montako traktoria olette nähneet Helsingissä parkkiruuduissa? Käyttöpaikka on kuitenkin muualla, maaseutupitäjä, jossa on metsätila.

Tilanne on muuttunut sen jälkeen kun vakuutusyhtiöt saivat aseekseen tuon omituisen KKO:n ennakkoratkaisun.

Tarkoittaako nyt sitä, että on ikäänkuin USA:n käytäntö, eli vakuutus on henkilökohtainen? Miksi helvetissä sitten joutuu maksamaan useamman auton vakuutusmaksut, jos itse omistaa ne kaikki eikä eri haltijaa ole merkattu?
Täytyy sanoa, että en mielellään lainaa autoani kenellekään, eikä jo selvästi täysikäisillä lapsillani ole ajokortteja, kuten ei ole muijallakaan.

Edelleenkin Suomessa on yksityiskäytössä olevissa ajoneuvoissa ajoneuvokohtainen liikennevakuutus. Ajoneuvon omistajaksi/haltijaksi tulee merkitä ajoneuvon pääasiallinen käyttäjä. Liikennevakuutus tulee ottaa omistajan tai haltijan nimissä. Tämän jälkeen autolla voi ajaa kuka tahansa ajo-oikeuden kyseiseen ajoneuvoluokkaan omistava henkilö.

Jos vakuutusyhtiö saa tietää, että auton pääasiallinen käyttäjä on joku muu kuin henkilö, jonka nimissä ajoneuvo on rekisteröity omistajana/haltijana, voi kyseeseen tulla tilanne, jossa vakuutus ei korvaakaan vahinkoa tai vakuutusyhtiö irtisanoo vakuutuksen.

Yhteistyössä