AJATUKSISTA ODOTUKSEEN 19

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sade81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taitaa heinäkuussa olla kaikki vakiterkat lomalla :) Mut kiva kun kaikki oli hyvin Saden neuvolassa. Voi kääkkis oikeasti noita kelan juttuja. Mä oon aamupäivän selannut niitä netissä ja tuun hulluksi. Mä inhoan kelaa kaikissa sen olomuodoissa ja kaikkien tukien hakeminen on ihan sikavaikeaa. Todistusta siitä ja tästä ja tuosta ollaan vailla. Tympii varmaan siksiki ku oon just takunnu veroasioiden kans pääni puhki. Luki muuten kelan sivuilla, että vanhempainpäivärahasta menee veroa sen prosentin mukaan, joka verokortissa on. Mä juurikin nostin prosenttiani loppuvuodeksi sikakorkealle! Eli verottaako ne mua nyt sen uuden % suhteen vai laskeeko keskimääräisen koko vuodelle? Mun mielestä peruskoulussa pitäs olla joku oppiaine, jossa opeteltas verojuttuja ja valtion byrokratiaa.

Baltsun poika on oppinut jo vaikka mitä taitoja :) Joka päivä tulee jotain uutta. Se on ihan mieletöntä kun miettii miten nopeaa lapset kehittyy tuossa vaiheessa. Sitte ne täyttää 15 ja alkaa taantuma X) No joo..

Paljonko meinaatte kutsua väkeä ristiäisiin? Mä ajattelin, että molempien perhe ja vauvan kummit. Taitanee riittää täällä se. Muut sukulaiset ja kaverit voi käydä myöhemmin kaffella jos haluavat.

Brogan, voit hakea uuden verokortin sitten kun jäät äitiyslomalle, muuten veroprosentti on aika kova. Mulla menee silleen hyvin kun saan normaalipalkan tän vuoden loppuun asti niin haen sitten varmaan uuden kortin ensi vuodelle..tai sitten jo nyt loppuvuodelle, täytyy katsoa.

Voi Proukani, en tiedä paljon mistään paljon mitään, mutta veron minä tunnen!

Lasketa uusi verokortti siinä vaiheessa, kun äitiysrahakausi alkaa. Sulla on tuo laskettu aika kyllä niin loppuvuodesta, että etkös saa ihan palkkaa vielä tämän vuoden? Riippuu tietenkin TES:istä, mutta yleisin lienee se kolme kuukautta palkanmaksua. Prosentti kelan etuuksissa voi silti olla kovempi kuin palkkatuloissa johtuen siitä, että etuuksista ei huomioida verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta. Ja toisaalta etuuksista ei pidätetä eikä näin myöskään vähennetä verotuksessa TyEL-maksua.

Lumis, kiitos veroneuvoista =) olisipa ihanaa kun tietäisi noin paljon!

lueskelin noita kelan papruja ja siellä oli että lapsilisää aletaan maksamaan syntymää seuraavalta kuukaudelta. Täytyy nyt toivoa että meidän lapsi syntyy marraskuun puolella eikä 1.12 koska silloin eka lapsilisäpäivä olisi vasta 26.tammikuuta! ja koska niin kiltisti verojani makselen että tottakai haluaisin maksimihyödyt eli myös tuon 100e joka jää puuttumaan jos syntyy vasta joulukuun ekoina päivinä.

mutta olen siis niin pihalla noista kelajutuista. Kaikki olisi helppoa jos menisi sen 2006 verotuksen mukaan mutta kun haluan sen 6kk tulojen mukaan niin täytyy varmaan varata palis palkkakonttorin väen kanssa ja kysyä että miten tuo menee ja kauanko sitä normaalia palkkaa sitten vielä saa jne. Täytyy kyllä käydä meidän kelassakin juttelemassa noista isyysjutuista. Menee kyllä niin hermot näissä kelajutuissa :(

miksi niillä ei voi olla selkeitä esimerkkitapauksia että matti ja maija meikäläinen saavat lapsen jne.

ihanaa kun siis vika työpäivä ja sitten alkaa loma =)! tosin mies teloi jalkansa eikä ole saanut aikaiseksi mennä lääkäriin ja mua ei yhtään huvita lähteä minnekään mökille ennenkuin käy näyttämässä tuon jalkansa..mutta mies kun on mies niin hän olisi valmis lykkäämään sitä taas vaan eteenpäin (niinkuin monia muitakin asioita..miksi tehdä tänään kun voi tehdä huomenna..aargh:/

Täällä yks, joka lykkää kaiken huomiselle! Huominen on aina kiva päivä, huomenna on hyvä.

