Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me vietetään joulua isommalla porukalla ja ruuan kans on tarjolla viiniä, ne ottaa ken haluavat, mut ei meillä mun äiti ja sisko (jotka sitä lähinnä vain ottavat) humalahakuisesti sitä juo. Siis "sivistyneesti" ottaen ken haluaa, mut ei humalahakuisesti. Ja mä en juo jouluna ja en oikein muutenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no probleemos:
vastauksista huomaa, että monet pitävät alkoholia pelkästään humaltumis juomana. Ei tunnisteta kohtuu käyttöä. Uskallan väittää että näillä ihmisillä on ongelma, jotka jaksaa pohtia toisten juomista.

Luulen ma, että syynä tähän on omat kipeät kokemukset alkoholista. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Minusta alkoholi on huono lahjana, ainakin silloin kun ei tiedä saajasta juuri mitään eli juuri noina liikelahjoina. Alkoholistiperheessä se voi pilata koko joulun, absolutistiperheessä sillä ei ole mitään käyttöä.

Kohtuus kaikessa on hyvä motto.

Ne alkoholistit juo vaikka tuulilasinestettä tarvittaessa, että en mä kyllä tuohon usko.

Mun mielestä "terve" alkoholinkäyttö on hyväks jouluna, ja muutenkin.
Hyvin suuri osa alkoholisteista ei ole jotain puliukkoja, taas tätä palstalogiikkaa! Olenpa ollut todistamassa joulua, missä alkoholiongelmainen olisi ollut ilman alkoholia, mutta jouluaattopäivänä lähettipoika toi yhden firman ison konjakkipullon kotiin ja se poltteli niin kauan, että se piti juoda. Siinä meni aattoilta örvellystä kuunnellessa.

Joopajoo, kyllä ne holistit saa syyn juoda, tuodaan se pullo ovelle vai ei. Ja edelleenkin naurettavaa syyttää noista ongelmista lahjan antajaa, peiliin ennemmin kannattais katsella.

"Kyllähän määää oisin ollu kuivilla mut ku toi konupullo huuteli tuolta kaapista" ..... "kyllähän meidän rape ois ollu joulun selvinpäin (saatanan hieno ihminen) jos ei toi naapurin pera ois tuonu sille viinaa".
:xmas: sarjassamme uskottavat selitykset.
Usko kuule mua, juopot keksii noita selityksiä ja on mestareita syyttään muita omista ongelmistaan.

Tuo on niin totta!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Meillä otetaan jouluna ruuan kanssa viiniä ja jälkiruualla konjakkia tai likööriä, ihan kuten muidenkin juhlien aikaan. Joskus kuohuviiniäkin. Sopii oikein hyvin koko perheen aterioillekin. Joka muuta väittää luulee, että alkoholi on vain dokausta varten ja ei tiedä, että alkoholia voi käyttää myös sivistyneesti, kuten muualla maailmassakin.

En tunne ketään joka dokaa jouluna, mutta täältä siitä aina joutuu lukemaan. Se on ikävää enkä sitä hyväksy, lapsillakin pitää olla hyvä olla, totta kai.

Kunhan vaan osataan erottaa alkoholin sivistynyt käyttö ja kännääminen toisistaan. Lapsillekin on hyvä opettaa kohtuukäyttöä.
Ihan kuin olisi minun näppiksestä.
Raivoraittius ja känniörveltäminen on ääripäitä. Tosin en paheksu raivoraittiutta, mutta toivoisin, että raivoraittiitkaan eivät paheksuisi niitä, jotka ruuan kanssa ottavat lasin tai kaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja no probleemos:
vastauksista huomaa, että monet pitävät alkoholia pelkästään humaltumis juomana. Ei tunnisteta kohtuu käyttöä. Uskallan väittää että näillä ihmisillä on ongelma, jotka jaksaa pohtia toisten juomista.

Minusta ja mun vanhemmista on parempi, että sitä houkutinta ei joulupöydässä tai muutenkaan joulussamme ole, koska isän isä on alkoholisti tai ns. tuurijuoppo. Voi olla kauankin ilman viinaa, mutta kun repsahtaa, niin repsahtaa kunnolla (on siis viikon niin sekaisin, että kusee ja paskoo lattiat, patjat, huutaa ja haukkuu isoäitiäni, mutta käsiksi ei käy). Tosin pappani on ollut selvinpäin melkein pari vuotta, koska kännipäissään tippui sängystä ja loukkasi kätensä niin pahasti, ettei edes leikkaus sitä pelastanut.
Kun oli pieni (n. 10v), pappani oli aina kännissä, kun meille tulivat. Kerran jäi jopa yöksi, kun ei ollut kykenevä lähtemään kotiin. Muutama joulu sitten näki veljeni viskipullon keittiön kaapissa (veljen oli tarkoitus tarjota vaarillemme viskiä, kunhan pappa ja mamma olisivat lähteneet), niin pappa hiiviskeli keittiöön ja joi pullon puolilleen.
Meidän jouluun ei ole alkoholi kuulunut sen jälkeen, kun esikoinen syntyi. Itse olen sitä pappan örveltämistä nähnyt ja haukkuja kuullut sen verran, että mun lasten ei tarvitse siitä kärsiä.

