Alkoholin runsaskäyttäjälle vaatimus juomattomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tunnen muutamia naisia jotka on ennen raskautta käyttänyt itsekin runsaasti alkoholia, mutta lapsen syntymän jälkeen on iskenyt kauhea alkoholiviha, ja sitten miehen parin kaljan juominen onkin vituttanut niin että tavarat lentelee.

Näitä on... Ja ovat niitä, jotka täällä palstoilla kyselevät, että "eikö olekkin niin, että ultimatum on AINOT vaihtoehto???" Ja puhuvat miehestään (exästään jo siinä vaiheessa) alkoholistina tai alkon suurkuluttajana, joka ei jättänyt vaihtoehtoja kuin eron, vaikka toisen alkon käyttö on ihan samanlaista tai maltillisempaakin kuin aikaisemmin...

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="Tässä";27838890]suhteessa on jotain muutakin vialla. Sitä paitsi otsikossakin mainitaan jos runsaskäyttäjä, mikä pistää miettimään.[/QUOTE]

Mutta teksti aloittajalla mielestäni enemmän pohdiskelevaa... Sanoo itsekin, ettei miehen alkon käyttö aiheuta ongelmia, muuta kun sen että ärsyttää itseä...

Olen itse raskaana, mies yrittää kyllä vähentää juomistaan, mutta edelleen sillointällöin, ollessaan riittävän humalassa, käy päälle. Odotan saavani oman kämpän, jotta voin sanoa tälle isukille, ettei sinne tarvitse kännissä tulla. Tällä hetkellä asun miehen kanssa yksiössä, jossa en itse pysty olemaan kirjoilla, koko omaisuus on täällä, eli pois en pääse.

[QUOTE="Voin valaista";27838925]Olen itse raskaana, mies yrittää kyllä vähentää juomistaan, mutta edelleen sillointällöin, ollessaan riittävän humalassa, käy päälle. Odotan saavani oman kämpän, jotta voin sanoa tälle isukille, ettei sinne tarvitse kännissä tulla. Tällä hetkellä asun miehen kanssa yksiössä, jossa en itse pysty olemaan kirjoilla, koko omaisuus on täällä, eli pois en pääse.[/QUOTE]

Jos olet ap, niin mielestäni kyse ei enää ole harmittomasta tissuttelusta! Kyseessä on ryyppääminen, alkoholismi. Tissuttelun miellän niin, että määrät ovat pieniä, ei juovuksiin asti jne, eikä aiheuta väkivaltaa tai vaaratilanteita. Tämä ei enää kuulosta pieneltä juomiselta, vaan haitalliselta ja pakonomaiselta!

Tällä logiikalla mies siis on narsisti jos on vakaasti sitä mieltä, että parista kaljasta illalla ei ole sen isompaa ongelmaa? Ei missään nimessä saa mennä sanomaan, että ongelma olisi kumppanin pään sisäinen koska silloin on narsisti kun kääntää ongelman toisen syyksi? Melko reilu on tuollainen asetelma. :/ täytyy vaan alistua ja muuttua, muuten on narsisti. Mikäs se toisen muovaaja sitten on?

"väkivalta ja narsismi"

Narsisti saa AINA käännettyä syyn juomiseen tai lyömiseen siitä kärsivälle henkilölle. Mikä taas tekee keskustelusta mahdotonta.

Syy on aina jonkun muun, narsisti juo, lyö, ja ylipäätään tekee ihan mitä huvittaa, kun siitä voi aina ja loputtomasti syyttää toista, joka todennäköisesti alkaa itsekin uskoa olevansa syypää kaikkeen. Ellei sitten juttele jonkun ulkopuolisen kanssa -josta tod näk seuraa hankaluuksia, kun "kahdenkeskisistä asioista" mennään juoruamaan...

News flash! Jos tilanne on noin epäreilu, ei ole reilua että toisen pitäisi hiljaa kärsiä.

Loppu menee OT:ksi. Mutta kyllä juominen muun muassa usein kuuluu narskun käyttäytymismalleihin.

