Ajatuksista yritykseen 20

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, Neilikka, niin teet!!! Soitat sille lääkärille joka totesi PCO:n. Mä jopa kehottaisin että soitat sille jo tänään, sehän laittais lähetteeseen sen että sulla on pco. Vai lukeeko se tk:ssakin? Koska se voi nopeuttaa hoitohin pääsyä.

Ja tästä seuraavasta saan varmaan haukkuja, mutta pakko kirjottaa senkin uhalla: Siinä mun polvijutussakin, yksityinen lääkäri (joka ei siis vilkaissutkaan polvea, kun pyysin lähetettä Tyksiin) laittoi rastin "kiirellisyys"-kohtaa "alle viikko", kun jos oisin saanut sen tk:sta, niin menee ihan jonon päähän ja olis kestänyt kuukausia, ne ei laita siihen kiireellisyys-kohtaan mitään. Know what I mean...

Mä olen liian kova höpöttämään, mutta toistan vielä mitä muut on täällä kirjottaneet: Yksityiseltä voi hakea lähetteen julkiselle puolelle, eikä siinä maksa muuta kuin sen yhden kerran.

Tsemppiä kaikille, ja iso halaus!!! Kamala harmaa päivä.

Yrittäisinkö hyödyntää Rosan höpötyskohtausta, ja udella, että mitä opiskelet? Ja missä olet ollut/olet töissä? Et ole koskaan paljastanut... Kerro vaikka postissa jos et täällä tahdo.

Minni, mulla on ihan samat positiiviset kokemukset kavereille ja lähipiirille kertomisesta. Eilen kerrottiin taas yksille, ja vaikka ne ei oikein osanneetkaan suhtautua, niin ihan hyvä mieli jäi. Nyt on jäljellä yhdet kaverit joille aion kertoa, mutta muille ei tästä tee mieli puhua. Meillä siis vanhemmat, miehen sisko ja sen mies, miehen veli ja sen vaimo, ja yksi kaveri tietää. Ja yksi kaveripari tulee tähän listaan lisää kun vaan joskus tavataan ne.

No nih. Rupes ärsyttää mun tietämättömyyteni. Eli soitin äskön Tyksin naistentautien polille, joka hoitaa myös lapsettomuus-hoidot (juu, olen samassa rakennuksessa töissä, eli Tyksissä). Ja johan tuli tietoa.

Jos tällä viikolla toimittaa lähetteen, ekan ajan saa tammikuun loppuun (sen jälkeen on hoidon piirissä ja kulkee lutvikkaammin). Eli ei kovin pitkä odotus, niinku luulin! Eikä mitään väliä mistä lähete tulee, jonon kannalta. Sanoin että aloitettiin yritys alkuvuodesta (valkonen valhe), kysyin kuinka tarkkoja ovat vuodesta. Sanoi, että jos on syytä epäillä, että jotain häikkää, niin kehotti ihmeessä tuomaan lähetteen heti vaan, koska jonotus menee kuitenkin alkuvuoteen, eli ei ole tarkkaa siinä vaiheessa kun on jo saanut lähetteen. Että jos on lähete, niin ei he enää kysele aloitusta. Heille tulee koko Varsinais-Suomesta lähetteet, että ei voi tietää jos ensi viikolla saa vasta maaliskuussa...

Kysyi onko multa otettu labrat (EI) ja kilpirauhasarvot (EI).

Neilikka, sinne vaan lähete!!! Mä aion tehdä nyt niin, että pyydän mun gyneltä marraskuussa lähetteen, ja vien sen Tyksiin ellei seuraavassakaan natsaa.

Kirjottelen mailissa enemmän näistä työhommista...

TAMMIKUUN LOPULLE!!! MÄÄ EN KESTÄ. Siihen on ikuisuus. Mutta hyvä uutinen tietenkin toi että yksityiseltä ja kunnalliselta saa yhtä tehokkaat lähetteet. Vitsit oon ääliö kun oon vetkuttanut tän asian kanssa niin kauan. Kiitos Rosa-kulta kun selvittelit asioita, mun pitää saada tää asia eteen päin heti huomenna.

Neilikka, hoidat huomenna sen lähetteen ja viet sen itse polille, mikäli pystyt, niin se kirjataan suoraan jonoon.

Osaako joku kertoa mitä nuo kyseiset labrat pitää sisällään? Eli mitä labroja otetaan ja miksi, kun tutkitaan lapsettomuutta??? Mun gyne ei ole ikinä puhunut tollasista. Mut ei se olekaan lapsettomuusgyne...