Nuo kelan sivujen esimerkit (joita on huikaisevat yks ja kaks) on lähinnä sellasia, että en mä tiedä ketä ne koskettaa.. Ei tosiaan oo sellasta tosi normaalia tapausta. Mäkin haluan muuten tuon tuen laskettavaksi viimeseltä kuudelta kuukaudelta, koska luulen, en ole vaivautunut laskemaan ja tarkistamaan, mutta luulen, että tulot on nousseet yli 20%. Ai niin siis, lasketaanko se muuten edelleen 2006 vuoden tulojen mukaan vaikka niin loppuvuodesta alkaa tuo äippäraha? Vai 2007? No kumpanakaan vuonna en oo huimia tienannu.

periaatteessa v.2006 mukaan koska v.2007 verotusta ei ole vielä vahvistettu. Tosin vahvistetaan kai juuri tuolloin marraskuussa koska joulukuun alussa tulee palautukset, joten kelalta voi kai hakea muutosta sitten marraskuussa. Täytyy vielä kysyä tätäkin kelassa kun siellä käydään.

heippa ihanaiset!!

Täällä tosiaan kotiuduttiin ke päivällä mutta netti ollut jotenkinsekasin enkä siis päässyt tänne ollenkaan.. yritin puhelimellakin mutta turhaan..

pe iltana alko siis ne pikkukivuliaat supparit ja la joskus 11 aikaa illal sit lähetrtii sairaalalle päin... su aamuna "pieni" neitonen saapui maailmaan, painoa 4015g ja pituutta huimat 52cm... ekan kerran ku näin niin katoin että miten tommonen valas oikeasti mahtuu mistään :))
väliliha leikattiin ihan loppuvaiheessa(ilmeisesti ei oltais leikattu jos olisin vaan jaksanut ja uskaltanut ponnistaa tarpeeksi) koska vauvis syntyi heti leikkauksen jälkeen... mutta kun musta tuntui että repeän kahtia niin jotenki se leikkaus sit vaikutti psyykkeesee sen verran positiivisesti et sit uskals antaa kaikkensa...
9 pisteen baby kuitenki tuli vaik ponnistusvaihe kestikin jotain 25min..

epiduraalin sain joskus ennen 7 aamulla ja puol10 oli neiti syntynyt.. ja se kyl oli loisto keksintö.. en kokenut synnytystä liian rankkana ja suostun kyllä uudestaankin.. ainoastaan jännitti se ponnistusvaihe, miten ponnistaa ja mihin suuntaan...

Nyytti on kyllä ihana, tissit oli alussa arat ja on vieläkin hieman mutta ihmeen helposti täällä on imetyksen kanssa sujunut.. neiti syö ja nukkuu.. ihana! itellä meinaa vaan aika käyd vähä pitkäksi kun tikit vielä hankaa (ja peräpukama on todella kipeä!!) eikä sen takia oikein pysty kävelemään... sairaalassa pystyin paremmin, en tiedä johtuko sit paikkojen turvotuksesta vai siitä että siellä tuli maattua enemmän..

semmosta, kyllä mul on ollut tänne ikävä!! :)

Mi-iu ja tytsä 5pv

Oikein paljon onnea Mi-iulle tyttövauvasta! Ihania uutisia!!

Omalta kohdalta senv erran, vieläkään ei mitään vuotoa ole. Varmsitus on tullut, sikiön kasvu loppunut viikolle 5. Ensi viikolle sain ajan milloin aletaan tyhjentämään kohtua. Niin surullista, mutta eiköhän tämä joskus iloksi muutu. Tälle ei voinut mitään, mut ei sitä olisi uskonut että omalle kohdalle keskenmeno sattuu, mutta pitihän se tämäkin kait kokea. Ei kivaa.

Onnea kaikille loppuraskauteen, ei mene kauaa kun pääsette vauvoja paijaileen. Se on niin hieno juttu että ei sitäkään voi käsittää ennen kuin sen itse kokee. Toivottavasti meidän seuraava raskaus ei anna odotuttaa ja toivottavasti kaikki menee silloin hyvin.

Maailman ihanin ja surullisin uutinen peräkkäin. Maijuliinille edelleen jaksamista toivotan. Toivottavasti pääset äkkiä tyhjennykseen, että voit aloittaa asian työstämisen :S

Ja Mi-iulle tositositosi paljon onnea tyttärestä!! Tytöt johtaa tässä ketjussa jo 3-1! :D Vai valas se oli, elä vaan kerro tytölle isompana ;) Ei vaiskaan. Hui nyt muaki alko pelottaan tuo ponnistusvaihe... (Varsinki ku yhdessä kätilöt-ohjelman jaksossa se synnyttäjä valitti kesken ponnistamisen, ettei uskalla ponnistaa. Näin paljo mun kannattaa niitä ohjelmia katsoa ;)) Ihanaa Mi-iu kuulla, että kaikki meni hienosti ja ootte päässeet kotiin ja kiva kun alkaa alkaa arki sujua.

