Alkoholi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mun taitaa olla pakko peesailla vierasta.
Kyllä se alkoholi ekoilla käyttökerroilla maistuu pahalta ja sitä on opittava juomaan.

Sama koskee kaikkia uusia makuja. Tämän luulisi olevan selvää kaikille pienten lasten äideille.

Kyllähän se hyvä viinikin pistää irvistämään jos ei ole tottunut makuun. Jotkut taas ei tykkää kahvista, toisille mämmi on liikaa.

Luulisi tosiaan, että äiti-ihmiset tietää kuinka makumieltymykset voi muuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
No just se väli... että miksi se sattumoisin on yhtäkkiä alkanut maistumaan hyvältä.
Minusta se maistui jo teininä pahalta ja pahalta maistuu edelleenkin. Tosin voisin juoda sitä ruoan kanssa jossain tilaisuudessa, jos haluan hieman humaltua... ja siksihän sitä juodaankin oikeasti. Muutoin joisin tietenkin vettä tai jotain muuta hyvälle maistuvaa.

Eli jos sun mielestä viini on pahaa, niin sen pitää olla sitä kaikkien mielestä? Just joo.

Ei kun jostain kumman syystä aika monelle suomalaiselle yhtäkkiä viini onkin alkanut maistua tosi hyvälle, vaikka ennen syleksitytti;)

No ööö, maku voi muuttua. En mäkään ennen tykännyt paprikasta, mutta nykyään olen aivan hulluna siihen.

Mä ainakin voin aivan oikeasti ottaa siiderin ruoan kanssa enkä juo enempää. Hyvää valkoviiniäkin voisin ottaa lasin.

Ihmettelen vain tätä, että suomalaiset sankoin joukoin ovat yhtäkkiä alkaneet pitämään viinistä.
Aika läpinäkyvää...

Onko aivan oikeasti NOIN vaikeaa käsittää, että on ihmisiä jotka juovat vain sen lasin pari ruoan kanssa?

Alkoholi ei tarkoita samaa asiaa kuin perskännit.

Kyllä se alkoholi ekoilla käyttökerroilla maistuu pahalta ja sitä on opittava juomaan.
Sama koskee kaikkia uusia makuja. Tämän luulisi olevan selvää kaikille pienten lasten äideille.
Aivan. Syötiinkö täällä paljonkin homejuustoja ja oliiveja 70-luvulla?
Entä syökö suuri osa nuorista niitä mielellään? Nekin on makuja, joihin totutaan ja joita monet jopa sittemmin rrrrakastaa :p

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aivan. Syötiinkö täällä paljonkin homejuustoja ja oliiveja 70-luvulla?
Entä syökö suuri osa nuorista niitä mielellään? Nekin on makuja, joihin totutaan ja joita monet jopa sittemmin rrrrakastaa :p

Meillä poika rakastaa aurajuustoa :D
Ja mä en muuten oo koskaan, en ikinä, tykänny pavuista :$ Ennen kun viimeks mies teki lihaperunalaatikkoa missä oli papuja ja ne oli oikeesti hyviä :p

Niin ja hyvä valkkari on Hyvää =) Sitä voi nauttia lasillisen tai jos tilaisuus tarjoutuu, toisenkin, mieluiten hyvässä seurassa ja aina parempi jos seuran lisäksi on hyvää ruokaa :p

Niin ja kylläs se Kohtuulinen alkoholin käyttö ja joulu sopii ihan hyvin yhteen.

Ja vielä siihen, miksi "ennen vanhaan" ei juotu viiniä ja sitä syleksitiin: vielä mun lapsuusaikoina 70-luvulla viini oli tyyliin Sorbusta tai jotain unkarilaista halpista, hyvin vähän oli tarjolla hyviä viinejä. Muistan kun äiti toi Ranskasta viiniä tullessaan, ja se oli isokin juttu sitten jollain kutsuilla. Viinejä ei siis osattu juoda, kun harva niitä edes osti. Tarjonta ja kysyntä määräävät. Nykyään on tarjolla hyviä viinejä. Simple.

Meillä otetaan lasi glögiä alkajaisiksi. Tuossa on siis vähän punaviiniä. Ruoan kanssa on viiniä ja olutta - ja kahvin kanssa iltasella Bailey's tai konjakki.

Itse otan yleensä glöginlasillisen, punaviinilasillisen ruoan kanssa ja yhden Baileysin kahvin kanssa. Aina noita ei tule edes juotua, mutta tuntuu mukavammalta olla sen lasin kanssa. Miehet saattaa ottaa iltasella vielä pari olutta, kun pelaavat Triviaa.

Me ollaan yleensä oltu anoppilassa, jossa on meitä vähän isompi porukka eli kaiken kaikkiaan 7 aikuista ja 3 lasta. Lisäksi siellä piipahtaa joitain sukulaisia. Minusta nämä meidän juomiset on ihan ok. Humalaan tai edes hiprakkaan asti juominen ei ole ok.