Lumikukka, halauksia sulle, luin juuri mailin. Kerroppa sitten lisää miten menee sen jutun kanssa.

Voi Ericaa! Pahalle tuntuu teidän puolestanne, paljon voimia ja rohkeutta parempaan huomiseen.

Hmm täällä on tk:ssa käsittääkseni ihan oikeat gynet. Mutta on kyllä niin pieni paikkakuntakin, että on kaikki tk-palvelut saman katon alla ja lähin yksityinen naapurikaupungissa. Lapsettomuushoidot ym on Oulussa 150 km päässä.

Saana on kyllä nyt hävinnyt jonnekin, piristystä tänne kaivattaisiin.

Kiitos Rosa. Arpa on nyt heitetty ja aika näyttää mitä se poikii.

Kiitos Rosa kun selvittelit tuota. Vaikka en TYKSin piirissä olekaan, niin kiva tietää. Ja tuo että jos on pcota yms niin riittäisi 6kk! silloinhan voisin jo ilmoittautua jonoon, saisi sitten ne clomit ja pääsisi tarkkailu-ultriin..

Oltiin kaverin luona joka saa alkuvuodesta vauvan, olivat niiin onnellisia. Ja kertoivat että yksi tuttumme saa keväällä toisen lapsen. meinasi tulla kyllä itku, siis kun kyllä mekin niin kovasti haluttaisiin eikä vaan taida luomusti meillä tulla. En vaan ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa...ja en koskaan kuvitellut sekuntiakaan että joutuisin lapsettomuushoitoihin..mutta niin se vaan todellisuus iskee :(

Nyt on taas niin paha olo..ja paha olo Neilikankin puolesta. Tuntuu vaan siltä että ei meidän kannata odottaa tuota vuotta jos kerta on epätodennäköistä että ei tilanne muutu miksikään. Haluaisi silti vaan niin kovasti uskoa että tärppäisi..katson nyt tämän kierron ja jos sen jälkeen pyytäisi sen lähetteen sinne jonoon, en tiedä kauanko täällä pk-seudulla saa jonottaa..

Eipä tarvitse kiitellä... Täältä on saanut niin paljon apua, tukea ja tietoa, että on kiva jos edes joskus pystyy antamaan jotain takaisin. (Onneks tähän ääriryhmään ei tarvi lahjottaa rahaa. Vaiks toisaalta tän ryhmän myötä kaikki rahat menee tikkuihin, lehtiin, vauvanvaatteisiin, pian vaunuihin jne...)

Mäkin voisin joskus miettiä ENNEN ku kirjotan, että tulis kirjotettua selkeämpään muotoon asiat ja turhat sössötykset jäis pois. Mutta kahvipäissäni höpötän täällä kuin puhuessani, ja kirjallinen muoto on sitten kuin ala-asteelaisen...

Sitten kun uusi ketju aloitetaan, niin otetaan Erica pois plussanneista. Hali taas Ericalle!

Lisätään uuteen listaan jännäyspäivät. Mun jännäyspäivä on 8.11. Tässä kierrossa on eniten toivoa mitä ikinä ennen. Tipun kyllä korkealta jos ei ole natsannut, ja toisaalta olen ihan varma ettei taaskaan ole. Ristiriitasta.

Tulin kurkkimaan et mitä teille kuuluu.. Voi Erica, olen niin pahoillani tapahtuneesta, ei tuollaista soisi kenellekään. Suuri halaus täältäkin.

Toivottavasti on tärpännyt Rosa :) Ja Lumikukka! Kaikki muutkin tietenkin!!! Täällä jännätään.. Lämmöt on koholla ja nippailut vatsassa, saa nyt nähdä kuitenkaan, kp 27/30 tai jotakin. Nyt istahdan sohvalle hetkeksi.. Sitten kallistun sänkyyn. Hyvää yötä kaikille :)

Rosalle kovasti peukkuja, samoin kuin tietty kaikille muillekin!

mä en jaksa edes jännäillä itseniäni mihinkään listaan kun ei tosta oviksesta tiedä..toistaiseksi ainakin lämmöt ihan samat kuin joka aamu.