Paljon onnea Mi-iulle!! vai tuli sieltä sitten se tyttö..ja vielä melko iso, taisi olla ennätys meidän ketjun syntymäpainossa?!

ja sitten heti kysymyksiä lisää..missä asennossa synnytit ja poistiko epiduraali kivut/tunnon kokonaan vai tunsitko jotain? onko mies nyt isyyslomalla vai miten?

mua ei vieläkään pelota synnytys, paitsi iltaisin jos olen tosi väsynyt niin välillä on ruvennut sitäkin miettimään. Uskon että tuo ponnistusvaihe ei ole mikään ongelma jos vaan saan ponnistaa kyykyssä, seisaallaan, kontillaan, jotenkin sellaisessa asennossa missä voisi kuvitella kakkoshätääkin..tai siis kun miettii sitä puoli-istuvaa/makaavaa niin tuntuu niin luonnottomalta ponnistussuunnalta. Mutta ehkäpä kannattaa vielä ainakin pariksi kuukaudeksi unohtaa synnytykset kokonaan :)

Maijuliinille haleja!

Mi-iulle lämpimät onnittelut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kerro pian lisää siitä miten päivät menee.

Ja Maijuliinille jaksamista. On varmaan hurjan rankkaa tuo odottaminen. Kunpa saisitte nyt pian jätettyä asian fyysisesti taakse.

Mun mielestä Kelan byrokratia on ihan selkeä. Jos haluaa äitiysrahat viimesen 6 kk mukaan, niin rastittaa sen kohdan ja kirjottaa lisätietoihin että toimittaa viimeiset palkkatiedot (laskelmat) sitten kun ne on saanut. Mäkin saan viimeisen eli elokuun palkan vasta syyskuussa, vaikka jään jo elokuun lopulla lomalle. Eli kun mulle lähetetään viimeinen palkkalaskelma, toimitan sen Kelaan ja sitten he laskevat 6 kk tulot. Jos ne on vähintään n20% korkeammat kuin vuoden 2006 niin saan sen 6 kk mukaan. Maksuun tulevat tietenkin vähän myöhemmin kuin jos ottaisin vuoden 2006 mukaan. Mutta maksavat sitten takautuvasti mojovan potin.

Rosa, joo toi onkin ihan selkeää, mua vaan on sekottanut kelan jutuissa tosi pahasti toi kun on oma työnantaja tässä mukana. Siis kun en itse täytä kaikkia tietoja kelan papruihin vaan osan täyttää palkkis ja neuvolatäti sanoi että he toimittavat myös nuo palkkatodistukset kelaan, mutta tuo pitää mun varmistaa. mullakin menee noin että saan palkan vasta kun olen jo jäänyt äippälomalle..

kyllä nuo käsitteet jne nyt vähän selkeytyivät kun luin se kelan lapsiperheohjeen. Ja mun täytyy kelasta tosiaan tuo kysyä että milloin verotustiedot vahvistetaan eli jos saankin v.-07 mukaan jos pyydän muutosta.

Se siinä Kelan byrokratiassa oli tylsintä, kun joka paikasta mistä on saanut palkkaa, joutuu pyytämään lomakkeen Y17. Mä kun olen saanut monilta kustantamoilta ja muista kirjotushommista pieniä satkun parin palkkioita ja siis jokaiseen jouduin lähettämään tuon lomakkeen täytettäväksi. Helpompaa on kun saa palkkaa vain yhdestä firmasta, niin täytyy täyttää vain yks lomake. Sen siis palkanlaskija/konttori täyttää ja lähettää Kelalle.

http://www.kela.fi/in/internet/lomake.nsf/(WWWAllDocsById)/9B83230692C359ECC225739B002F6BAA/$file/Y17.pdf

Hurjan paljon onnea Mi-iulle!

Taidan taas mennä kelan konttoriin kelantädin avulla täyttämään tuon lomakkeen. Oon vissiin tyhmä, kun jotkut rasti ruutuun -kohdatkin tuntuu liian vaikeilta. Enkä muista enää että miten viime kerralla niitä täyttelin. Meillä on ollut sijaisia neuvolassa, enkä ole vieläkään saanut raskaustodistusta. Pitää muistaa hoitaa asia kuntoon kun viimeinen papereiden jättöpäivä on 16. elokuuta.

Eilen tuli ihan ihmeellisiä kipuja sarjoissa alamahaan. Vatsaa ei vetänyt pinkeäksi niin tuskinpa kyse oli kuitenkaan supistuksista.

