ajatuksia vaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummajainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummajainen

Vieras
Joku viisaampi varmaan haluaa auttaa, kun mua tyhmää niin ihmetyttää ja kummastuttaa...

...vauvallahan ei syntyessään ole tuo itsesäätely opusten ja kokemuksen mukaan oikein hallussa, vaan sitä pitää opetella. No, mitenkäs sen vauvan on tarkoitus sitä oppia, jos ei saa tissiä/pulloa aina kun haluaa ja niin kauan kuin haluaa? Siis jos äiti kiskoo tissin suusta 20 minsan jälkeen ja seuraava annos tulee 3 tunnin päästä. Vauva ei opi lopettamaan syömistä kun masu on täysi ja vaikka kuinka huutaisi lisää, nii ei saa. Tuskin se sit nälkäisenä oikein nukuttaakaan ja kaikilta menee hermot. Nii no... aikuisilla on vissiin sama vika. Ei osata lopettaa itse syömistä kun masu on täysi ja ilmiö näkyy makkaroina vyötäisillä aikas monella. Liekö jo lapsena ""opittua""?

.... Sit kamalan pieniä koitetaan jo saada jonkinlaiseen päivärytmiin. Mitenkä se vauva oppii tunnistamaan ja ilmaisemaan väsymyksen, jos päiväohjelmassa on vanhempien mielestä vielä puoli tuntia leikkiä ja ruoka-aika ennen unia, vaikka vauvaa jo nukuttaisi? Vauva ei pääse päättämään elämässään tissilläolosta eikä unentulosta. Vauva ei siis opi nukahtamaan kun väsyttää, vaan silloin kun vanhemmat haluaa. Mitenkäs sitten kun yöllä herää kesken unien? Väsyttäisi vielä, mutta vanhempia ei näy auttamassa uneen, pitäisikö sitten vaikka huutaa vai kävisikö leikkimään? Tarvitaan vanhempia kiireesti taas auttamaan unille ja sitten ihmetellään porukalla puolivuotiasta joka huutaa petissään ja heräilee puolen tunnin välein.

...ja tätä mä ihmettelen kans, kun kirjoissa sanotaan, et vauva pitää nukuttaa sinne mistä sen on tarkoitus herätä tai muuten se säikähtää. Miten nii? Jos vauva nukahtaa syliini, mun pitäis kanniskella sitä sitten unien ajan, niinkö? Mitä säikähtämistä siinä on, jos vauva nukahtaa syliin ja herää omasta sängystään? Jos se siis herää aina omasta sängystään olipa nukahtanut mihin vaan. Eikö se ole silloin tuttu ja turvallinen paikka?
Jos mietin itseäni... nukahdan sohvalle ja herään omasta sängystä. No en säikähdä, korkeintaan ihmettelen miten olen sänkyyn päässyt jos edes muistan nukahtaneeni muualle. Mahtaako vauva muistaa parin tunnin päästä mihin se on nukhtanut? Sit varmaan jo pelottais itseänikin, jos nukahtaisin sänkyyn ja heräisin keittiöstä... vaan toisinpäin tuskin kamalasti.

Olkoon sana sitten vapaa itseäni viisaammille... hankalien lapsien täydellisille vanhemmille, kenties? ;)

no nyt on maailman kirjat sekaisin! Ei kommentteja, ei lynkkausta, ei haukkuja, ei niin ei mitään!?!? Odotin et vähintään tullaan lankoja pitkin silmille ja haukutaan ihan pystyyn kun tälläsiä kirjotin. olen positiivisesti yllättynyt.

Uskaltasikos joku kuitenkin kertoa onko noissa mun ajatuksissa mitään järkeä?

Tiedätkö, kommentoida en ole jaksanut/muistanut, mutta tuota kirjoitusta olen miettinyt monta kertaa tässä päivän mittaan.

Piti vain sanomani että olen harvinaisen samaa mieltä. Ja jotenkin ajatuksia herättävästi ja kauniisti kirjoititkin vielä.

