Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Menee OT, mutta pakko taas ihmetellä, miksi rankkaakaan ryyppäämistä ei tarvi perustella läheskään yhtä paljon kuin alkoholitonta linjaa...

Minä taas ihmettelen lisäksi, että miksi lapsille pitää opettaa alkoholin sivistynyttä käyttöä, kun ihminen ei tarvitse elääkseen alkoholia tippaakaan. Eikö siis voi opettaa nollalinjaakin!

Mä toivon, että tyttö ottaisi mallia meidän nollalinjasta... Mutta jos ei, niin toivon, että oppisi edes kohtuukäytön eikä överiksi menevää linjaa. Mutta toisaalta vielä enemmän kuin juomattomuuttani olen joutunut selittelemään sitä, miksen juo kahvia enkä teetä. Siihen mulla ei ole mitään ideologiaa, en vain tykkää kummankaan mausta. Onko vaikea uskoa, ettei kaikki suomalaiset ole viinan ja kahvin perään :wave: ?

Meillä miehet yleensä ottaa saunaoluen joulusaunan yhteydessä ja pöydässä on viiniä ruokajuomaksi. Kukaan ei humallu, koska lapsia on läsnä. Itse otan yleensä ruoan kanssa puoli lasia viiniä tai lasillisen siideriä. Illalla kun mennään pukin vierailun jälkeen kotiin ja lapsi on unten mailla otetaan miehen kanssa glögit tai lasilliset viiniä vielä kahden kesken.

Muutamista vastauksista saa myös nyt sen käsityksen, että jos ei juo alkoholia "sivistyneesti" niin sitten on vähän melkein epäsivistynyt. Pidän itseäni varsin sivistyneenä kyllä, vaikka en juokaan konjakkia jouluna kinkun jälkeen! Konjakki on ihan hyvää, mutta en koe mitään "pakko juoda sitä pyhinä pönkittääkseni sivistystäni" tai muutakaan.

Ei tietenkään tarvitse juoda konjakkia jos ei siitä tykkää! Tarkoitin vaan, että meillä otetaan, ja osataan ottaa kohtuudella, ja nautitaan juurikin siitä mausta. Kun monelle alkoholi = tapa tulla humalaan. Ja moni ottaa juuri esim. viinaa, jotta humala tulee mahd. halvaksi jne. Sitä yritin kritisoida.

Minusta on epäsivistynyttä kutsua alkoholin käyttämistä läträämiseksi, kittaamiseksi jne. Sitä täällä näkee. Ja siitä voisi päätellä, että näillä ihmisillä ei ole sivistynyt suhde alkoholiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Menee OT, mutta pakko taas ihmetellä, miksi rankkaakaan ryyppäämistä ei tarvi perustella läheskään yhtä paljon kuin alkoholitonta linjaa...

tai kohtuukäyttöä.. sitäkin saa perustella, tai siis tuntuu, että kukaan ei usko, että sitä alkoholia voi ottaa vähänkin.

Niinpä. Täällä tulee heti hirmu älämölö jos lasten läsnäollessa otetaan alkoholia. Jääny jotenkin jumi päälle, että alkoholin ottaminen on sama kuin pellit kiinni...?

saman homman huomannu. kerranki en vaan halunnu juopotella nii äitini heti kysy että "ootko raskaana?". sitte sanoin että en oo. nii äiti tähän että "no miksi sä et sitte ryyppää?"
eipä tuohon tarvi kummempaa syytä olla ku ettei taho. miks ihmeessä juopotteluun ei kysytä syitä. siks koska se on"normaalia"

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Onko vaikea uskoa, ettei kaikki suomalaiset ole viinan ja kahvin perään :wave: ?

Voin kuvitella, miten sulle tuputetaan kahvia ja ollaan jopa loukkaantuneita, kun et ota! :hug:

Kiitos :hug: ! Juu... usein törmää siihen, että "no voi, mitäs mä sulle sitten antaisin... Kun ei ole oikein muutakaan." "Vesi käy oikein hyvin, ei mitään hätää." "No ei kai kukaan nyt vettä ota! Voi voi sentään..." :headwall: :headwall:

Minä taas ihmettelen lisäksi, että miksi lapsille pitää opettaa alkoholin sivistynyttä käyttöä, kun ihminen ei tarvitse elääkseen alkoholia tippaakaan. Eikö siis voi opettaa nollalinjaakin!
Mutta aina jossain näkee sen vääräkin tavan ottaa. Ja sitten siitä tulee se normitapa ottaa alkoholia. Tulee siis joko se kotoa opittu nollalinja tai sitten se kadulta opittu tapa :/ Ja ei ihminen tarvitse karkkiakaan, ei tarvitse juustoa, ei tarvitse telkkaria - ei tuolle linjalle voi lähteä elämän valinnoissa. Meillä esim. punaviini on tavallinen ruokajuoma, maito paljon vieraampi (aikuisille). Sen sijaan limua ei juoda juuri koskaan. Saa nähdä miten kieroutuneet limpparinkiskojat lapsista kasvaa, kun eivät näe kohtuukäyttöä :D

