Alkuraskauden ultra ja siellä herännyt huoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana tällä kertaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana tällä kertaa

Vieras
Minulla oli tässä joku aika sitten alkuraskauden ultra ja siellä sain hämmentävää tietoa. Minulla piti olla viikkoja 12+1, mutta ultran mukaan sikiön koko vastasi viikkoja 10+5. Mittasi todella mot kertaa ja ultrasi sekä vatsan päältä, että sisäkautta. Kiertohan voi heittää, sen ymmärrän. Mutta mutta... Olisin tehnyt positiivisen raskaustestin näiden uusien viikkojen mukaan sitten jo heti hedelmöittymisen jälkeen, mikä ei tietenkään voi olla mahdollista. Viiva oli vahva, tuli heti testiin, eikä testi ollut ns. herkkä testi. Sydänäänet minulla olisi myös näiden uusien viikkojen mukaan kuuluneet jo viikolla 7, enkä oikein usko senkään olevan mahdollista; minulla on kohtu taaksepäin kallellaan ja on tuota peitettäkin välissä :shamed:

Eli, mikä voisi olla syynä sikiön pieneen kokoon? Onko jollain kokemuksia tai tietoa muuten tästä asiasta? Huolestuttaa... Np ei mitattu, koska ei sitä miehen kanssa haluttu, mutta kätilö vilkaisi myös niskan alueen ja vaikutti olevan ok. Liikkeet ja sydän olivat myös ok.

Valitettavasti en osaa vastava varsinaiseen kysymykseesi. Muistuttaisin kuitenkin, että tuo ultran mittaustulos on täysin kiinni siitä, mistä kohtaa sen mittaa. Vaikka sama henkilö ottaisi mitan sata kertaa, tulos saattaa olla eri kuin toisen mittaajan. Voihan siis olla, että kyseessä on vain mittavirhe. Ajattele, miten pieni alkio on tuossa vaiheessa, siis tosi pieni kokonaisuudessaan, saati sitten joku osa alkiosta.

En usko että tarttee olla huolissaan. Yksilöitä ne vauvatkin ovat ja kasvavat omaan tahtiinsa. Ja jos yksi mitta on keskivertoa luhyempi niin sitten väittää kone viikkojakin pienemmiksi.

ja eise vauva sitten katso päiviä milloin syntyy kuitenkaan....

itselläni oli 3viikkoa laskettuun aikaan ja ultrausvehje väitti että laskettupäivä olisi vasta 2kk päästä...... ja kaikki hyvin pienellä kun seuraavanapäivänä syntyi. Hän oli vain pieni.

Jos kerran liikkeet olivat hyvät eikä mitään vikaa löytynyt niin kaikki varmasti kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Solina:
En usko että tarttee olla huolissaan. Yksilöitä ne vauvatkin ovat ja kasvavat omaan tahtiinsa. Ja jos yksi mitta on keskivertoa luhyempi niin sitten väittää kone viikkojakin pienemmiksi.

ja eise vauva sitten katso päiviä milloin syntyy kuitenkaan....

itselläni oli 3viikkoa laskettuun aikaan ja ultrausvehje väitti että laskettupäivä olisi vasta 2kk päästä...... ja kaikki hyvin pienellä kun seuraavanapäivänä syntyi. Hän oli vain pieni.

Jos kerran liikkeet olivat hyvät eikä mitään vikaa löytynyt niin kaikki varmasti kunnossa.

Pitää kyllä paikkansa rv12 jälkeen, mutta ei sitä ennen. Alkioiden pitäisi kasvaa tasan tarkkaan samassa tahdissa rv12 saakka, siihen se alkion/sikiön iän määrityskin perustuu, sitten raskauden edetessä ei voikaan enää ikää koon perusteella määrittää, kun kasvusta tulee niin yksilöllistä

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Pitää kyllä paikkansa rv12 jälkeen, mutta ei sitä ennen. Alkioiden pitäisi kasvaa tasan tarkkaan samassa tahdissa rv12 saakka

Tätä minäkin olen kovasti mielessäni pyöritellyt, kun näinhän se asia on, ei niitä yksilöllisiä kokoeroja vielä pitäisi olla. Ja sydänäänet kuuluivat dopplerilla.