Ja vielä siihen, miksi "ennen vanhaan" ei juotu viiniä ja sitä syleksitiin: vielä mun lapsuusaikoina 70-luvulla viini oli tyyliin Sorbusta tai jotain unkarilaista halpista, hyvin vähän oli tarjolla hyviä viinejä. Muistan kun äiti toi Ranskasta viiniä tullessaan, ja se oli isokin juttu sitten jollain kutsuilla. Viinejä ei siis osattu juoda, kun harva niitä edes osti. Tarjonta ja kysyntä määräävät. Nykyään on tarjolla hyviä viinejä. Simple.

Sorbusta... :D Ei ihme ettei oo ennen maistunu.

Mutta mikä on syy että opettelee juoman alkohlia, kun se on pahaa?
Yhtä "älykästä" kun opetella tupakointi, vaikka se on ensin tosi pahaa.
Maku mieltymykset muuttuu, mutta useimmiten se vaatii tietoista harjoitusta.

Muista en osaa sanoa, mutta oman voin kertoa. Itse opettelin juomaan viiniä sen jälkeen kun luin tutkimuksen sen tarveysvaikutuksista. Suvussani on siis paljon verisuoni/sydänsairauksiin kuolleita miehiä ja juuri noihin asioihin punaviini auttaa. Liikunta auttaisi parhaiten, mutta en ole onnistunut ylläpitämään liikuntaharrastusta yrityksistä huolimatta. Uusimman tutkimuksen mukaan alkoholi ei auta sellaisia, jotka kykenevät syömään oikein ja liikkumaan terveellisesti. Toinen osa ei taas kykene pitämään juomistaan 1-2 annoksessa ja heillekään alkoholin nauttimisesta ei ole hyötyä. Minulle taas ei tuota ongelmia pysyä tuossa määrässä (paitsi joka päivä en muista ottaa), mutta en pysty pitämään liikkumista vaaditulla tasolla.

Rehellisyyden nimeissä muuten moniko uskoo, että joku joka oikeasti tosiaan vetää ne perskännit jouluna, tulee tähän ketjuun vastaamaan että "juu, viina kuuluu jouluun ja on kiva saada viinaa lahjaksi ja juodaan se kaikki sitten heti aatto iltana"
Tietty varmaan moni rajatapus puolustautuu ja perustelee miten kohtuullisesti juo, mutta jos todella vetäsee ne ahterit, niin taitaa jättää vastaamatta koko ketjuun.

Mä kyllä tuonne aiemmin kirjoitin, että mä voisin kyllä jouluaattona juoda perskännit. :D Olen kyllä lupautunut menemään silloin töihin, mutta jos ei töihin tarvisi niin viihteelle mä menisin, koska likka on kuitenkin isällään aattona alkuillasta eteenpäin.

En ehdi lukea koko ketjua läpi, mutta mä toivon, että oman perheen kanssa nyt ja tulevaisuudessa joulu ja alkoholi ei kuulu yhteen ollenkaan. Tai ehkä sen ruuan kanssa punaviinin ja glögin verran, mutta ei edes pieneen huppeliin saakka. Isäni on meiltä niin monet joulut (ja muut juhlapyhät) pilannut alkoholilla...Onneksi miehelläni ei ole alkoholi ongelma.

Jaa, no aika useat lapset juo ihan kotikaljaakin ja siinä kyllä promileja löytyy. Myös usein itsetehdyissä marjamehuissa on jonkin verran promileja.

Ehkä joku tykkää jostain tietystä mausta jossa nyt sattuu olemaan alkohlia seassa, ei sitä välttämättä tarvitse opetella juomaan.

Musta Suomessa on ihan sairaan pahan makusia tummia oluita, en ikinä jaksais nähdä vaivaa että opettelemalla opettelisin niitä juomaan. Mutta Saksassa löysin sattumalta aivan mahtavaa tummaa hiivaolutta ja mua niin harmittaa ettei täältä saa mitään vastaavaa, se oli HYVÄÄ eikä mun tarvinnut sen kummemmin opetella juomaan sitä, pidin siitä heti kun sitä maistoin.

On eri asia kysyä kuuluuko alkoholi jouluun kuin kysyä kuuluuko kännääminen jouluun. Ja selvyyden vuoksi pitää sanoa, että osa juo jouluna mäyräkoiran. Tosin nämä tuttuni juovat saman jo muutenkin viikonloppuna saunailtana.

Ihminen on heikko ja nautinnoille altis. Olen opetellut syömään myös suklaata :ashamed: homejuustoja :ashamed: salamia :ashamed: kahvia :ashamed: ja kinuskikastiketta lusikalla purkista :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Jaa, no aika useat lapset juo ihan kotikaljaakin ja siinä kyllä promileja löytyy. Myös usein itsetehdyissä marjamehuissa on jonkin verran promileja.

Ehkä joku tykkää jostain tietystä mausta jossa nyt sattuu olemaan alkohlia seassa, ei sitä välttämättä tarvitse opetella juomaan.

