Alkaisitko seurustelemaan mt-ongelmaisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja en:
en alkaisi seurustelemaan. Varsinkaan jos ei voi käydä töissä vaan jo eläkkeellä tms. Miksi ottaisin vaivoikseni sellaisen? Mulla on lapsia joista voin pitäähuolta, en tarvi siihen aikuista vaivoikseni josta ei voi ikinä tietää mitä saa päähänsä.

Mä tiedän hlön, joka on ollut eläkkeellä jo pitkään, jo silloin kun alkoi seurustella. Nyt on perheellinen ja kaikki on mennyt todella hienosti.Ei mitään ongelmia ole ollut.Ihmiset ovat kovin ennakkoluuloisia mt ongelmaisia kohtaan, vaikka mt ongelmia on erilaisia ja ihmiset on erilaisia.Joillakin pysyy sairaus hyvin hallinnassa ja kuka tahansa meistä voi sairastua.

ja sit vielä sekin, että onko sulla lapsia? Muista että he eivät saa kärsiä. Joutuisivat ehkä joskus näkemään kun mies saa "kohtauksia"

On mulla lapsia. Ja sekin toki mietityttää, kun en voi tietää miten vakaa tää ihminen on. Omat lapset näki jo oman isänsä alkoholismin, siinäkin oli kestämistä vaikka nyt he ovat jo ihan OK.

Mun täytyy sanoa (itsekin masennuksesta ja ahdistuksesta kärsineenä) etten voisi seurustella tai tapailla miestä joka tosiaan olisi sairaseläkkeelle asti laitettu ongelmansa vuoksi. En olisi valmis kannattamaan toista, jonka ongelma vielä todennäköisesti olisi suurempi kuin omani. Kaipaan suhteelta ymmärrystä ja hoivaa, vahvaa ihmistä pitämään mut "ruodussa" ( :D )

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Mä tiedän hlön, joka on ollut eläkkeellä jo pitkään, jo silloin kun alkoi seurustella. Nyt on perheellinen ja kaikki on mennyt todella hienosti.Ei mitään ongelmia ole ollut. Ihmiset ovat kovin ennakkoluuloisia mt ongelmaisia kohtaan, vaikka mt ongelmia on erilaisia ja ihmiset on erilaisia.Joillakin pysyy sairaus hyvin hallinnassa ja kuka tahansa meistä voi sairastua.

Täytyy myöntää, että mua jonkun verran vaivais tää sairaseläkkeellä olo, vaikka olis kyse yksinomaan fyysisestä vaivasta. Jotenkin musta on hiukan outoa että ihminen vaan ramppaa kaiket päivät jossain kahviloissa eikä edes yritä tehdä mitään hyödyllistä. :ashamed:

Hmm. Vaikeaa sanoa. Luultavasti en, jos tietäisin sen jo ennen tutustumista. Jos siis olisi paha mt-ongelma (ja luultavasti on, jos on eläkkeellä ).

Jos nykytilanteessa alkaisin seurustelemaan, niin olisin joko leski tai eronnut ja täytyisi ajatella lastakin, että heidänkin on hyvä olla. En myöskään ottaisi tietoisena asiasta huumeenkäyttäjää (en edes ns. viihdekäyttäjää ) tai jos mies joisi paljon. Tai pelaisi uhkapelejä jne.

Jos taas mies sairastuisi, en sen takin jättäisi.

Nuorena ja optimisempana en tiedä, olisinko vai en... jos mies muuten kiinnostaisi, niin ehkä olisinkin. Mutta en väkisin kävisi deittailemaan, jos ei kiinnostaisi, oli mt-ongelmia tai ei. Ehkä vielä vähemmän mt-ongelmaisen kanssa, koska hän voi juurikin ottaa niin tosissaan, ja voi loukata pahemmin kuin jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja sit vielä sekin, että onko sulla lapsia? Muista että he eivät saa kärsiä. Joutuisivat ehkä joskus näkemään kun mies saa "kohtauksia"

On mulla lapsia. Ja sekin toki mietityttää, kun en voi tietää miten vakaa tää ihminen on. Omat lapset näki jo oman isänsä alkoholismin, siinäkin oli kestämistä vaikka nyt he ovat jo ihan OK.

siinä syy olla seurustelematta. Vielä kun kerroit että mies helposti luulee että seurustelette tms. Kuuntele nyt sitä vaistoasi.