Mä luulen, että kannattaa kysyä ihan lääkäriltä, kun jos netissä etsit tietoa, niin sitä tuppaa olemaan kaikenlaista eikä kovin luotettavaa. Lääkäri varmasti osaa selittää, ja mullekin tulee ekana mieleen, että joku mittavirhe on ollut.

Olisko sulla voinut olla ovulaatio eri aikaan?
Tuskin on syytä huoleen! Mullakin selvisi ekassa ultrassa että raskaus oli 4vkoa tuoreempi kuin edellisistä kuukautisista laskettuna.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja nimetön:
Eihän tuossa periaatteessa ole kuin noin viikon heitto, että sinuna en murehtisi!

Niin, mutta se reilu viikko tekee jo sen verran, ettei olisi ollut mitenkään mahdollista saada pos tulosta silloin, kun testin tein.

Mut hei, nyt vasta katsoin tarkemmin noita sun lukuja: siis eihän noilla "arvioilla" ole kuin 10 päivää eroa. Eli koska sä sen raskaustestin olet tehnyt? Mä ainakin plussasin jo 3+3, sehän riippuu ihan siitä, että kuinka nopeasti alkio on kiinnittynyt kohtuun. Jos se on kiinnittynyt kohtuun 3 päivää hedelmöittymisen jälkeen, niin kyllä se jo 4-5 myöhemmin voi näyttää plussaa. Ja sulla voi ihan hyvin olla ollut myöhemmin/aikaisemmin se ovis, kuin mitä luulit.

Kuka niitä sydänääniä kuunteli dopplerilla? Onko mitään mahista, että oisikin kuuneltu SUN sydänääniä, kun sellaista sattuu paremmissakin piireissä...

Mut hei, nyt vasta katsoin tarkemmin noita sun lukuja: siis eihän noilla "arvioilla" ole kuin 10 päivää eroa. Eli koska sä sen raskaustestin olet tehnyt? Mä ainakin plussasin jo 3+3, sehän riippuu ihan siitä, että kuinka nopeasti alkio on kiinnittynyt kohtuun. Jos se on kiinnittynyt kohtuun 3 päivää hedelmöittymisen jälkeen, niin kyllä se jo 4-5 myöhemmin voi näyttää plussaa. Ja sulla voi ihan hyvin olla ollut myöhemmin/aikaisemmin se ovis, kuin mitä luulit.

Kuka niitä sydänääniä kuunteli dopplerilla? Onko mitään mahista, että oisikin kuuneltu SUN sydänääniä, kun sellaista sattuu paremmissakin piireissä...

Niinpä. ONhan sitä näitä tuulimunaraskauksiakin joissa on kuultu kuitenkin sydänäänet jo aiemmin. Eli on luultu niin, mutta ne onkin oikeesti olleet sitten äidin sydänäänet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niinpä. ONhan sitä näitä tuulimunaraskauksiakin joissa on kuultu kuitenkin sydänäänet jo aiemmin. Eli on luultu niin, mutta ne onkin oikeesti olleet sitten äidin sydänäänet.

Kyllä ne oli sikiön sydänäänet, minun pulssi tuskin on 170bpm :) Ja erittäin kokenut th oli, joka kuunteli. En tiedä, olisiko tässä raskaudessa sitten jostain syystä nopeammin ollut tuota raskaushormonia alkanut kehittymään, kun edellisissä raskauksissa olen saanut positiivisen tuloksen vasta kun kuukautiset ovat olleet vajaan viikon myöhässä. Voisikohan sekin olla sitten raskauskohtaista.

Pitää varmaan pyytää seuraavassa neuvolassa th:jaa kysymään lääkäriltä, niin saa mielenrauhan ainakin. Edellinen raskauskin oli niin vaikea, että senkin vuoksi on huoli. Tai sitten käyn muutaman vko:n kuluttua yksityisellä uudestaan ultrassa tarkistamassa kasvutilanteen...

Yhteistyössä