[QUOTE="Vieras";27838672]Niin on. Mutta onko moraalisesti fiksua tai oikeutettua hajottaa perhe tilanteessa jonka laukaiseva "ongelma" oli miehen tissuttelu jota nainen ei halunnut hyväksyä? Voisiko nainen mennä yksin terapiaan opettelemaan suvaitsevaisuutta jottei rikkoisi perhettä?[/QUOTE]

Jos tuo tissuttelu tarkoittaa tyyliin 1-2 olutta silloin tällöin eikä nainen voi niitä hyväksyä ja siksi haluaa eron niin uskotko oikeasti että kyseessä on hyvä ja vahva parisuhde missä osapuolet rakastavat syvästi toisiaan mutta nuo satunnaiset oluet rikkovat liiton?

Villisti veikkaisin että siinä vaiheessa suhde on jo aika romuna - ehkä siksi että puolisot ovat pikkuhiljaa alkaneet huomata kuinka erilaisia he ovat. Tuossa jo etsitään sitä syytä erolle ja kenen etu on että nuo ihmiset enää pysyvät yhdessä?

Tuossa tilanteessa se ero voi moraalisesti olla juuri se oikea ratkaisu kaikille osapuolille. Tietty erosta puhuttaessa varmaan kumpikin osapuoli miettii tahollaan mitä haluaa. Jos halutaan jatkaa yhdessä niin ehkä ollaan valmiita kompromisseihin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="hmmmmm";27838942]Jos olet ap, niin mielestäni kyse ei enää ole harmittomasta tissuttelusta! Kyseessä on ryyppääminen, alkoholismi. Tissuttelun miellän niin, että määrät ovat pieniä, ei juovuksiin asti jne, eikä aiheuta väkivaltaa tai vaaratilanteita. Tämä ei enää kuulosta pieneltä juomiselta, vaan haitalliselta ja pakonomaiselta![/QUOTE]

En ole ap, mutta samaistun kyllä hyvin paljolti aloitukseen ja lilithin kirjoituksiin. Ihan oikeasti aina ei TODELLAKAAN ole kyse naisen nipottamisesta, vaan ihan oikeasta ongelmasta.

Ymmärtäkää ihmiset että joidenkin elämä on helvettiä kumppanin juomisen takia. Onko se tälläistä suklaanmussutuksen vuoksi? (ja ei, en ole itse ylipainoinen tai karkkikoukussa)

[QUOTE="Voin valaista";27838987]En ole ap, mutta samaistun kyllä hyvin paljolti aloitukseen ja lilithin kirjoituksiin. Ihan oikeasti aina ei TODELLAKAAN ole kyse naisen nipottamisesta, vaan ihan oikeasta ongelmasta.

Ymmärtäkää ihmiset että joidenkin elämä on helvettiä kumppanin juomisen takia. Onko se tälläistä suklaanmussutuksen vuoksi? (ja ei, en ole itse ylipainoinen tai karkkikoukussa)[/QUOTE]

Aika moni mielestäni tuolla todennutkin (itsekin), että jos ongelma on oikeasti olemassa se on. Alkoholisti on alkoholisti, piste.

Mutta jos kyse on oikeasti siitä, että se 1-2 olutta vaan häiritsee vaimoa, ei aiheuta miehen käytöksessä muutoksia eikä muitakaan ongelmia, niin silloin mielestäni on väärin vaatia juomattomuutta. Näitäkin on jotka silti vaativat, melkosen paljonkin vielä. Tiedän omissakin kavereissani niitä, jotka huomauttelisivat miehelleni hänen juomisestaan. Kyseessä on kuitenkin maailman kiltein mies, ei ole koskaan edes huutanut minulle, kun ei tykkää tapella. Vaan haluaa aina keskustella erimielisyydet selväksi.

