Alkaako minulla nyt vaihdevuodet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Menkkojen oli aika alkaa ja rinnat olivat kipeänä kuten aina siihen aikaan. Tuli pisara vaaleanpunaista verta, toisena päivänä pisara ruskeaa töhnää jne. Nyt tätä "pisaraa" on kestänyt jo 7 päivää ja vieläkään ei ole menkat alkanut kunnolla!
En ymmärrä. Normaalisti minulla on siis 2-3 päivää sellaista ettät uöee pisara mutta sitten hanat aukeaa ja kaksi päivää on niin runsasta verenvuotoa että suurinkaan tamponi ei kestä tuntia. Sitten laantuu ja vuotoa oli yhteensä noin 7 päivää.

Mutta nyt se 7. päivä on jo ohi eikä ole vieläkään alkanut menkat.

Älkää sanoko että raskaus, ei se ole, olen melkein 40, lapset on tehty ja minut on steriloitu leikkaamalla ja polttamalla putket.
Raskausaikoina ei ollut ikinä mitään vuotoja.

Eli onko minulla nyt alkamassa vaihdevuodet? Ääh mitä nyt on odotettavissa? Olen huomannut kyllä että kainaloni ovat jo kahtena päivänä haisseet tosi voimakkaalle vaikka olin juuri pessyt ne ja laitoin dödöä. Normaalisti ei haise ikinä vaikka olisi kuuma.

Onko jollain kokemusta tälläisestä? Mulla ei ole ikinä jäänyt siis menkat välistä.

No joka tapauksessa teet raskaustestin, se on ensimmäinen asia jos alle 50 vuotiaana jää kuukautiset pois.
Tuolleen mullakin alkoi, että välillä jäi välistä, ja kuukautiset tuli sitten seuraavassa kuussa tuplana. Sitä kesti muutaman vuoden, sitten oli pidempiä pätkiä pois ja taas vuoti. Vieläkään ei ole kokonaan loppuneet (45v).
Ja samoihin aikoihin tuli ajoittain univaikeuksia ja yöhikoilua, mutta sitä ei onneksi ollut kuin puolisen vuotta.

Vaihdevuosilla (klimakteriumilla) tarkoitetaan sitä ajanjaksoa, jolloin munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta sammuu. Munarakkuloiden määrä vähenee, ovulaatiot loppuvat ja estrogeenituotanto hiipuu. Menopaussi tarkoittaa viimeisiä, spontaanisti (ilman hormonihoitoa) tulevia kuukautisia. Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen.

Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen. Tupakointi varhentaa menopaussia 1–2 vuotta. Vaihdevuodet voivat tulla aiemmin munasarjojen poiston, sädehoidon tai solunsalpaajahoidon seurauksena.

Oireet
Vaihdevuosioireet liittyvät munasarjojen estrogeenituotannon vähenemiseen. Oireet voivat alkaa jo ennen kuukautisvuotojen loppumista, mutta vaikeimmillaan ne yleensä ovat vuoden sisällä menopaussista. Joillakin naisilla ne voivat jatkua pitkäänkin, toisaalta kaikille ei oireita tule lainkaan. Mitä aikaisemmin oireet alkavat, sitä pidempään ne näyttävät kestävän.

Tavallisin oire ovat hikoilupuuskat ja kuumat aallot. Hikoilua voi esiintyä päivällä tai yöllä, ja se tulee puuskittain. Kuuma aalto alkaa voimakkaalla sisäisellä lämmön tuntemuksella, lämpöryöppynä. Tätä seuraa nopeasti lämmön haihtuminen ihoverisuonten laajenemisen seurauksena. Ihon lämpötila nousee. Seurauksena on voimakas hikoilu etenkin ylävartalon ja niskan alueella sekä punastuminen. Monella on samanaikaisesti tunne sydämen tykyttelystä ja kasvojen punoituksesta. Lämmön haihtuessa voi ilmetä palelun tunnetta ja iho alkaa tuntua nihkeältä.

Entä stressi? Esim. se voi vaikuttaa. Jos seuraavat jää pois niin käy kysymässä lääkäriltä.

Viimeksi muokattu:
Kun menkat on ollut pois vuoden ajan niin on vaihdevuodet. Entä stressi? Esim. se voi vaikuttaa. Jos seuraavat jää pois niin käy kysymässä lääkäriltä.
Höpö höpö, se on menopaussi.

Vaihdevuodet kestää jopa kymmenisen vuotta ja erilaisin oirein.

Sterilointi voi pettää tai ei ole täysin onnistunut. Siksi kannattaa tosiaan tehdä myös raskaustesti.

Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa vuotohäiriöitä. Samoin bakteerivaginoosi.
Minä olen jo 55-v ja nelikymppisestä vuoto alkoi runsautua ja samalla kierto lyhentyä. Joitakin vuosia ennen 50-vuotispäivää vuoto niukkeni ja kierto piteni, välillä oli vuodot pois puoli vuotta ja välillä tuli kuukausittain. 51-v loppui kokonaan.
Raskaustesti kannattaa ilman muuta tehdä. Sterilisaatio ei ole koskaan 100 % varma.

Suosittelen ajan tilaamista gynekologille. Joskus syystä tai toisesta joudutaan hieman lääkitysellä potkimaan kiertoa ja vuotoja. Usein vaihdevuodet ja kuukautisten alkamisajankohdat on kuten äidillä niin tyttärellä myös.

Yhteistyössä