Alku raskauden tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oksettaa

Vieras
Haluaisin kerätä kokemuksia teiltä itseltänne, teidän tutuilta, ystäviltä, naapureilta, keneltä vaan, siitä mitä alku raskauden tupakointi on aiheuttanut vauvalle? vaikeuttanyt raskaus aikaa? synnytyskomplikaatiot? Jo vanhemman lapsen käytös/kehitys häiriöt. Siis kaikki haitat tänne kiitos, en todellakaan väitä että raskaus ja tupakointi yhdistettynä voisi tuoda mitään hyvää, mutta ainalöytyy näitä "poltin koko raskausajan eikä siit tullut mitän" vaikka lapsi olisi syntynyt ennen la, pieni kokoisena ja siihenkin joku valopää sanoisi että saipahan vauvan nopeammin maailmaan ja kun oli pieni kokoinen oli helpompi synnyttää...

Kyseessä on siis ystäväni ja hänen vauvansa. Olen järjettömän huolissani, koska hän tupakoi eikä koe haitalliseksi sitä, tai kokee mutta enemmän haitalliseksi kokee sen jos joutuisi itse hermoilemaan ilman tupakkaa. Jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa, enkä ketään voi pakottaa, mutta ajattelin että jos teiltä saan tänne ikäviä tarinoita tupakoinnista raskauden aikana hän ehkä ymmärtää. Neuvolassakin oli lähes päätä silitelty että polta vaan, mikä taas sai hänet ajattelemaan että kun neuvolassa ei huudettu pääpunaisena tupakoinnista ei se voi olla nii pahasta.

Kiitos kaikille jotka viitsivät auttaa!

Etsi se video jossa näkyy kuinka sikiö reagoi äidin tupakoidessa.

Vaikka tuskin sekään auttaa. Jos halua lopettamiseen ei ole, ei se onnistu. Ei vaikka kuinka ihmiset ympärillä paasaisivat, huutaisivat tai syyllistäisivät.

Minulle aikanaan neuvolassa sanoivat, että lopettamisesta aiheutuva stressi on lapselle huomattavasti haitallisempaa, kuin jos poltan pari päivässä. Raskaus tuli mulle siis täytenä yllätyksenä ja poltin kuin korsteeni ennen. Yritin lopettaa kokonaan, muttei siitä mitään tullut, sain vähennettyä muutamaan päivässä. Lapsi syntyi 11 pv yliaikaisena, kympin vauva kaikin puolin. Nyt tokaluokkalainen, sairastaa todella harvoin, ei allergioita, astmaa, ei mitään.

En siis yritä puolustella tupankointia raskauden aikana mitenkään. Mutta pitää ottaa huomioon se stressin määrä, mikä lopettamisesta voi tulla ja sen vaikutus vauvaan. Toivottavasti ystäväsi saa hoidettua asian kunnialla.

Kiitos video vinkistä, täytyy etsiskellä. Kiitos myös toisenlaisesta vastauksesta, johon sanon suoriltaan, että tupakointi itsessään lisää stressiä ja tupakoinnin lopetuksesta koituva stressi pitäisi olla sillä tasolla että tarvitaan osastohoitoa ennenkuin se olisi vaaraksi sikiölle. On todella hienoa ettei sinun lapsellesi käynyt huonosti vaikka itsekkäästi päätit hänellekkiin nikotiiniriippuvuuden antaa. Loukata en ketään tahdo, mielipiteeni ovat tämän asian suhteen vain erittäin ehdottomat.

Kiitos video vinkistä, täytyy etsiskellä. Kiitos myös toisenlaisesta vastauksesta, johon sanon suoriltaan, että tupakointi itsessään lisää stressiä ja tupakoinnin lopetuksesta koituva stressi pitäisi olla sillä tasolla että tarvitaan osastohoitoa ennenkuin se olisi vaaraksi sikiölle. On todella hienoa ettei sinun lapsellesi käynyt huonosti vaikka itsekkäästi päätit hänellekkiin nikotiiniriippuvuuden antaa. Loukata en ketään tahdo, mielipiteeni ovat tämän asian suhteen vain erittäin ehdottomat.

Niin tuntuvat olevan. Ehkä kuitenkin parempi olla puuttumatta toisten asioihin. Asioihin, jotka eivät sinulle varsinaisesti kuulu edes.

Niin tuntuvat olevan. Ehkä kuitenkin parempi olla puuttumatta toisten asioihin. Asioihin, jotka eivät sinulle varsinaisesti kuulu edes.