[QUOTE="Vieras";27838948]Tällä logiikalla mies siis on narsisti jos on vakaasti sitä mieltä, että parista kaljasta illalla ei ole sen isompaa ongelmaa? Ei missään nimessä saa mennä sanomaan, että ongelma olisi kumppanin pään sisäinen koska silloin on narsisti kun kääntää ongelman toisen syyksi? Melko reilu on tuollainen asetelma. :/ täytyy vaan alistua ja muuttua, muuten on narsisti. Mikäs se toisen muovaaja sitten on?[/QUOTE]

Sisälukutaito? Kommentoin kommenttia Lilithin tekstiin... Lilithin mies taisi ottaa pikkaisen paria kaljaa enemmän iltaisin, uhata puukolla, pahoinpidellä... jne. No, mutta siinähän ei ole ongelmaa! Naisten mielipide "runsaasta alkoholinkäytöstä" on AINA se sinun HARMITON PARI KALJAAsi. Jepjep.

[QUOTE="Voin valaista";27839040]Sisälukutaito? Kommentoin kommenttia Lilithin tekstiin... Lilithin mies taisi ottaa pikkaisen paria kaljaa enemmän iltaisin, uhata puukolla, pahoinpidellä... jne. No, mutta siinähän ei ole ongelmaa! Naisten mielipide "runsaasta alkoholinkäytöstä" on AINA se sinun HARMITON PARI KALJAAsi. Jepjep.[/QUOTE]

Alkuperäisessä viestissä puhuttiin nimenomaan siitä PARISTA HARMITTOMASTA KALJASTA! Ehkä sen takia niin moni ketjussa miettiikin asiaa siltä kantilta =)

• Tykkää
Reactions: Lentokala
[QUOTE="hmmmmm";27839056]Alkuperäisessä viestissä puhuttiin nimenomaan siitä PARISTA HARMITTOMASTA KALJASTA! Ehkä sen takia niin moni ketjussa miettiikin asiaa siltä kantilta =)[/QUOTE]

Niin, kyse on nyt jatkuvasti muutaman iltaoluen ottamisesta josta ei ole mitään seuraamuksia kuten puukkotappeluita. Ja lisäksi esmes 2 krt kuussa isompi känni jossain miesten kanssa. Siitä eukko riemastuu eikä sellainen peli vetele ja laitetaan eropaperit vetämään. Nainen on melkoinen pyhimys, kiillottaa kruununsa kun pelastaa lapset ja perheen alkoholismilta.

[QUOTE="hmmmmm";27839033]Aika moni mielestäni tuolla todennutkin (itsekin), että jos ongelma on oikeasti olemassa se on. Alkoholisti on alkoholisti, piste.

Mutta jos kyse on oikeasti siitä, että se 1-2 olutta vaan häiritsee vaimoa, ei aiheuta miehen käytöksessä muutoksia eikä muitakaan ongelmia, niin silloin mielestäni on väärin vaatia juomattomuutta. Näitäkin on jotka silti vaativat, melkosen paljonkin vielä. Tiedän omissakin kavereissani niitä, jotka huomauttelisivat miehelleni hänen juomisestaan. Kyseessä on kuitenkin maailman kiltein mies, ei ole koskaan edes huutanut minulle, kun ei tykkää tapella. Vaan haluaa aina keskustella erimielisyydet selväksi.[/QUOTE]

Se vaan on niin että 1-2 olutta illassa joka ilta saattaa olla merkki alkoholiriippuvuudesta. Tässä tapauksessa kyse ei ole niinkään määrästä vaan juomisen jokapäiväisyydestä ja siitä, että pikkuhiljaa tottuu siihen niin että ei osaa edes kyseenalaistaa omia juomatapojaan.

Paras tapa saada selville, onko vaarana luisua alkoholismiin, on olla muutama viikko kokonaan juomatta ja katsoa, onnistuuko se.

Toisaalta jos kyse on valtataistelusta, niinkuin ap:n esimerkissä selvästi on, niin tissutteleva osapuoli ei halua edes kokeilla parin viikon juomattomuutta, koska on väärin vaatia sitä häneltä ja hänellä on oikeus "rentoutua" ja toinen on hirveä tiukkapipo.