Täytyy myöntää, että mua jonkun verran vaivais tää sairaseläkkeellä olo, vaikka olis kyse yksinomaan fyysisestä vaivasta. Jotenkin musta on hiukan outoa että ihminen vaan ramppaa kaiket päivät jossain kahviloissa eikä edes yritä tehdä mitään hyödyllistä. :ashamed:

no eihän se välttämättä ole vain pitkään nukkumista ja kahviloissa ramppaamista. taas ihan ihmisestä kiinni.voihan sitä tehdä vaikka mitä hyödyllistä päivisin, vaikkei varsinaisessa päivätyössä kävisikään.

Mä tiedän hlön, joka on ollut eläkkeellä jo pitkään, jo silloin kun alkoi seurustella. Nyt on perheellinen ja kaikki on mennyt todella hienosti.Ei mitään ongelmia ole ollut. Ihmiset ovat kovin ennakkoluuloisia mt ongelmaisia kohtaan, vaikka mt ongelmia on erilaisia ja ihmiset on erilaisia.Joillakin pysyy sairaus hyvin hallinnassa ja kuka tahansa meistä voi sairastua.

Tästä taas olen eri mieltä. Voisin seurustella, jos olisi fyysistä syistä sairaseläkkeellä. Eikä ne missään kahviloissa ramppaa :D .

Mielenterveydelliset ongelmat ovat useimmiten elinikäisiä, lääkkeitä joutuu syömään lopun ikäänsä ja ellei syö, on riski sairastua uudestaan. Jos on vaihtoehto, niin itse en henk.koht. kykenisi elämään ko. epävakaan ihmisen kanssa.

En todellakaan. Exällä oli masennusta ja kyllä se teki koko lähiympäristön elämästä ilotonta ja kurjaa. Ei mitään järkeä pilata elämäänsä masentavassa parisuhteessa. Menee elämän parhaat vuodet muuten molemmilta hukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Tästä taas olen eri mieltä. Voisin seurustella, jos olisi fyysistä syistä sairaseläkkeellä. Eikä ne missään kahviloissa ramppaa :D .

No ei varmaan kaikki, mutta siis tää ihminen ramppaa. Mä tiedän tämän. Hän tulee aamulla kello kymmenen yhteen kahvilaan, on siellä pari tuntia, menee toiseen paikkaan syömään, menee jonnekin srk:n tilaisuuteen jos on, ja sitten takaisin siihen kahvilaan taas pariksi tunniksi. Sitten hän käy kotona ja menee taas tunnin päästä toiseen kahvilaan. Mulla on muita tuttuja/kavereita jotka on sairaseläkkeellä, ja tekevät paljonkin ns. hyödyllistä päivnä mittaan, osallistuvat mm. järjestötoimintaan, käyvät ohjatuissa harrastuksissa jne.

Mä EN sanonut että kaikki ramppaa kahviloissa, mutta tämä tapaus ramppaa. Et kai sä sitä sentään voi kieltää? Musta on ihan OK jos ihminen on sairaseläkkeellä, mutta kai sitä luulis että vois muutakin tehdä kuin istua kahvilassa lukemassa Hesaria?

:o Että mua tympii tälläset kommentit, kun kaikki laitetaan ikään kuin samaan muottiin. Tuntemani hlö ei ramppaa kahviloissa, tekee hyödyllisiä asioita yksin, yhdessä lastensa ja vaimonsa kanssa.Ei eroa työttömän hlön arjesta lainkaan hänen elämäntyylinsä.Mainitse vielä, että työtönkin hlö voi tehdä hyödyllisiä asioita, vaikka ei palkkatyössä olekaan.

Taisin lukea huonosti :ashamed: et yleistänytkään, vaan puhuit tuntemastasi hlöstä?

