Akne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moonbride
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Moonbride

Jäsen
28.07.2009
960
0
16
Voiko lääkäri määrätä mitään akneen jos yrittää vauvaa? Iho todella huonossa kunnossa, johtuu varmaan pco:sta ja hormoneista, joten auttaako siihen sitten mikään. Puhdistus ym kunnossa, finnejä satelee silti koko ajan. Mitään e-pillereitä en aio aloittaa. Onko muita lääkkeitä ollut kenelläkään?

Mulle ihotautilääkäri kirjoitti antibiootit kun sain hormooniaknen ja sanoi että pitää lopettaa heti kun saa tietää raskaudesta. Eivät kuulemma vaikuta mitenkään raskaaksituloon vaan vauva hampaiden kehitykseen joka alkaa viikolla 20 joten kun lopettaa raskaudesta tietäessä, niin ei mitään haittavaikutuksia pääse tulemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No suun kautta nautittava lääkitys ei ainakaan sovi jos on raskaana. Siinähän seurataan tarkasti maksa-arvojakin.

Ensinäkään kaikissa lääkityksissa ei tarkkailla maksa-arvoja, esim. hormooniakneen määrätään ihan perus tulehdusantibiootteja (se kun on ihotulehdus) ja toiseksi ap kysyi mitä voi käyttää kun suunnittelee raskautta. On vähän eriasia kuin olla jo raskaana.

Antibiootteja voi vielä alkuvaiheessakin käyttää. Tetrasykliinistä ei ole muuta haittaa kuin vauvan hampaide pysyvä värjäytyminen. Siksi sitä ei teitenkään voi käyttää raskauden jatkuessa. Käsittääkseni jokin toinen antibiootti on vaihtoehtoinen, joa oireet ovat niin pahat että onpakko lääkitä. Lisäksi toiset paikallishoidot myös mahdollisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonbride:
Kannattaakohan lähestyä ihan tk-lääkäriä ja pyytää jotain tähän ihoon? Laittaa varmaan sitten ihotautilääkärille jos tarve on.

Mulla myös pco ja gyne määräs mulle nesteenpoistolääkkeitä (okei tasan siihen että sisäreisiin välistä tuli hirveitä finnejä).

Se mitä itse oon selkään ja kasvoihin käyttäny on ollu avitcid-voide.
Pahin akne kadonnut tolla. Välillä toki tulee kipeitä pahkuroita ja nykyään käytän sinkkipastaa ja teepuunöljyä. Lähtee ja toimii :)

Alkuperäinen kirjoittaja Moonbride:
Kannattaakohan lähestyä ihan tk-lääkäriä ja pyytää jotain tähän ihoon? Laittaa varmaan sitten ihotautilääkärille jos tarve on.

Kannattaa mennä ihan suoraan ihotautilääkärille yksityiselle. Tk- lääkärit tietävät todella vähän ihosairauksista koska ne ei kuulu yleislääkärin koulutukseen kuin pintapuolisesti. Tk- lääkäri ei myöskään voi lähettää ihotautilääkärille, koska ihotautilääkäreitä ei ole tk;ssa vaan ainoastaa sairaalassa ja sinne saa lähettää ainoastaa erittäin vakavat tapaukset. Kokemuksia kolmen kaupungin toimista ja yhdestä hoitovirheestä, joten trust me.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
No suun kautta nautittava lääkitys ei ainakaan sovi jos on raskaana. Siinähän seurataan tarkasti maksa-arvojakin.

Ensinäkään kaikissa lääkityksissa ei tarkkailla maksa-arvoja, esim. hormooniakneen määrätään ihan perus tulehdusantibiootteja (se kun on ihotulehdus) ja toiseksi ap kysyi mitä voi käyttää kun suunnittelee raskautta. On vähän eriasia kuin olla jo raskaana.

Mä tarkoitinkin ihan aknelääkkeitä en antibiootteja. Eihän ap edes voi vielä olla varma mistä akne johtuu ja miten sitä hoidetaan. Ja jos hän joutuis aloittamaan ihan aknelääkityksen ei edes kannata haaveilla raskaudesta puoleen vuoteen. Sillä niin kauan niitä lääkkeitä napsitaan. Minulle ilmaisu "suunnitella raskautta" tarkoittaa sitä et toimiin voidaan ryhtyä koska vaan, ei vasta vuoden sisällä. Nih.

Mä tarkoitinkin ihan aknelääkkeitä en antibiootteja. Eihän ap edes voi vielä olla varma mistä akne johtuu ja miten sitä hoidetaan. Ja jos hän joutuis aloittamaan ihan aknelääkityksen ei edes kannata haaveilla raskaudesta puoleen vuoteen. Sillä niin kauan niitä lääkkeitä napsitaan. Minulle ilmaisu "suunnitella raskautta" tarkoittaa sitä et toimiin voidaan ryhtyä koska vaan, ei vasta vuoden sisällä. Nih.

Vai että oikein "aknelääkkeitä" :D Kyllä ne muutamat antibiootitkin on ihan aknelääkkeitä ja samoin esim. e-pillerit toimivat lääkityksenä akneen. Ja jos raskaus on suunnittelilla ja vaikka yrityskin olisi aloitettu voi siihen raskauttumiseen silti mennä vuosia.

Vai että oikein "aknelääkkeitä" :D Kyllä ne muutamat antibiootitkin on ihan aknelääkkeitä ja samoin esim. e-pillerit toimivat lääkityksenä akneen. Ja jos raskaus on suunnittelilla ja vaikka yrityskin olisi aloitettu voi siihen raskauttumiseen silti mennä vuosia.

No joka tapauksessa itse söin teini-ikäisenä aknelääkitystä, joka todellakaan ei ollut antibioottia. Ja sitä täytyi syödä 6 kuukautta putkeen ja tarvittaessa lisää. Tuona aikana ei saanut olla raskaana, eikä yrittää raskautta koska se olisi vaurioittanut sikiötä. Lisäksi täytyi viikottain käydä verikokeissa jossa katsottiin maksa-arvot. Jos joku nyt haluaa nussia pilkkua lisää en tarkoita nyt siis ihan peruslääkityksiä vaan kunnon räjäyttävää tavaraa jota saa vain ihotautilääkärin määräämänä.

Ja raskautua voi ekastakin kerrasta.

Yhteistyössä