Voitteko kuvitella et niin ne vanhemmat määrää silloinkin kun eivät itse ole paikalla! Meidän Emma ei saa nukkua päikkäreitä-vaikka Emmaa väsyttä, Emma oli niin likainen eilen kun tuli kotiin et kurahousut jalkaan- ulkona kuivaa eikä muilla ole kurahousuja, Emmalle toppa ja villahaalari päälle- Ulkona lämmin ja muilla T-paita, Emma ei tarvi syödä kalaa koska ei tykkää- Tarhassa 20 lasta jotka eivät yhtäkkiä halua kalaa, Emma haluaa tuoda oman tyynyn jotta ois turvallista-20 muuta lasta haluaa sen tyynyn.

Mä en tiedä mutta en ole koskaan ymmärtänyt sitä et aletaan määräämään lasten nukkumista. Meneehän aikuinenkin päivälevolle jos on väsy, miksi lapsi ei sais. Kyllä tiedän syyn jo ilmankin mutta eikö ois oikein et lapsi sais nukkua jos on väsy?

Itse olen myös miettinyt tätä kirjoitustasi mutta en viitsinyt vastata koska ajattelin kuten sinä, että huutia tulee taas!

Olen samaa mieltä kanssasi. Olen antanut vauvojen syödä heidän omassa tahdissa ja rytmit heillä on ollut jo kuukauden ikäisestä, mutta ovat ne itse muodostaneet ja minä olen niitä noudattanut. Eli minä en ole niitä heille väkisin tehnyt.

Nukahtaa ovat saaneet syliin (niin vähän aikaa ovat pieniä) ja eivät ole pelästyneet siirrosta omaan sänkyyn. Esikoinen nukkui pitkään jopa meidän välissä. Oikein harmittaa kun kuopus ei ole koskaan tykännyt nukkua vieressä. Mikään ei ole niin ihanaa kuin tuhiseva vauva kainalossa.

Vauva-aika on niin lyhyt ettei ole tosikaan.

Ehkä olen tyhmä mutta en tajunnut kirjoituksen pointtia. Tai sitten ap:n kuvailemat opukset ovat todella vanhoja.

Kun tuo on mielestäni itsestäänselvää. Että vauva syö kunnes on kylläinen ja saa ruokaa kun on nälkä. Ja nukkuu kun väsyttää. Meillä ei muuten voisi edes toimia.

Vauva ei itkua lopeta ennenkuin ruokaa on saanut, eikä syö jos ei ole nälkä. Nukahtaa jos on väsynyt, ei nukahda ilveelläkään jos ei väsytä. Jne.

Tuosta pelästysasiasta sen verran, että vauva kyllä tuntee oman sänkynsä. Yleensä huuto on paljon vaativampaa kun herää ""yösyönnille"" omasta sängystä jos on nukahtanut vanhempien väliin. Mutta en tiedä johtuuko pelästyksestä vai siitä, että vieressä näkee heti että ruokaa alkaa kohta tulemaan. Omassa sängyssä ei sitä näe, joten ruokaa vaaditaan isomalla volyymillä.

Noh, minä voin kommentoida että meillä auttoi nimenomaan että tehtiin päinvastoin kuin ajattelet tuota syömisasiaa. Tyttö itki ja itki iltaisin ja minä aina tietysti yritin että jospa olisi nälkä. Sitten neuvottiin että PIDÄ TAUKOA! Aloitettiin sitten niin että syönnin jälkeen sinnillä ensin tunnin tauko, myöhemmin kahden ja pian kolmen. Ja kappas, sen jälkeen ei enää itketty ja hymyillään vieläkin, tyttö nyt 8 kk. Että erilaisia ne on vauvatkin.

Mä kannatan myös tuota vauvantahtista toimintaa, eli silloin syödään kun on nälkä ja silloin nukutaan kun väsyttää, etc. Ja äiti/isä/hoitaja opettelee lukemaan vauvaa, eikä niin että vauva opettelee aikuisen määräämään rytmiin (poikkeuksena tuosta unikoulu, jos nukahtaminen on muuten ylivoimaisen vaikeaa). Tuosta edellisen kirjoittajan kommentista sen verran, että mikäli vauvalla on sellainen masu joka ehkä ärtyy ruoasta / tiheästä syömisestä, on tauotus varmaan paikallaan.

Yhteistyössä