Alan jo melkein katua lapselleni 5v sitten antamaani nimeä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhyy

Vieras
Kerron nimen nyt tässä ihan suoraan. Mitä väliä jos tutut tunnistaa.

Jessica Jemina Isabella.

Meidän mielestä nimi oli niin ihana kun sen annoimme. Sitten tulin mammapalstoille ja sain kuulla, että yksi hirveimmistä nimistä on Jessica :(

Pahinta on, että yksi isompi kaveri on keksinyt sen "jes, sika" -väännöksen :(

Ja se, että tyttö itse tahtoisi olla mieluiten esim. Martta. Oikeasti, Martta... Ja itse kun ajattelin Jessican olevan joka tytön unelmanimi. Pieleen meni että pläjähti.

Olen yrittänyt lohduttaa itseäni ja tyttöäni, että joka nimestä saa vännettyä jotain ikävää. Toistaiseksi on ihan tehonnut eikä tyttö tunnu ajattelevan asiaa kovin usein. Tosin hänestä kaikilla kavereilla on kauniimmat kuin itsellään.

En jotenkin silti viitsisi nimeä mennä vaihtamaan. Se nyt on se, minkä me kelvottomat nimenkeksijät olemme antaneet... En usko, että tyttö sitä aikoo vaihtaa. Ainakin nyt sanoi että se on hänen oma nimi ja siksi rakas... Mutta jos haluaa, niin aikuisena sit...

Aika "mielenkiintoinen" valinta, en ole aikaisemmin kuullut, että joku oikeasti olisi antanut tuollaisen nimiyhdistelmän. Jessikoita/ Jessicoita kyllä tunnen pari.

Voisitteko ottaa käyttöön esim. Jeminan tai keksiä itse lyhemmän lempinimen, vaikka Miina tai Jessi, jota rupeaisitte sitten käyttämään koko ajan.

Aika "mielenkiintoinen" valinta, en ole aikaisemmin kuullut, että joku oikeasti olisi antanut tuollaisen nimiyhdistelmän. Jessikoita/ Jessicoita kyllä tunnen pari.

Voisitteko ottaa käyttöön esim. Jeminan tai keksiä itse lyhemmän lempinimen, vaikka Miina tai Jessi, jota rupeaisitte sitten käyttämään koko ajan.

Miina ei ole hyvä lempinimi, ymmärrätte varmaan... Jos jo Jessicasta kiusataan, niin kiusataan varmasti Miinastakin. Jessihän on se Puuha Peten kissa, sekin varmasti keksitään.

Itse olen sitä mieltä, että joka nimestä saa väännettyä jotain ikävää, kuten ap:kin sanoi. Toisekseen se on sivistymätön moukka ja KIUSAAJA, joka alkaa toisten nimiä vääntelemään ja niistä kiusaamaan. Vaikka nimi olisi Anus Pepu Pimppu, niin se ei oikeuta kiusaamiseen.

Kyllä kantaisin ap tuon nimen ihan huoletta ylpeydellä. Kaunishan se on.

Joka nimestä saa jotain ikävää ja kukaan ei pidä kaikista nimistä. Esim. Martta-tyylisten nimien inhoajia löytyy, joidenkin mielestä ne on susirumia. Sitten taas yleensä kaikkien mielestä kaunis esim. Sofia tai Maria ovat kuolettavan tylsiä ja persoonattomia. Jne.

Tiedän itsekin pari Jessicaa eikä heillä ole nimistään ongelmia ollut. Iloisia ihmisiä ovat.

[QUOTE="vieras";24801106]Miina ei ole hyvä lempinimi, ymmärrätte varmaan... Jos jo Jessicasta kiusataan, niin kiusataan varmasti Miinastakin. Jessihän on se Puuha Peten kissa, sekin varmasti keksitään.

Itse olen sitä mieltä, että joka nimestä saa väännettyä jotain ikävää, kuten ap:kin sanoi. Toisekseen se on sivistymätön moukka ja KIUSAAJA, joka alkaa toisten nimiä vääntelemään ja niistä kiusaamaan. Vaikka nimi olisi Anus Pepu Pimppu, niin se ei oikeuta kiusaamiseen.

Kyllä kantaisin ap tuon nimen ihan huoletta ylpeydellä. Kaunishan se on.

Joka nimestä saa jotain ikävää ja kukaan ei pidä kaikista nimistä. Esim. Martta-tyylisten nimien inhoajia löytyy, joidenkin mielestä ne on susirumia. Sitten taas yleensä kaikkien mielestä kaunis esim. Sofia tai Maria ovat kuolettavan tylsiä ja persoonattomia. Jne.

Tiedän itsekin pari Jessicaa eikä heillä ole nimistään ongelmia ollut. Iloisia ihmisiä ovat.[/QUOTE]

Jessi on kyllä posti paten kissan nimi

Mun esikoista on kiusattu nimestään. Nimi on Silja.

Eli siis "Silja Line". On kyllä niin kujeileva luokka, et varmaan suurinta osaa on kiusoiteltu nimestään. Ei olla otettu vakavasti.