Meidänkään jouluun ei kuulu alkoholi, yksinkertaisesti siitä syystä ei pidetä esim. viinin mausta.
Mutta muiden perheiden viinin juonnit yms. sallin toki. Minusta on vaan hyvä että otetaan "sivistyneesti" alkoholia. Kännissä oloa jouluna en kyllä sulata kenelläkään vaikka toki sille en mitään mahdakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Sen verran voipi ottaa punkkua kinkun kanssa, että lapset ei siitä vielä kärsi. Ja oppivatpahan samalla asiallista alkoholinkäyttöä, eli että juoda voi muutenkin kuin suomalaisperinteisesti on/off-tyyliin.

Peesi. Samoin esim. terästetyn glogin kans. Miks pitää olla vaihtoehtoina "ei ollenkaan" tai "perslärvit"? Miks eis vois ottaa, mutta kohtuudella, silla tavalla että lapset eivät kärsi, mutta ei nyt mitään ryyppykinkereitä ja sammumisia tarvita...?

Alkuperäinen kirjoittaja Justme2:
jaa no meillä jouluna pukille on tarjottu viski pullo joululahjaks ja aia kelvannu hyvin ja punkkuglögiä kans on joskus...
Tää taas ei kuulosta hyvältä, jos pukki jatkaa vielä toisiin perheisiin. Aina kuulee näitä "pukki tuli kylään kännissä" -tarinoita, jotka on kurjia. Kannattaa huolehtia vaan omista juomisistaan. Ainakin jouluna. Ellei pukki ole sitten naapuri tms. tuttu.

Mä en muuten muista, että alkoholisti mies olis koskaan olu jouluaattona humalassa :o . JOstain syystä jopa hän onnistui aaton pitämään syht kuivana päivänä. No eniten se varman johtui anopin tai apiukon läsnäolosta, kyllä juominen alkoi kun vieraat oli lähteny, mutta niin myöhään ei enää ehtiny kunnon känniä vetäsemään, ainakaan niin että lapset olis ollu hereillä, joten joulut ei ole jääny mulle mieleen mitenkään ryyppäjäisinä.

Alkoholi mahtuu jouluun ruokajuomana jos sitä osataan ottaa kohtuudella se lasillinen tai pari. Humalahakuista juomista en ylipäätään ymmärrä. Viinipullo on kiva joululahja jos tietää että joku viiniä juo - eihän sitä koko pulloa tai pulloa ylipäätään tarvitse jouluna juoda. Hölmö lahja se on silloin, jos annetaan yleisesti kaikille kun monet ei viiniä ollenkaan käytä. Meillä tosin ei ole alkoa tarjolla kun ei miehen kanssa kumpikaan viiniä juoda tai juuri muutakaan. Saunasiiderin voisin jouluna ottaa, jos en tällä hetkellä imettäisi.

minusta taas alkoholi oli hienostunut lahja. esim. ostan usein hiukan parempaa viskiä lahjaksi sukulaismiehille ja hyvät viinit on erinomaisia lahjoja. Minusta joulupöytä ei ole mitään ilman valko- ja punaviiniä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen verran voipi ottaa punkkua kinkun kanssa, että lapset ei siitä vielä kärsi. Ja oppivatpahan samalla asiallista alkoholinkäyttöä, eli että juoda voi muutenkin kuin suomalaisperinteisesti on/off-tyyliin.

Peesi. Samoin esim. terästetyn glogin kans. Miks pitää olla vaihtoehtoina "ei ollenkaan" tai "perslärvit"? Miks eis vois ottaa, mutta kohtuudella, silla tavalla että lapset eivät kärsi, mutta ei nyt mitään ryyppykinkereitä ja sammumisia tarvita...?

Harva ihminen hake alkoholista mitään muuta kuin sitä humalaa.
Ei koeta mielekkääksi juoda vaan yhtä, kun maku on paha -uskokaa pois, moni alkoholisti sanoo, että viina on helvetin pahaa- ja yhdestä ei "tule miksikään"
Olkaas muuten joskus selvinpäin seurassa, jossa kaikki muut ottaa. Yllätytte, että jo siinä 3-5 annoksen jälkeen käytös todella muuttuu, isollakin miehellä.