Tietääkö kukaan että kertyykö äitiysloman (hoitovapaan) ajalta lomapäiviä? On niin tyhmä olo kun en tiedä.. Kun ajattelin että otan viime vuonna kertyneet lomapäivät tähän hoitovapaan jatkoksi niin ei tarvitsisi ainakaan jännäillä töihinmenoa. Kun ensiviikolla olisi töihinpaluu ja samana päivänä tarkastuskin, mutta olisi kiva jo etukäteen tietää että pitääkö tässä lähteä töihin vai ei.

Jellybean 27+1

Aah, kaiken pelastava google. Äitiysloman ja vanhempainrahakauden ajalta kertyy lomapäiviä samalla lailla kuin töissä olostakin.

Mi-iun natiainen on kyllä suloinen! Tukkaakin on toisella jo!

sade, siinä ku epiduraali alko vaikuttaa niin tunsi vielä supistuksia mut vähä hellempinä ja tuntu et sormet ja varpaat alko lämmetä, ja siis sängyllä olin kyljellään ja sit siinä puoli-istuvassa... ponnistusvaiheessa sit jouduin vetämää polvien alta jalkoja ylöspäin ja ponnistamaan.. se on muuten jännä et tekis mieli ponnistaessa vetää päätä ylöspäin, mieski joutu mulle sanomaa että leuka rintaan... niin ja se hengitys oli vaikeaa eli nenän kautta sisää ja suun kautta ulos ettei ala hyperventiloimaa... se oli kyl uskomattoman vaikee muistaa supistusten aikana..

mut suihku on kyl ihan huippu keksintö supistusten aikana, sillä pääsee jo aika pitkällekin... ne jyväpussit taasen tuntu auttavan ehkä niihin ihan pieniin suppareihin pelkästään et niistä ei sit myöhemmin enää ollu apua..

niin ja kiitos onnitteluista!!

Maijuliinille tosiaan voimia kestää tommonen koettelemus :/ toivotaan että pikkuhiljaa helpottaa kun alkio saadaan ulos..

täällä meni sairaalassa yks aamupäivä kokonaan itkemiseen... lastenlääkärit kun tutki ton natiaisen niin totes että sydämes on sivuääni... rauhoitteli kyllä että jos on joku pieni reikä niin ei ole hengenvaaraa jne, mut kyllä rupes pelottaa... sitä sit itkettii se muutama tunti siinä miehen kans ennen ku me kaikki kolme nukahettii samaa sänkyy ja hoitaja tuli pyytää ultraan... ultrassa sit todettiin että niin pieni reikä on että todennäköisesti menee itestää umpeen ja jos ei mee niin ei ole kuitenkaan haittaa elämässä.. seuraava kontrolli on kuukauden päästä ja sitten pari vuotiaana...
mutta voi että kuinka pelästyttiin.. huh! mutta siis kaikki on nyt hyvin eikä enää pelota..vaikka ns. sydänvikanen tuo ihanuus onkin...

Hui millainen säikähdys tuo varmasti on ollut Mi-iu. onneksi ei kuitenkaan sitten mitään sen vakavampaa!

kysymys taas teille viisaammat: viekö mieskin tuon oman kelan hakulappunsa omalle työnantajalleen täytettäväksi niiden työtietojen osalta? ja meneekö miehillä samalla lailla nuo että jos ei halua v.06 mukaan niin voi hakea edellisen 6kk? vai voisiko nuo tiedot täyttää itsekin? mulle siis terkka sanoi että työpaikka täyttää mutta ei niissä ohjeissa mitään puhuta että ei saisi itse täyttää ja kun tarvitaan sitten vielä se erillinen selvitys työnantajalta. Mietin että pitääkö mun varata ihan kokous jonkun palkkatyypin kanssa että ne sitten yhdessä täytetään?! (hmm..pitäisi varmaan mennä käymään siellä kelassa ennenkuin täysin sekoaa näissä.)

Mi-iulle onnittelut tyttövauvan johdosta!! Ja pikaista toipumista! Huh, sua tosiaan säikyteltiin; onneksi vauvasi on kuitenkin kunnossa! Noi pienet on niin hentoja ettei niille soisi mitään ongelmia tai kipuja. Nukinkin vatsavaivat ottaisin mielelläni itselleni.

Maijuliini, surullista kuulla, ettei alkio ole tullut itsestään pois :(. Voimia sinulle!En tiedä muistatko, mutta mullahan meni kesken viime kesänä melkein samoilla viikoilla kuin sullakin. Olisiko ollut jotain rv 5+. Tuskin meidän sikiöt olisivat olleet kehityskelpoisia muutenkaan, joten mä ainakin ajattelen, että parempi, että tuli pois ajoissa. Olisi kauheaa, jos luonto ei varhain hoitaisi pahasti "viallisia yksilöitä" pois, vaan kehitys loppuisi myöhemmillä viikoilla.

Uusimmat

Yhteistyössä