alkoholin käyttö kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyllästynyt

Vieras
Ajattelin teiltä muilta saada vähän mielipiteitä tähän asiaan, että olenko liian tiukkapipo tämän asian suhteen...

Olen itse sitä mieltä että kun kotona on lapsia niin silloin siellä ei juoda alkoholia ( en nyt tarkoita paria sauna olutta), edes silloin kun lapset ovat menneet nukkumaan...!!!
Mua on alkanut suuresti ärsyttämään, ja olenkin miehelleni sanonut että jos asiaan ei tule muutosta niin ero voi tämän asian takia olla edessä =(, se että mieheni saattaa käskeä tänne kaverinsa saunomaan ja samalla tietenkin tuota olutta menee. Enkä nyt tarkoita ihan paria vaan monesti ovat olleet humalassa ( ei nyt mitenkään älyttömän, mutta kuitenkin). Mies puolustelee tätä, että eihän meidän vauva ( 5kk)siitä mitään ymmärrä kun on jo nukkumassakin siihen aikaan...Mutta entä kun hän on isompi? Mun mielestä lapset voi kokea ton juomisen ahdistavana, vai olenko väärässä?
Lisäksi yleensä otan vauvamme yöllä viereen nukkumaan koska on kova heräilemään, enkä jaksa nousta pitkin yötä pinnasängylle, niin näinä öinä sitten joudun rättiväsyyneenä ravaamaan pinnasängyn ja meidän sängyn väliä, kun en tietenkään meidän keskelle uskalla ottaa nukkumaan.

Sanokaas nyt mielipiteitänne tähän asiaan...Miten teillä muilla käytetään alkoholia kotona? Ja mitä mun pitäis tehdä?

samaa mieltä minä. Meillä ei enemmälti käytetä ollenkaa, silloin tällöin pari saunapulloa, mutta humalassa ei olla oltu koskaan. En nyt kuitenkaan usko että satunnaisesta käytöstä mitään haittaa on, kunhan toinen vanhemmista on selvä.

minä olen ainakin ottanut tiukan linjan alkoholin käyttöön kotona jo ennen vauvan syntymää. saunakaljan lisäksi muuta ei naukkailla, piste, eikä juoma bileitä kotona enää järjestetä. avokkini isä on alkoholisti ja olen ehkä myös siksi hieman ylihuolehtivainen, kun jollain tasolla pelkään avokkini perineen geenit.. olen varmaan ollut hirveä naputtaja, mutta on näköjään tehonnut, meillä ei nykyään juoda edes saunakaljaa (vaikka sitä en ole kieltänyt).

En antaisi kotona pitää mitään saunabileitä,eri asia jos yksi/kaksi kaveria tulee mikäli osaavat käyttäytyä.Muutama olut tai paukku ei haittaa mutta kännejä en suvaitse kotona lapsen läheisyydessä,voihan sitä mennä muualle(baariin)jos pitää kunnolla juhlia.Onneksi mies samaa mieltä eikä kiistaa asiasta tule.

Hmmm, jotenkin tässä ollaan taas aika musta-valkoisella linjalla. Meidän tyttö on nyt 6,5 kk ja kyllä meillä käytetään alkoholia. Itsekin juon vauvan nukkumaan mentyä joskus iltaisin viinilasillisen tai siiderin ja miehen annan juoda sen verran kun hän haluaa. Ikinä emme kumpikaan tosin humalassa ole ja vauva on vähintään itkuhäyttimen äänen päässä meistä omassa sängyssään.

En välttämättä mitään saunailtoja meille haluaisi, mutta jos mieheni joskus sellaiset kavereilleen haluaisi pitää, voisimme tytön kanssa lähteä vaikka yökylään mummolaan tms. Nyt kesäaikaan on muutamia grillijuhlia ulkona pidetty ja grillailun lomassa vieraat ja isäntäväki saattavat ottaa pari lasillista ja se on mielestäni ihan ok.

Pääasia on, että vanhemmat ovat aina siinä kunnossa, että pystyvät vauvasta pitämään huolta, tapahtui mitä vain ja että humalaisena ja möykkäävänä ei vauvan läheisyydessä olla. Eli kohtuudella pärjätään ja tiukkapipo ei tarvitse olla suuntaan eikä toiseen...