Ja se, että tyttö itse tahtoisi olla mieluiten esim. Martta. Oikeasti, Martta... Ja itse kun ajattelin Jessican olevan joka tytön unelmanimi. Pieleen meni että pläjähti.

Tosin hänestä kaikilla kavereilla on kauniimmat kuin itsellään.

En jotenkin silti viitsisi nimeä mennä vaihtamaan. Se nyt on se, minkä me kelvottomat nimenkeksijät olemme antaneet... En usko, että tyttö sitä aikoo vaihtaa. Ainakin nyt sanoi että se on hänen oma nimi ja siksi rakas... Mutta jos haluaa, niin aikuisena sit...

Lähes jokainen pikkutyttö haluaa olla jossain välissä toisen niminen :) Mäkin olin pienenä sitä mieltä, että mulle oli annettu koiran nimi ;), vaikka ihan kiva ja normaali nimi mulla on =)

Siis miten niin mielenkiintoinen valinta, onhan noita samantyylisiä vaikka kuinka usein ollut esim. syntyneet-palstalla.

Kuten on tullut jo ilmi, on lapsen nimi lähes mikä tahansa, niin aina siitä saa jonkun väännöksen vedettyä. Ja jos nyt onkin käynyt niin hyvä tuuri, ettei etunimestä kiusata, niin ainahan lapsella on sitten muös se sukunimi.

Omasta lapsuudestani muistan lapsen nimeltä Läskinen. Ei se nimi oikeasti sellainen ollut, mutta kun etunimesti ei "saanut" mitään väännettyä, niin sukunimestä väännettiin sitten senkin edestä. Eikä tämä ollut suinkaan ainoa "sukunimestä kiusattu", vaan heitä oli monta.

Mä en montaakaan sellaista lasta tiedä, joka olisi ihan aina tykännyt nimestään. Tai silmiensä väristä, hiustensa taipuisuudesta, pituudesta tai muustakaan. Taitaa olla melko tyypillistä, ettei ihminen ole ns. tyytyväinen siihen mitä hällä on. Mäkin olen aina halunnut olla lyhyt, ruskeasilmäinen, tummatukainen ja luonnonkiharat omaava. Mutten ole. Ehkä josakin määrin lyhyt ja tummahiuksinen, mutta siitä saamme syyttää huonoa ryhtiä ja hiusvärejä.

En lähtisi muuttamaan lapsen nimeä, enkä edes jaksaisi vaivautua asiaa miettimään. Se menee ohi ja jos ei mene, niin lapsi voi sitten tosiaan isona vaihtaa nimeään, jos siltä tuntuu.

Ja kannattaa ihan vaan antaa mennä toisesta korvasta sisään ja samaa tahtia toisesta ulos nämä vauvapalstojen nimieenhaukkumisketjut. Kaikki ei MILLÄÄN voi pitää kaikista nimistä, joten jos pahoittaa mielensä siitä, että oman lapsen nimi löytyy "ei tykättyjen listalta", niin kannattaa jättää ne ketjut sitten lukematta, ettei tuhaan pahoite mieltään. Sillä kun ei aidosti ole sitten niin mitään väliä, että mitä mieltä lapsesi nimestä joka mamma jossain 400 kilometrin päässä on :D

Ottakaa jompi kumpi toisesta nimestä käyttöön, jemina tai Isabella. Ei tosin Jessica nimessäkään ole mitään vikaa, lapset nyt vaan keksii pienestäkin aihetta kiusata, oli se sitten nimi, väärät vaatteet, silmälasit tms.

Mun siskon tyttökin on Jessica, enkä ole koskaan kuulluut häntä kiusattavan nimensä vuoksi...eikä itsekään vaikuta tyytymättömältä.

Noi nimestä vääntämisetkin loppuu aikanaan, kun vaan jaksaa jättää ne omaan arvoonsa. Mitä enemmän näyttää pahoittaneensa mielensä, sitä enemmän se lisää vettä myllyyn.

Tyttö vois keksiä tälle kiusaajalleen myös jonkun vastaavan väännöksen hänen nimestään, sen jälkeen luultavasti loppuis se nimittely.

Nimi on ihan ok enkä vaihtaisi sitä toiseen tai kolmenteen nimeen, ellei ihan pakko ole. Väestörekisterikeskuksen sivuilta näet, että on niitä muitakin Jessicoita. Niinkuin joku tuolla aiemmin sanoi, niin lapsille tulee kausia, jolloin he toivoisivat olevansa muun nimisiä. Siihen ei vanhempien tarvitse mennä mukaan. Muistan, kun itsekin toivoin lapsena, että nimeni olisi Elisabeth :) No onneksi ei ole.

[QUOTE="vieras";24801232]Tuliko se suurenakin yllätyksenä että Jessicasta keksitään sika??? No hetken päästä se on Yes Sika, että nauttii nyt siitä siasta siihen saakka.[/QUOTE]

Tämä kommentti valottaa hyvin sitä, mistä lapset kiusaamisen keksivätkään... No, dorkilta vanhemmiltaan tietysti!