Yksi alkoholismiriskin tarkistuslistan kysymyksistä muuten on, häiritseekö juominen jotakuta läheistä. Ap:n tapauksessa selvästi häiritsee.

• Tykkää
Yksi alkoholismiriskin tarkistuslistan kysymyksistä muuten on, häiritseekö juominen jotakuta läheistä. Ap:n tapauksessa selvästi häiritsee.

Joka muuten on harvinaisen tyhmä kysymys, koska joitakuita häiritsee vaikkei toinen ottaisi kuin 2 olutta vuodessa ;)

Tää on hassua, kun itse olen kohtuukäyttäjien tytär, seurustellut raittiin alkoholistin kanssa pidempäänkin, alkoholistin (nykyisin toipuneen) sisko ja useamman kaveri. Minnesotan läheisviikonloput käynyt yms. Ja silti mä en ymmärrä tätä ehdottomuutta...

[QUOTE="Vieras";27832653]Millainen uhkavaatimus on mielestänne järkevää ja kohtuullista jos mies juo/tissuttelee usein? Siis toki jokainen tilanne on omansa, mutta tuli vaan mieleen että onko kovin kohtuullista sellainenkaan että laitetaan mies valinnan eteen , nainen tai alkoholi? Siis jos viinan juonnista ei ole aivan erityistä haittaa. Olisiko naiselle kiva jos mies sanoisi, että joko herkut tai minä silloin kun kroppa ei ole enää yhtä kevyt kuin 2-kymppisenä? Eikö se ole aika kohtuuttoman suuri vaatimus, että koko loppuelämäksi pitäisi jostain omasta nautinnosta luopua sen takia ettei se tapa/harrastus/ilo miellytä kumppania?
Monissa ketjuissa ollaan sitä mieltä, ettei katseltaisi miestä joka ottaa kännit viikonloppuna tai joka toinen viikonloppu. Mussuuttako ne naiset itse herkkujaan vain sen 17 grammaa kerran vuodessa?[/QUOTE]

MISSÄ tässä lukee että mies ottaa 1 tai 2 illassa? Tässä mun lukutaidolla sanotaan että mies juo/tissuttelee usein. Ei että ottaa töiden jälkeen telkkarin ääressä yhden oluen. "ei ole aivan erityistä haittaa"-onko tämä miehen oma mielipide? Nainen tai alkoholi? -Eli siis... naisella ei ole oikeutta päättää itse omasta elämästään? Nainen on objekti jonka voi valita alkoholin sijaan, ei ihminen?

Kyllä, kyllä naisella on OIKEUS laittaa tälläinen ultimatum. Kyse on hänen elämästään, jos SINÄ haluat elää mieluummin alkoholin kanssa, be my guest!

Kyllä, sinullakin on oikeus valita oletko pullahiiren kanssa, vaiko et!

[QUOTE="Vieras";27839115]Niin, kyse on nyt jatkuvasti muutaman iltaoluen ottamisesta josta ei ole mitään seuraamuksia kuten puukkotappeluita. Ja lisäksi esmes 2 krt kuussa isompi känni jossain miesten kanssa. Siitä eukko riemastuu eikä sellainen peli vetele ja laitetaan eropaperit vetämään. Nainen on melkoinen pyhimys, kiillottaa kruununsa kun pelastaa lapset ja perheen alkoholismilta.[/QUOTE]

Oletko ikinä kotona iltaisin täysin ottamatta? Miksi koet, että ne iltaoluet on saatava? Jos sinä olet parina viikonloppuna kavereiden kans ja vaimo olisi parina, niin koska teillä olisi perheaikaa yleensäkkään, saati ilman alkoholia?
Ei tarvii mitään kruunuja kiillotella, se on todella noloa lähteä ja kertoa muille, mutta ei ole vaihtoehtoja jos ei halua tuota katsoa.

...ja kaksi kertaa kuussa on usein...