Sanottakoon vielä, että selvinpäin heiman juro pappani on oikein mukava mies.

Minusta alkoholi on huono lahjana, ainakin silloin kun ei tiedä saajasta juuri mitään eli juuri noina liikelahjoina. Alkoholistiperheessä se voi pilata koko joulun, absolutistiperheessä sillä ei ole mitään käyttöä.

Kohtuus kaikessa on hyvä motto.

Mä olen samaa mieltä -ollu aina.
Tuttavapiirin raitistuneet alkoholisit tämä asia jakaa. Toiset pitää sitä sopimattomana lahjana, koska ei tiedä vastaanottajan tilannetta ja toiset on sitämieltä, että kenenkään juomiseen tai juomattomuuteen ei saadun viinan määrä kuitenkaan vaikuta.
Mä olen samaa mieltä, ettei se vaikuta kenenkään juoman viinan määrään, mutta se vaan on silti jotenkin epäkorrektia.

Muutamista vastauksista saa myös nyt sen käsityksen, että jos ei juo alkoholia "sivistyneesti" niin sitten on vähän melkein epäsivistynyt. Pidän itseäni varsin sivistyneenä kyllä, vaikka en juokaan konjakkia jouluna kinkun jälkeen! Konjakki on ihan hyvää, mutta en koe mitään "pakko juoda sitä pyhinä pönkittääkseni sivistystäni" tai muutakaan.

Viini kuuluu joulupöytään, yksi terästetty glögi kuuluu jouluiltaan, jouluolut/siideri kuuluu joulusaunan yhdeyteen - mutta humaltuminen EI jouluun kuulu.

Niih :xmas:

(allekirjoittanut itse juo jouluruoan yhteydessä joulucokista :D ja glöginkin jättää varmaan totuttuun tapaan väliin)

Itel alkoholi ei kuulu jouluun, kuten muutenkaa, ku lapsikin on vasta 1,5v. Jouluna anoppilassa taidetaan ruuan kans viiniä ottaa mut se ei paha. Muuten "ryyppäjäisiin" en lastani vie, ett jos joku haluaa vetää peet olalle,ni ihan rauhassa, mut meidän joulu vietetään sit eri paikassa:)

Itel kotona ei oo ikinä otettu alkoholia, ees viiniä, ni tottunu ett se ei juhlaan kuulu:)

"Uskallan väittää että näillä ihmisillä on ongelma, jotka jaksaa pohtia toisten juomista."

Ei mulla ole mun mielestä mitään ongelmaa, jos kyselen toisten juomatavoista jouluna. Mutta hyökkäys on paras puolustus... ;) Uskallan väittää, että ne, joiden mielestä jokaisen tulisi huolehtia vain omista asioistaan ja juomisistaan, ovat itse niitä juomisellaan joulun pilaavia. Mulle on ihan sama vaikka ihmiset viettäisivät joulunsa pubissa, kunhan perhe ei siitä kärsi. Mutta perhe joutuu pelkäämään joulunpyhiä, niin sen pitäisi kyllä huolestuttaa niitäkin, jotka eivät ole siihen osallisia.

Ei laisinkaan sovi mun jouluuni. Tarpeeksi monta joulua kun on katsellut perskännisiä vanhempiaan, niin ei kiitos.

Mulla on yks niin surullinen valokuva jossain. Siinä on saastainen asunto, jossa joulukuusi könöttää jossain sivussa. Isä makaa sohvalla sammuneena ja äiti istuu sen jaloissa viinilasi kädessä ja aivan umpikännissä. Heidän edessään poseeraa 8-vuotias pikkusiskoni prinsessamekossaan :'( :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Meillä otetaan jouluna ruuan kanssa viiniä ja jälkiruualla konjakkia tai likööriä, ihan kuten muidenkin juhlien aikaan. Joskus kuohuviiniäkin. Sopii oikein hyvin koko perheen aterioillekin. Joka muuta väittää luulee, että alkoholi on vain dokausta varten ja ei tiedä, että alkoholia voi käyttää myös sivistyneesti, kuten muualla maailmassakin.

En tunne ketään joka dokaa jouluna, mutta täältä siitä aina joutuu lukemaan. Se on ikävää enkä sitä hyväksy, lapsillakin pitää olla hyvä olla, totta kai.

