alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mari

Vieras
Semmosta mietin, että jostain kuulin ettei olisi vaarallista juoda sillon tällön lasillista viiniä raskaana ollessa.
Sain lahjaksi ihanaa punaviiniä (rakastan viinejä ruoan kanssa) ja mietin että voisinkos nauttia vaikka yhden kerran lasillisen sitä.. en tietysti enempää.
Joku sanoi että se olisi jopa terveellistä, tiedä sitten?? Mitäs mieltä olette, onko vaarallista? :)

Jotkuthan ottavat silloin tällöin pullon olutta tai lasillisen viiniä raskaana ollessaan. Itselle tulisi todella huono omatunto, joten en ota mitään raskausaikana. Muutamia hörppyjä olen joskus ottanut esim. siideristä, mutta se nyt ei ole haitallista. Että kai sinä vain itse voit asiasta päättää.

Humalajuominenhan on kaikista vaarallisinta sikiön kehityksen kannalta ja on vaikea vetää rajaa missä kohtuus menee eli onko pullo olutta viikossa sopivampi määrä kuin lasi viiniä joskus. Riippuu varmaan paljon viinin vahvuudesta eli jos on kovin tujua ainetta, niin varmaan kannattaa jättää ottamatta. Itselläni sama linja kuin ekalla vastaajalla eli en juo omaa pullollista olutta, mutta saatan ottaa siitä pienen lasillisen. Viiniä saatan maistaa hörpyn verran, mutta en enempää. Vauvahan se on tärkein, enkä halua riskeerata hänen terveyttään...

ps. viinihän paranee vanhetessaan eli voihan sen nauttia vauvan syntymän jälkeenkin : )

Minä en itse ota raskausaikana kaljaa enkä siideriä mutta pienen määrän punaviiniä joskus saatan ottaa, siis en edes koko lasillista, mutta olen lukenut sen olevan hyväksi esim. verenkierrolle. Mutta siis en tarkoita että olisi terveellistä juoda alkoholia raskausaikana mutta henkilökohtaisesti en usko vaarantavani syntymätöntä lastani tällä vähäisellä viinimäärällä. Tässä raskaudessa (nyt rv28) olen kerran juonut kolmasosa lasillisen punaviiniä ruuan kanssa ja todennäköisesti jouluna juon saman verran, kukin tavallaan=)!

Minä ainakin olen nautttinut lasillisen punaviinia hyvän ruoan ""mausteena"". Ei yksi lasillinen voi ola pahitteeksi - no tietenkin löytyy nipoja, jotka senkin kieltää...
Nauti ihmeessä lasillinen - eri asia olisi vetää koko pullo, ja sitähän kukaan järkevä odottava äiti ei tekisi.

puolikas annos viikossa viiniä on hyväksi sikiölle ja äidille. eli 8cl. ei siis mitään vaaraa. näin olen ymmärtänyt.

keskiolut silloin tällöin ei ole haitaksi. kerran päivässä, taas rupeaa olemaan jo vaarallista. näin olen myös lukenut.

että ihan hyvällä omalla tunnolla voi viintä silloin tällöin nauttia. ranskassa vedetään viiniä ruoan kanssa ja on vedetty vuosisatoja, ennen mitään lääkären tutkimuksia. hyvin ovat voineet vauvat ja mammat.

kohtuus kaikessa. itselläni ei ole lainkaan himoa alkoholiin, mutta kyllä äitin kanssa välillä pienet lasilliset punaviiniä ollaan otettu.

Asun Etelä-Euroopassa ja täällä sanotaan että raskauden aikana saa juoda lasin viiniä aterian yhteydessä siis kaksi lasia päivässä (lounas ja päivällinen). Lasillisella tarkotaan n. 1-1,5dl.

Itse join viime viikonloppuna juhlissa puoli lasia viiniä sekoitettuna vichyyn. Vieressäni istui kätilö, joka tarjosi viiniä minulle ja kehotti huoletta juomaan ja nauttimaan vaan.

PS. Hipsu, kaikki viinit eivät kestä säilyttämistä vaan ovat tarkoitettu pian nautittaviksi ;)

Olen vähän vastaavalla linjalla kuin muutama muukin vastaaja. Varmaan melkein joka viikko tulee maistettua hörppy siideriä miehen saunajuomasta, mutta itselleni en sitä kovin usein ota. Nyt rv24 ja pari kertaa olen juonout puoli lasillista viiniä (mulla se on valkkari, mitä himoitsen), ja kerran otin ihan oman lasillisen siideriä, mutta se oli sellainen viinilasi, ei siis mikään puolen litran tuoppi. Jouluna ajattelin uskaltautua seuraavan kerran viininjuontiin... max. lasillinen todennäköisesti vähemmän.

Mutta siis kaiken maailman vauvaoppaissakin lukee, että lasi viiniä silloin tällöin ei ole vauvalle vaaraksi. Itse ei tule koko lasia juoduksi, kun tällä hetkellä alkoholiin tottumattomana puoli lasiakin tuntuu jo vähän jaloissa, niin enempää ei uskalla.

