Alku raskauden tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksettaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aloitus viestissäni pyysin kokemuksi niistä tupakan aiheuttamista haitoista vauvalle, synnytykseen, kouluikään jne. Joten te naiset, Äidit jotka tupakoitte raskautenne ajan "ilman mitään vikaa" älkää tulko tänne, tämä EI ole mikään oman itse tunnon kohotus paikka; pääsenpäs sanomaan ettei mitään sattunut vaikka asia menikin niin että poltin ja synnärilläkin kesken ponnistuksen lähin savuille. Surettaa teidän itsenne ja teidän lastenne puolesta, koska tu vallan kuulostaa sellaiselta wt kehuskelulta.

Mua kuvottaa ajatus että joitakin huolettaa stressi tupakasta, mutta eivät stressaa yhtään lapsensa terveydestä :(

Lapsen terveys pitäisi olla numero yksi. Ei äidin himot.

Olen 34v nainen. Kouluaikana kärsin lukihäiriöstä, eli keskittyminen ei ollut hyvää. Teininä alkoi astma+muut allergiat (maito, lehmät, hevoset jne). Nuorena aikuisena alkoi merkillinen ihottuma ympäri kroppaa. Kävin erikoislääkäreillä, jotka eivät osanneet mitään sanoa. Rakkuloita, rupia ja muutenkin herkkä iho. Kaikista pahin on: lapsettomuus. Munasoluthan syntyvät sikiön raskausaikana, eikä niitä lisää enää tule. Eli tupakoidessa "äiti" tuhoaa syntymättömän tyttölapsensa munasoluja. Niin, ja oma äitini poltti askin tupakkaa päivässä.

Minulle aikanaan neuvolassa sanoivat, että lopettamisesta aiheutuva stressi on lapselle huomattavasti haitallisempaa, kuin jos poltan pari päivässä. Raskaus tuli mulle siis täytenä yllätyksenä ja poltin kuin korsteeni ennen. Yritin lopettaa kokonaan, muttei siitä mitään tullut, sain vähennettyä muutamaan päivässä. Lapsi syntyi 11 pv yliaikaisena, kympin vauva kaikin puolin. Nyt tokaluokkalainen, sairastaa todella harvoin, ei allergioita, astmaa, ei mitään.

En siis yritä puolustella tupankointia raskauden aikana mitenkään. Mutta pitää ottaa huomioon se stressin määrä, mikä lopettamisesta voi tulla ja sen vaikutus vauvaan. Toivottavasti ystäväsi saa hoidettua asian kunnialla.

Kerro missä päin Suomea näin väärää tietoa annetaan raskaana oleville naisille? Aivan edesvastuutonta!! Missä neuvolassa on amatöörejä töissä?

Tuttava poltti koko raskausajan, vähensi kyllä mutta edelleen meni hyvänäkin päivänä n. 5 tupakkaa. Lapsi oli syntyessään tosi pieni kokoinen, toisen lapsen kohda toisti virheensä. Luonnollisesti imetys loppui maidon tulon heikkenemiseen, kun äiti ei voinut olla tupakoimatta eikä lapsi voinut "tilata" maitoa tarpeeseen, vaan tupakan jälkeen oli oltava vähintään 4 tuntia imettämättä. Parin viikon ikäiselle se on melkoisen pitkä aika olla syömättä.

Poltin koko raskauden ajan. Eipähän se järkevää ole (poltan yhäkin, eikä se edelleenkään ole järkevää), mutta niinpähän se vain meni. Ainakin vielä tuo 5v on ollut tavallista terveempi, vaikka hoidossa tuntuu kiertävän jatkuvasti joku tauti muilla. En tarkoita että luulisin sen johtuvan siitä että tupakoin, vaan kunhan nyt sanoin. Poltin raskaus-aikana vähemmän kuin normaalisti, päivässä meni 5-10tupakkaa. Itse asiassa, voin kertoa että kävin vielä tunti ennen snnyttämistä tupakalla. Ja noin kolme tuntia sen jälkeen. Ja sairaalassa ollessakin kävin muutaman kerran päivässä, lapsen isä oli sen aikaa "vahtivuorossa". En imettänyt (ei heru maitoa ei, ihan lääkärin kanssa tästä asiasta kommunikoin ennenkuin joku sanoo että KAIKILTA tulee maitoa ;) ) joten ei tarvinnut miettiä sen takiakaan tupakoinnin lopettamista. Lopetan sitten kun ITSE haluan, muiden saarnat ei valitettavasti auta.

Olen puhunut rehellisesti, saa kivittää.

Ihan rehellisesti tahtoisin tietää, että miten se herumattomuus on voitu todentaa kolme tuntia synnytyksen jälkeen? Puuttuuko sulla tissit tai maitorauhaset vai mikä?

Poltin vain toisen kolmanneksen aikana parin viikon aikana muutaman tupakan päivässä, kun työstressi kävi ylivoimaiseksi. En tiedä, johtuuko siitä vai jostain muusta perimässä, mutta lapsella on rasitusastmaepäily.