Niin. No aloitus viestissäni mikäli luit sitä sanoin näistä "poltin koko raskausajan eikä vauvalle tullut mitään"-ihmisistä, sinä kuulut heihin, tiedän että oma tupakointisi harmittaa sinua siksi niin kärkkäästi yrität puolustella asiaa joka on aivan käsittämätöntä mielenköyhyyttä, tuskin tupakkia tarjosit vauvallesi hänen syntymän jälkeen koska se on yksinkertaisesta väärin ja sairasta.. Miksi mahan sisällä makoilu siitä asiasta tekisi yhtään sen hyväksyttävämpää?

toi on niin perus sepite, että mua niin stressaa jos en saa polttaa. miksei kaikkia maailman ihmisiä sitten stressaa, jos ne ei saa polttaa?? kukaan ei ole syntynyt tähän maailmaan niin, että olis ollut valmius polttaa, siihen on opeteltu väkisin. aivan hyvin siitä siis voi opetella poiskin ilman, että se jäisi ikuisesti stressaamaan.. mutta, hatunnosto silti sellaisille, jotka vähentää askista siihen kahteen, koska enemmän mua veettää ne ihmiset, jotka ei edes ajattele koko asiaa/ovat sitä mieltä, että ei se nyt niiiiin vakavaa ole, mä en sentään käytä huumeita..

Niin. No aloitus viestissäni mikäli luit sitä sanoin näistä "poltin koko raskausajan eikä vauvalle tullut mitään"-ihmisistä, sinä kuulut heihin, tiedän että oma tupakointisi harmittaa sinua siksi niin kärkkäästi yrität puolustella asiaa joka on aivan käsittämätöntä mielenköyhyyttä, tuskin tupakkia tarjosit vauvallesi hänen syntymän jälkeen koska se on yksinkertaisesta väärin ja sairasta.. Miksi mahan sisällä makoilu siitä asiasta tekisi yhtään sen hyväksyttävämpää?

Niinkuin sanoin, hyvä ihminen, en yritä puolustella raskauden aikaista tupakointia mitenkään. Kyllähän se minua harmitti, etten pystynyt lopettamaan, mutta olen iloinen, että lapseni on täysin terve ja normaali koululainen.

Sanoit, ettet halua loukata ketään, joskin hyvin kärkkäästi nimittelet minua mielenköyhäksi. Edellinen viestisi ei liittynyt muutenkaan millään lailla siihen, että kehotin sinua pysymään erossa asioista, jotka eivät sinulle kuulu. Tuskin ystäväsikään on mitenkään onnellinen siitä, ettei pysty lopettamaan, mutta näin se vaan nyt menee, eivätkä Sinun ehdottomat mielipiteesi ikävä kyllä siihen millään lailla vaikuta.

Kehottaisin sinua nyt hiukkasen rauhoittumaan ja antaa ystäväsi olla rauhassa. Hän on kuitenkin raskaana, eikä varmaankaan kaipaa ylimääräistä draamaa elämäänsä ulkopuolisilta.

http://www.netti-tv.fi/ohjelma/liv+d+sarja:+raskaana+ja+rappiolla#.VAbjOCiyjIU

Näytä nuita jaksoja sille ystävälle. Vaikka tosiaan vaikeeta se lopettaminen varmasti on jos sitä halua ja mielenkiintoa ei itseltä löydy. Nuissa jaksoissa vaan se hoitaja selittää mun mielestä todella hyvin noille raskaana oleville just mm. tupakoinnin haitoista vauvalle. Jokainen tupakka mm. vähentää vauvan hapen saantia :(

Niinkuin sanoin, hyvä ihminen, en yritä puolustella raskauden aikaista tupakointia mitenkään. Kyllähän se minua harmitti, etten pystynyt lopettamaan, mutta olen iloinen, että lapseni on täysin terve ja normaali koululainen.

Sanoit, ettet halua loukata ketään, joskin hyvin kärkkäästi nimittelet minua mielenköyhäksi. Edellinen viestisi ei liittynyt muutenkaan millään lailla siihen, että kehotin sinua pysymään erossa asioista, jotka eivät sinulle kuulu. Tuskin ystäväsikään on mitenkään onnellinen siitä, ettei pysty lopettamaan, mutta näin se vaan nyt menee, eivätkä Sinun ehdottomat mielipiteesi ikävä kyllä siihen millään lailla vaikuta.