Lääkäriltä kuultua: alkoholi vahingoittaa sikiötä, jos sitä käyttää raskauden aikana säännöllisesti ja/tai humalahakuisesti. Silloin tällöin nautittuna _pieni_ määrä ei tee vahinkoa.

Suositukset alkoholin suhteen vaihtelevat maittain ja aikakausittain, ja niistä riippumatta on syntynyt terveitä lapsia.

Jokainen tehköön omantuntonsa mukaan. Minä olen juonut viiniä max. kerran viikossa max. 12 cl, ihan hyvällä omallatunnolla. En usko, että niin pienestä määrästä on haittaa - jopa päinvastoin, koska hitaasti punaviiniä siemaillessani olen rentoutunut ja nautin olostani. Eiköhän vauva aisti sen ;)

Olutta tai siideriä ei ole tehnyt yhtään mieli, mutta saunapullollinen kerran viikossa on varmaan ihan ok.

Hei,

itselläni on nollalinja, eli tippaakaan en ole juonut plussaamisen jälkeen. Ei vain tee mieli. Viikonloppuisin olen saattanut juoda 0.5 l pullon limpparia, pahimpaan janoon. Juomista raskauden aikanahan ei ole paljon tutkittu (mistäkähän johtuis ;-), joten jokainen tehköön omat päätöksensä juomisen/juomattomuuden suhteen.

minä join raskausaikana joka lauantai pullon 1-olutta sekä lasin punaviiniä jouluaattona ja lasin kuohuviiniä uutena vuotena ja kerran yhden tuopin 3-olutta kun käytiin bändiä katsomassa. nyt tuolla lattialla häärää terve 6 kk tyttö. ei ainakaan tämän mamman ""juopottelu"" vaikuttanut neitiin mitenkään ja itseäkin silloin raskausaikana kovasti rentoutti esim. tuo pilsneri saunan jälkeen vaik siinä ei prosentteja nimeksi olekaan.

Järki käteen, lääkärikäynnilläkin kun kysytiin juomisesta, kerroin et 1-3 lasia viiniä (siis puna-) menee kuussa; lekuri laittoi kohtaan nollan! Eli siis ei tainnut juuri ajatella sen paljoakaan haittaavan!

Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee. Itse rakastan hyvää ruokaa ja punaviiniä ja olen raskausaikana (nyt 14+4) nauttinut silloin tällöin lasillisen punaviiniä. Kulutus ehkä n. 1-3 lasillista kuussa. Samoin ovat tehneet lähipiirini äidit. Uskon, että se mikä tuntuu äidistä hyvälle ja tekee äidille hyvän mielen on ok:)

Oli vaan pakko kommentoida, että täällä ollaan ihanan realistisia ja rakentavia ton alkoholin suhteen (siis todella kaikella hyvällä). Itse olen aivan samoilla linjoilla kuin te muutkin, eli silloin tällöin, mutta olen lukenut monta keskusteluryhmää, joissa samasta on tullut ihan kauheeta syyllistämistä ja sättimistä. Hyvä tytöt=)! Neito

Edelleen täällä vierailen,vaikka vauvani on jo 3kk...
Pakko kommentoida,että WAU miten fiksuja vastauksia! Itsekin odotusaikana nautiskelin pariin otteeseen viinilasillisen ja muutamia kertoja saunasidukan (kaadoin lasiin 1-1,5 dl, loput joi aina mies).
Ravintolassa syödessämme en halunnut saada moralistien murhaavia katseita, joten silloin jäi pihviateria viinittä... =)

Olen ottanut pari lasia punaviiniä silloin tällöin, siis ehkä 3-5 krt yhteensä. En ole ottanut asiasta mitään morkkista, kyse on niin pienistä määristä ja niin harvoin. Jouluna meinasin kyllä nauttia lasillisen hyvää punaviiniä aterialla :)

IHANIA vastauksia vihdoinkin tästä asiasta!! Todellakin sinut savustetaan ulos jos jollain palstalla puolustat mitenkään harharetkiäsi parin viinilasillisen parissa. Itse olen ottanut raskauden aikana yhden lasin punkkua ja pienen kaljan. Ja aion jatkaa tätä suuntausta jos mieleni niin halajaa. Joulupöydässä juhlan kunniaksi ja makunautintojen saamiseksi ehdottomasti lasi punkkua. Kun ei ole kysymys siitä ettei voisi olla ilman viiniä vaan että se vaan nyt kuuluu joihinkin ruokiin mukaan makunautintona.

Alkoholin ollessa yksi nämä sikiöseulonnat ja juustojen, kalojen ym. kanssa puuhastelut ovat seuraavia liekkiaiheita keskustelupalstoilla. Jotkut ""äidit"" ovat niin kaikkitietäväisiä ja moralisteja että oikein pahaa tekee.

Yhteistyössä