Alkaisitko seurustelemaan mt-ongelmaisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siinähän otsikossa se kysymys. =) Minua on alkanut "piirittämään" eräs mies, joka on mt-ongelmien takia tietääkseni jopa sairaseläkkeellä. Ihan nuori mies kuitenkin, n. 35-vuotias. Muuten ihan mukavan oloinen mutta jotenkin... :ashamed: mua kyllä vaivaa tää mt-status. :/ Joo, tosi pinnallista varmaan, mutta kuitenkin. En tiedä mikä mt.ongelma hänellä on, mutta jotenkin on kuitenkin sen oloinen, että häntä ei voi ns. deittailla vaan hän luulee sitten heti että tässä seurustellaan. Nyt on alkanut soittelemaan jne.

Mä huomaan kyllä ajattelevani, että sen lisäksi että haluan työssä käyvän miehen, haluan muutenkin miehen, joka on jollain lailla... vahva. Sellainen tukikalliokin minulle. Itse olen aika vahva luonne, että en sinänsä nyt mitään elättäjää ja henkistä kantajaa tässä hae, mutta jotenkin tuo mt-ongelma... se vaivaa. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
saat hoivata ja huoltaa,kun on huono päivä.

Entäpä, jos vaimolla on huono päivä? Eikö miehen kuulukaan hoivata ja huoltaa puolisoaan? Tai jos terveelle miehelle sattuu paha päivä? Onko se niin kamala asia pitää huolta rakkaimmastaan, kun tällä on huono päivä?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Riippuu vähän, että millainen mielenterveysongelma.

Näin mäkin ajattelin. Itse olen aikanaan sairastanut masennuksen, eli periaatteessa olen itsekin sillä saralla ns ongelmainen. Lääkitykset on kuitenkin lopetettu, terapia läpikäyty jne. Ja olen toimintakykyinen ja työkykyinen. En ole kysynyt mikä tällä miehellä on, mutta epäilen skitsofreniaa.

En!

Jos ihminen on mt-ongelmien vuoksi sairaseläkkeellä, on tilanne tosi paha. En jaksaisi sellaista riippaa. Ja lasteni isäksi? Ei kiitos!!

Tottakai tilanne on eri, jos kesken yhteisen elämän esim. tämä nykyinen mieheni sairastuisi. Kun kerran on oltu jo yhdessä 10 vuotta, mennään yhdessä ne mt-ongelmatkin läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:

Entäpä, jos vaimolla on huono päivä? Eikö miehen kuulukaan hoivata ja huoltaa puolisoaan? Tai jos terveelle miehelle sattuu paha päivä? Onko se niin kamala asia pitää huolta rakkaimmastaan, kun tällä on huono päivä?

:D Tuo on tietenkin ihan totta, mutta mun on nyt huomautettava, että tämä mies ei ole mikään mun rakkaimpani, mulla ei ole häneen kerrassaan mitään tunnesidettä. Kysymys oli kuitenkin, että jos miehellä on jo LÄHTÖTILANTEESSA vakava, työkykyä haittaava mt-ongelma, niin alkaisitko seurustella hänen kanssaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:

Ei ole pelkoa,että meillä ei hoidettaisi.Lämmitän ukolle puusaunan,kun tiedän että ulkona ollut kauhea keli ja hän tulossa märissään kotiin..Leivon aamuyöstä miehelle aamusämpylät ja teen herkkuruokia..

Meillä ukko ottaa vastuuta lapsesta,jos näkee,että äidillä pinna kireällä..

..tässä ei ollut kyse tavallisesta päivä-äreydestä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Näin mäkin ajattelin. Itse olen aikanaan sairastanut masennuksen, eli periaatteessa olen itsekin sillä saralla ns ongelmainen. Lääkitykset on kuitenkin lopetettu, terapia läpikäyty jne. Ja olen toimintakykyinen ja työkykyinen. En ole kysynyt mikä tällä miehellä on, mutta epäilen skitsofreniaa.
Mun ex sairastui skitsofreniaan siinä vaiheessa kun oltiin eroamassa. Ja tuo sairasus teki elämästä ihan helvettiä. Joten ei, en alkaisi seurustelemaan skitsofreenikon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:

samaa ajattelin

peesit tälle.

Tosin jos on todettu "elinikäseks" ja siihen on toimiva lääkitys niin mikäjottei.

Toki kuka tahansa voi meistä masentua pahasti joka voi tuoda muitakin psyykkisiä ongelmia, mutta sitten sen kanssa on elettävä.. joko yhdessä tai erikseen

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mun ex sairastui skitsofreniaan siinä vaiheessa kun oltiin eroamassa. Ja tuo sairasus teki elämästä ihan helvettiä. Joten ei, en alkaisi seurustelemaan skitsofreenikon kanssa.

OK. Tietenkään en varma ole, mutta näin epäilen. Olen skitsofreenikkojen kanssa jonkun verran ollut tekemisissä ja mun mielestä tää mies on hurjan samantyyppinen. En mä varmaan hänen kanssaan voisi olla, mutta mua jotenkin hävettää se, että tuntuu, että dissaan hänet yksinomaan sen mt-ongelman takia. :ashamed: Mutta jotenkin sitä oikeaa persoonaa on vaikea edes erottaa sieltä, en tiedä mikä on oikeasti häntä itseään, mikä taas sairauden ja lääkkeen vaikutusta.

en alkaisi seurustelemaan. Varsinkaan jos ei voi käydä töissä vaan jo eläkkeellä tms. Miksi ottaisin vaivoikseni sellaisen? Mulla on lapsia joista voin pitäähuolta, en tarvi siihen aikuista vaivoikseni josta ei voi ikinä tietää mitä saa päähänsä.

tiedän erään,joka on sairaseläkkeellä koska on maanisdepressiivinen. Hän on kyllä ihan fiksu tyyppi ja on seurustellut kyllä,enkä näe mitäänm ihmeellistä siinä että hänellä puoliso olisi :)

En alkaisi minäkään seurustelemaan. Oli sitten mikä tahansa - jos on sairaseläkkeellä se on kuitenkin normaalielämää haittaavaa.
Eri asia sitten jos monen vuoden suhteen jälkeen miehelle tulisi mt-ongelmia, mutta lähtökohtaisesti en alkaisi seurustelemaan.

Pinnallista olisi, jos ei alkaisi seurustelemaan esim. miehen huonon vaatemaun tms. takia. Mutta jos luonteessa on jo ennen suhteen aloittamista piirteitä, jotka tekevät olon epävarmaksi, ei se mielestäni ole ollenkaan pinnallista vaan ennemmin vain järkevää pohtia, olisiko suhteella ylipäätään mitään tulevaisuutta. Ei tästä mielestäni kannata potea syyllisyyttä. Itse en alkaisi seurustelemaan mielenterveysongelmaisen kanssa tietoisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:

näinpä. sen mt-leiman kun voit tosiaan ihan perus masennuksestakin saada...

Mutta tää henkilö on siis mt-asioiden takian sairaseläkkeellä. Että en usko ett' on mikään pelkkä leima kyseessä.

Yhteistyössä