Kunhan vaan osataan erottaa alkoholin sivistynyt käyttö ja kännääminen toisistaan. Lapsillekin on hyvä opettaa kohtuukäyttöä.

Samoilla linjoilla Liliin kanssa. Meillä viini on ruokajuoma ja saatetaan ottaa joulun kunniaksi glögit.

Oma isä tuppasi ottamaan liikaa jouluna ja se ei tosiaankaan ollut mukavaa. Mutta kohtuudella nautitaan nyt omassa kodissa jouluna -ja muulloinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Ei laisinkaan sovi mun jouluuni. Tarpeeksi monta joulua kun on katsellut perskännisiä vanhempiaan, niin ei kiitos.

Mulla on yks niin surullinen valokuva jossain. Siinä on saastainen asunto, jossa joulukuusi könöttää jossain sivussa. Isä makaa sohvalla sammuneena ja äiti istuu sen jaloissa viinilasi kädessä ja aivan umpikännissä. Heidän edessään poseeraa 8-vuotias pikkusiskoni prinsessamekossaan :'( :'(

:hug:

Mielestäni kohtuukäyttönä alkoholi on sopivaa, eli siis vaikka se sauna olut tai viinilasillinen. Ite olen pienestä asti joutunut kokemaan sen että joulu ei ole ollut joulu vaan suurinpiirtein jotkut bileet. Meillä äiti on ollut joka joulu niin perseet kun voi olla ja siksi nykysin haluaisin täysin alkoholittoman joulun mutta tuskinpa tulen sitä koskaan näkemään paitsi jos vietän vain oman miehen ja pojan kanssa keskenään joulua.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Muutamista vastauksista saa myös nyt sen käsityksen, että jos ei juo alkoholia "sivistyneesti" niin sitten on vähän melkein epäsivistynyt. Pidän itseäni varsin sivistyneenä kyllä, vaikka en juokaan konjakkia jouluna kinkun jälkeen! Konjakki on ihan hyvää, mutta en koe mitään "pakko juoda sitä pyhinä pönkittääkseni sivistystäni" tai muutakaan.

No ei nyt kenenkään ole pakko juoda vaikuttaakseen sivistynemmältä, mutta joidenkin on myös vaikea käsittää sitä että alkoholia voi myös juoda ilman että se on ryyppäämistä. Ja kyllä mulle ateria tuntuu juhlavammalta punaviinin kuin maidon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Menee OT, mutta pakko taas ihmetellä, miksi rankkaakaan ryyppäämistä ei tarvi perustella läheskään yhtä paljon kuin alkoholitonta linjaa...

tai kohtuukäyttöä.. sitäkin saa perustella, tai siis tuntuu, että kukaan ei usko, että sitä alkoholia voi ottaa vähänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Voin vaan kuvitella miltä susta on tuntunu! Itse kokenu tän aivan saman, ja se että joskus jouluna olen minä tuon ikäisenä soitellut poliisit tai miettinyt että mihin menen joulua viettämään kun on äiti kännissä ja isä lähteny kävelemään. toisinaan jouduttiin isän kanssa karkaamaan mökille ja syötiin jouluateriana karjalanpiirakoita tai mitä sattu matkaan lähteä!! Mutta haleja sulle!

Menee OT, mutta pakko taas ihmetellä, miksi rankkaakaan ryyppäämistä ei tarvi perustella läheskään yhtä paljon kuin alkoholitonta linjaa...

Minä taas ihmettelen lisäksi, että miksi lapsille pitää opettaa alkoholin sivistynyttä käyttöä, kun ihminen ei tarvitse elääkseen alkoholia tippaakaan. Eikö siis voi opettaa nollalinjaakin!

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:

tai kohtuukäyttöä.. sitäkin saa perustella, tai siis tuntuu, että kukaan ei usko, että sitä alkoholia voi ottaa vähänkin.

Tai sitä, että lopettaa juomisen kesken illan. No, tavallaanhan se liittyy tuohon mainitsemaasi kohtuukäytön selittelyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:

Minä taas ihmettelen lisäksi, että miksi lapsille pitää opettaa alkoholin sivistynyttä käyttöä, kun ihminen ei tarvitse elääkseen alkoholia tippaakaan. Eikö siis voi opettaa nollalinjaakin!

Mä ymmärrän periaatteessa tavallaan sen sivistyneen alkoholinkäytön opettamisen joissakin tilanteissa.
Jos lapsen tausta on se, että hän on nähny vaan örvellystä, hän helposti pelkää aina, kun näkee alkoholia. Siki on tarpeen opettaa, että jotkut myös osaa käyttää alkoholia sivistyneesti.

Yhteistyössä