Kukas haluaisi aloittaa uuden listan??

ai niin, sitä piti vielä kysyä että miten toi siis käytännössä? minne toi lapsettomuuslähete pitäisi sitten viedä, sisi esim Uudellamaalla kun on HUS, niin voiko sen toimipisteen itse päättää vai miten se toimii?

en nyt siis ihan vielä mitään vie, tuntuu jotenkin niin surulliselta jos joutuu hoitoihin..ja täytyy nyt ensin odottaa miehen simppatulokset jne...mutta ehkä sitä joku päivä joutuu tuon lähetteen viemään =(

Sade, lääkäri, jolta saat lähetteen, toimittaa sen postitse eteenpäin oikeaan paikkaan. Kertoo toki sinulle että mihin. Ei tarvitse itse siis huolehtia.
Julkinen puoli on nihkeä sen vuoden suhteen eli vaikka olisi esteitä, niin eivät välttämättä silti ota jonoon. Yrittää voi silti aina. UUdellamaalla, HUSin alueella, hoitojonot ovat pitkät. Eka kirje tulee n. 3 vkon sisään siitä kun lähete menee, ensikäynti on usein n. 3 kk:n päästä lähetteen saapumisesta. Sen jälkeen alkaa tutkimukset (verikokeet, simppa-analyysi, aukiolotutkimus) ja niiden aikoja voi olla vaikea saada, esim. tuohon aukiolotutkimukseen. Kaikki tutkimukset voi teettättää valmiiksi yksityisellä, hintaa tulee kela-korvausten jälkeen n. 300 - 400 eur ja sitten on valmiit tulokset, joilla julkisella puolella edetään. Ei mene turhaa aikaa tutkimuksiin, jotka siis ovat julkisella kovin hitaasti eteneviä. Julkinen puoli päättää sitten tulosten mukaan, että miten edetään.

Huh, kuulostaa hankalalta ja hitaalta tuo julkisen puolen toiminta. En tiedä mikä tilanne täällä Tanskassa on, mutta veikkaan et jos vastaava tilanne tulis eteen niin menisin kyllä yksityiselle, ja kaivaisin ne rahat vaan jostain. Mutta mä oonkin maailman kärsimättömin ihminen... tahdon kaiken nyt ja heti :) Mutta varmaan on paljon paikkakuntaisiakin eroja.

Täällä kp 18 ja pitkät piinaviikot on juuri alkanu. Voi kun ois aikakone niin menisin 2 vkoa eteenpäin :)

Hmm... en oo miettiny testamentteja, eiks rahat mee vaan jos kuolee niin miehelle ja lapsille, en oo ajatellu tarkemmin. Mun pitäis tehdä vielä avioehto vaikka siit on jo pari kuukautta kun mentiin naimisiin. Enpä mäkään mikään miljonääri on mutta parempi se ois että metsä pysyis suvussa. Onneks miehellä ei oo mitään avioehtoa vastaan. Se on niinku henkivakuutus.

Sade ja Sivullinen; Totta, lääkäri voi lähettää lähetteen suoraan julkiselle minne pitää. Mutta itse olen julkisen puolen sairaalassa töissä, ja tiedän että varmin tapa saada lähete nopeasti perille ja NOPEASTI hoitojonoon, on viedä se itse (liian usein ne jää kiirellisten pinojen taakse). Mutta totta on, että lääkäri voi sen lähettääkin. Itse olen lähetteiden kanssa tehnyt niin, että kysyn kalenteri kädessä heti, milloin saan ajan, kun normaalisti se tulee postissa kun ovat saaneet ajan annettua. Tyksissä paikkana -minne lähete viedään- on Naistentautien poliklinikka, ja siellä toimistosihteerin "koppi".

Huh, mikä kiire, palailen asiaan... Ja testamenttejä ei olla mietitty, mutta ei meillä omaisuuttakaan hurjasti ole, ja naimisissa kuitenkin.

Olen vähän epäluuloinen, koska olen sillä puolella töisessä... Heh, aika pelottavaakin.

pöh..varasin nyt sitten ensi kuun lopulle ajan gynelle joka on erikoistunut PCOS, haluan tietää onko minulla tuo PCOS vai ainoastaan PCO ja miten eroaa ja kuinka vakavana hän näkee tilanteeni. Katson sitten miten tehdä tuon lähetteen kanssa.

Ei olla tehty testamenttia kun ollaan naimisissa. Ei ole myöskään mitään avioehtoa kun ei ole tuota omaisuutta niin paljoa ja muutenkin ollaan sillä linjalla että kaikki on yhteistä.

Niin tosiaan, täällähän taitaa kaikki muut olla naimisissa kuin minä ja iipi. Noh, olisi lähinnä tämän talon osalta hyvä tehdä keskinäinen testamentti, niin onpa sitten ainakin siltä osalta suojattu.

).(
kp 31/28-31, kaksi negaa testattuna ja tätiä ei näy ei kuulu

Yhteistyössä