Kehottaisin sinua nyt hiukkasen rauhoittumaan ja antaa ystäväsi olla rauhassa. Hän on kuitenkin raskaana, eikä varmaankaan kaipaa ylimääräistä draamaa elämäänsä ulkopuolisilta.

Huoh, en haukkunut sinua mielenköyhäksi vaan raskauden aikaista tupakointia, huomaat sen kun luet uudelleen. Niin, no se asia ei taas sinulle kuulu mihin minä puutun tai olen puuttumatta. Olen ystävälleni sanonut mielipiteeni ja myös sen että niin kauan kun hän tupakoi hänen käytös oksettaa minua, hän ymmärsi kantani ja ei ollut todellakaan pahoillaan omasta tupakoinnistaan, helppohan häntä olisi auttaa jos olisi katuva ja harmittelisi tupakointia, nyt hän vaan etsii tutkimuksia ja vertaistukea äideistä joiden lapsille ei käynyt mitään tai vielä ei ole löydetty mitään, vaikka tupakkaa on palanut koko raskauden ajan.

"ylimääräistä draamaa" !! Paapoakko pitäisi?

[QUOTE="madre";30237515]http://www.netti-tv.fi/ohjelma/liv+d+sarja:+raskaana+ja+rappiolla#.VAbjOCiyjIU

Näytä nuita jaksoja sille ystävälle. Vaikka tosiaan vaikeeta se lopettaminen varmasti on jos sitä halua ja mielenkiintoa ei itseltä löydy. Nuissa jaksoissa vaan se hoitaja selittää mun mielestä todella hyvin noille raskaana oleville just mm. tupakoinnin haitoista vauvalle. Jokainen tupakka mm. vähentää vauvan hapen saantia :([/QUOTE]

Kiitos, tässä olisikin todella hyvää asiaa, tai siis kattavaa tietoa. Surullista :(

Ikävä fakta on se, että halun täytyy lähteä henkilöstä itsestään. Paasaamalla pahennat vain asiaa ja se odottaja lähtee polttamaan vain ylimääräisen röökin vitutukseen, jonka paasauksellasi luultavasti aiheutat... Kyllä jokainen normaalilla älyllä varustettu ihminen ymmärtää tupakoinnin haitat. Eri asia, mitä uskottelee itselleen ja muille. Sinä voit kertoa tosiasiat, mutta nostat todennäköisesti vain uhmaa tuttavassasi. Jos olet itsekin polttanut 10 vuotta, miksi et lopettanut aiemmin?

Minäkin olen entinen tupakoitsija. Lopettaminen oli loppupeleissä helppoa. Arvaa miksi? Siksi, että _minä_ halusin lopettaa. Säälin vauvaa, joka joutuu haukkomaan happea vatsassa. Mutta ei sinun paheksuntasi tilannetta paranna...

toi vauvaa vahingoittava stressi on niin keksittyä ja tekosyy polttamiselle!! mä olin polttanu vuosia ja lopetin seinään kun raskauduin, ei tasan tullut mitään stressejä ja ihan terveen vauvan synnytin. kyllä mulle oli paljon tärkeämpää vauvan hyvinvointi kuin omien himojen tyydyttäminen

Ikävä fakta on se, että halun täytyy lähteä henkilöstä itsestään. Paasaamalla pahennat vain asiaa ja se odottaja lähtee polttamaan vain ylimääräisen röökin vitutukseen, jonka paasauksellasi luultavasti aiheutat... Kyllä jokainen normaalilla älyllä varustettu ihminen ymmärtää tupakoinnin haitat. Eri asia, mitä uskottelee itselleen ja muille. Sinä voit kertoa tosiasiat, mutta nostat todennäköisesti vain uhmaa tuttavassasi. Jos olet itsekin polttanut 10 vuotta, miksi et lopettanut aiemmin?

Minäkin olen entinen tupakoitsija. Lopettaminen oli loppupeleissä helppoa. Arvaa miksi? Siksi, että _minä_ halusin lopettaa. Säälin vauvaa, joka joutuu haukkomaan happea vatsassa. Mutta ei sinun paheksuntasi tilannetta paranna...