Poltin koko raskauden ajan. Eipähän se järkevää ole (poltan yhäkin, eikä se edelleenkään ole järkevää), mutta niinpähän se vain meni. Ainakin vielä tuo 5v on ollut tavallista terveempi, vaikka hoidossa tuntuu kiertävän jatkuvasti joku tauti muilla. En tarkoita että luulisin sen johtuvan siitä että tupakoin, vaan kunhan nyt sanoin. Poltin raskaus-aikana vähemmän kuin normaalisti, päivässä meni 5-10tupakkaa. Itse asiassa, voin kertoa että kävin vielä tunti ennen snnyttämistä tupakalla. Ja noin kolme tuntia sen jälkeen. Ja sairaalassa ollessakin kävin muutaman kerran päivässä, lapsen isä oli sen aikaa "vahtivuorossa". En imettänyt (ei heru maitoa ei, ihan lääkärin kanssa tästä asiasta kommunikoin ennenkuin joku sanoo että KAIKILTA tulee maitoa ;) ) joten ei tarvinnut miettiä sen takiakaan tupakoinnin lopettamista. Lopetan sitten kun ITSE haluan, muiden saarnat ei valitettavasti auta.

Olen puhunut rehellisesti, saa kivittää.

Niin, ajattelet ITSEÄSI, et edes syntymätöntä lastasi ajatellut. Etkä vastasyntynyttäkään. Todella ikävää.

Ihan rehellisesti tahtoisin tietää, että miten se herumattomuus on voitu todentaa kolme tuntia synnytyksen jälkeen? Puuttuuko sulla tissit tai maitorauhaset vai mikä?

Kuten varmaan tajusit, niin ei sitä sillon tutkittu heti. Äly hooooi älä jätä. :) Korviketta tosin sai aika pian syntymän jälkeen jo, kun ei tipan tippaa tullut maitoa.

Ja seuraavalle, toki tiedän ja tiesin ettei tupakointi ole hyvästä vauvalle. Nyt en voi oikein ajassa enää takaisin palata, valitettavasti. Tein sen ratkaisun silloin että poltin, mutta olkaa huoleti, enempää lapsia en aio enää tehdä, joten en enempää lapsia pakota savusta kärsimään. :)

Minun äitini poltti kaikkien kolmen lapsensa raskausajat ja lapsilla ongelmana hedelmättömyys. Siskoni sai lapsen vuosien yrityksen jälkeen, minä hoidoilla, veljeni ei ole vieläkään onnistunut lapsenhankinnassa.

Minun äitini poltti kaikkien kolmen lapsensa raskausajat ja lapsilla ongelmana hedelmättömyys. Siskoni sai lapsen vuosien yrityksen jälkeen, minä hoidoilla, veljeni ei ole vieläkään onnistunut lapsenhankinnassa.

En ole itse polttanut eikä myöskään vanhempani, ja silti meillä kaikilla viidelllä sisaruksella on lapsen saannissa ongelmaa. :/ (EN TARKOITA ETTÄ TUPAKOINTI OLISI HYVÄ ASIA, mikään ei ole niin oksettavaa kuin raskaana oleva nainen joka polttaa.) Tarkoitan että taitaa kaikkia oireita tulla mös niille lapsille joiden äiti ei polta.

Vai onko jotain sairauksia joita tulee vain tupakoivien äitien lapsille? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, kun en tiedä. :)

Minä olen ollut synnytyssairaalassa töissä, ja tiedän että todella usein tupakoitsijoitten vauvat kitisevät vieroitusoireitaan syntymän jälkeen sairaalassa ja ovat tyytymättömiä. Samat äidit usein työntävät vauvan kansliaan hoitoon, ja painuvat ulos röökille, monta kertaa päivässä.

Mutta harva tupakoitsija tätä kitinääkään myöntää, tai sen yhteyttä omaan tupakointiin.

Tuo vauvaa vahingoittava stressi on täyttä paskaa. Mä poltin 13v, 35röökiä päivässä ja lopetin vkolla 7 neuvolan ohjein vähennettynä. Kyllä mäkin hakkasin ja potkin seiniä, itkin ja raivosin ja sain kilareita. Nyt vko 24 ja vauva potkii ja on kasvanut hyvin.

En ole itse polttanut eikä myöskään vanhempani, ja silti meillä kaikilla viidelllä sisaruksella on lapsen saannissa ongelmaa. :/ (EN TARKOITA ETTÄ TUPAKOINTI OLISI HYVÄ ASIA, mikään ei ole niin oksettavaa kuin raskaana oleva nainen joka polttaa.) Tarkoitan että taitaa kaikkia oireita tulla mös niille lapsille joiden äiti ei polta.

Vai onko jotain sairauksia joita tulee vain tupakoivien äitien lapsille? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, kun en tiedä. :)

No kun noita on vähän hankala tutkia, tupakoivat odottajat kun tajuavat tekevänsä väärin (mikä tekee siitä vielä oksettavampaa) joten eivät osallistu tutkimuksiin.

Mutta sellainen ihminen, joka on valmis ottamaan riskin että edes saattaa tehdä lapsestaan hedelmättömän, ei tosiaankaan sovellu vanhemmaksi.