Minulla on koko lapsuus ollut joulut sitä että vanhemmat on niin jurrissa kun vain voi olla,kuten samoin meillä myös käynyt joulupukkikin on yleensä oltu viimeinen talo ja pukki on ollut siis jo lähinnä kontaten tullut paikalle,ja vanhempani oikein juotti sitä vielä lisää.

Itse en omien lapsetn nähden juo ja joulukin meillä on lastenjoulu jolloin ollaan täysin tipattomalla linjalla,tosin kotiolutta voi olla:)mutta sehän on aloholitonta.
No nyt meillä tulikin äitini kanssa riitaa siitä kun perinteisesti on anoppi meille jälleen jouluna tulossa (erittäin uskonnollinen)
ja nyt äitini erosi monivuotisesta miesystävästään ja halusi tulla meille myös jouluksi,
no äiti oli aikoinaan minulla yhden joulun joulunvietossa mukana kun olin silloin yh-äitinä
ja hän oli sitten ottanut tietenkin kunnon pohjajuomat ja kossunsa taas mukaan,en hyväksynyt sitä silloin ja äitiähän ei poistata ilman virkavaltaa,eli se kertonee jotain hyvin itsekkäästä äitini luonteesta.
Niin,eli nyt äiti siis vinkuu mukaan meille täksi jouluksi,anoppini on innoissaan jotta saa kerrankin tutustua äitiini (arvanette varmaan miksi ole ne erillään pitänyt:))
ja kun kysyin äitiltäni että osaako nyt varmasti sitten olla yhden päivän ilman viinaa ja nauttia joulua lasten parissa niin vastaus oli tämmöinen:(

'v**** en ymmärrä tuommoista tekopyhyyttä ja jeesustelua miksi ei viinaa saa vetää,jouluna pitää saada vetää kunnon känni ja kakarat on hiljaa,näin meillä tehtiin jo silloinkin kun te olitte pieniä ja näkee ne pennut muuallakin sitä ryyppäämistä,mitä sinä sitä estelemään'

No nyt sanonkin heti ettei sitten tulekkaan meille jouluksi (veti herneet nenäänsä)
mutta voisitteko kuvitella anoppiani samaan joulupöytään lukemaan raamattua kun äitini kiroilee ja vetää kossua ruuan kanssa.
Anopilleni nyt kerroinkin vain ettei äitini tulekkaan;)
Tosin olemme mieheni kanssa minun anopilleni sanoneet ettei äitini ole mikään helppo luonne ja hän on aivan erilainen ja vihjattu suoraankin tuohon alkoholiin mutta ei tainut miehen äiti eli minun anoppini oikeasti tajuta mistä kyse kun kovin edelleen haluaa tutustua kun vain häissäkin näki vilauksen ja istuivat toisella puolen salia joten ei sielläkään päässeet tutustumaan

Eli mielummin lapsille tipaton joulu kuin sitä viinanjuontia jota kerkeää muulloinkin harrastamaan ja hankkimaan erikseen lapsenhoitajat:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei koeta mielekkääksi juoda vaan yhtä, kun maku on paha -uskokaa pois, moni alkoholisti sanoo, että viina on helvetin pahaa- ja yhdestä ei "tule miksikään"
Olkaas muuten joskus selvinpäin seurassa, jossa kaikki muut ottaa. Yllätytte, että jo siinä 3-5 annoksen jälkeen käytös todella muuttuu, isollakin miehellä.

Olen lähes aina selvinpäin alkoa ottavien seurassa. Kaikkien käytös ei alkon myötä muutu. Monilla kyllä. Ihminen ei ole joko raitis tai alkoholisti, vaan on myös välimuoto niistä. Jos ottaa yhden lasin viiniä tai siiderin, niin kyllä se silloin juodaan maun takia eikä humalan kun yhdestä ei mihinkään humallu.

Ihmettelen näitä "kaikki alkoa ottavat ovat alkoholisteja" - vouhottajia..

Hyvän ruuan kanssa hyvä viini on HYVÄÄ.
Hyvä konjakki tai viski on HYVÄÄ.
Saunaolut maistuu HYVÄLTÄ.

No olen ollut elämäni aikana varmaan 1000 kertaa kuskina, ja raskaana ystävieni luona kun ovat ottaneet alkoholia, eikä todellakaan tuollaisesta annoksestan ison miehen käytös muutu, en sitten tiedä millaisia mieheiä sinä tunnet, 50kiloisia?

Mutta turhaanpa sulle mitään sanoa, sä oot linjas valinnut, joka tarkoittaa sitä että alkoholia EI voi juoda kuin humalahakuisesti, ja ikäs muuten oli?

Ja jos maku on SINUSTA pahaa, se ei tarkoita että muut eivät tykkää vaikka siittä viininmausta. :o Olet kyllä mustavalkoisin ihminen tähän asti palstalla törmäämiini :O

Yhteistyössä