Musta Suomessa on ihan sairaan pahan makusia tummia oluita, en ikinä jaksais nähdä vaivaa että opettelemalla opettelisin niitä juomaan. Mutta Saksassa löysin sattumalta aivan mahtavaa tummaa hiivaolutta ja mua niin harmittaa ettei täältä saa mitään vastaavaa, se oli HYVÄÄ eikä mun tarvinnut sen kummemmin opetella juomaan sitä, pidin siitä heti kun sitä maistoin.

Oletko maistanut tuota: http://olutopas.info/?olut=107

Huomattavasti parempaa kuin nämä suomalaiset vaaleat oluet.

On eri asia kysyä kuuluuko alkoholi jouluun kuin kysyä kuuluuko kännääminen jouluun. Ja selvyyden vuoksi pitää sanoa, että osa juo jouluna mäyräkoiran. Tosin nämä tuttuni juovat saman jo muutenkin viikonloppuna saunailtana.

Tässäpä tämä tärkeä ero onkin.

Onko se sitten oikeasti niin paha, se alkoholin vaikutus, jota joku täällä voisi kutsua pieneksi pöhnäksi? Jos aattoiltana posket vähän punottaa, mieli on "tavallista parempi" ja volyymi vähän nousee... Lapset saa lahjansa, joululaulut soi, monopolit yms. pelataan, iltapesut, pusut ja halit hoidetaan ja aikuisetkin suht ajoissa saadaan petiin ja vieraat kotimatkalle. Hoipertelua ja sopertelua ei näy, ja aamulla on koko perhe joulupuurolla eikä krapulaa kellään. Missä se raja sitten kulkee, miksi pitää hampaat irvessä vakuuttaa, "ettei se mulla ainakaan missään tunnu vaikka otankin..." Kyllä se vaan mulla ainakin tuntuu, mutta en mä siitä stressiä ota.

Ihminen on heikko ja nautinnoille altis. Olen opetellut syömään myös suklaata :ashamed: homejuustoja :ashamed: salamia :ashamed: kahvia :ashamed: ja kinuskikastiketta lusikalla purkista :ashamed:

Mä olen varman tosi heikko luonne, kun en ole onnistunu opettelemaan tarkoituksella minkään pahan syömistä. Mä oikeasti nuoruurena ja fiksuna tosiaan yritin opetella esim. tupakoimaan, mutta kun se oli niin pahaa :x (no onneks en oppinu, mutta kuitenkin)
Enkä mä noita outoja ruokiakaan ole pakottautunu syömään. Jos eka maistamis kerta on paha, niin en koita opetella. Mutta tykkän kyllä homejuustosta (varsinkin piparin päällä) oliiveistakin suurimmasta osasta ja yleensä kaikesta mikä maistuu jollekin. En pidä esim. lounaspaikkojen mauttomista keitoista, jotka kai on tehty miedoksi, että suurin osa pitäisi niistä. Minusta mauton on etovaa :x

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä sitten?:
Onko se sitten oikeasti niin paha, se alkoholin vaikutus, jota joku täällä voisi kutsua pieneksi pöhnäksi? Jos aattoiltana posket vähän punottaa, mieli on "tavallista parempi" ja volyymi vähän nousee... Lapset saa lahjansa, joululaulut soi, monopolit yms. pelataan, iltapesut, pusut ja halit hoidetaan ja aikuisetkin suht ajoissa saadaan petiin ja vieraat kotimatkalle. Hoipertelua ja sopertelua ei näy, ja aamulla on koko perhe joulupuurolla eikä krapulaa kellään. Missä se raja sitten kulkee, miksi pitää hampaat irvessä vakuuttaa, "ettei se mulla ainakaan missään tunnu vaikka otankin..." Kyllä se vaan mulla ainakin tuntuu, mutta en mä siitä stressiä ota.

Raja menee kai sitten siinä, että aamulla on kauhee jysäri ja ei pääse ylös punkasta!! Ja samalla aloittaa saman tinttaamisen heti aamusta...

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä sitten?:

Itseasiassa ei niille, jotka siitä osaa asiallisesti nauttia ja tuntee rajansa -tää on mun mielipide. Jotkut lapsipsykologit tyrmää jyrkästi. Lapsi kuulema pelkää jo pientä käyttäytymisen muutosta ja hämmentyy siitä. Ja se on totta, että käytös muuttuu paljon ennen kun sitä itse tajuaa -kaikki ei itse tajua sitä' viellä kaatuillessaankaan...
Oikeastaan mun mielestä tuo on yksi merkki terveestä suhteesta alkoholiin, että tunnusta käyttävänsä sitä vaikutuksen vuoksi.

Vielä tästä alkoholin käytön ja kännäämisen erosta. Meillä ei tosiaankaan kännäilty vaan juuri tämä pieni pöhnä oli se joka muuntaa muutoin ihanan isäni persoonan kokonaan - hänelle ei vaan alkoholi sovi.

Yhteistyössä