Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Miten nuo kaksi sopivat yhteen teidän mielestänne, tai teidän joulussanne? Onko sopivaa antaa alkoholia joululahjaksi, kuten esimerkiksi monissa yrityksissä on tapana? Vai pitäisikö se pienikin määrä punaviiniä jättää ottamatta kinkun kanssa?

Anoppilassa on tapana ottaa hiukan enemmän joulunpyhinä, mistä mä en tykkää. Musta lasten ei tarvitse pyöriä samoissa tiloissa missä kaljapullotkin. Mun vanhempien luona se alkoholi rajoittuu konjakkiin kahvin kanssa ja ehkä se punaviini kinkun kanssa. En koskaan osta alkoholia lahjaksi, ei sovi mun mielestä lahjaksi. Jokainen ostakoon oman pullonsa Alkosta. Me olemme miehen kanssa absolutisteja, mutta mua ei haittaa, jos sen kahvin kanssa ottaa konjakin. Mutta sitä en ymmärrä, että koko joulunaika pitää juoda aamusta iltaan tissutellen. Enkä varsinkaan hyväksy sitä juomista silloin, kun se on niin häiritsevää, että lapset kärsivät.

Minusta alkoholi on huono lahjana, ainakin silloin kun ei tiedä saajasta juuri mitään eli juuri noina liikelahjoina. Alkoholistiperheessä se voi pilata koko joulun, absolutistiperheessä sillä ei ole mitään käyttöä.

Kohtuus kaikessa on hyvä motto.

Meillä otetaan se 1 terästetty glögi/aikuinen maksimissaan jouluna, jouluaattoiltana saunan jälkeen. Eli ei todellakaan mitään ryyppykekkereitä, eikä se miun mielestä kuulukaan jouluun. Viini ruoan kanssa on myös ok.

Noissa lahjoissa on aina se riski, että koskaan ei voi tietää 100% esim. alkoholiongelmasta lahjansaajan perheessä, joten ennemmin jotain muuta.

Sen verran voipi ottaa punkkua kinkun kanssa, että lapset ei siitä vielä kärsi. Ja oppivatpahan samalla asiallista alkoholinkäyttöä, eli että juoda voi muutenkin kuin suomalaisperinteisesti on/off-tyyliin.

Meillä otetaan jouluna ruuan kanssa viiniä ja jälkiruualla konjakkia tai likööriä, ihan kuten muidenkin juhlien aikaan. Joskus kuohuviiniäkin. Sopii oikein hyvin koko perheen aterioillekin. Joka muuta väittää luulee, että alkoholi on vain dokausta varten ja ei tiedä, että alkoholia voi käyttää myös sivistyneesti, kuten muualla maailmassakin.

En tunne ketään joka dokaa jouluna, mutta täältä siitä aina joutuu lukemaan. Se on ikävää enkä sitä hyväksy, lapsillakin pitää olla hyvä olla, totta kai.

Kunhan vaan osataan erottaa alkoholin sivistynyt käyttö ja kännääminen toisistaan. Lapsillekin on hyvä opettaa kohtuukäyttöä.

annettu lahjaksi joku viinipullo.mutta ei muuta.ruokapöydässä on punaviiniä ja valkoviinä ja siinä se.minä en pidä siitä, että pitää vetää perskännit jouluna.etenkin jos paikalla on lapsia!joulu on etenki lasten juhla.
en ymmärrä niitäkään ihmisiä jotka menee baariin joulun pyhinä...

Mun vanhemmilla on punaviiniä ruoan kanssa, ei muuta. Viime jouluna taisi olla jopa alkoholitonta punaviiniä, koska mun isän isällä on alkoholiongelma (tosin ei ole pariin vuoteen kai ollut kännissä, muttei edes riskiä viitsi ottaa sen asian kanssa). Konjakki kahvin kanssa on ennen ollut, muttei enää (päättivät lopettaa sen tavan, kun meidän esikoinen syntyi).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta alkoholi on huono lahjana, ainakin silloin kun ei tiedä saajasta juuri mitään eli juuri noina liikelahjoina. Alkoholistiperheessä se voi pilata koko joulun, absolutistiperheessä sillä ei ole mitään käyttöä.