Samaa mieltä asiasta kuin "Toinen äiti". Muutaman lasillisen voi ottaa, mutta koskaan ei kuitenkaan missään kännissä, vaan ihan vauvan hoitokunnossa! Sitten voi ottaa reippaammin, kun vauva hoidossa muualla! :) Hauskaa kesän jatkoa kaikille!

Meillä oon antanut miehen ottaa, mutta silloin ei hän vauvaan koske. Itsekkin olen ottanut maataman oluen, mutta sillon taas mies on vastannut vauvan hoidosta. Se periaate meillä, että toisen täytyy olla ajokunnossa jos jotain sattuu niin pääsee liikkeelle. Bileitä ei pidetä kun vauva kotona, mutta esim. just kesäillan grillikutsut on ok.

no juu, järki käteen tässä tosiaan. mielestäni mitään örvellysbileitä ei ole syytä järjestää vaikka vauva jo nukkuisikin. jos pari kaveria tulee kylään joskus ja ottavat vähän olutta, en ottaisi pulttia, mutta jos tätä toistuisi jatkuvasti ja oluen määrät olisivat suuret, ottaisin pulttia. lapsi kärsii ihan varmasti, jos herää kesken unien isompana ja näkee isän ja äidin örvellyskunnossa, koska hän ei sitä ymmärrä, että miksi vanhemmat ovat kummallisia. ja tosiaan, en nyt puhu mistään saunaoluen juomisesta, vaan alkoholin suurkulutuksesta.

äitipä äiti. mielestäni muutama olut on 2-3 kpl, mutta ei enempää.

Känniin ei mielestäni lapsen läsnäollessa juoda. Nukkuipa hän tai ei. Ja yhtään alkoholin vaikutuksen alaisena ei lasta hoideta. Itsellä helppo tietenkin olla nöin mustavalkoinen, kun alkoholia käytän 2-3 kertaa vuodessa, ylipäänsä. En harrasta siideriä tai olutta, joskus ruokaravintolassa punaviiniä.

Omalta äidiltäni olen saanut hyvän neuvon. Etenkin, jos lapset eivät ole kotona, on toisen vanhemmista oltava aina selvä ja ajokunnossa.Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja lasta pitää lähteä hakemaan jostakin kotiin. Ja omalla kohdallani tämä koskee myös sitä kun lapset ovat kotona. Toisen on oltava ajokunnossa, jotta lapsi pääsee sairaalaan tms ja saa aina tarvitsemansa huolenpidon selvältä aikuiselta. Lasten kanssa kun voi sattua aina ihan mitä tahansa.

Mieheni voi juoda ruoka oluen, joka kyllä yleensä on ykköstä tai saunaoluen. Joskus näitä voi mennä kaksikin. Mutta ei ole vielä kotona ollut humalassa. Jos on, ei koske lapseen.

kyllä varmaan kannattaa tehä loppu tollasesta heti alkuunsa. Ehkä ei vauva vielä ymmärrä, mutta varmaan vaistoaa ettei kaikki ole ok. Ja kun lapsi kasvaa ja ymmärtää, varmasti kokee juomisen ahdistavana. muutamat pullot nyt on ihan ok.

Pakko ottaa kantaa, hyvä aihe!

Mielestäni, ja näin olemme tehneetkin, on ok pyytää kavereita silloin tällöin istumaan iltaa eikä itseäni häiritse vaikka muut joisivat ja humaltuisivatkin (myös mieheni). Kotona ei örvelletä, ja vieraat pistetään kohtuuajoissa pihalle (asumme kaksiossa kerrostalossa, jos asuisimme "tilavasti" voisivat puolestani jäädä pidempäänkin). Humalaiselle en vauvaa antaisi pidempään hoitoon, mutta pari (2-3) olutta ottaneelle kylläkin esim hetkeksi syliin. Mieluummin kuitenkin olen selvinpäin ja huolehdin lapsesta.

Nyt vauva 7kk, saatan lauantaisin ottaa pari olutta, kun lapsi on mennyt nukkumaan. Olen kuitenkin sellaisen rajauksen kannalla, että viikolla ei oteta, viikonloppuna sitten jotain. Mies saattaa ottaa viikollakin pari olutta iltaisin. Olen huomauttanut asiasta, mutta en ala miehelle sääntöjä latelemaan, vaikka parantamisen varaa tällä sektorilla on. Mielestäni näin ei voi jatkua siinä vaiheessa, kun lapsi tajuaa mitä tapahtuu. Mieheni ymmärtää ja on kanssani samaa mieltä, aika näyttänee menevätkö teot yksiin puheiden kanssa. Ainahan niin ei käy.. Lapsen edessä ei juopotella, eri asia on ottaa pari olutta "lauantaikaljat" kuin olla humalassa.