[QUOTE="Vieras";27839115]Niin, kyse on nyt jatkuvasti muutaman iltaoluen ottamisesta josta ei ole mitään seuraamuksia kuten puukkotappeluita. Ja lisäksi esmes 2 krt kuussa isompi känni jossain miesten kanssa. Siitä eukko riemastuu eikä sellainen peli vetele ja laitetaan eropaperit vetämään. Nainen on melkoinen pyhimys, kiillottaa kruununsa kun pelastaa lapset ja perheen alkoholismilta.[/QUOTE]

Oletko todella sitä mieltä että runsas alkoholinkäyttö on OK niin kauan kuin se ei johda väkivaltaan? Että on ihan ok tissutella joka ilta ja vetää isommat kännit joka toinen viikko, kunhan vaan ei hakkaa vaimoaan ja aja perhettä kirveen kanssa lumihankeen? Ja että on ihan sama mitä "eukko" siitä ajattelee, kun minähän teen niinkuin tahdon eikä minua akat komentele?

Kommenttisi perusteella kuulostaa, ettei mies kunnioita vaimoaan eikä vaimo miestään. Avioliitto kuulostaa olevan aika lailla loppusuorallla, ja nyt mies haluaa että vaimo tuomitaan palstalla ja mies julistetaan kiistan moraaliseksi voittajaksi ja tiukkapipoisen vaimon uhriksi.

Aivan. :D Tämän minua häiritsee-kortin taakse voi tosiaan, varsinkin alkoholin ollessa kyseessä, helposti piiloutua eikä sen enempää tarvitse kantojaan perusteella.

Mitä jos "juoja" sanoisi, että hei meetkö tarkistuttaa pääsi jos ahdistut kahden oluen juomisen seuraamisesta? Tai sanoisi, että mua häiritsee tuollainen häiriintyminen ja kahden oluen juomisesta kärsiminen että pakko varmaan ottaa ero.

[QUOTE="hmmmmmm";27839166]Joka muuten on harvinaisen tyhmä kysymys, koska joitakuita häiritsee vaikkei toinen ottaisi kuin 2 olutta vuodessa ;)

Tää on hassua, kun itse olen kohtuukäyttäjien tytär, seurustellut raittiin alkoholistin kanssa pidempäänkin, alkoholistin (nykyisin toipuneen) sisko ja useamman kaveri. Minnesotan läheisviikonloput käynyt yms. Ja silti mä en ymmärrä tätä ehdottomuutta...[/QUOTE]

[QUOTE="Vieras";27839187]Aivan. :D Tämän minua häiritsee-kortin taakse voi tosiaan, varsinkin alkoholin ollessa kyseessä, helposti piiloutua eikä sen enempää tarvitse kantojaan perusteella.

Mitä jos "juoja" sanoisi, että hei meetkö tarkistuttaa pääsi jos ahdistut kahden oluen juomisen seuraamisesta? Tai sanoisi, että mua häiritsee tuollainen häiriintyminen ja kahden oluen juomisesta kärsiminen että pakko varmaan ottaa ero.[/QUOTE]

Ottakaa se ero niin ei kummankaan tarvitse kärsiä.

Alkoholin käyttö on OK jos siitä ei ole yletöntä haittaa.

Sun kommenttien perusteella suhde on kunnossa vain jos alkoa käytetään esim. 1 olut lauantaina ja kännit 2 krt vuodessa? Ja vaimo voi kontrolloida tason niin pieneksi kuin kulloinkin haluaa? Vaikka ottamisesta ei ole erityistä haittaa.

Oletko todella sitä mieltä että runsas alkoholinkäyttö on OK niin kauan kuin se ei johda väkivaltaan? Että on ihan ok tissutella joka ilta ja vetää isommat kännit joka toinen viikko, kunhan vaan ei hakkaa vaimoaan ja aja perhettä kirveen kanssa lumihankeen? Ja että on ihan sama mitä "eukko" siitä ajattelee, kun minähän teen niinkuin tahdon eikä minua akat komentele?