Ne alkoholistit juo vaikka tuulilasinestettä tarvittaessa, että en mä kyllä tuohon usko.

Mun mielestä "terve" alkoholinkäyttö on hyväks jouluna, ja muutenkin.

Meillä juodaan jouluna oluet saunan yhteydessä, ja ruuan kanssa aikuiset viiniä. Siinä se. Meillä siis alkoholi kuuluu jouluun, varsinkin jouluruokailuun olennaisena osana, mutta enpä kutsuisi sitä läträämiseksi.

mun mielestä alkoholi ei kuulu jouluun, siis tarkoitan sitä että jouluaattona en tykkää että otetaan humalat, jouluhan on lastenjuhla! Voihan sitä pari olutta tai pari lasia viiniä ottaa mut ei sen enempää. Sit taas joulunpyhät on asia erikseen mutta se jouluaatto, sillon ei alkoholia humala mielessä!

vastauksista huomaa, että monet pitävät alkoholia pelkästään humaltumis juomana. Ei tunnisteta kohtuu käyttöä. Uskallan väittää että näillä ihmisillä on ongelma, jotka jaksaa pohtia toisten juomista.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:

Ne alkoholistit juo vaikka tuulilasinestettä tarvittaessa, että en mä kyllä tuohon usko.

Hyvin suuri osa alkoholisteista ei ole jotain puliukkoja, taas tätä palstalogiikkaa! Olenpa ollut todistamassa joulua, missä alkoholiongelmainen olisi ollut ilman alkoholia, mutta jouluaattopäivänä lähettipoika toi yhden firman ison konjakkipullon kotiin ja se poltteli niin kauan, että se piti juoda. Siinä meni aattoilta örvellystä kuunnellessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Sen verran voipi ottaa punkkua kinkun kanssa, että lapset ei siitä vielä kärsi. Ja oppivatpahan samalla asiallista alkoholinkäyttöä, eli että juoda voi muutenkin kuin suomalaisperinteisesti on/off-tyyliin.

Peesi tähän. Lasten on hyvä oppia näkemään että ruoan kanssa voi tosiaan juoda sen lasin punaviiniä ja se voi jäädä siihen eli on osa ateriaa ei mikään ryyppyputken avaus.

Alkuperäinen kirjoittaja no probleemos:
vastauksista huomaa, että monet pitävät alkoholia pelkästään humaltumis juomana. Ei tunnisteta kohtuu käyttöä. Uskallan väittää että näillä ihmisillä on ongelma, jotka jaksaa pohtia toisten juomista.

Olen huomannut saman..
Meillä juodaan viiniä ruualla sekä parit glögit illalla.
Kukaan ei hillu humalassa ;)

Minusta ei sovi yhteen, mutta kukin tyylillään. Ei minua muiden "juopottelu" ahdistakaan. Toisaalta minä en kyllä koskaan itse juo alkoholia siksi että se olisi hyvää :x vaan ainoastaan humaltumistarkoituksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:

Hyvin suuri osa alkoholisteista ei ole jotain puliukkoja, taas tätä palstalogiikkaa! Olenpa ollut todistamassa joulua, missä alkoholiongelmainen olisi ollut ilman alkoholia, mutta jouluaattopäivänä lähettipoika toi yhden firman ison konjakkipullon kotiin ja se poltteli niin kauan, että se piti juoda. Siinä meni aattoilta örvellystä kuunnellessa.

Joopajoo, kyllä ne holistit saa syyn juoda, tuodaan se pullo ovelle vai ei. Ja edelleenkin naurettavaa syyttää noista ongelmista lahjan antajaa, peiliin ennemmin kannattais katsella.

"Kyllähän määää oisin ollu kuivilla mut ku toi konupullo huuteli tuolta kaapista" ..... "kyllähän meidän rape ois ollu joulun selvinpäin (saatanan hieno ihminen) jos ei toi naapurin pera ois tuonu sille viinaa".
:xmas: sarjassamme uskottavat selitykset.
Usko kuule mua, juopot keksii noita selityksiä ja on mestareita syyttään muita omista ongelmistaan.

Yhteistyössä