• Tykkää
Reactions: Kerpele ja Micosa
Minusta jenkkiläisittäin lausuttuna Jessica on kiva nimi. Voisiko lasta kannustaa kertomalla, että nimi on kansainvälinen toisin kuin esim "Martta". Ehkäpä lapsi vaistoaa sinun epävarmuutesi? Itsellä aika erikoinen nimi ja vielä joskus aikuisenakin olen siitä saanut kuittia. Toisaalta olen todella ylpeä kauniisti sointuvasta ja harvinaisesta nimestäni..

Täytyy todeta kyllä että aika heikkoa on jos ei sen vertaa nimeä makustele sitä miettiessään että tiedostaisi sen olevan jes sika. Sorry vaan mutta ei Jessica nyt mikään kovin kaunis nimi ole muutenkaan.
Mutta kyllä se nimittely aikanaan loppuu.

Sen verran itsetuntoa pitää vanhemmalta löytyä, ettei ala lapsensa nimeä muuttamaan tai iltaisin itseään uneen itkemään siksi, että nimi on mammapalstan mielestä kamala. Tai siis joidenkin mammapalstalaisten mielestä. Kaikkia ei voi koskaan miellyttää, eikä todellakaan kuulu edes yrittääkään miellyttää.

Mitä kiusaamiseen tulee, niin siihen pitää puuttua, oli syynä sitten nimi, rillit, ihan mikä tahansa tai ei mikään (eihän kiusaamiseen yleensä ole mitään syytä edes).

Tyttäreni ystävä on Jessica, enkä ole kenenkään kuullut nimestä kiusaavan. Miksi kiusaisikaan?

Minusta jenkkiläisittäin lausuttuna Jessica on kiva nimi. Voisiko lasta kannustaa kertomalla, että nimi on kansainvälinen toisin kuin esim "Martta".

Lapset nyt kiusaavat nimestä kuin nimestä, jos ovat kiusatakseen. Enemmän minua huolestuttaisi se, mitä aikuisten maailma ajattelee lapseni nimestä, nyt ja seuraavat 70 vuotta.

Juuri tuo "kansainvälisyys" on Jessica-nimen ongelma. Jos se ei yhdisty esim. suomenruotsalaiseen sukunimeen, on lopputulos helposti lähiönimi tyyppiä "Jessica Tahvanainen". Ja ikävä kyllä lähiönimi vaikuttaa esum. opettajien suhtautumiseen.

Martta taas on nykyään hyvin keskiluokkainen pienen tytön nimi - ja onhan sekin kansainvälinen.

Miten se tekee nimestä yhtään hienomman/paremman että se on KANSAINVÄLINEN eikä vaan suomalainen. Onko tämä jotenkin taas sitä suomalaisten huonoa itsetuntoa vai mistä on kyse?

No lähinnä yritin auttaa etsimään nimestä hyviä puolia. Nostattamaan lapsen itsetuntoa nimen suhteen. Toki jos lapsi häpeäisi nimeä Martta niin varmasti kannustaisin kertomasta miten hieno perinteinen suomailainen nimi se on .... Ja helpompi varmasti lähteä vaihto-oppilaaksi, jos nimi on Jessica eikä Assi tai Fanny..

No lähinnä yritin auttaa etsimään nimestä hyviä puolia. Nostattamaan lapsen itsetuntoa nimen suhteen.
Tai itsetuntoa ylipäätään, ettei lapsi antaisi kävellä ylitseen muidenkaan asioiden suhteen. Jes, sika-huuteluihin voisi vaikka huokaisten vastata että et sitten kuluneempaa vitsiä keksinyt...tosin 5 v tenava on vielä täysin vanhempansa valvonnassa (tai hoitopaikan aikuisten valvonnassa), ja vanhemman tehtävä on selvittää kiusaamiset.

Siinä on vaan se, että jos vanhemmallakaan ei ole itsetuntoa tai jos vanhempi on liian arka pitääkseen lapsensa puolia, niin ei lapsikaan opi pitämään puoliaan.

No lähinnä yritin auttaa etsimään nimestä hyviä puolia. Nostattamaan lapsen itsetuntoa nimen suhteen. Toki jos lapsi häpeäisi nimeä Martta niin varmasti kannustaisin kertomasta miten hieno perinteinen suomailainen nimi se on .... Ja helpompi varmasti lähteä vaihto-oppilaaksi, jos nimi on Jessica eikä Assi tai Fanny..

Vitsit miten hienoja nimenvalitsemisperusteita ihmisillä onkaan. Että on helpompi lähteä vaihto-oppilaaksi jos nimi on Jessica.
Martta on muuten ihan hieno nimi ja ihan ok lausuttava vaikka lapsi lähtisikin joskus vaihto-oppilaaksi. Nimi voi vääntyä muotoon Marta tai Martha, mutta mitä sillä on väliä.

En itsekään antaisi ikinä lapselleni nimeä Fanni sattuneista sylstä mutta en kyllä antaisi myöskään Jessica osittain tuosta suomenkielen väännöksestä johtuen, muiden syiden ohella.

Yhteistyössä