Kommenttisi perusteella kuulostaa, ettei mies kunnioita vaimoaan eikä vaimo miestään. Avioliitto kuulostaa olevan aika lailla loppusuorallla, ja nyt mies haluaa että vaimo tuomitaan palstalla ja mies julistetaan kiistan moraaliseksi voittajaksi ja tiukkapipoisen vaimon uhriksi.

[QUOTE="hmmmmmm";27839166]Joka muuten on harvinaisen tyhmä kysymys, koska joitakuita häiritsee vaikkei toinen ottaisi kuin 2 olutta vuodessa ;)

Tää on hassua, kun itse olen kohtuukäyttäjien tytär, seurustellut raittiin alkoholistin kanssa pidempäänkin, alkoholistin (nykyisin toipuneen) sisko ja useamman kaveri. Minnesotan läheisviikonloput käynyt yms. Ja silti mä en ymmärrä tätä ehdottomuutta...[/QUOTE]

Oletko sitä mieltä, että avioliitossa toisen puolison mielipiteellä ei ole mitään merkitystä?

Aloituksessa ei muuten sanottu, kuinka paljon alkoholia mies juo, sanottiin vain että hän on alkoholin "runsaskäyttäjä" ja että juo usein, ja ettei siitä ole "aivan erityistä haittaa." Kysymys kuuluukin, kenen mielestä miehen juomisesta ei ole aivan erityistä haittaa? Miehen itsensäkö? Onko miehellä oikeus sanella, mitä hänen vaimonsa tulisi olla mieltä miehen juomisesta? Onko mies tässä puolueeton osapuoli?

[QUOTE="Vieras";27839187]
Mitä jos "juoja" sanoisi, että hei meetkö tarkistuttaa pääsi jos ahdistut kahden oluen juomisen seuraamisesta? Tai sanoisi, että mua häiritsee tuollainen häiriintyminen ja kahden oluen juomisesta kärsiminen että pakko varmaan ottaa ero.[/QUOTE]

No sitähän tässä just on sanottu, että jos se on se elämän tärkein juttu, niin hän saa rauhassa juoda niin paljon kuin haluaa, mutta sitä ei tarvitse kenenkään katsoa jos ei halua :)

ap:n viimeisimmässä käy sitten ilmi, että "muutama iltaisin" ja "miesten kans känni pari kertaa kuussa".. mitä tähän palsta sanois jos sen tekis joku äiti, jolla pienet lapset kotona ja mies parka joutuisi kestämään?

Ei ole ongelmaa, aloitin tämän toisen ketjun innoittamana ja iltaoluiden juojana :)

[QUOTE="Voin valaista";27839198]Ottakaa se ero niin ei kummankaan tarvitse kärsiä.[/QUOTE]

[QUOTE="Vieras";27839187]Aivan. :D Tämän minua häiritsee-kortin taakse voi tosiaan, varsinkin alkoholin ollessa kyseessä, helposti piiloutua eikä sen enempää tarvitse kantojaan perusteella.

Niinpä... Enkä halua vähätellä, oikeasti alkoholismi on kamala sairaus joka sairastuttaa koko perheen! Ja totta sekin, että tissuttelu voi johtaa alkoholisoitumiseen (tosin jos minnen oppeja on uskominen niin kyseessä on perinnöllinen sairaus jota joko sairastaa tai ei... tiedä sitten.) vaikken tähän ihan varsinaisesti uskokaan... Jos avomieheni tykkää ottaa pari olutta illalla, se ei kuitenkaan ole ihan jokailtaista ja määrä on todella tämä, niin eipä tuo minua häiritse. Ehkä meille on sitten vaan käynyt tuuri, ja olemme täydellisen yhteensopiva pari asenteiltamme ja kasvatusperiaatteiltamme kaikesta huolimatta... Koska huolimatta miehen "tissuttelusta" tai miksi sitä kutsuisi meillä on 3 ihan tasapainoista ja hyvin koulussa ja kaverien kanssa pärjäävää lastakin. Ja ollaan paljon aikaa yhdessä viettävä kohtuuonnellinen perhe =)

• Tykkää