Hmm, en siis tosiaan mitään power point esitystä aio ystävälleni pitää tai muutenkaan mitään ripitystä. haluaisin vain avartaa hänen ajatusmaailmaansa, näissä kirjoituksissani olen vain hmm noh aika kärkäs ja periksiantamaton. Onhan minullakin tunteet ja hän on kuitenkin todella rakas ystävä, sattuu katsoa vierestä kun itselle niin kovin tärkeä ihminen tuhoaa ennen kaikkea itseään ja syntymätöntä lastaan.

Ei hän uhmalla polta, vaan siksi että uskottelee riskien olevan niin pienet, lähes olemattomat.

Olen tupakoinut siksi että luulin sen olevan hienoa (aloitin siis nuorena) sitten olin koukussa ja vaan poltin mitään ajattelematta, terveys asioista kiinnostumatta, kunnes oikeasti ymmärsin mitä tupakointi aiheuttaa.

Komppaan edellistä, minusta ei olla valmiita vanhemmiksi jos ei ole itsestään selvyys lopettaa tupakointi heti. Ja se että joku _saa_itse_päättää_milloin_lopettaa on täyttä pas*aa siinä vaiheessa kun on lapsi mahassa. Se ei ole enää valinta kysymys vaan velvollisuus!!

Poltin koko raskauden ajan. Eipähän se järkevää ole (poltan yhäkin, eikä se edelleenkään ole järkevää), mutta niinpähän se vain meni. Ainakin vielä tuo 5v on ollut tavallista terveempi, vaikka hoidossa tuntuu kiertävän jatkuvasti joku tauti muilla. En tarkoita että luulisin sen johtuvan siitä että tupakoin, vaan kunhan nyt sanoin. Poltin raskaus-aikana vähemmän kuin normaalisti, päivässä meni 5-10tupakkaa. Itse asiassa, voin kertoa että kävin vielä tunti ennen snnyttämistä tupakalla. Ja noin kolme tuntia sen jälkeen. Ja sairaalassa ollessakin kävin muutaman kerran päivässä, lapsen isä oli sen aikaa "vahtivuorossa". En imettänyt (ei heru maitoa ei, ihan lääkärin kanssa tästä asiasta kommunikoin ennenkuin joku sanoo että KAIKILTA tulee maitoa ;) ) joten ei tarvinnut miettiä sen takiakaan tupakoinnin lopettamista. Lopetan sitten kun ITSE haluan, muiden saarnat ei valitettavasti auta.

Olen puhunut rehellisesti, saa kivittää.

Poltin koko raskauden ajan. Eipähän se järkevää ole (poltan yhäkin, eikä se edelleenkään ole järkevää), mutta niinpähän se vain meni. Ainakin vielä tuo 5v on ollut tavallista terveempi, vaikka hoidossa tuntuu kiertävän jatkuvasti joku tauti muilla. En tarkoita että luulisin sen johtuvan siitä että tupakoin, vaan kunhan nyt sanoin. Poltin raskaus-aikana vähemmän kuin normaalisti, päivässä meni 5-10tupakkaa. Itse asiassa, voin kertoa että kävin vielä tunti ennen snnyttämistä tupakalla. Ja noin kolme tuntia sen jälkeen. Ja sairaalassa ollessakin kävin muutaman kerran päivässä, lapsen isä oli sen aikaa "vahtivuorossa". En imettänyt (ei heru maitoa ei, ihan lääkärin kanssa tästä asiasta kommunikoin ennenkuin joku sanoo että KAIKILTA tulee maitoa ;) ) joten ei tarvinnut miettiä sen takiakaan tupakoinnin lopettamista. Lopetan sitten kun ITSE haluan, muiden saarnat ei valitettavasti auta.

Olen puhunut rehellisesti, saa kivittää.

Sinä senkin mielenköyhä julmuri, kuinka kehtaat tulla tänne puhumaan!

hoohhoi.

Kivittäisin jos tulisit kadulla vastaan. Kuinka kehtaat vielä kehuskella asialla! Jos sulla ois hitustakaan järkeä päässä niin tajuaisit edes hävetä kun olet tarkoituksella myrkyttänyt lastasi.

Kivittäisin jos tulisit kadulla vastaan. Kuinka kehtaat vielä kehuskella asialla! Jos sulla ois hitustakaan järkeä päässä niin tajuaisit edes hävetä kun olet tarkoituksella myrkyttänyt lastasi.

jos tämä oli mulle, niin en kyllä kehuskellut, vaan kerroin kuinka itsellä tuo meni. Jos joskus vielä toisen lapsen päätän yrittää saada, niin toivottavasti silloin olen polttamatta