Vertailun vuoksi: En muista omasta elämästäni paljoakaan ennen 7 ikävuotta, joten paha sanoa, käyttivätkö vanhempani alkoholia jos käyttivät ja kuinka paljon ollessani vauva. 8-12v. muistan kyllä, että oli epämielyttävää, pelottavaa nähdä vanhempia pullo kädessä (esim juhannuksena), vaikka todella harvoin ottivatkin. Etenkin äitiä, koska hän ei juuri koskaan juonut.

Toivottavasti tästä oli jotain apua :)

"Toinen äiti": olen samoilla linjoilla.
Mitään sika-juhlia en minäkään meille haluaisi, mutta kyllä mieheni saa kaverinsa kanssa saunoa ja ottaa vähän viinaksia, eivät he mitään "kännissä örvellä" ympäriinsä. Ja eihän tuollainen jokaviikkoista ole, ei edes joka kuukausi, ehkä 3-5 kertaa vuodessa, siis meillä.
Lapsen jo ollessa nukkumassa voin itsekin ottaa yhden siiderin tai pari lasia viiniä. Ei tunnu "piässä eikä persiissä" sellainen määrä ;D Ihana vain on joskus nautiskella vaikka elokuvaa katsoen pari lasia viiniä ja maistella jotain syntisen herkullista juustoa...

Hyviä kommentteja tulee edelleen. Minun piti vielä lisäämän sitä, että meillä kun mennään edelleen imetyslinjalla, se pitää oman alkoholinkäyttöni hyvin kohtuullisella tasolla eli nautin sen lasin-pari vain iltaisin kun tyttö on nukahtanut. Eipä tartte häntä sen jälkeen yleensä koko yönä "hoitaa", koska hän aikaisintaan aamukuuden maissa alkaa äännellä. Päiväsaikaan en ota lainkaan. Ja senkin tiedän, että alkoholi väsyttää ja väsymystähän ei ehdoin tahdoin tarvitse vauvanhoitorumban keskellä itselleen lisätä. Miehen juomiseen en puutu, hän kun ei ole mikään "ongelmajuoja" ja nyt kun on lomallakin, juokoon minun puolestani vaikka joka ilta yhden tai pari kaljaa.

Ja tuosta ajokunnossa olemisesta sen verran, että kaupunkilaisena en omista autoa, mieheni kylläkin. Mutta onneksi on julkiset, taksit ym. olemassa joten "ajokuntoisuus" ei ole mikään mitta. Toki sehän käytännössä tarkoittaa sitä, että "sen yhden" on voinut ottaa ennen kuin ajaa :-)

Mustakin just pienet grillausillanistujaiset on ok, voin silloin ottaa 1-2 siideriä mutta en tosiaan enempää, ja senkin sitten kun vauva on mennyt nukkumaan. Meilläkään ei örvelletä kännissä vaikka pari miehen kaveria oliskin kaljaa ottamassa, osaavat olla kyllä ihmisiksi ja lähteä ajoissa baariin jatkamaan.
Meilläkin se periaate että toisen oltava ajokunnossa.

Onkos täällä sellaisia jotka imettävät vaikka joisivatkin oluen tai kaksi?

Minä olen tehnyt niin koska lääkäri sanoi ettei siitä ole haittaa lapselle jos se tapahtuu vain satunnaisesti eikä ole säännöllistä ja oma olo on varmaa lapsen käsittelyn suhteen.

Mikäs järki siinä oikein on että vaikka lapset ovat hoidossa pitää toisen olla ajokunnossa??? Sen takiahan ne lapset yleensä hoidossa ovat jotta voi vetää perseet ja yhdessä. No, meillä kyllä otetaan vaikka lapset olisivat kotonakin, eikä kummankaan tarvitse olla ajokunnossa. Taksilla kyllä aina pääsee ja lapsia osataan hoitaa myös humaltuneena. Mitään kalsarikännejä nyt ei tarvitse silloin välttämättä vetää. Mutta määristä niin viini puoliksi itse joku 6 siideriä ja mies mäyriksen verran, ei siitä vielä kännissä pahasti ole.