Mutta kun se nyt vaan on tosi asia että nämä epävakaat ihmiset joutuvat (yleensä) syömään tabuja lopun ikänsä,
kun he keksivät omassa pienessä päässään olevansa terveitä niin jättävät lääkkeensä ottamatta ja sitten sitä ollaan yhteiskunnan riesana titityy.
Ja taas pöpilään oppimaan kuinka ne tabut pitää ottaa,
vihdoin kun taas monen viikon ehkä kuukausien jaksojen jälkeen sinne päähän menee se että et ole kunnossa jos et suostu ottamaan lääkettä ja suostut ottamaan tabusi niin yhteiskunta maksaa näiden pöpien tyhmyydestä aiheutuvat sairaala ym hoitokulut.
Itsekin tiedän lähipiirissä muutamalla tutulla olevan näitä ongelmia ja aina vuodesta toiseen tabuja syödään kunnes he itse keksivät olevansa ilman tabujakin kunnossa joten jätetääs ne pois ja en käy lääkärissä,
ja taas me ystävät ja tuttavat saadaan olla sydän syrjällään mitä tällainen ihminen seuraavaksi keksiikään :(
Kun kyse ei aina siitä että he tekevät itselleen jotakin vaan kyse voi olla siinäkin että he saattavat keksiä jotakin ihan älytöntä sivullisillekin :(

En alkaisi, minulla ei ole siihen tehtävään soveltuvaa "hoivaaja" luonnetta, omaani en hylkäisi jos sairastuisi ainakaan heti jos vaan olisi halukas hoitoa hakemaan... mut en kyl elämääni lisävaikeuksia oikein hankkimalla hankkisi

:o Että mua tympii tälläset kommentit, kun kaikki laitetaan ikään kuin samaan muottiin. Tuntemani hlö ei ramppaa kahviloissa, tekee hyödyllisiä asioita yksin, yhdessä lastensa ja vaimonsa kanssa.Ei eroa työttömän hlön arjesta lainkaan hänen elämäntyylinsä.Mainitse vielä, että työtönkin hlö voi tehdä hyödyllisiä asioita, vaikka ei palkkatyössä olekaan.

:O Että mua tympii kun ei ihmiset lue ketjua mutta kommentoi silti! :O Mähän SANOIN, etten ole väittänyt KAIKKIEN toimivan näin, ja mulla on lukuisia ystäviä, jotka tekevät kaikenlaista hyödyllistä vaikkeivät olekaan työssä. Tarkoitin tuolla kahvilassa ramppaamisella tätä ESIMERKIN miestä. Sun ystävästäsi mä en ole puhunut mitään kun en häntä tunne.

:O Että mua tympii kun ei ihmiset lue ketjua mutta kommentoi silti! :O Mähän SANOIN, etten ole väittänyt KAIKKIEN toimivan näin, ja mulla on lukuisia ystäviä, jotka tekevät kaikenlaista hyödyllistä vaikkeivät olekaan työssä. Tarkoitin tuolla kahvilassa ramppaamisella tätä ESIMERKIN miestä. Sun ystävästäsi mä en ole puhunut mitään kun en häntä tunne.

Mä korjasin jo ennen kuin vastasit ;)

Taisin lukea huonosti :ashamed: et yleistänytkään, vaan puhuit tuntemastasi hlsötä

:D Ja mä kerkesin vastat sulle ennen kuin lisäsit tämän kommentin. :ashamed: Ymmärrän, että kommentointini, jos sen käsittää yleistämiseksi, ärsyttää, puhuin tosiaankin vain tästä miehestä. Mulla on tosiaan kavereita, jotka ovat eri tavalla fyysisesti tai yksi henkisestikin vammautunut, jotka ovat poissa ns. normaalista työelämästä, mutta viettävät muuten erittäin aktiivista elämää. Mutta mietin, että onko tämän miehen sairauden syytä se että hän tosiaan ainakin arkisin vain näkyy oleskelevan noissa kahviloissa.

No en todellakaan alkaisi seurustelemaan sellaisen henkilön kanssa, joka jo 35-vuotiaana on päättänyt ettei tee loppuelämänsä aikana töitä. Itse olen ollut vakavasti masentunut ja siitä 5 vuotta eteenpäin (=nyt) uhkun intoa ja voimaa opiskella ja tehdä töitä. Mt-ongelmista voi parantua, jos halua löytyy.

Yhteistyössä