Alajärveläiset HUOM! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="muuttaja";24710033]Millainen paikka on asua? Onko työllisyys millainen sos. ja terv.alalla? Tai edes lähialueen kunnissa/kaupungeissa? Päiväkodit, koulut? Millaisia? Kaikkea tietoa mielellään otan vastaan, kiitos.. :)[/QUOTE]
Voit vielä päästä tuohon listaan:)

Kuuluisia Alajärvellä syntyneitä tai vaikuttaneita

Esko Ahonen, kansanedustaja
Jukka Haavisto, jazzmuusikko
Kosti Katajamäki, ralliautoilija
Matti Luoma-aho, kansanedustaja
Marko Maunuksela, Tangokuningas 2010
Eero Nelimarkka, kuvataiteilija, taiteilijaprofessori
Toivo Nygård, FT, professori, historiantutkija
Antti Pesonen, Itsenäisyyspuolueen puheenjohtaja
Merja Rantamäki, iskelmälaulaja
Annukka Talvitie, lentopalloilija
Raimo Vistbacka, kansanedustaja

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Voit vielä päästä tuohon listaan:)

Kuuluisia Alajärvellä syntyneitä tai vaikuttaneita

Esko Ahonen, kansanedustaja
Jukka Haavisto, jazzmuusikko
Kosti Katajamäki, ralliautoilija
Matti Luoma-aho, kansanedustaja
Marko Maunuksela, Tangokuningas 2010
Eero Nelimarkka, kuvataiteilija, taiteilijaprofessori
Toivo Nygård, FT, professori, historiantutkija
Antti Pesonen, Itsenäisyyspuolueen puheenjohtaja
Merja Rantamäki, iskelmälaulaja
Annukka Talvitie, lentopalloilija
Raimo Vistbacka, kansanedustaja

http://aalto.alajarvi.fi/Suomeksi/Alvar_Aalto_Alajarvella

Listaan voisi lisätä myös Kalevala Korun suunnittelija Kirsti Doukasin.

Hei,

olen tässä mielenkiinnolla lueskellut näitä viestejä. Meidänkin perheessä mietitään tällä hetkellä kovasti maalle muuttoa ja erityisesti Alajärveä pohditaan, kun siellä suunnalla olisi sukua ja apua näin ollen myös lastenhoidossa. :) Asumme nyt isossa kaupungissa ja elämä kyllä aika hektistä ja kiireistä. Kouluissa isot luokkakoot lapsilla ja harrastaminen ja yleensäkin eläminen melko kallista. Toki tuo työasia mietityttää kovasti ja sen pitäisikin olla kunnossa ennen muuttoa. Myös Lapuaa ja Seinäjokea olemme miettineet yhtenä vaihtoehtona.

Kovin avarakatseiselle henkilölle Alajärvi ei liene oikea paikka. On muistettava, että vaikka maalaispaikkakunnaksi kohtalaisen iso onkin niin kaikkialle muualle (Seinäjoki, Jyväskylä esim.) on pitkä.

Poikkeuksena maalaispaikkakuntiin poikkeuksellinen ulkomaalaisten, erityisesti venäläisten määrä sekä keskimääräistä enemmän romaneja, jotka myös näkyvät ja kuuluvat katukuvassa. Myös huomattavasti enemmän voimakkaan uskonnollisia henkilöitä sekä yhteisöjä.

Oma lukunsa Menkijärven kylän väkivaltainen lähihistoria täynnä toinen toistaan järjettömämpiä henkirikoksia.

Sanoisin, että Alajärvellä voisi pärjätä sellainen, jolla on sukua siellä, mutta muiden kannattaa varautua pikaiseen poismuuttoonkin. Ja nekin ex-alajärveläiset, jotka ovat asuneet isommassa kaupungissa, saavat ehkä varautua karuun ensimmäisen vuoteen. Kun siellä ei ole mitään.

Tottakai jokainen kaipaa kotiseudulleen, mutta aika kultaa muistoja aika vahvasti ja ne kaverisi ovat suurin osa muuttaneet pois.

Niin, itsekin olen ex-alajärveläinen ja muutto kiinnostaa usein kovastikin, mutta lomilla käynti avaa taas silmiä... jaksaisikohan sitä lessu-hellari-kepulaiskylää ?.

vastaan otto no se riippuu ihmisestä mutta kyllä ne hyvin siihen suhtautuu kun muuttaa paikkakunnalle eli oles huoleti hetken kattovat kieroon mutta eiköhän se siittä tasaannu ite olen alajärveltä kotoisin mutta en ole hetkeen asunu sielä käynyt kouluja muilla kunnilla ja silleen

Ainakin vanhusten parissa töitä on Alajärvellä ja lähikunnissa. Oletettavasti myös vuodeosastolla voisi olla. Vakipaikoista en osaa sanoa, mutta ainakin keikkaa saa heittää niin paljon kuin viitsii ja jaksaa.

Pikkukunta- juuri ja juuri kaupunki. Pikkukaupungin jutut. Ainoat liikennevalot tuli tohinalla joskus männä vuosina mutta poistettiin, en oikeastaan tiedä miks, kai ihmiset niihin törmäili tai jotain.
Aikanaan lähdin opiskelemaan ja sillä mielellä etten takaisin tule. Enkä ole tullut, ainoastaan vierailemaan, ainoa mitä todella kaipaan on omat rakkaat sukulaiset. En osaa kyllä sanoa johtuuko, se etten kotipaikkakunnalleni halua takaisin nimenomaan Alajärvestä vai vaan siitä että on halunnut pois lapsuuden ja nuoruuden piireistä, ehkä molemmista.

Hauska keskustelu:DD Vaikka vanha jo onkin.. Alajärvi on itelle tosi tuttu kun suku siellä asuu ja ite asunut naapuripitäjässä lapsuuteni ja nuoruuteni.

Mutta Mortti ja Vertti on sellasia harmittomia miehiä, jotka kiertää kaikki kissanristiäiset ruoan perässä ja puhuu keskenään itse keksimäänsä kieltä. Jotain "tynnyrissä kasvaneita" ehkä? En tiedä.. Mutta harmittomia heppuja, outoja vain.:D

Oon asunut Alajärvellä jokusen vuoden ja tykkään :) En tuntenut ketään täältä tänne muuttaessani, mutta oon hyvä tutustumaan - ja alajärveläisiin on mielestäni helppo tutustua!

Joku haukkui Alajärven terveyskeskusta, mutta mielestäni sieltä saa aika hyvää palvelua. Neuvolat on aivan loistavia.

Ei täälläkään kaikki täydellistä ole, mutta viihdyn hyvin, enkä ole vielä katunut muuttoani.