Ap:lle: pistä miehes nukkuu vaikka patjalle lattialle/olkkariin, kun on ottanut,ettei sun tarvii ravata koko yötä vaan voit ottaa vaavin viereen.
alkaa muuten ehkä miestä kyllästyttää nukkua kovalla patjalla lattialla tai muhkuraisella sohvalla.

Tuntuu kuin olisitte kaulin kädessä kulkevia, miehiänne määrääviä äitejä? vitsi.

Minä käytän alkoholia tosi vähän kun ei vain maistu, ehkä 2 siideriä just just jaksan ottaa joskus. Ravintolassa käyn harvoin. Mies ottaa joskus iltaisin jopa 4-8 kaljaa enkä sitä edes hänestä huomaa. Kyllä lapsi saa silti isin kanssa olla ihan normaalisti sisällä kuin ulkonakin (omakotitalo). Meillä on myös joskus kavereita kylässä ja saunomassa, tosin isossa talossa äänet ei niin kuulu jos vähän remuavatkin. On ollut vieraita yömyöhään ja aamunsarastukseen kun lapsi nukkuu (ei koskaan ole herännyt meteliin). Kesäisin vieraat ovat pihalla ja talvisin talon toisessa päässä.

Lapsemme on todella tasapainoinen ja iloinen tapaus. Niin on vanhemmatkin :-)

Alkuperäinen kirjoittaja Deeku:
Mikäs järki siinä oikein on että vaikka lapset ovat hoidossa pitää toisen olla ajokunnossa??? Sen takiahan ne lapset yleensä hoidossa ovat jotta voi vetää perseet ja yhdessä. No, meillä kyllä otetaan vaikka lapset olisivat kotonakin, eikä kummankaan tarvitse olla ajokunnossa. Taksilla kyllä aina pääsee ja lapsia osataan hoitaa myös humaltuneena. Mitään kalsarikännejä nyt ei tarvitse silloin välttämättä vetää. Mutta määristä niin viini puoliksi itse joku 6 siideriä ja mies mäyriksen verran, ei siitä vielä kännissä pahasti ole.

Siis täh? Kirjoituksessa oli että lapsi on KOTONA vanhempiensa kanssa. Ja silloin kun toinen on ottanut niin toinen ei ota. Sittehän se on sama jos lapsi hoidossa muualla, että mitä kännejä sitä kotona vetää..Joo taksilla pääsee, mutta minusta on vastuullisempaa jos toinen aikuisista on selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Thelma:
Känniin ei mielestäni lapsen läsnäollessa juoda. Nukkuipa hän tai ei. Ja yhtään alkoholin vaikutuksen alaisena ei lasta hoideta. Itsellä helppo tietenkin olla nöin mustavalkoinen, kun alkoholia käytän 2-3 kertaa vuodessa, ylipäänsä. En harrasta siideriä tai olutta, joskus ruokaravintolassa punaviiniä.

Omalta äidiltäni olen saanut hyvän neuvon. Etenkin, jos lapset eivät ole kotona, on toisen vanhemmista oltava aina selvä ja ajokunnossa.Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja lasta pitää lähteä hakemaan jostakin kotiin. Ja omalla kohdallani tämä koskee myös sitä kun lapset ovat kotona. Toisen on oltava ajokunnossa, jotta lapsi pääsee sairaalaan tms ja saa aina tarvitsemansa huolenpidon selvältä aikuiselta. Lasten kanssa kun voi sattua aina ihan mitä tahansa.

Mieheni voi juoda ruoka oluen, joka kyllä yleensä on ykköstä tai saunaoluen. Joskus näitä voi mennä kaksikin. Mutta ei ole vielä kotona ollut humalassa. Jos on, ei koske lapseen.

Täältä löytyi tuo jos lapset eivät ole kotona, juttu ei sinun tekstistäsi toinen äiti.

tottakai kun lapset ei oo kotona pitää jommankumman olla selvä. Entä jos lapselle tuleekin ykskaks ikävä? Vastuuntuntoa pikkasen kehiin, nyt kun olet äiti, ei elämä pakostikaan voi olla samnlaista kuin ennen.

Yhteistyössä